Kirjaudu sisään

View Full Version : 12H-T perusremppa ja hihnapyörän irroitus


osilpi
21.04.2007, 20:48
Olen tekemässä perusremppaa tollaselle -87 HJ61 turpokoneelle. Kone tulee valmistuttuaan -82 HJ60:n keulalle.
Kaikenlainen tieto ko konversiosta kiinnostaa, esim kuinka kaapelit menee? Myös kuvat HJ61 alipaineletkusta kiinnostaa, koska mulla oli lukuisia, jotka eivät johtaneet minnekään.

Kuinka irroitan kampuran hihnapyörät?? Siinä on se 5-kulmainen pultti. Tartteeko se irroittaa, vai se isompi 6-kulmainen pultti siitä takaa? Pitäisi saada se alipainekoppa(? vai mikä se on) siitä takaa irti. Sen takanahan luuraa vissiin jakopään rattaat ja niiden takana öljypumppu, mikäli olen oikein ymmärtänyt.

Mulla ei ole moottori pukissa kiinni, kun en tiedä, voiko tuota esim pilteeman pukkiin laittaa?

Tässä kuva koneesta nipussa. Painoi muuten peräkärry jouset aika hyvin pohjaan...
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-12H-T.jpg

HJ 60 -82



Edited by - osilpi on 21/04/2007 22:01:37

Edited by - osilpi on 23/04/2007 21:17:20

HJ60
22.04.2007, 17:21
Manuaalin mukaan 2H ja 12H-T molenmmissa 46 mm hylsyllä.

Mulla oli 2H tarvikeliikkeen biltemaa vastaavassa moottoripukissa, ilman laturia ja imu- /pakosarjoja. Olihan se hieman notkollaan, mutta kesti kyllä.

______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

osilpi
23.04.2007, 20:17
Ostin 46mm voimahylsyn, mutta eihän se sinne sopinut. Pitäisi olla joku erityisen ohutseinämäinen hylsy, jotta se mahtuisi pyörimään. Pitää varmaa Toiota-liikkeestä käydä kyselemässä, saisiko hylsyä lainaa / ostaa. Tuskimpa osaavat auttaa...

Voiskohan tuohon kuvitella hitsaavansa ihan tavallisen esim 17mm kannalla olevan mutterin ja vääntää siitä?

HJ 60 -82

-MaTTi-
23.04.2007, 21:15
Miks se pitää mennä aukomaan? Onko jotain oikeata vikaa?

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

osilpi
24.04.2007, 19:49
Se pultti pitää saada pois, jotta saa kampuran hihnapyörän pois. Se taas on aika surkeassa kunnossa (pitää ainakin hio ja maalata, jos ei sitten uusia kokonaan). Hihnapyörä on irroitettava, jotta saa sen takana olevan kopan irti. Sitten paljastuu jakopää, josta tottakai mitataan välykset. Samoin öljypumpusta pitää mitata välykset.

Ruiskupumppuakaan ei vissiin saa irti, ennen kuin se koppa on auki.
Tarkoitus on tehdä ihan täysremppa.

Tässä kuva venttiileistä:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-12H-T_b.jpg

Ilmeisesti osa on käynyt kuumana? Muuten näyttivät ihan hyviltä kaikki, mutta muutamassa se seetipinta on hieman ruvella. Saas nähdä, saako kuntoon hiomalla. Kaveri ehdotti, että vetää venttiilin paikalleen, hienointa hiomatahnaa väliin ja venttiili akkuporaan kiinni. Sitten vaan hiotaan. Voishan tuota kokeilla. Ei siinä mitään ainakaan menetä.

Samoin venttiilinohjurit on kaikki ihan sohloja (olettaen, että venttiilinvarret eivät ole kuluneet liikaa; ei ollut tarkkaa mittaa).

Turbo on sohlo. Pitkittäisvälystä ei ole, mutta poikittain ihan selvä välys. Samoin imupuolen siivet saaneet kipeää.
Minneköhän tuon CT26:n veisi... Mikäs se olisi pk-seudulla ammattitaitoinen paja?

