View Full Version : saako sammutus olla käsikäyttöinen?
Cental73
20.05.2007, 11:28
kun en saa tuota muuten hiljenemään, niin voisi toteuttaa kuten traktoreissa ja vissiin vanhoissa bertoissa. Mutta saako niin tehdä, mitähän leimasedät ja tädit sanovat?
" TOYOTAn laskuun voit luottaa"
SLCK #73
Arska-tehtaalta
20.05.2007, 11:31
Jaa mikäs sen kieltäs? Miulla ainakin on vaijeri sammutus rangessa
http://www.overdrive.fi/autoholic/ah70b.gif
AVAA ikkunat reilusti auki AINA jos koira jää autoon kesäaikana
Cental73
20.05.2007, 11:32
joskus olen kuullut kiertohuhuja nurkantakaa, ettei virtalukosta saisi avainta pystyä ottamaan irti autonkäydessä. Muutoin saattaa lävähtää tuo rattilukko päälle ja taas miestä vietiin mettään, mutta toisaalta, eikö me sinne ollakin menossa?
" TOYOTAn laskuun voit luottaa"
SLCK #73
Edited by - Cental73 on 20/05/2007 12:46:39
Miten se liittyy siihen vaijerisammutukseen? Hylsy tosta tulee jos virta-avaimen saa pois auton käydessä, mutta eihän se vaikuta mitenkään tuohon vaijerisammutukseen?
-
Luigi
Ahosensetä
20.05.2007, 12:53
Vaijerisammutus on uudemmissa niin, että vasta sen käyttö siirtää avaimen rattilukkoasentoon.
Isännällä oli joskus patrollissa käsi sammutus kuten traktoreissa.Oli se sähkösammutin jotenki epäkunnossa!Eihän noilla leimasedillä mitää valittamista ollut..
...ja King Capilla loput..
Ahosensetä
20.05.2007, 13:06
Oli mullakin monta vuotta FJ:ssä päävirtakatkaisija ja nappistartti, kunnes katsuri sammutti auton jarrudynamometrille ja tämä paljastui.
Jos joku viritys menee katsastuksessa läpi, niin se ei tarkoita, että se on hyväksyttävä.
Cental73
20.05.2007, 13:41
kyllä se silleen vaikuttaa, jos näet kääntää virta-avainen off asentoon niin vanhempi dieseli puksuttaa edelleen, ja avaimen voi ottaa virtalukosta pois, siis mikäli sammutetaan vaijerilla erikseen ja ei ole noita Ahosensedän mainitsemia uudempia systeemejä.
" TOYOTAn laskuun voit luottaa"
SLCK #73
Ahosensetä
20.05.2007, 15:52
Virtä/rattilukko tulee pakolliseksi 1.1.1968 tai myöhemmin rekisteröidyille autoille. Siitä en ole varma milloin dieselin pysäytysvaijerin ja avaimen kytkentä tulee pakolliseksi, mutta kolmossarjan Lantikoissa -71 alkaen toimii näin.
Sammutetaanhan 3-sarjan scaniatkin vivusta vetämällä. Uudemmissa on solenoidi virtalukossa joka estää virtojen kääntämisen pois päältä käynnissä ollessa. Vanhemmissa sitä ei ole, ja kun virrat kääntää pois, niin tippuu rajotinkin pelistä :P
Ja miten se virta-avaimen irti lähteminen vaikuttaa siihen rattilukkoon? Tojotassa pitää avainta joko painaa tai sitten painaa nappia virtalukkoa kääntäessä, että saa rattilukon päälle. Se ei onnistu kyllä ainakaan vahingossa ilman sitä virta-avainta.
Poliisiautoissahan tämä ominaisuus löytyy vartavasten tehtynä, että auton voi jättää käyntiin ja ovet laittaa lukkoon. Ainakin kaverilla joka ikinen kerta on katsuri valittanut virta-avaimesta, mutta toteamus "Se on vanha poliisiauto" riittää katsastusmiehelle "Aah, ilmankos"...
badboy69
20.05.2007, 19:43
miettikääs seitkyt luvun ja jopa kasiluvun vanhoja mersuja,milläs ne sammutettiin.VAIJERILLA
jussi"at"offipalsta.com
patriot4x4
20.05.2007, 20:10
jos avaimet saa pois lukosta auton käydessä,nii ei saa olla vaijeri sammutinta. ja on laki mikä sen kieltää. aivan turhaa mutu arvailua,mee kysymään konttorilta ellet usko. itelle se on hyvin selvästi siel kerrottu.
-Schillinger-
MaTTi varmaan tarkentaa kun viestin lukee.
Veikkaisin että tolla avaimen poistamisella tarkoitetaan nyt sitä ettei sitä saa pois virtalukosta ilman että kääntää avaimen rattilukko asentoon.
Onhan osa -70 bertoistakin alunperin sammutusvivulla, kuten nuo tossa aikaisemmin mainitut mersutkin.
Eihän virtalukko ole edes pakollinen varuste, vaan rattilukko..(kai..)
patriot4x4
20.05.2007, 21:21
nii sitä tarkottivat että avain ei saa kääntyä lukko asentoon ja tulla ulos.jokainen varmaan ymmärtää mix..
-Schillinger-
Ahosensetä
20.05.2007, 21:50
quote:Eihän virtalukko ole edes pakollinen varuste, vaan rattilukko..(kai..)
