PDA

View Full Version : 4runner


12.08.2007, 13:10
olen ostamassa toyotan 4runneria.onkohan niissä millaisia tyyppivikoja?kestääkö koneet ja laatikot entäpä ruostuminen onko paikkoja josta erityisen arka ruostumaan.auto tulisi olemaan vm 90-93 ja bensa kutosella.


Note! This message was posted anonymously!

Nalle
13.08.2007, 08:08
Tuoreemmissa bensakutvosissa on vissiin ollut jonkinsortin kiusallisia ongelmia moottorin sähköpuolen kanssa. Eli jos itse olisin laittamassa, laittaisin ns. vanhemman mallin bensarunnerin. Oliskohan se vuosimalli sitten 90-91...


*******
Kaiken maailman pullat, mössöt ja sörsselit maistuvat myös Nallen suussa. Mutta niitä se ei kaipaa. Juuri niistä se lihoo.

www.nalle-offroad.com

Cental73
13.08.2007, 09:23
ruostuu niin maan mahtavasti, itsellä oli hyväpeltinen -94 mallin runneri V6 koneella. Bensa maistui siihentahtiin ettei käyttöautona viitsinyt pitää. Yleensä noista tuppaa ruostuun suojankaaret, kuten melkeen mistä tahansa, mutta silloin kun niitä kiertelin oli lähes kaikissa ihan reijällä asti, vaikka autoilla oli ikää 10-12 vuotta.

Toinen mikä itselläni uikutti oli se taka luukun sähkötoiminen lasin nostin. Jos lasia ei laske, ei luukkua saa auki. Ja arvata saattaa toimiiko noi sähköherkut takaluukussa kuin hyvin.

Ajo-ominaisuuksista tykkäsin, muutoin mukava peli, tosi aika kallis pitää jos joutuu korjaamaan... puolessa vuodessa jouduin vaihtamaan ainakin: lambdan, katalysaattorin, pakoputken, kytkimen.... oli kummalista nykinää tasaisella kaasulla. Mutta noilta puolin aika yksilöitä.

" TOYOTA ja laskuun voit luottaa"

SLCK #73

-MaTTi-
13.08.2007, 18:16
Ite ostin Saksasta -04 kesällä -94 4Runnerin (3.0TD). Oli jo sakemanni siitä hitsaillu lokasuojankaarta. Muuten oli suht nätti koppa, mitä nyt oven saumat muhi ja vähä toinen takapyöränkaari.

Takaluukunlasin hissi toimi kun muisti pitää hyvässä rasvassa. Korjata ei juuri tarvinnut 3 vuoden/75 tkm aikana. Vetarin kumi meni ja pakoputkea piti laitella.

Miinuspuolena sisätilojen ahtaus ja korin peltien ruostealttius. Bensakoneet on juoppoja ja kaikenlisäks paremmin mun mielestä sysäs tuo kolmelitranen turbodee kun V6.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

13.08.2007, 19:38
Siihen V6:een pitää ensi töikseen laittaa peltipakosarjat että valmistajan kuristama moottori alkaa hengittämään.

Tuo mun Hiluxi vie maantiellä tuossa kuosissa eli riittävällä ilmanvastuksella n. 13 l/100km. Ei mielestäni paha. Kaupunkiajo luonnollisesti nostaa kulutusta, paljonko, riippuu kaasujalasta ja stop and go määrästä.

Note! This message was posted anonymously!

HiluxMan
13.08.2007, 19:39
Tuo yllä olin siis minä.

HiLux 3.0 V6 vm.1988
Pajero 2.8 GLS A 1998
-SLCK #63-

Janme
30.11.2008, 23:24
Heipparallaa,

Pitäs ens viikolla käydä hakemassa 4runner. Ihan vakiopeli isoja renkaita lukuunottamatta. Kysymys kuuluukin, että missä järjestyksessä alan rahaa polttamaan, että saan tuosta pikkuhiljaa maastokelpoisen? Olen ihan vihreä maasturihommissa ja yleisestiki ottaen aika käsi ihan joka hommassa, joten mitään vaikeaa hommaa älkää alkuun ehdottako. Ajattelin että heti alkuun voisin tonnin verran pakollisiin varusteiseen sijoittaa. Parin kk päästä sitten enemmän.