HJ 60 -82

Edited by - osilpi on 24/04/2007 20:50:55

Edited by - osilpi on 24/04/2007 20:52:19

JF
26.04.2007, 06:25
Poikittaisvälystä saa olla, akselihan kelluu öljyn varassa pyöriessään. Ei liikaa tietenkään, mutta jos pitkittäistä välystä ei löydy (joka kannattaa kokeilla kahdella kädellä, kummastakin päästä sormet vaan sisään) ei se välttämättä ole "sohlo". Reilun millin voinee akselin pää heilua ilman että se on mitenkään vakavaa.

Öljyä on varmaan jonkun verran, koska huohotin menee imupuolelle eikä mahdollista tiivistevuotoa täten helposti havaitse.

Katso vielä siipien kunto, ei saisi puuttua paloja, olla siipien pinnassa rokonarpea tai turhan tylsäksi menneitä teriä.

Nalle
26.04.2007, 16:09
Laittelehan sitten mahdottomasti tietoa konerempan etenemisestä. Mullakin on nimittäin tallin nurkkaan kaikessa hiljaisuudessa mönkinyt tuollainen 12H-T -mylly. Pitäis alkaa itsekin tekemään sellaista "kerrallakuntoonkokopaska" -remppaa. Eli männät, putket(?), turbo, sunmuut uusiksi..

Meinaatko uusia mäntiä tai männänrenkaita?

Joku vaan pelotteli, että pelkkää männänrengasremppaa ei kannata 12H-Then tehdä, vaan kannattaa ehdottomasti vaihtaa männät myös. Jos jostain haalaat tarvike-/ alkuperäisiä mäntiä, niin laittele hintatietoja kans.

Hienoa, että jotkut jaksavat rakennella. Mulla laiskottaa just nyt ja yks HJn syyläri pitäis korjata... Prkle.


*******
Kaiken maailman pullat, mössöt ja sörsselit maistuvat myös Nallen suussa. Mutta niitä se ei kaipaa. Juuri niistä se lihoo.

www.nalle-offroad.com

osilpi
26.04.2007, 21:01
Oisko sitten niin, että männänrenkaiden ja koko mäntien hintaero olisi niin pieni??? En tiedä, kun on hintakyselyt vieläkin Jalosella vetämässä.

Mulla näytti sylinterit varsin hyvältä, ei pienintäkään pykälää. Hoonausjäljetkin näkyy ihan hyvin. Eli ei ruveta porailemaan.

Tosiaan itsekin kaipaisin neuvoja, saako tuohon mitään osia tarvikkeena (muuta kuin sen tiivistesarjan erikoistilauksena) ja kuka niitä myy? Imuventtiileitäkään ei sitten tarvikkeena enää kait saa.



HJ 60 -82

HJ60
27.04.2007, 04:53
Männänrengasurat kuluu / männät venyy urien kohdalta, kuulemma.

______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

osilpi
14.05.2007, 22:41
Tässä päivitystä:

Nokka-akselissa hieman jälkiä. Ajattelin säästösyistä laittaa saman nokan, koska uusi maksaa tuhottomasti.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-12H-T%20jalkia%20nokassa.jpg

Tässä erikoistyökalut. Ulosvetäjällä vedetään kampuran ajoitushammasratas pois (yksi ulosvetäjä hajosi siinä, ja oli TODELLA tiukassa). Tuolla lastalla irroitetaan öljypohja ja stressilevy.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-12H-T%20erikoistyokalut.jpg

Kampuran laakerit olivat saaneet kipeää. Kaikki oli tämän näköisiä:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-12H-T%20kampuran%20laakeri.jpg

Myös nokan laakereissa vastaavia jälkiä. Kiertokankien laakerit sitä vastoin pinnaltaan hyvät. Eli uusin kuitenkin nuo kaikki.

Tässä ykkössylinterin mäntä:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-12H-T%20manta.jpg
Ylin männänrengas oli katkipoikki ja tehnyt männänrengasurastakin mielenkiintoisen. Sopivasti oli myös tehnyt sylinteriin kivat jäljet:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-12H-T%20ykkossylinteri.jpg

Muut männätkin olivat tätä luokkaa:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-12H-T%20manta%202.jpg
Eli ylimpään rengasuraan menisi vaikka kaksi rengasta päällekkäin.

