Kirjaudu sisään

View Full Version : Läjän perävälitys


Laakiaasi
06.05.2007, 09:48
Elikkäs mistä saisi hommattu uuden 4.88 välityksen + laakerit LJ:hin, löytyykö suomesta vai pitääkö tilailla jenkeistä ja jos pitää niin mistä kannattaa tilata ja mikä on oikea malli ku näyttäs löytyvän 4 cyl ja V6/turbo elikkä kumpi noista nyt sitte sattuu läjään.

Repro
06.05.2007, 10:54
Laakerit saa ainakin Toyota jälleenmyyjältä, ite just ostin kaikki laakerit, stefat ja holkit mitä taka-akseliin menee, alennuksineen 463 euroa ja Arbin hinta päälle.
Alkuperäinen välitys maksaa per akseli vähän päälle tonnin.

Välityksiä etsittiin Make-LJ:lle tuossa vähän aikaa sitte, halvin 5.29 välitys jenkeistä oli 139 euroa per akseli. Oli siellä noita laakerisatsejakin, nekin oli huomattavasti halvempia.
Linkkiä en luonnollisesti muista mutta Google auttaa etsimään, sillä mekin etsittiin.

"Suck my dick"
-Ron Jeremy
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10

ariman
06.05.2007, 13:00
Ite olen kanssa harkinnu tilausta rapakon takaa kun ei noita kukaan härmässä toimita. Mutta noiden asennus, onkos täällä kaakon kulmalla asentajaa? Itellä on peukalo sen verta keskellä ettei onnistu, eikä ole kyllä vehkeitäkään. Pitäisi olla kai aika järeä tunkki millä noita pinjonin laakereita puristelee paikalleen ja pois simmatessa... Lekalla voi tulla harjotuskappaleita turhan helposti?
Omalla on sen verta vähän ajettu ettei siihen vielä laakereita varmaan kannata (120tkm)?
Mulle vois vihjata tahän tai privaa jos on tiedossa työn suorittaja.



------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Hiluxiin 33" (http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/Hilux%20N170%20.pdf)

Laakiaasi
06.05.2007, 14:24
tamgearsilta näyttäs löytyvän laakerit yhteis hintaa 295 € perävälityksiäkin sielta vissinkin saa mutta ei ollut hintaa...
Elikkäs melkein kannattais ainakin tot välityst kysellä jenkeist, mutta kuinkas toi tilaus tapahtuu ja mistä kannattaa tilata ja mikä nyt sitten on se oikea välityksen malli tohon läjän peppuun??
Vai onko suomen maalla jotaa varaosa puljuu minkä kautta sais sitten hommattua noit kilkkeitä jenkeist

Mun käsittääkseni ainakin Kymen Dieseli tekee perä remonttei haminas en nyt kyllä ole ihan satavarma...

Jeeper
06.05.2007, 14:35
eikös sen näistä voi erottaa kumpi se on, eli vertaa kumpi LäJästä löytyy.......

4 cyl akseli

http://www.4crawler.com/4x4/Images/Diff4Cyl.jpg

6 cyl akseli

http://www.4crawler.com/4x4/Images/Diff6cyl.jpg

Laakiaasi
06.05.2007, 14:43
kiitoksia kuvista...Kävimpä kattoos ni näyttäis olevan läjän alla tuo alempi murikka eli 6 cyl

Repro
06.05.2007, 14:46
Oisko tossa v6:ssa 9.5" perä kun Läjissä on taas 8"

"Suck my dick"
-Ron Jeremy
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10

Laakiaasi
06.05.2007, 15:12
Ainakin ulko kuoret on tossa 6 sylinterisen akselis samanlaiset kuin läjän 8" persees...Ja mitä nyt on tullu noit jenkki sivui selailtuu niin
noi 9,5" kamat on omassa katekoriassa ja 8" omassa mistä löytyy 4cyl ja 6cyl/turbo

ariman
06.05.2007, 17:16
Laakiaasi on varmasti oikeassa, itellä on kanssa käsitys että V6 -perä on normaali 8" 50mm poskilaakereilla ja 4cyl -perä olis 45mm laakereilla. Valitys käy sama kumpaankin, mutta simmauksessa oli jotain eroa pinjonissa noissa kahdessa. Eli V6 perään käy 4cyl välitys ihan hyvin kun vaan ettii pinjoniin oikeat simmit. Jos haluaa päästä vähemmillä simmien muutoksilla (eli ei ole kaikki paikat niitä väärällään) niin kannattaa varmaan valkata perän mukaan toi välityskin.

