PDA

View Full Version : detroit truetrack etuperään.........


lepoantti
16.05.2007, 06:38
autorosessi etenee ja mielessä välillä että mitenköhän toimisi tämä detroit TT lukko hiluxin etuperässä, valmistajan sivuillahan lupaillaan toiminnan olevan sellaista että kyseistä kapinetta voisi käyttää myös edessä.

taakse on tulossa aussie ja sellaista en missään tapauksessa laita eteen, vaan etunenkin vaatii jotakin. askarruttaa vaan tämä truetrackin rakenne että mitenkä se kestää käytössä, valmistaja väittää että 38" renkaisiin asti voisi soveltua. jollakin toisella sivustolla sanottiin että tälle lukkotyypille 33" alkaa olla yläraja!!!

täällä härmässä ei taida olla paljonkaan vielä käyttökokemuksia edes takaperässä em. vekoittimesta, vai onko?

JF
16.05.2007, 08:10
Eikös Tapsa & Dumbolla ollut Rangessa kummassakin päässä tuollaiset jo yli kaksi vuotta sitten? Ainakin talvisessa metsässä näytti toimivan todella hyvin, noin niinkuin vierestä katsottuna. Jos ja kun tuo mainitsemasi oli Torsen-tyyppinen vääntömomentinjakolaite.

H&K
16.05.2007, 08:16
Eiks Japella ole kanssa Jeepissä molemmissä perissä Detroitin automaattilukko? Mitä olen nähnyt jeeppiä metsässä niin Mun mielestä toimii todella hyvin.

ZeiZei
16.05.2007, 08:43
Tapsalla on Dumbossa sellaiset.

Nuo Japen Jeeppikamat tais olla erilaiset.

Näistä lisää:

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=35919

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=5409

_ _ _ _ _ _ _
#RR V8 -76#
#LR S1 -55#

Tapsa_ja_Dumbo
16.05.2007, 09:20
Joo, hyvin on kestäneet molemmissa päissä jo kolme vuotta. Ei mitään ongelmia ja omine puutteineen myös toimivat hyvin. Myös lumessa ja kadulla niiden olemassa oloa ei hiffaa millään lailla. Koska eivät pyri tasaamaan pyörintänopeutta niin sivuttaispito säilyy - tästä on monessa paikassa etua. Jossain esim. kallioilla kikkailussa sitten kytkettävät olisivat varmaankin paremmat.

Tapsa

- Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea -

lepoantti
16.05.2007, 10:00
näitä detroitin valmisteitahan on varsin monenlaisia, minä nimenomaan tarkoitin tätä truetrack viritystä. http://www.eatonperformance.com/differentials/Detroit-Truetrac.html

ja vielä edittinä vähän lisää, hiukan juttua owners manuaalissa jopa 32" mehtirenkaista...http://www.eatonperformance.com/PDFs/TrutracOwner-1.pdf

ranenne vaan näyttää esim. aussieen verraten just niin monimutkaiselta että saattais vaikka haavoittua helposti.

Lipposella näitä truetrackeja pitäisi oleman myynnissä täällä, ellei sitten tilla jenkeistä suoraan.



Edited by - lepoantti on 16/05/2007 12:47:14

Timo_L
16.05.2007, 13:22
Tuolla jenkkilän puolella käyttävät isompienkin renkaiden kanssa Truetrackejä ja Detroit lockereita kanssa. Pikku- jeeppien alla 35-36" renkailla en ole lukenut että montaa olisi hajonnut. Taitaa olla taas jenkkien ylitiukkaa varotoimenpidettä tuo 32" renkaiden maininta manuaalissa.

Mitä tuohon kestävyyteen tulee, olen aivan varma että Detroit Truetrac tai -Locker kestää huomattavasti paremmin kuin nuo "lunchbox"- lockerit. Johan sen melkein sanoo järkikin kumpi kestää paremmin, Detroitit (kuten OX, ARB, Eaton e-locker,...) kuitenkin on ihan kokonaisen murikan sisään kasattuna, toiset korvaa vain tasauspyörästön murikan sisältä. Saman suuntaista olen havainnut myös foorumeilla, Aussieta, Powertraxia, yms. on hajoillut enemmänkin, muita ei juurikaan.

