Kirjaudu sisään

View Full Version : Pajero 2.5 TD teho hukassa, apuja kaivataan


Kelaperse
26.04.2007, 13:38
Oireet: Tankkauksen jälkeen alkanut tehon puute kierroksilla. Kulku kaasupohjassa noin 80 km/h nelosella. Satunnaista kevyttä nykimistä täyskaasulla. Jos vedättää ylämäkeen pitkään täydellä kaasulla ja painaa kytkimen pohjaan ja päästää kaasun ylös, niin kone sammuu. Muuten käy tyhjäkäyntiä mainiosti ja käynnistyy hyvin. Maksimi kierrokset 3 vaihteella noin 3000 rpm, nostaa kierroksia kyllä ilman kuormaa.

Voisiko olla huonoa dieseliä? Autolla ajettiin ennen kohtalokasta? tankkausta Zeppelinin ABC:llä noin 1000 km matka-ajoa, ilman ongelmia. Pa-pumpun kalvo oli ehjä, ilmanputsari ok.

Suodatinta ei vielä ole vaihdettu, menossa vaihtoon. Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Kaikenlaiset vihjeet tervetulleita.

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

haapala
26.04.2007, 15:14
saisko ilmaa sekaan!?

Tää on taas vaan mun mielipide.

Kelaperse
26.04.2007, 15:41
Ehkä, ihmetyttää vain tuo yht'äkkinen muutos, mutta toki niiden vikojen on joskus ilmettäväkin. Onhan nuo tankin putket tietty olleet tyypivikakin tuossa. Pitää eliminoida se tankin pää ottamalla eri astiaan puhasta löpöä ja käyttää sitä sen kautta letkut konehuoneesta irroittamalla, sillä saa ehkä rajattua vian ulkopuolelle tankin pään.

Tankki kävi tuossa vähän aiemmin irti kyllä panssarin asennuksen yhteydessä, oisko kolistelu irroittanut kakkaa sisäpuolelta ja tukkinut linjaa? Linja puhallettiin kyllä paineilmalla tankkiin päin auki. No, selvitellään...

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

Lepralord
04.01.2012, 15:27
Itellä kans tehot hukassa. Juuri ostettu auto. 1987 vuosimalli.

Vinkkejä!

opro
04.01.2012, 16:30
itellä samanlaiset oireet ja korjaantui polttoainesuodattimen vaihdolla. Voi höriä ilmaakin mutta ekana vaihtaisin ton suodattimen.

nenonen2
04.01.2012, 17:50
kaverilla saman suuntaisia ogelmia, kävi juuri ja juuri kaasu pohjassa. Oli vettä PA-suodattimessa. Kannattaa valuttaa sieltä pohjasta suodatin tyhjäksi jos on proppu ja kokeilla uudestaan käymään.

lavanelikko
04.01.2012, 18:19
Ja sit kun rupee kunnolla savuttamaan niin on kansi luultavasti halki. Hukkaa myöskin tehoja, kun ei kaikissa pytyissä piisaa puristukset. Nimim. Kansivikanen L200 vm. 96 pihassa...

sisua45
04.01.2012, 19:05
Metsä-pajeron polttoaine suodatin on heittänyt pari kertaa jäähän. Kesälaadun polttoöljy ei paljoa pakkasta kestä. :rolleyes: Ja sama homma se on tietysti dieselin kanssa.

nenonen2
05.01.2012, 21:41
Ja sit kun rupee kunnolla savuttamaan niin on kansi luultavasti halki. Hukkaa myöskin tehoja, kun ei kaikissa pytyissä piisaa puristukset. Nimim. Kansivikanen L200 vm. 96 pihassa...

Näillä oireilla on myös toinen mahdollisuus, tehtiin juuri pajeroon koneremppaa niin oli vaan niin väljä ettei lähteny käyntiin ja savutti niin maan kamalasti jos sai käyntiin. Ajettu 460tkm. Nyt sisässä ylikoon männät ja hilut niin toimii nätisti. Mutta ehkä näissä tuo kansi on tosiaan se yleisin ongelma.

Lepralord
07.01.2012, 12:51
Itellä ajettu 440tkm. Mites kun mulla on tuolla hyvin pieni naftasuodatin eikä ollenkaan sitä vedenpoisto tulppaa. Kun kävin hakee uuden suodattimen ni se oli puolet isompi kuin tuo vanha suodatin ja siinä ei tullut mukana sitä vedenpoisto tulppaa.

Kellään ollu samallaista ongelmaa?

sisua45
07.01.2012, 13:43
Sun autoon on joku vaihtanut pienemmän suodattimen. Alunperin niissä on ihan hyvän kokoinen suodatin, ja sen pohjassa on tosiaan iso tulppa jossa vesihälyytys piuhat. Tulppa on auton osa, eli se ei tule suodattimen mukana.

Lepralord
07.01.2012, 14:24
Ei ketään osais sanoa mikä suodatin sinne menis? Itellä ei oo tota tulppaa tallessa.

jyrden
07.01.2012, 14:47
Ei ketään osais sanoa mikä suodatin sinne menis? Itellä ei oo tota tulppaa tallessa.