Vaihtolistalle menee siis kaikki männät myös. Ilmeisesti vakiokokoa kuitenkin, koska ylikokomännät maksaa aivan älyttömästi. Puhaltaa sitten ohi mitä puhaltaa... täytyy kyllä vielä kysäistä koneistamon mielipidettä (ja minnekä tuon nyt pk-seudulla sitten veisi?).


Hintoja Auto-Jaloselta Espoosta

männät: vakio 246,00€/kpl Belgiasta (renkaat lisäksi 483,00e/srj korso), 0,50 ylikoko 563,00€/kpl Japaniasta

lohko: 5790,00€

nokka-akseli: 689,00€

kiertokangen laakerit: std 34,00€/kpl riippuu sovitteesta mitä löytyy maasta, ylikoot 0,25 välein 245,00€/srj. belgiasta tai japanista

nokka-akselin laakerit: std belgiasta, 0,25 japanista 83,00€-98,50€

kampiakselin laakerit: std riippuu sovitteesta 29,60€/kpl, ylikoot 0,25 välein 210,00€ 0,25 belgiasta muut japanista

kampiakselin päittäisvälilevyt: std 53,00€ belgiasta 0,125 ja 0,25 japanista 64,00€

venttiilinnostajat: 21,00€/kpl belgiasta

kampiakselilla olevat kiilat, jotka pitävät esim ajoitusratasta kohdallaan: 2,50E/kpl korso

suuttimet: 150e/kpl

tiivistesrj täydellinen: vajaa 500e

Että silleen... jos edes jotain noista saa tarvikkeena, niin mulle viestiä mielellään... kiitos!


HJ 60 -82

Heikki L
14.05.2007, 22:52
OOtko slck:n forumia katellu?
Siellä oli joku aika sitten keskustelua osien tilaamisesta australiasta.
Ainakin männistä ja laakereista.....

------------------------
#####¤%&%¤¤##
vitulla päähän

HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85

osilpi
15.05.2007, 19:49
No per... Kiitoksia linkistä!! Jos tollasen saa vaikka 1500e kuluineen, niin sehän on suorastaan edullinen. Vielä kun ylikokomännät saisi.

Nyt pitääkin tutkia, saisko jostain tuolta koko paketin. En vaan koskaan ole ebaysta mitään tilaillut.

HJ 60 -82

bj45lava
16.05.2007, 08:33
Paljonkos tuolla on ajeltu, kun omalla 415 tkm avattuna ei mitään vikaa sisäkaluista löytynyt.


Toyota-laatuun voit luottaa... ja paskat...

mehtasika
16.05.2007, 08:47
Minä käytin puolenkymmentävuotta ja 160000 km sitten kuusykkösen koneen auki. Männät oli likipitäen saman näköiset kun noissa kuvissa, uudet männät renkaineen olis maksanu silloin muistaakseni 1500€/sarja. Hinta tuntui niin kovalta koyhastä miehestä etten raaskinu ostaa.
Paikallinen koneistaja ajoi sorvilla männänrenkaitten urat suoraksi vanhoista mannistä , kevyt hoonaus pyttyihin ja kone rengastettiin muistaakseni 240 mersun renkailla. Samaan syssyyn venttiili remontti, kk-laakerit ja turbon huolto.
Remontille tais jäädä hintaa kaikkine töine ja tarpeineen houmattavati vähemmän kuin mitä pelkät männät olis maksanu.

16.05.2007, 08:49
quote:
Jos tollasen saa vaikka 1500e kuluineen, niin sehän on suorastaan edullinen.


Australian dollari on niin halpa, että tuo maksaa Suomeen tuotunua jotain 1100e sis. 100e rahtia ja sille+tuotteelle tulli sekä alv.

(0.615 x 1275 AU$ + 100e) x 1.04 x 1.22 = 1122e , eikä kauas heitä.

Note! This message was posted anonymously!

osilpi
16.05.2007, 22:28
Juu kunhan vaan vastaisivat mun mailiin siellä Ausseissa...

Ostin tuon "ehjänä ja täysin toimivana", myyjän mukaan reilut 500tkm ajossa (josta suurin osa hänellä ja "hyvillä öljyillä"). Kyllä varmaankin on jo käydessä kuullut, ettei kaikki ole kohdallaan, mutta eipä ollut koekäyttömahdollisuutta. Myyjän mukaan kori mätäni alta pois ja myi siksi...