Kyllä mall crawlerillakin pääsee.

Edited by - Timo_L on 16/05/2007 14:27:39

kauhanen
16.05.2007, 14:23
mitenhän on uskaltaako turpo ahistetun hojottimen etuperään mennä työntämää tuommoste detroitin perää kestääkö ? renkaan pyörimisnopeus vaihtelee mieli alasta riippuen joskus myös isoilla vaihteilla.. :) renkaana toimii mahd.39,5 boggeri

ei tiedolla, ei taidolla, vaan savulla!!

kauhanen
16.05.2007, 14:26
tuntus ainaki toiminta periaatteensa puolesta toimivalta perältä.. niin edessä kuin myös takana..

ei tiedolla, ei taidolla, vaan savulla!!

hiluman
16.05.2007, 18:38
kertokaahan tyhmälle, että onko toi detroit truetrack sitten 100% lukko vai pelkästään luistonrajoitin eli ei koskaan 100%sti lukossa?????

kauhanen
16.05.2007, 19:22
minun käsittääkseni ei pitäs mennä koskaan lukkoon vaan lisää vetoa sille pyörälle millä enemmän pitoa.. eli visko tyyppinen.. saatan olla väärässä mut korjatkaa virheelinen tieto.. eikös näitä ole ollut myös jollakin tiekäytössä ?

ZeiZei
16.05.2007, 19:42
quote:.. eikös näitä ole ollut myös jollakin tiekäytössä ?


Mm. kalliimmat Audit... (ei siis Truetracit, muuten vaan TorSen lukot, toiminnaltaan samanlaiset.)

_ _ _ _ _ _ _
#RR V8 -76#
#LR S1 -55#


Edited by - HäRVeli on 16/05/2007 20:44:04

kenni
16.05.2007, 22:14
quote:
minun käsittääkseni ei pitäs mennä koskaan lukkoon vaan lisää vetoa sille pyörälle millä enemmän pitoa.. eli visko tyyppinen.. saatan olla väärässä mut korjatkaa virheelinen tieto.. eikös näitä ole ollut myös jollakin tiekäytössä ?




Visko on eri asia kun torsen.
Hojoon ei saa noita. Kuten myöskään ei berttaan. Hiluun ja LJhin kyllä saa.

"Pyynö päättää myydä hieman porkkanaa Kilinvittumetsän saatananpalvastelioille."

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/kenni-nogas.gif

-WWW.PROFANTASYSAFARI.COM-

Timo_L
17.05.2007, 03:32
Jep, Truetrack on torsen, elikkäs torque sensing.

Niin kauan kun molemmilla renkailla on edes vähän pitoa niin toimii hyvin. Jos loppuu pito toisen pyörän alta, niin loppuu myös veto pitävältä pyörältä. Mutta kuten jo aiemmin todettu, torsenia voi huijata polkemalla jarrua - vähän niinkuin kitkalukollista perääkin, mutta torsenin kohdalla se vain toimii paremmin.

Eli ei ole 100% lukko -> siksi toimii etuakselillakin varsin mukavasti myös jatkuvalla nelivedolla.


Ja ei todellakaan ole sama asia kuin viskolukko tai kitkalukko. Torsen perustuu rattaisiin kun taas visko tunnetusti nesteseen ja kitkalukko "kytkin"levyihin. Ainakin minun järkeni mukaan torsen on oikein toteutettuna paljon järkevämpi/ toimivampi kuin visko tai kitka.

Kyllä mall crawlerillakin pääsee.

härdelli
17.05.2007, 06:56
Mutu tuntumalla truetrack sallii vain rajallisen renkaiden pyörimisnopeus eron esim. 1:3 eikä kytke "tasauspyörästöä" missään vaiheessa lukkoon. Kaiketi pitävämmälle pyörälle pitäs tulla kolminkertainen vääntö toisen pyöriessä kolminkertaista noputta ilmassa. Miten lie sit tehohäviöt? "Lievissä" tilanteissa lipsumisen aloittava pyörä saa lisää vääntöä ennen kun se edes sutii tai kukaan ois huomannu et lukko tekee työtään. Nämä taas olettamuksia jotka ei ole faktoja joten, korjatkaa toki jos meni päin p**settä.