Kyllä siihen saa sitä oikean mallistakin, kun kysyy ja sanoo myyjälle... Kerran kirjoista ku etti suodatinta, niin siellä oli kahta mallia tarjolla. Mann Filteriltä löytyy ilmankin tota proppua ja kyllä sitä muiltakin valmistajilta löytyy. Pajeroissa on ollut kahta veriota rinnakkain näet.

Lepralord
07.01.2012, 15:05
Joo o, ainakaa motonetin kirja ei tuntenu.

jyrden
07.01.2012, 15:45
Joo o, ainakaa motonetin kirja ei tuntenu.

Eip oo eka kerta, jos sieltä ei oikeeta tarjota.
Fixuksellakin näyttäs olevan kahta mallia, ellei kolmeekin. Harmi, että ei oo M-Filterin kirjaa käsien ulottuvilla et ois siit kattonnu mitä sieltä löytyy ja vastaavuudet.. .

Mut tosiaan ite omaan ku kyselin Vianorilta niin myyjä kysy et kumpaa mallia tarvit... Näytti koneelta kuvaa, että osas tilata oikeen suodattimen mulle ja hyllyynkin yhden. Itelläkin Gen1 korisesta Pajerosta silloin kyse, ja edelleenkin sellanen pihassa... ja toinen tulee ens viikolla lauantaina...

sisua45
07.01.2012, 16:33
Harmi, että ei oo M-Filterin kirjaa käsien ulottuvilla et ois siit kattonnu mitä sieltä löytyy ja vastaavuudet.. .


Täältä löytyy: http://www.m-filter.fi/tuoteluettelo.php

https://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_all/index.html?iKeys=21.1.0.2.1

jyrden
07.01.2012, 16:45
Täältä löytyy: http://www.m-filter.fi/tuoteluettelo.php

https://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_all/index.html?iKeys=21.1.0.2.1

Jännä, että ei nyt oo ku yhtä mallia... Syksyllä Mann Filteriltä ois ollu kahta mallia tarjolla vielä. Ja keskenäänkin oli eri hinta, ettei voi sanoa et on sama suodatin. Mut tilattiin sitten Nipparts osana oikeen mallinen suodatin ja tulee otetu ajatkossakin se sama ku on puota halvempi ku vastaava Mann Filterin...

Lepalle... Mikäli tarvit sen suodattimen ropun, niin multa löytys se ja samalla se jalkakin... Taitaa olla eri kierre siin roputtomassa.

EI oo eka auto, missä on kahta suodatinta tarjolla samaan versioon... Tallissa yks Nissanin TD25, missä eri suodatin öljylle ku mitä mulla omassa on. Tähän käy sama ku aikoinaan Datsun 160J/180B... MH328x, kun mun omassa MH3356... Jälkimmäistä löytyy niin MH:na ku Nissanin orkkiksena hyllystä (kaupoissa tullut).

sisua45
07.01.2012, 16:48
Mä ostin kans tuon Nippartsin suodattimen pajeroon.

jyrden
07.01.2012, 17:03
Mä ostin kans tuon Nippartsin suodattimen pajeroon.

Näit Nippartseja ostettu Toyota Avensiksiin ku menee helpommin paikalle, mitä Mann tai Purolator, tai MahleKnecht...

Pajeron öljyyn on hyllyssä MH3346:sta(yks sit 2,3:seenkin missä on sit eri suodatin) ja sitten joku toinenkin merkki... Polttoaineen suodattimet haen sitä mukaa ku tarvii, kun kerran vuodessa vaihdan ne. EI kannata pitää hyllyssä näitä ihan. Öljyt tulee ostettua 20l pöntöissäkin, että voi vaihtaa sillon ku on aikaa ja ei tarvi joka vaihtoon etukäteen hakee...

Julle vaan
09.01.2012, 10:21
Mitenkäs teillä on pelannut noi nippartsit ym. tarvikenaftafiltterit? Viime syksynä ostin motonetistä jonkun japanparts tms. merkkisen suodattimen pajeroon mutta meno loppu lyhyeen kun pakkanen laski -30 paikkeille. Ei kulkenu aine läpi. Kuumailmapuhaltimella kun lämmitti suodatinta niin kävi normaalisti tyhjäkäynnillä, muuten rytyytti ja ajoa ei kestänyt ollenkaan. Kaivoin sitten roskapöntöstä vanhan suodattimen ja ruuvasin paikallen ja toimi niinkuin pitikin koko talven. Kylmimmillään tais olla aamulla -36. Että tarviiko niitä sitten etes vaihdella huvikseen? Se on mulla ollut nyt sama vilsu kohta 5 vuotta ja yli 130tkm, edellisillä omistajilla ties kuinka kauan.

jyrden
09.01.2012, 16:07
Mitenkäs teillä on pelannut noi nippartsit ym. tarvikenaftafiltterit? Viime syksynä ostin motonetistä jonkun japanparts tms. merkkisen suodattimen pajeroon mutta meno loppu lyhyeen kun pakkanen laski -30 paikkeille. Ei kulkenu aine läpi. Kuumailmapuhaltimella kun lämmitti suodatinta niin kävi normaalisti tyhjäkäynnillä, muuten rytyytti ja ajoa ei kestänyt ollenkaan. Kaivoin sitten roskapöntöstä vanhan suodattimen ja ruuvasin paikallen ja toimi niinkuin pitikin koko talven. Kylmimmillään tais olla aamulla -36. Että tarviiko niitä sitten etes vaihdella huvikseen? Se on mulla ollut nyt sama vilsu kohta 5 vuotta ja yli 130tkm, edellisillä omistajilla ties kuinka kauan.

