View Full Version : Bertan syöttöpumpun aikaistaminen
Kun kävin mittauttamassa BJ:n pakokaasuja (meni rimaa hipoen läpi) minulle kerrottiin, että savuttaminen johtuu siitä kun pumppu on myöhässä. Onko kellään kokemusta pumpun aikaistamisesta kotikonstein. Onkohan kuinka suuri operaatio?
Löysätään pari kierrosta pumpun kiinnitys pultteja (3 kpl) ja väännetään sorkkaraudalla tms. pumpun yläpäätä poispäin lohkosta.
Muutama milli vaikuttaa jo paljon.
Itte kyllä tarkastaisin ensin suuttimet ennen kuin ajoituksia rassaisin.
____________________________________
- eskimo
OffRoad Kainuu, SLCK #110
Pumpun vääntäminen olikin aika tehokas tapa saada hyväksytty päästömittausarvo. Ennen raja-arvon (3) molemmin puolin. Pumpunvääntötempun jälkeen päästiin tasoon 2,1-2,3. Suunnat meni kuitenkin niin, että aikaisemmaksi kun pumppua käännettiin lähemmäs lohkoa (moottori 1B-64). Ilmeisesti bertoissa rupeaa ajan myötä pumppu jostakin syystä jättämään. Mitenkä tuo ajoituksen säätö pitäisi oikeaoppisesti tehdä, kun tuskin pumpun kääntäminen on valmistajan tarkoittama säätökonsti?
Tuolla kääntämisellä suhteessa lohkoon se varsinainen säätö tehdään, mutta että oikean kohdan saisi mitattua pitää jo olla vähän apuvälineitä.
Yksi suutinputki otetaan pois ja laitetaan ns. joutsenkaula (katkaistu vino putki) tilalle, ja käännetään moottoria ja katsotaan milloin pumpusta alkaa nousta nestettä ja suhteutetaan se kampiakselin päässä olevan limpun merkin asentoon.
Näyttäisi www.birfield.com olevan edelleenkin poissa toiminnasta, siellä olisi ollut aiheeseen liittyviä tehtaan moottorikäsikirjoja tikitaalisessa muodossa.
Homma on ihan simppeli, jostakin vanha suutinputki ja se sahalla poikki ja viilalla siistiksi (helpottaa pisaran muodostumista), sitten ykkösen putki irti ja "viritys" kiinni. (HUOM! Harvinaisissa malleissa joutuu ottamaan paineventtiilin irti ja takaiskuventtiilin poistamaan!!!! EI PAHA HOMMA)
Sitten moottorin ajoitus kohdalleen (eli ilmoitettu ennakko kampiakselille) ja runkkupumpulla painetta masiinaan --> nyrkkisääntönä 3-4 tippaa/sek ja ajoitus on paikoillaan. JOS suuttimille ei ole tehty mitään remonttia niin sitten olisi 5-7tippaa sopiva ajoitus.
JA KAIKKI PITÄÄ OLLA EHDOTTOMAN PUHDASTA (pumpun ja suuttimien osien normivälykset 1/1000mm!!!!! Kun on väljä ja loppu, niin välys 2/1000mm!!!)
$ $ $ /// Jos se ei satu, niin ainakin se maxaa!!! /// $ $ $
Niin ja unohtu mainita...
Savutushan on tuota PALAMATONTA polttonestettä, jotenka perusasiat kuntoon (venttiilivälykset, suodattimet ym...) Sitten kannattaa laittaa ajoitus, ja edelleen sauhuaa niin uudet ruiskut...
$ $ $ /// Jos se ei satu, niin ainakin se maxaa!!! /// $ $ $
Ilmeisesti tuo pumpun aikaistamistarve johtuu jakopäässä olevan ajoituksen säätävän systeemin jousien väsymisestä. Pumpun vääntäminen onkin helpompi toimenpide kuin jakopään purkaminen, -ainakin niin kauan kun pumpun kiinnitysreissä vielä on pelivaraa.