Kirjaudu sisään

View Full Version : Kannattaako tuottaa kj95 vai Land Cruiser D4D -03


Teppo2
13.08.2007, 21:17
Eli Germaaniasta olis aikomus tai ainakin halu tuottaa Land Cruiseri hintaan n. 22000 € siellä. Kertokaapas onko tuo kj 95 juuri hyvä ostos. Tuo uudempi malli on toki hienonpi mutta onko tekniikassa suuria eroja. Mitenkäs tuo huoltoautoksi rekesteröinti? Ja saako siitä jostain tietoa noin uuden auton kohdalla?

HJ60
14.08.2007, 04:16
Ei noita uusia tartte laitaa huoltoautoksi, kun ne saa suoraan pakuksi.

______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Teppo2
14.08.2007, 09:36
Joo selvitys tullissa on menossa mutta miten muuten noista autoista. kumpi olis parempi?

Pete
14.08.2007, 14:46
quote:
Joo selvitys tullissa on menossa mutta miten muuten noista autoista. kumpi olis parempi?

Riippuu mitä etsii. Onhan toi uudempi huomattavasti modernimpi kuin KJ95. Samoissa hinnoissahan nuo ei ole.
Itse ottaisin ennemmin tuon KJ120:sen

Arska-tehtaalta
14.08.2007, 15:28
Sori OT, mutta miten pakettiautoutus toimii nykyään? On vaan ollu kaupan monipenkkisiä uudehkoja pakuja...

http://www.overdrive.fi/autoholic/ah70b.gif

AVAA ikkunat reilusti auki AINA jos koira jää autoon kesäaikana

samid
14.08.2007, 16:19
quote:
Sori OT, mutta miten pakettiautoutus toimii nykyään? On vaan ollu kaupan monipenkkisiä uudehkoja pakuja...

http://www.overdrive.fi/autoholic/ah70b.gif

AVAA ikkunat reilusti auki AINA jos koira jää autoon kesäaikana

Eikös noissa monipenkeissä d-vero ole korkea, mutta vakuutusmaksut on alhaisemmat

LADA Niva 1989(In Memoriam)
Mitsubishi Pajero 1991(In Memoriam)
Toyota HJ60 1983

-MaTTi-
14.08.2007, 17:50
3.5.1993 jälkeen käyttöönotettun maasturin saa muuttaa pakettiautoksi, jos ja kun täysi autovero on maksettu. Vain etupenkit paikoillaan d-vero on pieni, takapenkki paikoillaan auto ristitään ajoneuvoryhmältään kaksikäyttöautoksi, jolloin d-vero pompsahtaa hlöautolukemiin. Kantavuutta vaaditaan väh. 545 kg, että kaksikäyttöpakettiauton saa rekisteröityä 5:lle. Vakuutusmaksut on yleensä halvemmat.

Uudempikin kannattaa siis rekisteröidä suoraan huoltoautoksi, jolloin autoveroa kannetaan alennetun veron mukaan (35 %) eli samalla kaavalla kuin normaalit 23 §:n mukaiset pakut (esim. Hilux, Hiace, Transporter yms). Mitä uudempi auto, sitä suurempi rahallinen säästö.

KDJ95 vs. KDJ120 (tämä "uusi"): sama moottori, samankaltainen alusta (120-sarjalainen tehty enemmän painoa säästellen, mm. tukivarret). Uudempi tietty himpun hiljaisempi, enemmän bägejä, yms. pientä säätöä. Ainahan ne jotenkin on parannettu edellismallista, mutta yleensä aina "maasturimaisuus" tuppaa kärsimään (on muovista astinlautaa ym.).

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

Pete
14.08.2007, 19:20
quote:KDJ95 vs. KDJ120 (tämä "uusi"): sama moottori
Ainahan ne jotenkin on parannettu edellismallista, mutta yleensä aina "maasturimaisuus" tuppaa kärsimään (on muovista astinlautaa ym.).

Eikos koneissa kuitenkin ole aika iso tehoero?
Tuo astinlauta juttu on muuten tossa uudemmassa aika heikko homma. Eikä niitä saa edes poistettua.. Tai saa, mutta kun ovat yhtenäiset levikkeiden kanssa niin näyttää ilman aika tyhmältä..



