View Full Version : Renkaan pintapaineen arviointi?.
Moron,
onko kellään sattunut silmään tai onko tietoa kuinka lasketaan renkaan pintapaine?.
Jossain C303-Volvon manuskassa oli maininta pintapaineesta, ja sitä oli verrattu jalkamiehen aiheuttamaan pintapaineeseen.
Eli tarkoitus olisi arvioida mitä renkaan leventäminen / rengaskoon kasvattaminen vaikuttaa pintapaineeseen. Tämä siksi että kiinnostaa minkälainen ero on 2t tai 6t ajoneuvon aiheuttamassa pintapaineessa on. Siis teoreettisesti arvioidaan kuinka paljon isommat renkaat painava auto vaatii että pintapaine on sama / pienempi kuin kevyellä autolla.
Voishan sitä koittaa arvioida että rengas litistyy esim 5%, ja laskea ulkohalkaisijasta ja leveydestä pinta-ala, mutta onko jossain tarkempia havaintoja aiheesta?.
varmaan helpoin laskea rengas vaikka paperille, johon jääneestä jäljestä on mahdollista laskee kuvion pinta-ala.
Note! This message was posted anonymously!
Ahosensetä
11.05.2007, 16:41
Vielä helpompaa on tökätä ilmanpainemittari venttiiliin ja katsoa siitä. Ei tietenkään ole ihan tarkka, mutta antaa suoraan kuvan renkaan ja maanpinnan välillä olevasta paineesta.
T, Antti
Tapsa_ja_Dumbo
11.05.2007, 17:24
quote:
Vielä helpompaa on tökätä ilmanpainemittari venttiiliin ja katsoa siitä. Ei tietenkään ole ihan tarkka, mutta antaa suoraan kuvan renkaan ja maanpinnan välillä olevasta paineesta.
T, Antti
Tän täytyy olla vitsi...... hyvä sellainen kuitenkin :-)
Tapsa
- Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea -
Ahosensetä
11.05.2007, 17:54
Hei haloo, ihan oikeasti (ainakin vyö-)renkaan pintapaine on likimain sama kuin ilmanpaine renkaan sisällä. Jos renkaan runko olisi tolkuttoman löysä eikä se pystyisi kantamaan mitään, niin kantovoima tulee renkaan sisällä olevan ilmanpaineen maata vasten vaikuttavasta osasta. Voima = paine x pinta-ala. mot.
Varsinkin ristikudosrenkailla runko, lähinnä renkaan kyljet, kantaa ja jossain vaiheessa ilmanpaineen laskeminen ei enää lisää pinta-alaa ainakaan kevyen auton alla.
T, Antti
EI SAA VETÄÄ HERPESTÄ NENÄÄN, mutta onko sit auton aiheuttama paine maahan 0 jos mittari näyttää renkaan sisään baareja 0 ;) mitenkäs kyseisessä tilanteessa vaikuttaa renkaan koko ;) okei oli asiaton postaus.. pahoittelen tapahtunutta.. mites vaikuttaa jos vetäisee alipaineen kumin sisään ;) ja tässähän ei siis puhuttu voimasta vaan siis siitä paineesta..
Tapsa_ja_Dumbo
11.05.2007, 19:16
No okei kovalla alustalla (ja tietty asiasta irrotettuna myös pehmeällä) noinhan se menee, mutta veikkaan kirjoittajan tarkoittaneen vertailua: "Pienen ja kapean renkaan uppoamista suohon verrattuna ison ja leveän / useamman renkaan uppoamista samalla kuormalla....." pehmeässä hetteikössä toi foot printin kokema paine ei o ihan yksinkertainen kun kosketuspinta ei o suora - rengashan ei välttämättä muotoonnu maastoon vaan pikemminkin päin vastoin.
Mut asfaltilla on just tolleen:
http://www.exploratorium.edu/snacks/tired_weight/index.html
T
- Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea -
Ahosensetä
11.05.2007, 20:12
Noinhan se menee, toi pätee paremmin kovalla pohjalla.
Pehmessä halkaisija pienentää pintapainetta paljon tehokkaammin kuin leveys. Kun maa painuu, niin renkaan keskilinjan takaa maa irtoaa renkaasta ja rengas menee koko ajan ikäänkuin ylämäkeen. Isolla halkaisjalla rinne loivenee. Kynä käteen, niin tämä aukeaa. Mulla on tosta ihan käyrästöjäkin, muttei skanneria.