Hiluxikin taitaa olla maasturi

sjeeppi
17.05.2007, 07:48
mulla on Jeepissä edessä normaali kitkalukko ja tuntuu toimivan ihan hyvin, ongelmaksi tuli nyt sitten nuo DANA 44:sen ristikot vetareissa. Joutuu hommaamaan vahvemmat, mutta oikein tyytyväinen olen tuon kitkalukon toimintaan... se on halpa ylläpitää.. No tiheetä öljynvaihtoa ja varmaankin parin vuoden välein kitkalevyjen vaihto.

JEEPILLÄ, vaikka suohon

www.makitacenter.com

kenni
17.05.2007, 08:16
Joo, eiköhän nyt oo tullu selväks kaikille että mikä on torsen, ja miten se eroo esim. kitka, tai visko lukosta.. :)

"Pyynö päättää myydä hieman porkkanaa Kilinvittumetsän saatananpalvastelioille."

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/kenni-nogas.gif

-WWW.PROFANTASYSAFARI.COM-

17.05.2007, 11:11
jos rengas nousee ilmaan, loppuu veto molemmilta renkailta(näinkö ?) jos näin, ei sillo varmaa paras vaihtoehto... t:kauhanen nyybinä

Note! This message was posted anonymously!

kenni
17.05.2007, 11:43
quote:
jos rengas nousee ilmaan, loppuu veto molemmilta renkailta(näinkö ?) jos näin, ei sillo varmaa paras vaihtoehto... t:kauhanen nyybinä

Note! This message was posted anonymously!


Periaatteessa. Mutta jos polkasee jarrua niin se murikka kertoo sen sutivan pyörän jarruvoiman kahdella ja siirtää sen pitävälle pyörälle. Näin sen pitäis toimia..


"Pyynö päättää myydä hieman porkkanaa Kilinvittumetsän saatananpalvastelioille."

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/kenni-nogas.gif

-WWW.PROFANTASYSAFARI.COM-

kauhanen
17.05.2007, 19:41
eli periaatteessa jarrulla huijjattavissa niinkuin kitkalukko.. saako hj:hin mitään vastaavaa murikkaa ? ite miettiny et laittaako kitkan vai 61 murikan tai sit ettii jostain usan mantereelta käypäsen perän..

ei tiedolla, ei taidolla, vaan savulla!!

kuikka
17.05.2007, 19:50
tuli tänään availtua tommonen truetrac ja ihmeteltyä sen toiminta periaatetta.
noi rattaat tuntuivat toimivan ihan normaalin tasauspyörästön tapaan ilman päätyrattaiden välissä olevaa kahta voimakasta jousiprikkaa?????? ei oikein auennu kyseinen systeemi meikäläiselle. semmonen vaikutus vain jäi et toiminta olis ihan sama kuin normi kitkalukos. joku viisaampi vois asiaa valottaa.

Timo_L
18.05.2007, 01:15
Eiköhän viimeistään näillä selviä:
http://auto.howstuffworks.com/differential6.htm

http://www.sonic.net/garyg/zonc/TechnicalInformation/TorsenDifferential.html

Ja vielä härmän kielellä:
http://www.autowiki.fi/index.php/Torsen


Kyseessä siis on täysin mekaaninen, rattaiden pyörimisnopeuseroihin ja niiden keskinäiseen "jumittamiseen" perustuva systeemi. Yksinkertainen, ja tomiva. Ja kuten jo moneen kertaan todettu, jos torsen- perä/ keskitasauspyörästö "luistaa" (ts. rengas ilmassa, tai keskilukon ollessa kyseessä esim. toinen pää jäällä ja toinen pitävällä), niin jarrulla pääsee eteenpäin. Ja huomattavasti paremmin kuin kitkalukollisella.



Kyllä mall crawlerillakin pääsee.

