PDA

View Full Version : LJ 70 auraus 33/12,5-15 renkailla?


Jari_M
29.08.2007, 19:16
Elikkä aurausta vai haritusta otsikon mukaisella rengastuksella?

ZeiZei
29.08.2007, 20:49
Just samalla asialla. Itse laitoin noin suunnilleen nollaan ja siitä sitten kokeilemalla. Sitten kun on hyvä ajaa tiellä, laitan kiinni. Parempi kuiten nyt kun entisellä kymmenen millin harituksella.
Pitänee vielä käydä läpi laakeroinnit yms. väljät.

Pallotkin pitäisi kääntää...

Vaikuttaakohan auraukseen noin 2" jousikorotus, ja tuon panhardtangon asennon muutos? Tai siis kuinka merkittävästi.

Kellään orkkis arvoja auraukseen? LJ70 siis.

_ _ _ _ _ _ _
#RR V8 -76#
#LR S1 -55#
#LJ 70 -90#

Jari_M
29.08.2007, 21:04
Mullakin autossa n.+2" korottavat jouset, aurausta nyt 1mm. Mutta vieläkin tuntuma vähän niin ja näin.
Mitenkäs muilla "palauttaako" ohjaus yleensä tuollaisella rengastuksella?

ZeiZei
29.08.2007, 21:48
Jollapakun galleriasta:

http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Jollapaku-j6_j7saatoarvokortti1.jpg

Mites tuo nyt tulkitaan, tuo +1 astetta olis niinku 10R15 kumelle ja -1 muille? Mikäs tuo 4 astetta sitten?
Ja mikä tuo 3mm lukema on siinä alla kun ei saa oikein selvää?

Toi milli mitta on hieman hämärä käsite, kun riippuu mistä kohtaa mittaa. Onko jokin etäisyys navasta mistä se pitäisi mitata? Vanteen reunasta, kumen ulkokehältä, metrinpäästä?

Ei taida kukaan tietää, kunhan turhia kyselen.

_ _ _ _ _ _ _
#RR V8 -76#
#LR S1 -55#
#LJ 70 -90#

Teme
29.08.2007, 22:02
No, jos on haritusta niin ei mene suoraan, mutta kääntyy hyvin, aurausta niin menee suoraan, mutta ei käänny niin hyvin. Näin karkeasti :)

Gemari
30.08.2007, 08:19
Ei jaksais alkaa tarkemmin selitellä,mutta esim. 1mm. aurausta tarkoittaa että rengas auraa 1 millin. Yleensä on tapana ilmoittaa myös yhteiauraus,tässä 1 millin tapauksessa se on 2mm. Toleranssit ilmoitetaan esim. -1mm. viiva +3mm. joten siihen väliin tarttis saada auraus sattumaan. Asteina sama homma,eri mittayksikkö. Tehtaan antamat ohjearvot pätevät vain alkuperäiseen rengas/vanneyhdistelmään,ulkoreunasta kun koneet yleensä mittaavat niin leveällä vanteella laitetaan hieman vähemmän pysyen kuitenkin ohjearvoissa. Yleensä. Helpoin homma säätää on mennä liikkeeseen jossa IP tai vastaava kamerä/peili systeemi ja avot. Etellyttää tietty hieman asentajan mielenkiintoa kun kyse on alkuperäisestä poikkeavasta kombinaatiosta pyörien osalta. Ite ku mittaa ni liidulla merkki renkaiden ulkosyrjään ja viiva vaikka kynällä siihen. Mitta edestä ja takaata,ja säätö. Sanoisin vaikka en mitään tiedä että 2mm aurausta on tarpeeks. Siis puoleensa. Haritusta en kannata takavetoiseen laittaa,auraushan on käytännössä vaan sitä varten kun renkaan tarkoitus on rullata suoraan. Takavetoisessa etupyörä kun ei vedä vaan pyrkii pyörimään oman akselinsa ympärillä,aurauskulma korjaa tilanteen. Etuveto taasen vetää jolloin haritus korjaa sen homman.vaikka ei ed. mainittu ketään kiinnostaisikaan,siinä se lukee.

Ari W.

In MUD we trust.