Onneksi ei oo Motonettia vieressä, tai ees lähellä...
Paikalliselta hakenut kerran vuodessa joko MH:ta, tai MannFilteriä, tai sit MahleKnechtiä...Jatkossa voi tulla oleen Pajerossa Nipparts, kun tiluutan sitä (hinta huokeempi ku muilla). Nissaniin menee orkkista jonku aikaa (kaupoissa tulut muutama suodatin öljylle/polttoaineelle). Toyotaan Nippartsia...

Toyotaan menny ösuodatin Nipparts, ja ei valittamista oo... Nätimmin menee paikalle ku kilpailijat.


Oisko tankissa vaan vettä ja kesälaatua... Itellä Kingi teki yks syks metälle mennessä hyytymistä, kun oli mittarissa vielä kesälaatua... Esson mittarista otin silloin, ja hyhmää ku suodattimen otin pois... Tämä MH:n tekemä ja nytkins siellä samaa valmistetta... Polttoaineen laatu voi olla syy et kohmeloituu ja mistä ottaa... Isoja eroja yhtiöiden polttoaineissa... TB:llä kait se paras on...

Lepralord
09.01.2012, 17:10
Nesteeltä pitkät kalsarit tankkiin.

BJ-40/76
09.01.2012, 18:53
Jos vanhasta suodattimesta menee diesel läpi, ja uudesta ei, niin tarkastasin itse että eihän vaan joku valopää ole vaan hajottanut suodatinta.

Siis kun suodatin on mennyt tukkoon, niin esim meisselillä revitty pikkurillin kokoinen reikä suodatinmateriaaliin.
Toimii nimittäin hätäapukorjauksena, mutta voi tulla kalliiksi jo ensimmäisessä käynnistyksessä.

Ja onhan suodatin oikea? jotkut valopäät käyttää moottoriöljyn tai hydrauliikkaöljyn suodattimia tulipalopakkasilla.

Lepralord
11.01.2012, 13:42
Äh, ei tuntenu fixuskaan "ei-propullista" suodatinta. Osaako kukaan sanoa suodattimen numeroa tai auttaa muulla tavalla?

jyrden
11.01.2012, 18:17
Äh, ei tuntenu fixuskaan "ei-propullista" suodatinta. Osaako kukaan sanoa suodattimen numeroa tai auttaa muulla tavalla?

Käyn huomenna kysäseen asiaa varaosakauppiaalta... Ja ilmotan, kun tiedän enempi asiasta.

opro
11.01.2012, 23:00
Taitaisit päästä helpommalla kun otat autostas malliksi sen suodattimen mukaan ja lampsit sen kanssa tarvikeliikkeeseen niin luulis joku suodatin löytyvän.

nenonen2
12.01.2012, 11:05
Ois nurkissa L200 suodattimet kaikkineen. Jos niissä on se proppua niin joutanee pois.

jyrden
12.01.2012, 18:01
Suodattimesta numerot ylös ja kauppiaan puheille...

Epäilee, että on yleismallin suodatin vaihdettu siihen.

JJ90
12.01.2012, 20:32
No mullahan esimerkiksi on Pajerossa vaihettu yleismallin suodatinjalka, ja silloinkin kiroilutti kun etsin sopivaa suodatinta.:D Lopulta löyty suodatin, kun paiskasin löpösen paskasihdin IKH:n tiskille ja myyjä ei jaksanu katella kyrpä otsassa olevaa asiakasta kovin pitkään.. Nopea oli palvelu!

Lepralord
14.01.2012, 02:50
Huoh, eli suodatin ja jalka vaihdettu. Ei vaikutusta.

Eräs pajero tietäjä huomasi, että turbolta lähtevät letkut oli tulpattu ja imusarjalta lähti syöttöpumpulle.

No laitettiin turbolta imusarjalla sekä syöttöpumpulle letkut niin tuli vähän puhtia takasin, mutta ei siltikään oikein mee.

Kumma kyllä kun auto käy hyvin, mutta suodattimen ilmausruuvista ei tule naftaa ku avaa sen.

Ilmakuplia jalalta lähtevästä letkussa ei näy.

Pääseekö tohon tankin lähtöön käsiksi kopan puolelta vai meneekö nosturihommiksi?

JJ90
14.01.2012, 05:10
Tunkkaa takapuskurista koppaa ylös, niin alta pääsee tai sitten perämurikan kohdilla on tavaratilan lattiassa huoltoluukku.