Edited by - Timo_L on 18/05/2007 02:16:00

Edited by - Timo_L on 18/05/2007 02:16:51

Rytari
29.07.2007, 21:18
Joo, mulla on nyt kanssa tommonen truetrac tossa pöydällä... ostin kun halvalla sain (näin sulo vileniä lainatakseni), täytyis sovitella se tonne 10 bolt etuperään heti kun aurinko alkaa taas nousta, mutta mutta, nyt tulikin sitten ongelma, perän asennussarjan mukana tulleet laakerit ei sovikkaan tohon murikkaan. valmistajan sivuilla oli tieto että truetracit on bolt on palikoita pl. juuri toi 10 bolt laakerien osalta. Mutta mistään ei tietoa että mitkä laakerit siihen kuuluu? Joku tuumanen jossa reikä on oltava 45mm ja risat, asennussarjan mukana tulleet on 41.jotain mm sisäreiältään. Aikani etsiessäni löysin tommosen yhdistelmän laakereita kuin:

LM102910/LM102949 inner ring45.10 outer ring 73.30

Nyt ei ole noita omia laakereita tässä käsissä että vois tarkistaa onko toi ulkohalkaisija oikea, mutta luultavasti noi laakerit sopii, mistähän tommosia tuumasia kannattais äkkiseltää kysellä että ne saiskin pikaisesti tohon asennettavaksi ja pääsis hommassa eteenpäin.

sheetmetal (http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=35894)

Ahosensetä
30.07.2007, 05:13
quote: LM102910/LM102949 inner ring45.10 outer ring 73.30

Sama laakeri on Rangen/Discon/Defen 24-uraisissa perissä, löytyy hyllystä.


T, Antti

Rytari
30.07.2007, 19:28
jahas, on mullakin siis autossa nyt jotain yhteneväisyyttä maastoautojen kuninkaaseen :) sama laakeri siis...

ei vaan, kävin tossa jo paikalliselta rytmisorvaamolta hakemassa semmoset että pääsen jatkaan operaatiota.

sheetmetal (http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=35894)

Vilkutin
05.12.2014, 20:00
Otetaas tällänen 7vuotta vanha topikki ylös :D
Tänäään tuli eatonin truetrack itelle, vkl. aikana ehkä pääsis testaileen toimintaa takalukkona.. onkos tämmösiä nykyään muilla käytössä?

jan tammi
05.12.2014, 22:34
vuosia ollu jo käytössä truetrac, edessä ja takana,
takalukkoa ei huomaa ajossa muuten kuin että pitää, eikä sudi yhdellä,
neliveto päällä etulukko kampeaa hieman ,mutta kaasun käytöllä voi haitan helposti poistaa,
ääriolosuhteissa huomaa etulukn olevan tiukempi, tästä ehkä kampeaminenki johtuu
etuperä d44, taka ford 8.8, jakolaatikko np 208
aiemmin oli detroit locker takana, kampeaminen tosi voimakasta, maantieajo hankalaa.

Mase
05.12.2014, 22:44
Itse olen haaveillut Truetrac:kiä eteen jo jonkun aikaa. Mites se käyttäytyy kovemmassa vauhdissa mutkissa liukkaalla pinnalla? Pyrkiikö kaasupohjassa menemään suoraa mutkissa vai kääntyykö kuten avoin murikka jos takana on 100% spool tai palalukko.

Vilkutin
06.12.2014, 17:29
Jahas, perään kaikki laakerit ja stefa vaihdeettu ja murikka paikallaan... antaa liimojen kuivua yön ennenku kaadan öljyjä perään.

Melkosen raskas on pyörittää tasauspyörästöä, eli takapyörät ilmassa ykkönen päällä jollon kartaani ei pyöri.
Renkaat pyöriii vastakkaisiin suuntiiin ilmeisesti niinkuin pitääkin, mutta tiukka se on. No ehkä se vähän herkistyy kun pistää öljyt ja tovin ajelee.

GT4 celikassa on tuollanen torseni edessä. Sen enempää en osaa kyllä kommentoida miten se pelaa liukkaalla.