HJ 60 -82

16.05.2007, 23:41
quote:

Ostin tuon "ehjänä ja täysin toimivana", myyjän mukaan reilut 500tkm ajossa (josta suurin osa hänellä ja "hyvillä öljyillä"). Kyllä varmaankin on jo käydessä kuullut, ettei kaikki ole kohdallaan, mutta eipä ollut koekäyttömahdollisuutta. Myyjän mukaan kori mätäni alta pois ja myi siksi...



http://forum.slck.net/moottoriturvat/viewtopic.php?t=3915
Jos tuosta koneesta on kysymys niin myyjä kyllä sanoi, että pannu savuuttaa jne jne, eikä alkuunkaan meinannut että on täysin toimiva tai muutenkaan hyvä kun itse soittelin sitä. Samaan aikaan oli muitaki koneita tyrkyllä ja soppeli löyty vaikka vähän kalliimpi. Jos maksat 800e hjturbo koneesta, niin välttämättä kaikki ei ole silloin OK!



Note! This message was posted anonymously!

osilpi
17.05.2007, 11:23
Nyybinä voisi jättää kommentoimatta.

Hintaa oli 1000e, ja koneen sanottiin olevan ok kunnossa, mutta kori mätäni alta. PISTE. Tottakai 500tkm ajettu kone ei ole uusi, mutta tämä kone on varmasti huohottanut sen verta reilusti, että sen on huomannut vaativan varsin perusteellista remonttia.

Jos nyybillä on eriäviä mielipiteitä, voi ne säilyttää omana tietonaan. Tässähän ei ole tiettyyn myyjään kohdistettu mitään negatiivista eikä tulla missään foorumeilla kohdistamaan.

Jos vaikka ihan keskitytään siihen koneen remontoimiseen ja osien saamiseen ;)

HJ 60 -82

Edited by - osilpi on 17/05/2007 12:31:04

osilpi
17.05.2007, 12:28
Sain Australiasta vastauksen kysymykseeni:

""""
G'day Ossi,
yes we can help you with all the above,
we have pistons in .5mm and 1.00mm oversize and a full range of undersize bearings so just need to know what sizes you need.
the gasket set has turbo mounting gaskets but not 100% sure on the seals- their is a large pack in the kit with heaps of o-rings and seals but i do not have a breakdown of what each one is but presume it has what you need.
our diesel engine kits we only send via tnt air international courier and are fully insured with web tracking,
delivery time is normally 5-10 working days and we need approx 2-3 days to put the kit together for you depending on sizes needed.
so we can supply:
1 X ENGINE REBUILD KIT
12 X VALVE GUIDES
6 X STELLITE EXHAUST VALVES
6 X INLET VALVES
12 X LIFTERS
1 X BRAND NEW CAMSHAFT
all the above including delivery is $2500.00aus.
we can supply a 2nd hand re-ground cam instead of a new one and this would be $2100.00aus.
just let me know if you need to order,
regards neil lowerson
ROODOGS 4WD SPARES


Engine rebuild kit=
6 X PISTONS, 1 X MAIN BEARING SET,1 X THRUST BEARING SET,1 X CONROD BEARING SET,1 X FULL GASKET & SEAL SET,6 X PIN BUSHES,1 X SET RINGS,1 X CAM BEARING SET,1 X TUBE 02 SAFE SEALANT,1 X BONUS FITMENT PACK,1 X SPEC SHEET

"""""

Ja pelkkä engine rebuild kit siis joku 1600aussia toimitettuna.

karkeat hinnat forexin mukaan:
2500AUS = 1600€
2100AUS = 1300€
1600AUS = 1000€

Ei kyllä paha ollenkaan... Voisi melkein ottaa tuon kaikista laajimman setin (tai sitten korjatulla nokalla), kohan koneistamo ensin sanoo mielipiteensä lohkosta ja kannesta (eli onko halkeamia ja mikä ylikoko pitäisi männillä olla).

Mielipiteitä??? Puuttuuko jotain, mitä pitäisi olla?