Kisapeliähän tuosta en ole tekemässä, mutta mahdollisimman kovan menijän ehkä kuitenkin.

Eli ideoita, että missä järjestyksessä lähden askel askeleelta rakentamaan?

Ainiin, autoon vaihdettu Hiluxin turpoton 2,4l kone.

SuurSyömäri
01.12.2008, 10:26
Jep

Lievä vaihtoehto:

Halvin ratkaisu on tehdä korinkorotus n. 100€ . Sitten tarvit vinssin n. 500 -1000€ jotta saa kulkineen jontkasta. 33" kumit mutiaisina vanteineen n. 1000€. levikkeet n. 300€. High lift n.100€ + muihin pikku tarvikkeisiin n. 1000€´. Noilla varustuksilla pääsee jo ajamaan suht kovan maan perussafareita. Soihin ei kannata lähteä kovinkaan kuskaamaan.


Rakenneltu vaihtoehto:

Jos massia riittää niin hakee muutosluvan jäykille akseleille n. 340 € ja laittaa alle esim. HJ61 lukkoakselit n. 1000€ + jakarit n. 100 -200 € ja renkaat n. 35-38" maastokäyttöön 1000-2000€. Tosin kytkinpakettikin 400€ ja välitykset 600€ pitää vaihtaa myös tässä välissä sopivampiin. Eli kytkin vahvistettu ja jakovaihteiston välitykset 4,7:1. Snorkkeli 170€...

kompurat, Highlift, koneistuksia, kaaret, sporttipenkit sälää ja nippeliä varmaan sen 2000-4000€ edestä jos alat jatkojalostamaan.

Yleisesti päteväksi säännöksi mutuna sainoisin että n. 4000€ kun sijoittaa niin saa vermeen jolla ajaa perussafaria nätisti mutta n. 10000 € niin saa vermeen jolla pääsee vähän siellä täällä suht kivutta. Usein auton hankintahinta on yksi pienimpiä kustannuksia rakentamisrojekteissa ja aika tavallista on se että alkuperäisestä maasturista minkä osti on lopputuloksessa jäljellä enää kori ja runko..... ja nekin ankarasti modattuina.

Mihin tähtää kannattaa miettiä ankarasti. Luulisin että ton lievän kaavan kautta toteutettuna saa kelpo vehkeen satunnaiseen maastoajeluun. Ja katsastamisen kanssa ei ongelmia. Ja suuntaa antavat hinnat mitä tosta heittelin ovat pelkkiä tarvikkeiden hintoja. Omalle työlle ei ole laskettu mitään arvoa.....

Kannattaa tutustua näiden sivujen tarjontaan viripalikoiden osalta. Ja kun reilusti soittaa niin saa taatusti asiantuntevaa neuvontaa sekä voi joistain osista saada ehkä nippastuaa muutaman dollarin.

www.offivaruste.com
www.offroadtarvike.fi
www.cros4wd.com

Rekisteröimätön
02.12.2008, 18:55
Kiitos neuvoista.

NisteR
13.12.2008, 01:20
...itse tuli hankittua -92 Terrano bensakoneella tietenkin!

Alkuun katselin Runnereita, mutta milloin oli sähkövikaa, tms.. hankinta venyi, joten heräteostoksena tuli Terttu.

Tekniikassa ei ole ollut isompaa sanottavaa; bensatankki ja pakosarjan pinnapultteja pari, sekä jarrut (levyt+palat). Täyshuolto tuli tehtyä, kun tämän ikäluokan autojen historiaan ei oikein osaa luottaa.

Korikin on suhteessa testattuihin Runnereihin parempi. Helmojen takakaaren kulmat, takapenkin lukitus, takahelmat ja pieni haperokohta bensapumpun luukun ruuvinympärillä. Etuloksuissa pientä rupea lisäksi, mutta ne odottaa seuraavaa kesää... Peltiä noihin paikkuusiin ei ole palanut juuri mitään, ainoastaan aikaa, kun takakaaren ja helman kulma tuli tehtyä käsin.