Kamaahan saa rapakon takaa luottokortilla (eikä muuten juuri saakaan kun ei mikään firma suostu tilaamaan), perjantaina tuli tullin ilmotus että olis tavaraa noudettavissa :)
Itellä on ongelma enempi tuo peukalo, joka aika keskellä...
Eli asentaja kun löytyy niin tilaan itelle välitykset ja ainakin taa jotain lukkoa.
Antti varmaan asentaiskin, mutta tulee vähän turhan pitkä suora huudatus Kaarinasta Kotkaan uusille rattaille :(

------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Hiluxiin 33" (http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/Hilux%20N170%20.pdf)

ariman
06.05.2007, 17:29
Tossa on oman Hilun 8", vähän ulkoa muuttunut, mutta sisällä on edelleen sama "V6 -perä".

http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/2007/kasi.jpg

------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Hiluxiin 33" (http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/Hilux%20N170%20.pdf)

Repro
06.05.2007, 17:43
quote:itellä on kanssa käsitys että V6 -perä on normaali 8" 50mm poskilaakereilla ja 4cyl -perä olis 45mm laakereilla. Valitys käy sama kumpaankin, mutta simmauksessa oli jotain eroa pinjonissa noissa kahdessa.

Jaa no tuo on ihan uutta, siinä tapauksessahan uudempaan Läjään menee V6 hilut koska siinä on 50mm laakerit eessä ja takana??

"Suck my dick"
-Ron Jeremy
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10

ariman
06.05.2007, 18:06
quote:

Jaa no tuo on ihan uutta, siinä tapauksessahan uudempaan Läjään menee V6 hilut koska siinä on 50mm laakerit eessä ja takana??


Mitäs vaihtoehtoja on? En ole ettinyt muiden kuin tämän uudemman hilun perien tietoja...

------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Hiluxiin 33" (http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/Hilux%20N170%20.pdf)

ariman
06.05.2007, 21:17
Noista poskilaakereista en ole kyllä varma, oliko 45mm tossa 4cyl vai siinä vanhassa 7,5" takavedon perässä... ? Edit: no onhan ne kun näkyy kuvassakin :D
No, pinjonissa on ainakin erikokoset laakerit 4cyl/V6.

http://www.gearinstalls.com/cus_files/cus9.jpg

Sivulta lainattua: "Just comparing how much bigger the V6 bearings are. The V6 pinion bearing is a monster. Not shown but the V6 pinion bearing dwarfs even the one on the imfamous Dana 60. The 2 bearings on the right are carrier bearings. A properly tightened up large carrier bearing is best for minimal ring deflections.....and that's where the strength really is".




------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Hiluxiin 33" (http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/Hilux%20N170%20.pdf)



Edited by - ariman on 06/05/2007 22:20:24

Laakiaasi
06.05.2007, 23:04
iltasella pistelin osittain muttereiksi yhden vm 86 läjän rikoutuneen perän niin poskilaakerien sisähalk. on ainakin ton 50mm...pinjonin laakereista ei vielä tietä kun en ottanut sitä vielä irti....

ariman
07.05.2007, 00:03
quote:
iltasella pistelin osittain muttereiksi yhden vm 86 läjän rikoutuneen perän niin poskilaakerien sisähalk. on ainakin ton 50mm...


Sitten se on oltava sama V6 -perä. Vai onko vaihtoehtoja? Ite en ainakaan tiedä... Viisaammat valaiskoon?
Jenkkien "Hiluxikopio" Tacomassa on sitte ihan omansa, sitä ei pidä sekoittaa Japsien 8"seen jos tilailee osia rapakon takaa.

------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Hiluxiin 33" (http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/Hilux%20N170%20.pdf)

454SS
25.10.2010, 12:52
Millä osilla tollaisesta Toyotan 8" perästä rakennetaan vahvin mahdollinen versio? Lukolle vaatimuksena paineilmalla kytkettävyys ja välitys oltava 4,88 mutta oikeastaan muita kriteereitä ei ole.

