PDA

View Full Version : O:Hiluxin lavapressu


26.04.2004, 20:00
Tarvii Hiluxiin lavapressun.Auto on -82 4wd,tarjoa mielellään ehjiä.Kuopion ympäriltä!tarjoo myös muualta.Päivisin 040-5894048

Note! This message was posted anonymously!

POHTO
26.04.2004, 21:00
ehjää käytettyä tuskin löydät. sellanen firma kun Norwet valmistaa paikka tais olla noormarkku. mainostaa pörssissä.
itse ostin kolmevuotta sitten samanlaiseen autoon ja makso about 200e onhan se paljon mut eipä ole lavaltakaan hävinnyt mitään.

Jeesus loves you? Everyone else think that you are an ASSHOLE...

JiiPee
27.04.2004, 09:01
Mahtaakos Jore-tuote Mikkelissä vielä tehdä lavapressuja? Se olisi ainakin anonyymille kysyjälle kotoisasti siinä kalakukkoalueella. Jos sitten haluaa varmasti kunnollisen uuden, niin voin kehua Parolan Telttaa (Parolassa, 03-alueella), tekee oikeista paikoista vahvistetun kestävästä materiaalista. On ollut sellainen 4v käytössä, maksoi uutena about 600 mummoa. Reunat kuumasaumaamalla vahvistettu tupla, kulmat tripla. Reunassa kiertää rei'issä kumminauha, jolla kiinnitetään reunasta kaidekoukkuihin, takakulmiin kahdella ja takaluukkuun myös kahdella "uranapilla", jonka takana kuminauha pysyy. On ollut kovassa käytössä, metalliromut raapineet, välillä sillä on sidottu ranka- ja risukuormia ja hirvimetäsällä tallottu lavalla kylmässä, ei vanhenemisen merkkejä. Vesi on pysynyt hyvin ulkopuolella, eli "kaksihuulinen" reunaratkaisu vaikuttaa toimivalta.

Lavapressun alle kannattaa tehdä jonkinlaiset kaaret, niin ei pääse muodostumaan uima-allasta eikä talvella vesi jäätymään isoksi palaksi. Se lisää peiton ikää. Tein omani vesivanerisuikaleista, n. 7cm leveästä ja jotakin 10mm paksusta, pituus sopivasti vähän liikaa, jotta jää esijännitykseen ylöspäin. Päissä on kulmat, jotka pitävät jännityksessä laitaa vasten ja estävät toisaalta painumisen alas. Nämä tein kahdesta naulakulmasta per pää, pitkillä poppareilla vaan rei'istään kiinni vanerin läpi. Tai ei ne ihan läpi asti menneet, mutta se vaneri on sen verran kovaa, että jämptin kokoiseen reikään niitti laajenee tiukaksi ja kara katkeaa kuten pitää. Vielä pieni viiste kaariin peiton puolelle, ettei kulma hankaa ja vot.

petr
27.04.2004, 10:25
JiiPee...ei sulla olis fotoja siitä pressusta/sinun viritelmistä? Pitäs suunnitella itsellekkin sellainen, mutta ei oo valmiita koukuuja lavan reunoissa eikä viittis porata kylmästi läpi kylkipelleistä jotain tankoja varten....hmm...vaatii vielä suunnittelua, jotta sais kiinnikkeet jotenkin vedettyä sieltä lavan sisältä ulkopuolelle... =/

-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --

27.04.2004, 13:54
Voin ottaa muutamia kuvia, onnistuu kyllä.


Note! This message was posted anonymously!

JiiPee
27.04.2004, 13:55
Dementiaa, anonyymiä demantiaa sen täytyy olla... ...taas ja lisääntyvässä määrin, näemmä...

JiiPee
27.04.2004, 17:33
Tämä peitto ja kaaret on siis olleet minulla 4 vuotta käytössä. Peitto on Parolan Teltan tekemä ja heillä on valmiit mitat eri pickupeille - tämäkin on vakiomalli.

Tässä näkyy esijännitys, joka tekemilläni kaarilla on. Vatupassin leveys on n. 5-6cm, eli sen verran kaari on koholla. Aluksi ajattelin tehdä kaaria putkesta, kun enempi teräksestä tykkään, mutta oli jostakin hommasta jäänyt yli noita kapeita siivuja ja teinkin sitten niistä. Jos tekee putkesta, niin sopiva kulmarauta päähän ja putki vähän kaarelle, että vesi juoksee peiton päältä pois.

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/esijann.jpg

Muut kuvat ovat tässä, nimi kertoo mitä kuvassa on:

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/kaari_alta.jpg

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/popparit.jpg

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/etukoukku.jpg

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/takakoukku.jpg

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/eturauna.jpg

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/kulma_alta.jpg

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/kulma_paalta.jpg

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/sivu_kiinni.jpg

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/takaa.jpg

http://www.triplan.fi/priv/jukka/offi/r/lp/tuplareuna.jpg

petr
27.04.2004, 20:36
Joo, asiallisen oloinen viritys. Tuo vaneri pysyy ryhdissä myös lumen painon alla? Pressu on sen verran paksua ja jännityksessä ettei "lepata/räpätä" ajoviimassa?

-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --

JiiPee
28.04.2004, 09:20
quote:Tuo vaneri pysyy ryhdissä myös lumen painon alla?

Juu, pysyy kunhan ei päästä kertymään yli 10cm vetistä lunta päälle. Se on kuitenkin huomioitavissa tekemällä esijännityksestä kovempi. Jälkeen päin sitä voi säätää kireämmälle laittamalla ohuet lisäpalat laidan sisäreunaa vasten nojaaviin kulmiin, joka pakottaa kaaren ylemmäs. Toi 5cm kaarevuus on riittänyt päivittäisessä käytössä olevaan autoon hyvin.

quote:Pressu on sen verran paksua ja jännityksessä ettei "lepata/räpätä" ajoviimassa?

Ei ole lepattanut.

Ilmavirta menee siten, että hytin taakse tulee pieni alipaine ja perälaudan etupuolelle ylipainetta, siis ulkopuolelta katsottuna. Tämän näkee moottoritiellä 100:n vauhdissa, eli viimeinen puoli metriä alkaa painumaan hieman alaspäin ja etureunat nousevat puolen metrin matkalta hieman irti, ei kuitenkaan niin paljon, että se varsinaisesti lepattaisi tai että siitä pääsisi vettä sisään. Veden menoa voi kyllä estää ilman virtauskin, joka ohjaa edestä tulevat roiskeet sen lavan etureunan ohi. Pressua voi kiristää jälkeen päin sen reunaa kiertävän kuminauhan pituutta muuttamalla. Se nauha on kyllä hyvin venyvää materiaalia.

Itse pidän kuminauhan "löysät" siten, että etureunassa saakin olla vähän löysempää, mutta takaluukun kohdalla olisi sitten tiukempaa, niin se vetää peiton pituussuunnassa paremmin suoraksi. Pinnastaan nahkean kuminauhan löysät pysyy aika hyvin siellä minne ne siirtää. Pieni etureunan löysä on hyvä siinä mielessä, että kovempaa ajaessa siitä syntyy tuuletusreitti (takaluukun saumat on toisessa päässä). Tällä saa peiton alle kertyneen kosteuden tuuletettua paremmin pois - kyllä sinne tulee kuuraa talven lauhtuvien kelien aikaan ja lorahtaa joskus vettä tai lunta peittoa avatessa kuitenkin. Ihan hyvin on alapuoli kuivunut.