Edited by - PETEBJ75 on 14/08/2007 20:48:35

-MaTTi-
15.08.2007, 17:00
quote:
quote:KDJ95 vs. KDJ120 (tämä "uusi"): sama moottori
Ainahan ne jotenkin on parannettu edellismallista, mutta yleensä aina "maasturimaisuus" tuppaa kärsimään (on muovista astinlautaa ym.).

Eikos koneissa kuitenkin ole aika iso tehoero?
Tuo astinlauta juttu on muuten tossa uudemmassa aika heikko homma. Eikä niitä saa edes poistettua.. Tai saa, mutta kun ovat yhtenäiset levikkeiden kanssa niin näyttää ilman aika tyhmältä..



Edited by - PETEBJ75 on 14/08/2007 20:48:35


KDJ95 ja KDJ120 =sama moottori (1KD-FTV), 163 hv, sittemmin 120-mallissa jotain päivitystä: oliko 166 hv ja nykyään 173 hv. KZJ95:ssa on eri kone (1KZ-TE), 125 hv.

Edit: Tuo uudempi kone tuli -01 aikana 90-sarjaan.
_________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

Edited by - -MaTTi- on 15/08/2007 18:02:09

15.08.2007, 19:26
Haa, ajankohtainen asia.
Mulle on tulossa just saksasta KDJ 95 vm. 2002.

Meininki oli rekisteröidä se 2 paikkaiseksi pakettiautoksi.
Tiedätkö MaTTi, miten verotus tässä tapauksessa menee, kannattaako tehdä mieluummin huoltoauto?


Note! This message was posted anonymously!

Pete
15.08.2007, 20:07
Aijoo, kyseessä oli KZJ ja KDJ tuostapa se muistamani tehoero johtuukin

Teppo2
15.08.2007, 21:42
Moron ja kiitos tähän asti hyvistä vinkeistä. Mr. anonyymi vois halutessaan kertoa tuonti projektista. Esim tuotko itse vai tuotatko jollain muulla. jne...
pidetään vielä topikki yllä niin saadaan komeita maastureita suomeen

offroadjouni
15.08.2007, 21:55
quote:Meininki oli rekisteröidä se 2 paikkaiseksi pakettiautoksi.
Tiedätkö MaTTi, miten verotus tässä tapauksessa menee, kannattaako tehdä mieluummin huoltoauto?Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Huoltoautoksi laittamalla verot on pienemmät, mutta sen jälkeen et saa autoa enää henkilöautoksi. Jos maksat täyden autoveron, auton voi muutoskatsastaa halutessaan takaisin henkilöautoksi. Täyden veron pakussa ei myöskään tarvitse huoltoautovarustusta eikä 80-lätkää.

/* Life Begins at 35" */

16.08.2007, 19:10
Auton hoitaa Suomeen Westmac Oy Heinolasta. Ilmoitin vain heille mitä haluan, (LC KDJ 95 Automaatti, D4D koneella) budjetti 30 000 Euroa.

Viikon kuluttua tilauksesta oli 4 hyvää vaihtoehtoa, joista valitsin 108000 Km ajetun, vm 2002 hinta Saksassa 17900 E. jonka maksoin Westmacille Maanantaina.

Auto nousee rekan kyytiin huomenna, tai sitten viikon päästä perjantaina, kuljetuksissa on vähän ruuhkaa eikä tuoja tiennyt vielä tänään, mahtuuko auto huomiseen kuormaan.

Kun auto on saapunut Suomeen, Westmac tullaa ja katsastaa sen valmiiksi nimiini, veroja odotan joutuvani maksamaan 10-12 tonnia, käsittelyaika tullissa tällä hetkellä kuulemma pari viikkoa.
Auton ja verojen lisäksi lysti maksaa 350 E + rahdit ym. kulut.

Olen kone vuokraamoyrittäjä, jonka lisäksi teen päivisin rakennusurakointia, joten autosta pitää löytyä voimaa henkilönostimien vetämiseen, ja työkalut pitää mahtua kyytiin.

Nosturin pitää myöskin mennä vähän huonompaankin maastoon jos minä niin haluan.
Aiemmin kokeiltuja HILUX 4X4, tehoton, vetää vain kahdella pyörällä, eikä työkaluja voi säilyttää lavalla.
HDJ 80, unelma peli, mutta alkoi olla ikää ja kilometrejä tarpeeksi.
Taidan rekisteröidä 2 paikk. pakuksi, niin ei tule niin paljon ylinopeusakkoja, eikä tulevaisuus auton osalta ole niin sidottua.

