PDA

View Full Version : LJ:ssä lautaus ongelma


revu
13.08.2007, 21:01
viikonlopun aikana lopetti läjä latailun. "lataus" jännite nousee kierroksilla 12.6v laturin hiilet oli ok kunnossa. latauksen merkkivalo ei syty missään vaiheessa. jännitteen säätimestä kuuluu napsahdus heti kun kytkeen kumman tahaansa akuista vaikka virrat eivät ole edes päällä. normaalisti se ei naksahda. testasimme lähes ehjästä hilksista samalla tavalla. säädin tuntui lämpeävän hieman mikä on ilmeisesti normaalia ajon aikana. en ole varma lämpeneekö kun kone ei pyöri. irroitin säätimen pistokkeen varmuuden vuoksi kun jätin auton parkkiin. mikähän tuota säädintä ohjaa ja ilmeisesti se latauksen merkkivalo saa virtansa säätimeltä. autolla on annettu viikonlopun aikana todella monta kertaa apuvirtaa vinssattu (sähkövinssi) ja katto valot ovat olleet päällä tiuhaan tahtiin. sen jälkeen hävisi lataus. onko muilla ollut vastaavanlaisia ilmiöitä ja mistä vika löytyi? huomenna saan uuden jännitteen säätimen. kokeilen jos se toimisi sillä ja jos ei ala toimimaan silloin vika löytyy ilmeisesti laturista. minkälaiset oireet olisi jos laturin diodit olisi menneet? eikös akkujen pitäisi purkautua silloin vaikka auto seisoisi parkissa. onko mahdollista että laturista olisi palanut käämeistä lakat ja osa käämeistä olisi poissa pelistä? sen käsittääkseni saa selville mittaamalla laturin kyljestä suoraan mitä jännite siellä on mutta mikä aiheuttaa säätimen naksamisen???

***searchilla en vastaavaa tapausta löytänyt

Edited by - revu on 13/08/2007 22:02:05

Nitsi
14.08.2007, 14:31
jos laturista on menny diodit,syntyy ns. joulukuusi ilmiö,niinkuin mun hilussa aikoinaan. kaikki mahdolliset varotusvalot palo mittaristossa auton käydessä... eikä ainakaan mulla tyhjentäny akkua. olisko säätimessä vika.

revu
14.08.2007, 17:38
säädin on ehjä. testasin tänään toisella säätimellä ja sama ilmiö. eräs vanha sähkö "guru" tuolla töissä veikkasi palanutta diodia sit se alkoi selittämään että: virta pääsee suoraan (hepreaa) käämin läpi (lisää hepreaa) ja sen takia jännitteen säätimen toinen kärki vetää ja siitä johtuen latauksen merkkivalo ei pala missään vaiheessa. soitin hiralle ja sain selville että diodi paketti maksaa 50e ja sit jos vien sen pelkän laturin sinne korjattavaksi työn osuus on 100e ja jos vien koko auton se työn osuus on vielä enemmän. mietin jo tuota diodi pakettia mutta tulin siihen lopputulokseen että, menen toyotan merkki liikkeeseen ja ostan sieltä tehtaalla huolletun laturin ja annan vanhan vaihdossa. hinta 175e

***Kuopiossa toyotan merkki liikkeessä halvimmat laturit vaikka ei äkkiä uskoisi
hiralla kalleimmat

Edited by - revu on 14/08/2007 18:40:26

juza
14.08.2007, 21:07
Mulla lopetti laturi lataamisen, valo ei palanut silti. Putsasin, vaihdoin hiilet, toimi viikon. Tämän jälkeen latasi noin 5min kun käynnisti, sitten lopetti ja laturi kuumeni ja rupes purkamaan akkua vaikka auto ei käynnissä. Taas jäähdyttyään latasi 5 minuuttia. Hermot meni, ostin täysin uuden laturin alipainepumppuineen päivineen 160€. Ongelmat loppu siihen.

www.pahama.com