PDA

View Full Version : OT: Raskaan kaluston hydrauliikasta


Shuttle
13.06.2007, 15:03
Onko jollain tietoa saako scania P93 (vm 96) asennettua hydrauliikkaa jolla siirtää n. 150kW tehoa? Nykyinen nivelakselein toteutettu voimansiirto alkaa olla loppu, onhan siirtoakin useampi metri joten ollaan harkittu hydraulista.
Riittääkö voimanottoon asennettavan hydrauliikan jerkku?
Tuleeko se suoraan PTO:n tilalle?
En muista PTO:n mallia, vaihteisto GR801 ja ulosotto kytkimestä riippuva.

Pikaisella vilkaisulla näyttäisi siltä että nykyinen PTO on EG612.

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti (http://shuttle.daug.net/donna/)

Edited by - Shuttle on 13/06/2007 16:06:51

JF
13.06.2007, 15:30
En taaskaan tiedä mistään mitään, mutta mekaanisen ja hydraulisen voimansiirron hyötysuhteet ovat aika kaukana toisistaan oppikirjojen mukaan.

150 kW:n toisiotehosta (jos sen verran pitää olla laitteiden pyörittämiseen) saa laskea hukkuneen n. 40 kW öljyn lämmittämiseen. Saa olla kohtalainen jäähdytin ja puhallin tälle, puhumattakaan merkittävästi kasvaneestsa ensiötehon tarpeesta.

Suorahkolla nivelakselilla saattaa hyötysuhde olla aika lähellä sataa prosenttia, realistisesti ainakin 95%, hydrauliikalla parhaimmillaan n. 80%.

13.06.2007, 17:24
Ottaa tehon kampiakselin etupäästä...

Note! This message was posted anonymously!

Reetu
13.06.2007, 17:37
Joo nokkapumppua vaan kehiin, mikäli on kohtuudella toteutettavissa.

RUMARACING
TROOPER 2.8, SJ410

Shuttle
13.06.2007, 21:21
Nokkapumppu ei kyllä ole vaihtoehto.
Kovaan ääneen puhuin että pitäisi siirtyä hydrauliikkaan kunnes vilkaisin millaisia tehoja pumppu vaatii tuottaakseen täyden tuoton. 150-160kW.
Koneessahan on tehoja 250hp. Saapi nähdä miten käy..

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti (http://shuttle.daug.net/donna/)

Ahosensetä
14.06.2007, 07:02
Koneen kierrokset pumppukäytössä täytyy säätää ihan tappiin, muuten ei teho piisaa ... 250 hp = 180 kW.


T, Antti