HJ 60 -82

osilpi
24.05.2007, 19:59
Nyt on paketti tilattu Australiasta. Hintaa jäi 1785.96 AUD = tilauspäivän kurssilla vajaa 1200€ + tulli 6% + alv 22% = alta 1500€ kokonaisuudessaan. Samalla rahalla saisi Autojaloselta 2 ylikoko mäntää...

Paketti sisältää:
1 x engine rebuild kit (0,50 männät, kaikki laakerit STD-kokoa)
12 x valve guides
12 x lifters
12 x inner valve springs
12 x outer valve springs
1 x expansion plug kit (vesiproppusarja, joita ei Suomesta löydy mistään)
1 x clutch master cylinder
1 x clutch slave cylinder
1 x hj60:n kaasuvaijerin

total price including delivery will be $1785.96 aus.

Toyota CT26 turboja saa tehdasuutena hintaan 3900 AUD, joka puolestaan on vielä enemmän kuin Autojalosen ryöstöhinta.

Lohko on GT-Motorilla Helsingissä. Mittasivat siellä, että kaikki laakerit käy vakiokokoa; kaulat kiillotetaan kevyesti. Samoin nokka kiillotetaan, eikä ne kuvien kraaterit kuulemma haittaa mitään. Ja sylinterit tosiaan 0,50mm ylikokoon.
Venttiileille ei tarvitsekaan tehdä mitään, vaikka olin jo uusia tilailemassa. Kaikki pako-ohjurit väljät, mutta uusitaan myös imupuoli samalla.

HJ 60 -82

osilpi
25.06.2007, 20:47
Homma on edistynyt ja kulut kasvaa koko ajan...

Australian paketti tuli neljässä päivässä Suomeen ja tullaus sähköpostilla, jonka jälkeen kotiinkuljetus /DHL.

Koneistamon piti antaa ensin kustannusarvio, mutta eikös ne mennyt tekemään kaikki koneistukset valmiiksi. Hinta nimittäin on aika kova.

kulut:

-vanha kone 1000e
-remonttiosat 1500e
-suuttimet ehkä 200e
-turbo 750e (tehdaskunnostettu isompi CT26 / Proturbo)
-koneistuskulut 1300e

nokan ja kampuran hionta, venaohjurien asennus, venojen läppäys, nokkalaakerien asennus, lohkon ja kannen tasohionta, vauhtipyörän tasohionta, männäntappien asennus, lohkon poraus ylikokoon

-ruiskupumppu vähintään 450e (Diesel-Laite Sorvali Espoo: sis tiivisteet, laakerit, säätö)
Ahdonalaista syöttöä lisätään n 10 %, joka kuulemma riittää (tehotavoite voisi olla jossain vaiheessa 180hv).
Paineventtiilit olisivat olleet 300e lisää, mutta en vaihdata vielä, jos ei ole välttämätöntä.


lisäksi jossain vaiheessa (jää kyllä tällä erää tekemättä):
-välijäähdytin+putket 300-500e


Onko kellään HJ60 vs HJ61 vastaavuustodistusta Tojotalta? Tarvitsisi katsastusta varten.

HJ 60 -82

toyota4x4
25.06.2007, 21:38
paljonkas puoli moottori maksaa hoojiihin toyotalla kun hdj:hin se on "vaan"3500e??

osilpi
25.06.2007, 22:22
Lohko 5790e ilman sisuskaluja, "saa ehkä". Autojalonen Espoo.

HJ 60 -82

Luigi81
25.06.2007, 22:23
Kunnet muuten laittanut 2h:n kantta tohon ? vai nautitko jotenkin messevästä alaväännön puutteesta? =)

-
Luigi

osilpi
16.08.2007, 22:15
Nyt alkaa olemaan valmista. Lohko on maalattu Mipan lämpömaalilla. Saa nähdä miten kestää, mutta ei kuivu kokonaan ennen kuin kuumenee kunnolla -> kaikki irtoroska jää nyt koneeseen kiinni...