Janme
13.12.2008, 03:21
Kiva että on kiva Terrano.

Renkaat oliki 33" mudit ja "snowt". Korotussarja pitää varmaan laittaa, ku 5 hlö sikaosastolla pisti pompuissa kolistelemaan.

Vinssit varmaan vielä ja sitte hailifti, niin eiköhän tuolla nyt ainaki perusjahdistelut hoida.

Ongelmana ollu, että vasen takajarru jäätyy ~joka yö. Ongelma poistuu väkivalloin. Ei vain viittis joka kauppareissulla valmistautua silmittömään väkivaltaan. Pitänee aukasta, vittu.

Hammer__
20.12.2008, 23:24
Miinuspuolena sisätilojen ahtaus ja korin peltien ruostealttius. Bensakoneet on juoppoja ja kaikenlisäks paremmin mun mielestä sysäs tuo kolmelitranen turbodee kun V6.

Yksi keino millä tuota bensa-runnerin kulutusta saa hieman hillittyä on vaihtaa manuaaliset napalukot kuten omassa runnerissa on. Kulutus tippui nelisen litraa ollen nykyään n. 9-10 litraa satasella maantieajossa. Tietysti ajotyylikin vaikuttaa kulutukseen. Mutta tuo 9-10l ei ole lainkaan paha lukema. Itselläni on ollut 4Runner bensa-kutvosella kesäkuusta asti ja olen olen ajanut sillä tänä aikana lähes 20 tkm ja olen tykästynyt siihen. Ei ole vaihtohaluja vielä ilmaantunut runnerin suhteen.

Mukava ajotuntuma eikä sisusta ole liian karu vaan pikemmin hyvä kompromissi käyttöautoksi ja maastossakin sillä pääsee ihan mukavasti, parilla safarilla on käyty ja ensi kesänä tarkoitus käydä enemmän. Ja hyvin on mennyt muiden mukana, renkaat voisi tietenkin olla isommat ja vinssi pitäisi olla, mutta kaikki ajallaan. Alavääntöä omasta mielestä löytyy oikein sopivasti 31" fedimoilla. Ei ole pelkkää kytkimen luistatusta. Tiedä sitten miten 33":lla renkailla kävisi alaväännös suhteen, katoaisiko kokonaan? Vääntösauvat edessä tietenkin ole rajoittaa rakentelua, mutta itseä se ei ole vielä haitannutkaan. Sisätilojen ahtauden kyllä allekirjoitan täysin ja sähköinen takalasin nostin on minusta täysi susi, varsinkin talvella, mutta muutoin olen tyytyväinen. Moottorille ei ole vielä tarvinnut tehdä mitään remonttia ja muutoinkin on suht vähin tekniikka murhein selvitty. Raidetangon pään ja apusimpukan olen joutunut vaihtamaan, mutta muuta ei ole vielä ilmennyt.

nizzan
20.12.2008, 23:32
minun mielipide on että jos haluaa pensakoneen joka kuluttaa yli 10l/100km niin osta jenkki

-MaTTi-
21.12.2008, 11:34
Yksi keino millä tuota bensa-runnerin kulutusta saa hieman hillittyä on vaihtaa manuaaliset napalukot kuten omassa runnerissa on. Kulutus tippui nelisen litraa ollen nykyään n. 9-10 litraa satasella maantieajossa. Tietysti ajotyylikin vaikuttaa kulutukseen. Mutta tuo 9-10l ei ole lainkaan paha lukema.

Nelisen litraa?!?! :eek: Eihän tuo voi olla teoriassakaan mahdollista. Ja 9-10 l/100 km bensa-V6:lla!!! En usko ennenkuin omin silmin/kätösin pääsisin laskeskelemaan kulutuksen. :)

Mä laitoin kans manuaalinapikset (IFS-Hiluxista), jotka pudotti kulutusta enemmän tunnepuolella eli todellisuudessa ehkä pari-kolme desiä satkulle. Tämä siis 3.0TD-koneisessa.