Molemmat ovat pakollisia -68 ja uudemmissa. Ton dieselin sammutuksen kanssa on varmasti jotain lisämääräyksiä.
1974-1977 Mallisissa Toyota Dyna autoissa oli virtalukko -rattilukko ja käsikäyttöinen sammutin.(tuollaisena maahantuotu).
En tiedä onko oma työmatka-autoni -75 Transami viallinen vai ei, mutta siitä saa avaimen pois auton käydessä. Virtalukko ei mene lukitusasentoon eikä rattilukko päälle ellei vaihde ole P:llä. Muissakin jenkeissä olen tavannut vastaavaa, esim. tavallisissa vaneissa ym. mistä on tullut kokeiltua.
Toi rattilukon päällemeno ajossa tietty on se jutun juuri. Voipi pompata leimalla jos leimasetä on huolellinen. Muutenkin aika ikävää jos vahingossa pompussa avaimet putoo maton alle.
psychobilly
21.05.2007, 08:36
ja monesti kuorma autoissakin on moinen sammutin eikä laki vielä kiellä ainakaan
kaasupohjassa kiertelemättä niin että kuljettajasta tulee matkustaja
ei se kaadu vähän kallistelee vaan
---4x4 Team NoRtH----
psychobilly
-team-
MIELENTERVEYSHÄIRIÖ
Cental73
21.05.2007, 09:49
ei se avain lähde mullakaa siellä "käynti" asennossa irti, vaan just off asennossa. Mutta onko se tulkintaa sitten, onkin eriasia. Tulee vaan mieleen että kukahan(paitsi amerikkalainen) sen ajaessa kääntäisi off asentoon ja ottais pois virtalukosta.
" TOYOTA ja laskuun voit luottaa"
SLCK #73
Tiiän yhden taksikuskin, jolla oli hanskalokero lukossa ja ajatteli ajaessa, että nopeasti vaan aukaisen...
Tuli ooppelille fuusio metsähallituksen kanssa.
RUMARACING
TROOPER 2.8, SJ410
patriot4x4
21.05.2007, 11:16
quote:
ja monesti kuorma autoissakin on moinen sammutin eikä laki vielä kiellä ainakaan
kaasupohjassa kiertelemättä niin että kuljettajasta tulee matkustaja
ei se kaadu vähän kallistelee vaan
---4x4 Team NoRtH----
psychobilly
-team-
MIELENTERVEYSHÄIRIÖ
mut niissäpä ei avaimet lähekkään käydessä pois...
-Schillinger-
patriot4x4
21.05.2007, 11:18
quote:
ei se avain lähde mullakaa siellä "käynti" asennossa irti, vaan just off asennossa. Mutta onko se tulkintaa sitten, onkin eriasia. Tulee vaan mieleen että kukahan(paitsi amerikkalainen) sen ajaessa kääntäisi off asentoon ja ottais pois virtalukosta.
" TOYOTA ja laskuun voit luottaa"
SLCK #73
känninen repsikka,tiedetään tapaus jossa tuli aika surullista jälkeä...oli auto täynnä porukkaa ja vauhtia riittävästi...
-Schillinger-
luppakorva
21.05.2007, 14:42
Ei lähde diesel mersustakaan avain irti auto käynnissä. Siinä on joku systeemi liittyen sammutinvaijeriin.
Vanhoissa kuorma-auto mersuissa avaimella laitetaan virta ja valot päälle. Käynnistys napista, ja sammutus pakokaasujarrusta.
Proto-sisussa ei ole virta-avaimia ollenkaan. Käynnistys vivusta, ja sammutus vaijerilla.
Size [u]does</u> matter, Sisu A-45 (http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=35014)
Cental73
24.05.2007, 10:07
eli aika hyvin puolesta ja vastaan. Toistaiseksi en ole ehtinyt mittaamaan ihan kaikkia piuhoja, muutakuin laturilta jännitteensäätäjälle, ja sinne tuntuu menevän. Koklasin paria er säätäjääkin, mutta ei vaikutusta. Vielä pitäisi mittailla säätäjältä ja releeltä edicille menevät.
Jospa tekis jonkinlaisen "patentin" virtalukon lukkopesän pohjan väliin. Joka taas antaisi avaimen kiertyä off asentoon (ja poistettavaksi) vasta kun sammutus hanikan on nykässyt päälle.
" TOYOTA ja laskuun voit luottaa"
SLCK #73
Minul lähtee avain bertasta käynnissä irti. Monesti tippunut lattialle mutta onneksi ei sentään rattilukko mene päälle kun bertassa pitää kääntää avainta taakseppäin ja painaa virtalukon päällä olevasta napista että menee lukkoon. Katsastusmies on muutaman kerran huomauttanut avaimesta. Varmaan avain vaan kulunut? No sama se on jo soviteltu hjn rattitolppaa tilalle et sais hallintavipstaakit fiksummiksi.
itellä ollu pari patrollia mistä virtalukko kulunu niin väljäks et avain ikäänkuin pyrkii syliin käyttö asennossa, ja on pari kertaa etittykki et missä ne on... onneks nytkysee safariautoon on joku vaihtannu eri virtalukon et avain oikeesti pysyy paikallaa.
Edited by - juhoke on 24/05/2007 21:47:43