Kirjaudu sisään

View Full Version : Ristikkonivelestä LJ?


Micco
05.09.2007, 14:35
Mikä mahtaa aiheuttaa takakardaanin takimmaisen nivelen hajoamisen. Kun nyt on reilun 1/2 vuoden aikana mennyt kaksi niveltä jo. Rasvaillu niitä olen,enkä usko että ajotyylistänikään johtuu,3" läjää on korotettu mutta murtokulmaa ei ole paljon itse asiassa ei murra juuri nimeksikään. Voiko olla pahasta mikäli nivel on lähes suorassa,muistaisin jonkun joskus sanoneen että nivelen pitäisi olla jonkin moisessa murroskulmassa että kestää paremmin...vai onkohan se joku puhunut mulle paltuuria?

05.09.2007, 16:56
onko ollu motonetin vai alkuperäisiä niveliä vai muita tarvikkeita?

Note! This message was posted anonymously!

liero
05.09.2007, 17:38
onko itse kardaani suora vaiko osumia saanut , nivassa mulla oli pikkasen karilleajettu takakardaan ja siinä ei ristikot olleet pitkäikäisiä ..

Pete
05.09.2007, 18:25
Onhan etu- ja takaristikko oikeissa kulmissa toisiinsa nähden?
Tasapainotus?

Rassi
05.09.2007, 18:33
Eihän haarukat vaan ole vääntyneet tai levinnet.Jos vähänkin pois linjasta niin ei tuu kestämään ristikot.

Micco
05.09.2007, 20:48
GMB niveliä ovat. Ensin oli etu kardaani takana (joku joskus sekoittanut) ja vaihdoin kardaanit oikeihin päihin. Ja molemmilla katdaaneilla nivel hajonnut,molemmat näyttää ainakin päällisin puolin tarkastellen ehyiltä. Tasapainosta en tiedä mut ei mitään ihmeenpää jurinaa tai tärinää tunnu ajellessa,tai no ainahan vanha maasturi nyt jonkin moista rytinää pitää. Pitää tarkastella kartaanii vähän tarkemmin kun vaihdan nivelen.
Laitan kuvan huomenna,niin siitä näkee ne kulmat ym. ym.



Edited by - Micco on 05/09/2007 21:51:30

Micco
08.09.2007, 12:51
Eilen tuli otettua kuva kartaanista,ennen kuin vaihdoin nivelen. Kuva hämää sen verran että käpälät on todellisuudessa suorassa linjassa toisiinsa nähden. Liekö kartaani oikein päin,kun edessä on liukuosa akselin päässä kartaania toisin kuin takana.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Micco-kartaani.JPG

KarvaTurpa
08.09.2007, 15:42
Oletko tutkinut tarkemmin niitä sokkia? "Tarvikeristitapeissa" ainakin minulla tullut liian ohuita sokkia mukana. Jos käyttää näitä ohuita sokkia, niin jää helposti väljäksi koko hoito. Toyotalla on ainakin kolmea eri paksuista sokkaa saatavilla väreissä musta, punainen, keltainen...muistaakseni. Tuli vain ekanan mieleen, että jää väljäksi ja hakkautuu pilalle...

edittiä sen verran että ohuita sokkia havaittu nimenomaan gmb:n tapeissa...

Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa:)

Edited by - KarvaTurpa on 08/09/2007 16:49:58

Pete
08.09.2007, 16:06
Olenkos ainoa jonka mielesta noi sun kardaanin patkat on toisiinsa nahden 90 astetta pielessa...

Edit: ottaa silman kateen ja katsoo uudestaan, niin ihan oikeassa asennossahan ne on

Edited by - PETEBJ75 on 08/09/2007 17:10:10

Ahosensetä
08.09.2007, 16:24
Jakolaatikon päässä näyttää olevan paljon suurempi kulma kuin akselin päässä. Jos on, tämä tekee kardaanin käynnin epätasaiseksi ja rasittaa kaikkia voimansiirron osia.

Tuplanivelkardaani toimisi hyvin, jos akselin pää on likimain pinion-akselin suuntainen.


T, Antti

Kentsu
08.09.2007, 16:59
Mikähän tuon LJ:n taka-akselin asentoa olis muuttanu niin paljon että tarttis tupla nivelen? ei edes näytä kovin korkealta, kannatais tarkistaa takatukivarsien puslat akselin päästä, jos siellä väljää niin pinjoni pääsee liikkumaan noin 5cm ylä-alasuunnassa.

www.4x4cup.com

motörhead
08.09.2007, 17:41
eikös noitten haarukoiden pitäis olla eri suuntasesti, ite laittanut aina toisenpään pystyyn ja toisen vaakaan.

Micco
08.09.2007, 18:34
Juu gmb.n sokat oli kympin verran ohuemmat,käytin vanhat eikä mielestäni ole väljyyttä mutta ei liian piukkakaan. Ja noista haarukoista en tiedä,noin ne ovat ollu silloin jo kun auton ostin,edessä on samalla tavalla,siinäpä onkin yksi kysymys miten ne kuuluu olla. Siitä on tullut ristiriitaista tietoa ennenkin. Mahtaisko löytyä kuva jostain manuaaleista miten ne kuuluu olla. Tuo jakolaatikon päässä oleva kulma ei ole mitenkään paha,mutta tosiaan huomattavasti enemmän kuin takana,korotusta on se 3". Ja kaikki puslat alkaa kyllä olemaan tiensä päässä mut en ole raaskinu vielä ostaa uusia,maksavat niin rutkasti,pitää odottaa hetkeä jolloin menetän rahanarvon tajun ja ostaa silloin uudet. Mistä ne kannattaa ostaa että ovat sitä sorttia mitkä kestävät maastossa ajoa?

Ahosensetä
08.09.2007, 18:40
Molempien kardaanin keskiosan ristikkojen tappien kuuluu olla samaan suuntaan. Eli tuo on kyllä oikein.

Jakariratkaisussa jousituksen korottaminen muuttaa AINA kardaanikulmia. Pieni korotus ei tunnu missään, mutta isompi korotus pienentää akselin pään kulmaa ja suurentaa jakolaatikon pään kulmaa.


T, Antti

KarvaTurpa
09.09.2007, 12:59
Wanhat rasvanäpit on kertoneet, että se viimeinen kopautus haarukan molemmin puolin on erittäin tärkeä? Totuudesta en tiedä, mutta olen orjallisesti noudattanut ohjetta...ootko kopauttanut vasaralla jokaista haarukkaa molemmin puolin kasauksen jälkeen?

Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa:)

Micco
09.09.2007, 19:07
Olen kopauttanut,senkin takia että näkee onko nivel jämpti eli sokat oikean paksuiset.

10.09.2007, 13:41
mulla läjässä sama kulma ja tapit samoin päin ja ei ongelmia joten tullaan kohtaan kardaanin suoruuteen ja tasapainoon tai peiliin katsomiseen puslat oli ennen ihan paskat ja ei ongelmaa itellä on peiliin katsominen paljastanut paljon

Note! This message was posted anonymously!