HiluxMan
21.12.2008, 13:19
Yksi keino millä tuota bensa-runnerin kulutusta saa hieman hillittyä on vaihtaa manuaaliset napalukot kuten omassa runnerissa on. Kulutus tippui nelisen litraa ollen nykyään n. 9-10 litraa satasella maantieajossa. Tietysti ajotyylikin vaikuttaa kulutukseen. Mutta tuo 9-10l ei ole lainkaan paha lukema.

Mitä muuta tuli tehtyä samaan aikaan kun vaihdoit napalukot?
Ja sama täällä, 9-10 l on vaikea uskoa.

Onki
22.12.2008, 03:19
suosittelen asentamaan uuden öljynpaine mittarin! kampiaksula oli aikas kallis!tosin käyttöa metsässä tyhjäkäynnillä tuli aika paljon tiiä häntä..

SuurSyömäri
22.12.2008, 04:27
Mitä muuta tuli tehtyä samaan aikaan kun vaihdoit napalukot?
Ja sama täällä, 9-10 l on vaikea uskoa.

En epäile hetkeäkään etteikö menis alle kympin sata kilsaa.

Muistakaa että poronhoitoalue alkaa jostain Yli-iin huitteilta eli lapinlisää tai vähennystä on melekeen oulun korvilla jo....

COWBOY
23.12.2008, 19:51
Oli aikoinaan -90vm pensa Runneri. 31 oli alla ja ei ikinä alle kymmenen litran, vaikka ajoi kuinka varovasti! Ylä päässä kulutusta oli sitten taivas rajana...

mielipuoli
24.12.2008, 01:21
mitä nyt olen ajanut työmatkoja ja vähän mittaillu kulutusta alle 11 ei pääse mitenkään ainakaan omallani. matka ajossa olen päässy 11,7 jos ajaa rajotusten mukaan. mutta normaalisti mennee 12,5. ja neliveto ei ole ollu päällä

RIPAX
19.07.2009, 23:32
Heipparallaa,

Pitäs ens viikolla käydä hakemassa 4runner. Ihan vakiopeli isoja renkaita lukuunottamatta. Kysymys kuuluukin, että missä järjestyksessä alan rahaa polttamaan, että saan tuosta pikkuhiljaa maastokelpoisen? Olen ihan vihreä maasturihommissa ja yleisestiki ottaen aika käsi ihan joka hommassa, joten mitään vaikeaa hommaa älkää alkuun ehdottako. Ajattelin että heti alkuun voisin tonnin verran pakollisiin varusteiseen sijoittaa. Parin kk päästä sitten enemmän.

Kisapeliähän tuosta en ole tekemässä, mutta mahdollisimman kovan menijän ehkä kuitenkin.

Eli ideoita, että missä järjestyksessä lähden askel askeleelta rakentamaan?

Ainiin, autoon vaihdettu Hiluxin turpoton 2,4l kone.

Mun miälest ensinnäki tarttis löylyä.Toi 2l on laiska ku hullun järki.että 2lt ois hyvä.onhan siinä hommaa mutta ei oo paha.konttorilta varmistus mutta nyrkki sääntonä et autoo saa laittaa vain uudemman moottorin kun se itse auto.Päästot ei saa huonontua nääs.mut siitä turbollisesta saa sitte kutiteltua enempiki löylyä.Siinä pensa mallissa taitaa muutenki olla harvemmat välitykset joten tolla dieselillä se meno voi olla aika tahmeeta.Mikäli se ei oositte alun perin ollu dieseli.Senki näkee siitä tyyppi lapusta.No joo,vinssiki olis tiätysti tärkee.ja hyvät renkaat.niist ehkä ite alottasin.Se suur syämäri kyllä sano aika hyvin elikä kannattaa miettiä mihin tähtää.kaiken kaikkiaan tojotat on hyviä aihioita.Itelläni on 89 hiluksi.tai se oli alun perin nyt oon vaihtanu koneen,välitukset periin ja taakse lukko ja laatikko ja vinssi ja kaikkee muuta krääsää ja lyhensin koko höskää 245 milliä.Ja maalasin sen yli.Ja se on peri aattees normaali ajossa ja kilvissä.onnee ja menestystä!!