Note! This message was posted anonymously!

-MaTTi-
16.08.2007, 19:43
quote:
[Täyden veron pakussa ei myöskään tarvitse huoltoautovarustusta eikä 80-lätkää.

/* Life Begins at 35" */


Ei tarvitse myöskään huoltoautossa 80-lätkää, jos airbag + abs-jarrut. Sataa saa ajella.

quote:
Haa, ajankohtainen asia.
Mulle on tulossa just saksasta KDJ 95 vm. 2002.

Meininki oli rekisteröidä se 2 paikkaiseksi pakettiautoksi.
Tiedätkö MaTTi, miten verotus tässä tapauksessa menee, kannattaako tehdä mieluummin huoltoauto?

Kuten jo edellä mainittiin, huoltoautona pääset noin puolella veroilla, mutta ei ole mahdollista muutoskatsastaa takapenkilliseksi eli henkilöautoksi tai kaksikäyttöpakettiautoksi. Riippuu haluatko maksaa tuosta optiosta.

quote:
Kun auto on saapunut Suomeen, Westmac tullaa ja katsastaa sen valmiiksi nimiini, veroja odotan joutuvani maksamaan 10-12 tonnia, käsittelyaika tullissa tällä hetkellä kuulemma pari viikkoa.

Käsittelyaika on ainakin täällä etelä-Suomessa hyvin lähelle 3 kk.

Tässä on jäänyt puimatta tämä kolmas vaihtoehto huoltoauton ja henkilöauton lisäksi; täyden veron pakettiauto. Itse tullasin tuon KZJ90:n täyden veron pakuna ja mielestäni pääsin halvemmalla kuin jos olisin verottanut hlöautona.

Syynä se että pakettiautojen verot lasketaan aina myös vastaavan uuden hinnan perusteella, henkilöautoissa vain jos käytetyn ajoneuvon verotusarvoa ei vähäisten markkinatietojen vuoksi voida määrittää. Laskukaava on myös hieman erilainen, ja muuttui vielä entistä kannattavammaksi viime vuodenvaihteessa (ikävähennys kasvoi 0.8-1.0% ja verotusarvon laskuprosentti muuttui 85-72%). Halvemmaksi versioksi, ja siis verotuksen perustaksi omassa tapauksessa tuli juurikin tuo uuden vastaavan hinnasta laskettu nykyisin jäljellä oleva veron määrä.

Kannattaa lukaista tämä: http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_Asiakastiedotteet/020_2007.pdf

Täyden veron pakunhan voi muuttaa henkilöautoksi ilman veroseuraamuksia ja myös rekisteröidä suoraan 2-paikkaiseksi normaaliksi pakettiautoksi tai takapenkilliseksi pakettiautoksi, jonka ajoneuvoryhmä on kaksikäyttöauto. Kaksikäyttöautonahan on dieselvero sama kuin henkilöautona. Vakuutuksissa säästää tosin yleensä jonkin verran.

Eli mun vinkki: verota pakettiautona, oli se sitten normaali täyden veron 2-paikkanen, täyden veron kaksikäyttöauto tai sitten alennetun veron huoltoauto.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90






Edited by - -MaTTi- on 16/08/2007 21:08:14

Viipo
17.08.2007, 10:04
No, ainahan sitä autoa voi vaihtaa, mikäli tarttee useempia penkkejä. Taitaa valtaosa porukasta tuoda maasturinsa suoraan huoltoautona halvemman veron vuoksi. Hyvä esimerkki tuosta säästämisestä on 80-luvun jenkkifarmarit: Montako henkilöautoksi rekisteröityä pehmeillä takapenkeillä on tullu vastaan?

17.08.2007, 15:44
Pakettiautoksi tulen rekisteröimään joka tapauksessa, koska auto tulee firman käyttöön, ja haluan saada autoverotuksessa kannettavan alv:n vähennettyä.

Samasta syystä autosta tehdään kaksipaikkainen, koska verottaja ei tahdo hyväksyä kaksikäyttöautoja yrityskäytössä.

Tyhmempi luulisi että kaksipaikkainen olisi alennetun veron pakettiauto joka tapauksessa, kun se käyttövoimaverokin on alhaisempi, mutta ei näitä duunarin järjellä kannata yrittääkään ymmärtää.

Note! This message was posted anonymously!