-mtkä vetarit?
-mitkä murrokset?
-mkä lukko?
-kenen valmistama välitys?
-mitkä laakerit?
-miten akseliputkea tarvii vahvistaa?


Luonnollisesti kiinnostaa myös se mistä kautta kyseiset osat saa halvimmalla hankittua?

make-lj
25.10.2010, 18:13
Millä osilla tollaisesta Toyotan 8" perästä rakennetaan vahvin mahdollinen versio? Lukolle vaatimuksena paineilmalla kytkettävyys ja välitys oltava 4,88 mutta oikeastaan muita kriteereitä ei ole.

-mtkä vetarit?
-mitkä murrokset?
-mkä lukko?
-kenen valmistama välitys?
-mitkä laakerit?
-miten akseliputkea tarvii vahvistaa?


Luonnollisesti kiinnostaa myös se mistä kautta kyseiset osat saa halvimmalla hankittua?

Jos jeeppiin meinaat toyotalaisia, ni laita suoraan hoojiin 9.5 akselit, ja taakse full floater.
tuo 8" ei oo se kestävin ratkaisu isossa autossa.

Niihin vaan tilaa sitte ameriikasta
-4.88 välitykset,
-laakerisarjat
-longfieldin cromo murrokset.+ mahdollisesti vetarit.
-ARB lukot

hintoja löytyy netistä mutta äkkiseltää ku laskee ni 3000€ ei oo kaukana.

454SS
25.10.2010, 18:40
Jos jeeppiin meinaat toyotalaisia, ni laita suoraan hoojiin 9.5 akselit, ja taakse full floater.
tuo 8" ei oo se kestävin ratkaisu isossa autossa.

Niihin vaan tilaa sitte ameriikasta
-4.88 välitykset,
-laakerisarjat
-longfieldin cromo murrokset.+ mahdollisesti vetarit.
-ARB lukot

hintoja löytyy netistä mutta äkkiseltää ku laskee ni 3000€ ei oo kaukana.

Ei ku eteen vaan Tojotalainen. HJ akselit menee vähän leveäksi pulttijaon muuttavien spacereiden kanssa. Vai mahtuisko Tojon napoihin koneistamaan 5X4,5" jaon suoraan? Samanlaisen listan teit kuin olin itekin ajatellu noista osista. Dana 30 etuakselin kanssa leikkimiseen alkaa kohta olla mennyt saman verran rahaa :( Löytyykö Maken tallilta sopiva akseliaihio?

make-lj
25.10.2010, 19:00
Ei ku eteen vaan Tojotalainen. HJ akselit menee vähän leveäksi pulttijaon muuttavien spacereiden kanssa. Vai mahtuisko Tojon napoihin koneistamaan 5X4,5" jaon suoraan? Samanlaisen listan teit kuin olin itekin ajatellu noista osista. Dana 30 etuakselin kanssa leikkimiseen alkaa kohta olla mennyt saman verran rahaa :( Löytyykö Maken tallilta sopiva akseliaihio?

ahaa. no siitten.. periaatteessa paras aihio vois sitten olla jos löytäsit uuskoppasen läjän etuakselin jostaki, ois isommilla murroksilla ja 4.88 välitys valmiina. joutilaita aihioita ei miulla tähän hätään ole :)

mites, minkäkokoinen keskireikä niissä jeepin vanteissa on, mahtuuko ne toyotan napaan menemään? jos keskireijältään mahtuu nii miksikäs ei vois sitten porata suoraan uutta jakoa napaan.

jos taas tekee esim vanhemman äljiin tai hiluxin akselista niin cromot murroksiksi, ja hiluxin akseliin löytyy vissiin vetaritkin cromoina.
kaikissa äljiissä on se 4.88 välitys, sekä vanhassa LN 46 hilussa on myös, mutta hiluxin akseli ei ole hi-pinion..
molempaan löytyy välitystä "tarvike kamana". ja ARB lukon malli on RD132 tai vanhempi malli RD23

HRD
25.10.2010, 22:19
Eikös BJ akseli ole samaa luokkaa leveydessä kun hilux tai LJ?