Äestin muuten viime viikonloppuna ekan kerran elämässäni. Iltapäivän aikana meni 9 hehtaaria peltoa ... no, joka tapauksessa 4 tonnin traktori levikepyörillä ei saanut kertaalleen äestettyyn peltoon juuri minläänlaista jälkeä. Mutta oli renkaissa sekä halkaisijaa että leveyttä.
T, Antti
Sitä juuri ajan takaa että mitä vaikuttaa xx tuumaa isompi halkaisija samalla leveydellä tai yy milliä leveämpi kumi, ja molempien vaikutus samanpainoisella tai paljon raskaammalla koneella.
Vois koettaa vääntää exeliin kaavan, STRO-normikirjastahan saa kehän pituudet eri kokoisille kumeille. Enää pitää funtsata miten sen litistymän arviois, sehän onnistuis kätevästi toisen postaajan mainitsemalla konstilla, kone tunkilla ilmaan, paperi alle ja kone alas ja siitä summais etu- ja takapään kosketuspinta-alat, muttakun ei kaikkia kiinnostavia rengaskokoja ja ajoneuvoja ole 'himassa'. Siis teoreettisesti vasta pyöritellään voisko moggi pysyä pinnalla paremmin kuin joku maasturi tai avolavapaku.
Tokihan se jossain vaiheessa uppoaa kuitenkin mutta ettei koko aika menis vinssaamiseen, hyötyajossa siis.
Digikameralla ja sopivalla tuella saattais käyrät saada sähköiseen muotoon, olis kiinnostavia nähdä.
Edited by - hiski on 11/05/2007 21:19:09
Ahosensetä
11.05.2007, 20:56
Kovalla pinnalla saat kosketuspinta-aloja mittaamalla pintapaineeksi melko tarkkaan rengaspainen + renkaan rungosta riippuvan vakion. Traktorinrenkaalle on vakioksi mitattu 0.35 bar.
Pehmeällä pinnalla pintapaineeseen vaikuttaa renkaan uppoaminen maahan. Tässä kuvassa on traktorinrenkaalla samalla rengaspaineella eri painumilla mitattuja kosketuspinta-aloja ja -paineita. Kovalla pinnalla kosketuspaine on rengaspainetta suurempi, mutta renkaan painuessa maahan se pienenee selvästi.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Ahosenseta-Sany1769.jpg
Seuraavassa kuvassa on sileällä renkaalla hiekasta mitattuja kosketuspaineita eri rengaspaineilla. Keskialueella kosketuspaine on rengaspainetta pienempi, mutta reuna-alueilla taas selvästi suurempi.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Ahosenseta-Sany1770.jpg
Ei noista ihan helposti pysty mitään käyrästöä tekemään. Noita käppyröitä on sivukaupalla.
Kannattaa muistaa, että pintapaineen lisäksi vierintävastuksella (etenemisvastuksella) ja renkaan pitokertoimella (joka myös riippuu mitoista) on paljon merkitystä sen käytettävyydelle.
T, Antti
Eikö voisi suuntaa saada siitä kaavasta voima=painexpinta-ala eli paine vakio ja sit lähtee laskemaan paljonko pinta-alan pitää kasvaa tiettyyn haluttuun arvoon. ongelmana on taas renkaan käyttäytyminen esim leveyden kasvaessa, ja erityisesti renkaan rungon esim paksuuntuessa, jolloin ei samalla tavalla elä samalla paineella. antaisi suuntaa kysellä kavereilta joilla esim. arviolta oiekan kokoisia renkaita ja samanpainoinen auto.. tämä siis yksittäistapauksissa. nythän olisi se 2T auto mikä mitata ja siitä sit laskea tarvittava pinta-ala 6T autolle vai...
nyt kun renkaista puhutaan, niin miten tarkkoja kummit on yleensä painorajoista? esim trelleborg. max load 1150kg. arvelin traileriin laittaa tommoset mutta paino menis yli 1100kg. vene painaa 3400kg ja trelleborg-parille olis maksimi 2300kg? muuten ei olisi ongelma kokeilla, mutta suuren profiilin takia vene varmaan kaatuisi jos kummi jysähtää..
No joo, lähinnä niin että jos MF135 pysyy pinnalla niin voisiko mogilla harkitakaan ajoa samoista paikoista. Paikkoja siis joista aikanaan on ajettu siis piikkilangankiristäjämallin Valmetilla ja 1-hevosvoimaisilla..
Tuosta renkaan runkoasiasta, eikös esim. Gaz-in renkaan profiili ole siksi pyöreä että esim. hiekassa ei renkaan jyrkkä ja jäykkä olka-alue ala kaivamaan hiekkaa alta.
Ts. saadaan pintapaine tasaisemmaksi koko kosketusaluelle.