18.08.2007, 07:44
Tulipa tutkittua hieman lakitekstejä, alennetun veron pakettiautoksi pitäisi täyttyä kuormatilavaatimukset tyyliin optimistijolla katolle selälleen.

Ei mielestäni mikään silmää miellyttävä ratkaisu.
Joten autosta tulee huoltoauto, koska takapenkit poistan joka tapauksessa, ettei tarvitse tapella verottajan kanssa.

Työkalutelineet tulevat myöskin joka tapauksessa, sillä se on ainoa keino pitää tavaratilassa yllä edes jonkinlaista järjestystä. En myöskään halua poravasaraa takaraivooni mahd. onnettomuustilanteessa.

Laskeskelin illalla että täyden veron pakettiautona tähän tulisi veroja n.10000 E,
ja huoltoautoksi verot n.7000 E

Enköhän minä keksi tuolle 3000 Eurolle jotain käyttöä (Webasto, talvirenkaat, vinssi)
Kirjoittelen sitten mitkä olivat lopulliset kustannukset.


Note! This message was posted anonymously!

-MaTTi-
18.08.2007, 10:04
Näinhän se menee, ja sun tapauksessa kuulostaa tuo huoltoauto järkevältä. Saattaapa vielä jäädä enemmänkin rahaa käteen varustelua varten... näkee sitten.


_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

Arska-tehtaalta
21.08.2007, 19:37
Kyselin tossa just vakuutusyhtiöltä erään maasturin vakuutushinnoittelusta. Pakuna säästää 70% bonuksilla 200€ vuodessa (liikenne+kasko)

http://www.overdrive.fi/autoholic/ah70b.gif

AVAA ikkunat reilusti auki AINA jos koira jää autoon kesäaikana

06.09.2007, 19:19
Auto saapui Suomeen 29.8. jolloin hain sen kotiin muutostöitä varten.
Ei sitten raaskinut tehdä huoltoautoa noin siististä autosta.
Tein 2 paikkaisen pakun, jos vaikka haluaa joskus ottaa sen siviilikäyttöön, niin se on vielä muutettavissa henkilöautoksi tai 5 paikkaiseksi pakuksi.

Maanantaina 3.9. palautin auton tuojalle joka käytti sen tullissa, ja katsastuksessa.
Tiistaina veropäätös tuli, auto rekisteröitiin, ja sain sen käyttööni.

MUTTA: joku kämmäsi tullaushomman, ja auto verotettiin markkina-arvon mukaan (tullin arvio 40370 Euroa) ja veroja saatiin aikaiseksi yht.n. 14800 Euroa.

Tullin ohjeessa sanotaan selvästi tuo, mitä MaTTi aikaisemmin sanoi, että pakettiautolla laskentakaava on erilainen, käsittääkseni siihen ei vaikuta kuormatilavaatimukset pätkääkään.

Oikaisupyyntö on tietenkin jo vetämässä, koska omien laskujeni mukaan veroja pitäisi tulla vain n.10000 E.

Oikaisupäätöksen tekeminen ei varmaankaan onnistu yhtä nopeasti, kuin virheellisen veropäätöksen tekeminen, näinköhän valtio maksaa hyvänkin koron minulta lainaamalleen 5000 Eurolle?

Note! This message was posted anonymously!

-MaTTi-
06.09.2007, 20:46
quote:
Auto saapui Suomeen 29.8. jolloin hain sen kotiin muutostöitä varten.
Ei sitten raaskinut tehdä huoltoautoa noin siististä autosta.
Tein 2 paikkaisen pakun, jos vaikka haluaa joskus ottaa sen siviilikäyttöön, niin se on vielä muutettavissa henkilöautoksi tai 5 paikkaiseksi pakuksi.

Maanantaina 3.9. palautin auton tuojalle joka käytti sen tullissa, ja katsastuksessa.
Tiistaina veropäätös tuli, auto rekisteröitiin, ja sain sen käyttööni.

MUTTA: joku kämmäsi tullaushomman, ja auto verotettiin markkina-arvon mukaan (tullin arvio 40370 Euroa) ja veroja saatiin aikaiseksi yht.n. 14800 Euroa.

Tullin ohjeessa sanotaan selvästi tuo, mitä MaTTi aikaisemmin sanoi, että pakettiautolla laskentakaava on erilainen, käsittääkseni siihen ei vaikuta kuormatilavaatimukset pätkääkään.