Kuinkas tuo tilanne kun toinen takapyörä on ilmassa ilmeisesti meno loppuu siihen?
Kuinka toimiva tuo jarrulla lukitseminen on? Mietin että kun takajarrut ei esim. pidä tasan niin aiheutuuko onkelmia kuin herkästi?

jan tammi
06.12.2014, 21:13
Jos toinen pyörä on ilmassa, d44 lukkiutuu jarrulla paljon herkemmin kuin 8.8".
Pelkällä etuvedollakin oon testaillut, vetelee aika vimmatusti. eikä heikolla pidolla oleva pyörä lipsu juuri lainkaan.
Kysyin valmistajalta joskus voiko säätää kun on niin agressiivinen tuo d44 tt, muttei oo säätöä vastasivat.
En tiedä onko mulla joku yksilö. mutt jos ois vähän löysempi etu tt oispa hyvä.
Nyt tuo reipas maantie mutka-ajo vähän kulmikasta

vmt
06.12.2014, 21:20
Kuinkas tuo tilanne kun toinen takapyörä on ilmassa ilmeisesti meno loppuu siihen?
Kuinka toimiva tuo jarrulla lukitseminen on? Mietin että kun takajarrut ei esim. pidä tasan niin aiheutuuko onkelmia kuin herkästi?

Toimiihan se. Kunhan toiselle puolelle saa jarrulla pitoa x määrän, niin toiselle puolelle se voima siirtyy sitten sen esim 2,7 kertaisena (siis mikä nyt just sen tasauspyörästön voimansiirtosuhde on), joten se pyöräkin alkaa pyöriä. Toki jos toisen puolen takajarru ottaa kolminkertaisella voimalla kiinni, niin sitten on ongelmia...

Vilkutin
06.12.2014, 22:22
Noh katsotaaan.... mietin vaan kuin noi suon tai muun mudan kyllästämät rumpujarrut metässä toimii hädän hetkellä... huomenna koittaa muutama testivideo ottaaa.

Vilkutin
07.12.2014, 21:03
Käyttöjarru ei tee mitään tuon oikean takapyörän osalta.
Myös käsijarru on helvetin huonosti säädöissä, kahva tulee kauas ja ees jäisellä kylätiellä ei mee takavedolla kumpikaan takapyörä lukkooon. Uskon ja toivon että noi tilanteet kun lukko ei lyö kiinni on kuitattavissa kevyellä känkän kiristyksellä kunhan säätelen liinat vähän lähemmäksi.
Videolla näkyykin tilanne sivupeilissa jossa pyörä paikallaan vähän känkkäää ni veto alkaa heti. Mutta oli myös tilanteita (kiillottuneella jäällä) että en saannut lukkoa lukkoon vaikka vedin känkän niin kireelle kun sen noilla säädöillä saa ja pumppasin huonoa jalkajarrua. Seuraava kunnon safari kertoo paljon.
Ajossa noita totaalisia toisen renkaan pidonmenetyksiä ei juuri tule varsinkaan kesällä kun alla ei ole jäätä kiillottumassa niin lukko pelaa kyllä varmaan hienosti ja pehmeästi ilman mitäään touhuamista.
Pyörän irtoomiset maastakaan ei kovin pitkä aikasia yleensä ole.
Selvästi vähemmän perää menee tän kanssa sivuttain kun palalukolla, mikä tässä nyt etuna pitäis ollakkin.
Sitä on liian aikasta sanoa onko tää nyt parempi vai huonompi kun perus palalukko.



http://vilkutin.1g.fi/kuvat/VIDEOT/Ensitesti%C3%A4+eaton+truetrack+lukosta.mp4

Timo_L
08.12.2014, 12:03
Sanoisin että Truetrack on käyttöautoon parempi, mutta metsässä palalukko tai kytkettävä on pidon kannalta varmasti parempi. Itselle voisi tuon Truetrackin laittaa taakse, mutta kun ei tuohon alumiiniseen D44:ään sitä tehdä..

Vilkutin
13.09.2017, 09:44
Hiluksin oon myynny jo kaverille mutta kun tää aihe osu silmiin ni sanon sen verran että siirsin tuon truetracin takaa eteen, liian löysä takana, edessä varsin hyvä.

https://vilkutin.1g.fi/kuvat/VIDEOT/OFF-ROAD/2017/Vappusafari+2017.mp4

1min 10s kohilla näkyy vähän lukon toimintaa, epäilen että avoimella perällä ois jäänny ajamatta.