farmari
05.06.2007, 17:09
Tässä yksinkertaistettuna jarrujen huolto porttaali Volvoihin. Ohjeet käynee kaikkiin C30X sarjalaisiin. Jos kuvat tuntuvat liian pieniltä, niin niitä saa isommaksi painamalla: ctrl ja + sekä vastaavasti pienennettyä ctrl ja -.
Säätämiseen tarvitset vain 13mm lista-lenkki-avaimen ja remonttiin 24, 14, 13 ja 11mm avaimet. Lisäksi meisseli ja vasara on suotava apuväline.
Ensin tunkataan renkaat ylös ja pultataan vanne irti 24mm avaimella.
Sitten otetaan jarrurumpu pois kevyesti vasaralla naputtamalla tai ulostyöntöpulteilla painamalla(ei ollut sopivia pultteja niin en väännellyt).
Näky on tämän suuntainen, eli rummut ovat varmaan täynnä turvetta/kuraa. Näissä kengissä oli kaikkea muuta, kuin pintaa...
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/farmari-rumpu_pois.JPG
Jarrukengät saa säädettyä 13mm avaimella rummun takaa irroittamatta ja avaamatta rumpuja, tässä näkyvät sisäpuolelta epäkeskot, jotka loitontavat kenkiä.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/farmari-saato.JPG
Kuva jarrukilven takaa. Jarruputken saa irti 14mm avaimella, sylinterin 13mm avaimella ja ilmausruuvi 11mm avain. Ilmaukseen ei ainakaan tässä tapauksessa tarvinut polkea yhtään painetta, vaan neste valui ulos itsekseen. Tuossa näkyy myös huonosti nuo säätöruuvit.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/farmari-sylinteri_takaa.JPG
Jarrukenkiin ostin 3,6 metriä 50mm leveää jarrupintaa, jonka kiinnitin niittaamalla ja liimaamalla, hintaa 15€/metri. Jokaiseen kenkään meni 30cm pintaa. Pinnan käsittelin ensin rälläköimällä enimmät ruosteet ja sitten hiekkapuhaltamalla. Lopuksi maalasin kengät ihan vaan ferreksillä. Hintaa tuli kappaleelle ~5€ ja pintaa on enemmän, kuin alkuperäisessä.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/farmari-niitattu.JPG
Hitaasti tehtynä menee päivä akselilla, kun antaa maalin kuivua ja kasaa seuraavana päivänä.
Edited by - farmari on 05/06/2007 18:12:00
Edited by - farmari on 05/06/2007 22:50:03
Edited by - farmari on 08/06/2007 22:44:06
Säätämiseen tarvitset vain 13mm lista-lenkki-avaimen ja remonttiin 24, 14, 13 ja 11mm avaimet. Lisäksi meisseli ja vasara on suotava apuväline.
Ensin tunkataan renkaat ylös ja pultataan vanne irti 24mm avaimella.
Sitten otetaan jarrurumpu pois kevyesti vasaralla naputtamalla tai ulostyöntöpulteilla painamalla(ei ollut sopivia pultteja niin en väännellyt).
Näky on tämän suuntainen, eli rummut ovat varmaan täynnä turvetta/kuraa. Näissä kengissä oli kaikkea muuta, kuin pintaa...
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/farmari-rumpu_pois.JPG
Jarrukengät saa säädettyä 13mm avaimella rummun takaa irroittamatta ja avaamatta rumpuja, tässä näkyvät sisäpuolelta epäkeskot, jotka loitontavat kenkiä.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/farmari-saato.JPG
Kuva jarrukilven takaa. Jarruputken saa irti 14mm avaimella, sylinterin 13mm avaimella ja ilmausruuvi 11mm avain. Ilmaukseen ei ainakaan tässä tapauksessa tarvinut polkea yhtään painetta, vaan neste valui ulos itsekseen. Tuossa näkyy myös huonosti nuo säätöruuvit.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/farmari-sylinteri_takaa.JPG
Jarrukenkiin ostin 3,6 metriä 50mm leveää jarrupintaa, jonka kiinnitin niittaamalla ja liimaamalla, hintaa 15€/metri. Jokaiseen kenkään meni 30cm pintaa. Pinnan käsittelin ensin rälläköimällä enimmät ruosteet ja sitten hiekkapuhaltamalla. Lopuksi maalasin kengät ihan vaan ferreksillä. Hintaa tuli kappaleelle ~5€ ja pintaa on enemmän, kuin alkuperäisessä.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/farmari-niitattu.JPG
Hitaasti tehtynä menee päivä akselilla, kun antaa maalin kuivua ja kasaa seuraavana päivänä.
Edited by - farmari on 05/06/2007 18:12:00
Edited by - farmari on 05/06/2007 22:50:03
Edited by - farmari on 08/06/2007 22:44:06