Oikaisupyyntö on tietenkin jo vetämässä, koska omien laskujeni mukaan veroja pitäisi tulla vain n.10000 E.

Oikaisupäätöksen tekeminen ei varmaankaan onnistu yhtä nopeasti, kuin virheellisen veropäätöksen tekeminen, näinköhän valtio maksaa hyvänkin koron minulta lainaamalleen 5000 Eurolle?

Note! This message was posted anonymously!


Oho. Ensinnäkin tosi ripee käsittelyaika, kai tuo tuojan ammattimaisuus nopeutti. Kai tuo tullissa/katsastuksessa tapahtui järjestyksessä katsastuksessa->tullissa, eli että tullille tuli selväksi että se on pakettiauto? Tai toisaalta, ei tulli tee päätöstä jos sulla on hlöautopaperit ja ilmotat että tää on paku, ennenkun saa katsastustodistuksen josta ko. seikka ilmenee.

0.5 % koron saat. :)

Tosin on tuolla tullin sivulla näköjään tällaistakin tekstiä:
Lisäksi taulukkoa sovelletaan 8 § 2 momentin nojalla valmistumisajankohdasta riippumatta ns. vertailulaskelmassa käytettynä verotettaviin:

* N1-luokan pakettiautoihin, jotka ovat oikeutettuja alennettuun veroon,
* N1-luokan pakettiautohin, jotka eivät ole oikeutettuja alennettuun veroon ("täyden veron pakettiauto"),
* Huoltoautoihin, joiden oma massa on vähintään 1875 kg,
* M1-luokan henkilöautoihin, joiden oma massa on 4500-5999 kg ("painava henkilöauto") sekä
* muihin vastaavin säännöin verotettaviin ajoneuvoihin.

Käytettynä verotettavan täyden veron pakettiauton, joka on muutettu henkilöautosta pakettiautoksi ja joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön ennen vuotta 2003, mallikohtaisena veroprosenttina sovelletaan vastaavaa henkilöautolle vahvistettua veroprosenttia.

Taulukon mukainen veroprosentti voi tulla sovellettavaksi myös verotettaessa edellä mainittuja ajoneuvoja muutto-, taksi- tai invalidiajoneuvona.

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/06_Prosenttitaulukko/ohje.jsp

Tiedä sitten mitä tuo tarkoittaa...? Veroprosenttina sovelletaan, mutta ei pitäis soveltaa laskukaavaa. Tuosta ei tule erotusta kuin muutama prosentti.

Mun laskukaavan mukaan sulle olis pitäny tulla veroja vain n. 8000 €!

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

09.09.2007, 10:13
Kyllä se meni järjestyksessä Tulli > katsastus.
Auton tuoja ei ollut selvillä erilaisista laskentakaavoista, hän oli siinä uskossa ettei eroa synny, tullaako henkilöautona vai pakuna.

Kyseli vielä katsastusmiehiltäkin, jotka kuorossa kertoivat, "ei se täytä kuormatilavaatimuksia, joten ei siinä ole mitään eroa".

Ilmoitin, että en usko, ja etteivät katsastusmiehet välttämättä tiedä miten tullauspäätökset kuuluu laskea, heidän tehtävänsä on tietää mitkä ovat pakettiauton rekisteröintivaatimukset.

Ilmoitin että oikaisupyyntö on tehtävä, ja vaikka se tulisi bumerangina takaisin, asian käsittelyä jatketaan oikeudessa.

Oikaisupyyntö on siis tehty, ja mielenkiinnolla odotan ratkaisua.

Note! This message was posted anonymously!

-MaTTi-
09.09.2007, 12:41
quote:
Kyllä se meni järjestyksessä Tulli > katsastus.
Auton tuoja ei ollut selvillä erilaisista laskentakaavoista, hän oli siinä uskossa ettei eroa synny, tullaako henkilöautona vai pakuna.

Kyseli vielä katsastusmiehiltäkin, jotka kuorossa kertoivat, "ei se täytä kuormatilavaatimuksia, joten ei siinä ole mitään eroa".

Ilmoitin, että en usko, ja etteivät katsastusmiehet välttämättä tiedä miten tullauspäätökset kuuluu laskea, heidän tehtävänsä on tietää mitkä ovat pakettiauton rekisteröintivaatimukset.

Ilmoitin että oikaisupyyntö on tehtävä, ja vaikka se tulisi bumerangina takaisin, asian käsittelyä jatketaan oikeudessa.