Repro
26.10.2010, 05:42
Eikös BJ akseli ole samaa luokkaa leveydessä kun hilux tai LJ?

Niin tosiaan, käyhän sinne Ville BJ40:sen etuakselikin jos pelkkää etuakselia oot vaihtamassa, chromo vetaritkin saattas löytyä longfieldiltä valmiina.

Jare
26.10.2010, 07:05
ahaa. no siitten.. periaatteessa paras aihio vois sitten olla jos löytäsit uuskoppasen läjän etuakselin jostaki, ois isommilla murroksilla ja 4.88 välitys valmiina. joutilaita aihioita ei miulla tähän hätään ole :)

mites, minkäkokoinen keskireikä niissä jeepin vanteissa on, mahtuuko ne toyotan napaan menemään? jos keskireijältään mahtuu nii miksikäs ei vois sitten porata suoraan uutta jakoa napaan.


Ei se toyotan napa taida mahtua Jeepi 4,5" halkaisijan jaon keskeltä. Eli taakse pulttijaon vaihto toyotan jakoon ja uudet vanteet/vanteisiin keskiön vaihto mun mielestä.

454SS
26.10.2010, 07:52
Pulttijaon muutos 6X5,5" on toinen vaihtoehto, mutta Jeepissä kuuluu kyllä olla vanteet kiinni viidellä pultilla ;) Jos joudun tekemään taka-akselin Dana neljänelosesta, niin sitten laitan kuuspulttiset vanteet. Miten iso se Toyotan napa sitten oikein on, kun noissa vanteissa on keskireikä kyllä aika iso?

Esim tuolta löytyy noita valmiita adaptereita: http://www.mywheeladapters.com/servlet/the-5x4.5%265x4.75-to-6x5.5-Adapters/Categories

Uuskoppanen LJ alkaa vuosimallista?

Jeeper
26.10.2010, 07:56
LJ,BJ ja Hilux akselit tuntuvat aika kapeilta XJ:n alle..... HJ:n leveys saattaisi olla suht lähellä Danalaista, Mielummin pikkasen leveämpi akseli alle kuin spacereilla levitystä että mahtuu pyörät kääntymään.
Mulla toi HDJ:n akseli on just passelin levyinen Comanchen alle, Pystyy käyttämään vähän sisäänpäinkin levittäviä vanteita.

Helpompi varmaan sinne taka-akseliin on tehdä uus jako kuin etunapaan? Eli kuuspulttivanteet vaan hakuun..... tai edes keskiöt vanhoihin vanteisiin....

454SS
26.10.2010, 08:19
- HJ akseli 4cm kapeempi kuin Ford 8.8.
- LJ akseli 10cm kapeempi kuin Ford 8,8.
- Jaon muuttavat Spacerit 5cm per puoli.

Mites leveä FSJ Jeepin D44 taka-akseli on? Vanteiden vaihto ei ole mikään ongelma, mutta haluan että edessä ja takana on samanlaiset vanteet.

Viipo
26.10.2010, 09:21
Mua kiinnostasi vähä sama homma, mut toisinpäin, eli jos tuohon RJ:hin tulee tuupattua diisselitekniikka, niin pitäs saaha murikka keskelle ja takaperään kestävämpi välitys. Eli minkäs levynen tosiaankin on esim. wagoneerin taka-akseli suhteessa RJ:n taka-akseliin, ja saapiko niihin jostain 4.88 välityksiä?

Viipo
10.01.2011, 11:47
Elikkäs mistä saisi hommattu uuden 4.88 välityksen + laakerit LJ:hin, löytyykö suomesta vai pitääkö tilailla jenkeistä ja jos pitää niin mistä kannattaa tilata ja mikä on oikea malli ku näyttäs löytyvän 4 cyl ja V6/turbo elikkä kumpi noista nyt sitte sattuu läjään.


Ja mulla kävi taas RJ:n perässä hammaspeikko kylässä ihan hankikahlauksella, ilman ketjuja! Lautasrattaasta lähti hampaat kävelylle.

Onko nuo Trail-Gearin perävälitykset kestävämpiä, kuin LJ:n omat, vai joko se on sorvattava 9,5" murikka taakse?