Oikaisupyyntö on siis tehty, ja mielenkiinnolla odotan ratkaisua.

Note! This message was posted anonymously!


Oikeassa olet, katsastusmiehethän eivät tullin laskentakaavoista tiedä, se ei kuulu työhön. Pykälät verotusta varten on kyllä tiedettävä, tilavuudet ja painot ym. vaatimukset. Molemmat on 100 % autoveron alaisia autoja, joten siitä varmasti tuo mielipide.

Vähän voi olla vaikeata jälkeenpäin oikoa, jos kerran on ilmoitettu ja jo verotettu henkilöautona. Maahantuojas möhläs homman, sen olisi pitänyt ilmoittaa se tullille pakettiautona ja toimittaa sitten katsastustodistus tullille kun auto on rekisteröintikatsastettu. http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/icon_mi_34.gif Mutta jospa sen voisi oikaista... toivotaan.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

tp
21.09.2007, 20:32
Tere!

Olen katsellut kans tuollaista KJ 90 pätkää metsästys käyttöön ja pienimuotoiseen offailuun...kävinkin tuossa paikalllisella jobbarilla kokeilemassa ja hyvältähän tuo tuntui BJ 42 jälkeen mutta tuo hinta täällä huh.huh....eli hakeahan tuo pitäsi saksasta ja huolto-autoksi laittaa...mahtuisi koiratkin sisälle...!

Onko Matilla tai muilla tietoa mahdollisista tyyppi vioista ym..?

Mites tuo toyon automaatti loota kestää?

Mitäs teillä on mennyt veroa nuista?

Terv. Toni

-MaTTi-
21.09.2007, 22:21
Kansia on saatu halki maailmalla, mutta en usko että oikealla käytöllä ajamalla rikki saa. Takavetoakselit on vaihdettu/vaihdetaan takuuseen (takaisinkutsukampanja), laippa saattaa murtua. http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/icon_mi_35.gif Raidetankojen sisäpäitä saadaan väljäks etenkin isommilla gummeilla. Ei kai näis sen kummempaa tyyppivikaa.

En tiedä tomaatista mitään muuta kun että kulutusta nostaa.

Veroa menee huoltoautona n. 3000-4500 € riippuen iästä. Normipakuna pari tonnia enemmän.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

tp
21.09.2007, 22:39
Kiitoksia tiedoista..tuo selventääkin jo paljon hankinta päätöstä..luulin että vero olisi isompikin...

Kumpikos muuten itselläsi on tomaatti vai manuaali?

Toinen vaihtoehto on tällä hetkellä Mitsubishi Pajero >-00 3.2 D-ID pätkä malli...onkos noista kokemuksia?

-MaTTi-
21.09.2007, 23:09
Tollanen käsitys mulle jäi noista veroista kun keväällä laskeskelin. Jos D-4D koneisen otat niin voip mennä yli 5000 € huoltoautonakin.

Manuaali. Pajerossa ei ole runkoa eikä edes jäykkää taka-akselia. Mut nättihän se on.


_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

ZTR
23.04.2008, 11:19
Paljonko valmistajan sallimat vetopainot KDJ/KZJ 90 / 95. Onko tuollaisesta vetämään oikeasti 3500kg kärriä hajoamatta? (Riittääkö paukut ja minkämoinen voimansiirto. Kun jo HDJ80 etumurkula on himpulampi kuin 60/61, niin miten tällainen 90 95 sarja? Onko kenelläkään automaateista kokemuksia (varsinkin kärryn vedossa?) Paljonko vero henkilöautona (8hlö)?

-MaTTi-
23.04.2008, 18:54
quote:
Paljonko valmistajan sallimat vetopainot KDJ/KZJ 90 / 95. Onko tuollaisesta vetämään oikeasti 3500kg kärriä hajoamatta? (Riittääkö paukut ja minkämoinen voimansiirto. Kun jo HDJ80 etumurkula on himpulampi kuin 60/61, niin miten tällainen 90 95 sarja? Onko kenelläkään automaateista kokemuksia (varsinkin kärryn vedossa?) Paljonko vero henkilöautona (8hlö)?




2800 kg molemmissa. Eiköhän se ole kestävyys enemmän huoltamisesta kiinni kuin kärryn painosta. Pikkuperillähän nää on (7.5"/8.0"), IFS keula ja jatkuva neliveto.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90