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-melkein%20valmis.jpg
Suuttimet ja kaikki letkut puuttuu.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-melkein%20valmis2.jpg
Pakosarja jäi maalaamatta, kun ei ole hiekkapuhallusvehkeitä.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-letkulammittimen%20liitanta%20defalta.jpg
Letkulämmittimeen sai Defalta tuommoisen adapterisarjan tuon lämpö-alipaineliittimen juureen. Maksoi 15e. Tuo liitin piti korjata liimalla, koska ei ehjää käytettyä löytynyt ja uusi maksaa liikaa. Toivottavasti toimii. Jotakin alipainetta tuo säätelee jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan, muttei ole vielä selvinnyt mitä.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-pumppu%20huollettuna.jpg
Pumppu tuli Diesel-Laitteelta Espoon Järvenperästä. Hintaa tuli 570e sisältäen kaikki tiivisteet, laakerit, säädöt ja puhdistukset. Työkuluja tuosta oli 450e... Päivän työ kuulemma.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-pumpun%20saadot.jpg
Kyselin pumppukaverilta säädöistä ja "katsastusropaamisesta". Kuvan mukaisesti kertoi, että noista voi jokamies säätää ahdonalaista syöttöä ja perussyöttöä. Kannattaa pyörittää vain 1/4 kierros kerrallaan. Kierroksia neuvoi rajoittamaan mekaanisesta ruuvista.

Suuttimet teki kaverin kaveri hiomalla niissä jo aiemmin olleita 2H (huom!) koneen suuttimen kärkiä hieman. Pitäisi kuulemma toimia ihan ok, vaikkei 12H-T:hen olekaan tarkoitettu.



VINKKI: polttoainelinjan tiivisteet (kuparirenkaassa sisäpuolella kiinni kumireuna) voi korvata Toyota osien sijaan esim Hiflexistä löytyvillä vastaavilla tiivisteillä (hinta 2,5e/kpl vs 0,5e/kpl).

Edited by - osilpi on 16/08/2007 23:21:17

17.08.2007, 06:03
eikös tossa kolmannessa kuvassa oleva alipaine systeemi mene sinne kylmäkäynnistys säätimelle. Eli päästää kylmällä koneella alipaineen säätimelle joka vetää kaasua pikkusen päälle.

Mitenkä tuota perussyöttöä säädetään? Olen itse luullut että sitä säädetään ahdonalaisen syöttöruuvin vastakkaiselta puolelta? Ainakin mun hj61:sessä moottori sammuu kun menee painamaan tuosta vivusta eteenpäin?

Note! This message was posted anonymously!

osilpi
17.08.2007, 21:33
Tuo kierrosten/kaasunrajoitusnuoli yrittää osoittaa siihen pulttiin, ei alipainehässäkkään.

Näin se pumppupajan asentaja mulle neuvoi ja on käsittääkseni tehnyt paljon noita. Toki saattoi tulla ymmärrysvirhekin?

HJ 60 -82

-MaTTi-
18.08.2007, 10:34
Täällä myös juttua pumpun säätämisestä: http://forum.slck.net/moottoriturvat/viewtopic.php?t=2835


_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

18.08.2007, 17:41
Tarkoitin sillä alipainesysteemillä tuota mikä on kolmannessa kuvassa, se ohjaa tuota alipainekelloa tuossa kierrosten säätöruuvin päällä. Mutta mikä toi perussyötön säätösysteemi oikein on, onko se joku solenoidi tai vastaava. No kuitenjin sen edessä on toi vipstaakkeli ja jos menen painamaan siitä eteenpäin niin auto sammuu taaksepäin liikuttaessa ei tapahdu mitään, eli mitäköhän siitä säädetään, tuskin syöttöä ainakaan

Note! This message was posted anonymously!

osilpi
17.11.2007, 22:19
No niin, nyt on homma edennyt siihen pisteeseen, että kone ja laatikko on paikoillaan ja ensimmäiset savut otettu.

Ongelmiksi jäi:

1. Hehku ei toimi. Kytkin ohjeiden mukaan siihen jälkihehkujohtoon plussan solenoidilta, ja kuulemma maadottaa rungon kautta. Hehkuttaessa kävi seuraavaa:
Ensin moottorin maakaapeli iski kipinää moottorin toisella puolella, ja heti tämän jälkeen hehkun kiinnityspultti KATKESI ja lensi lattialle... Taisi olla oikosulku... Eli mitenkähän tuo kuuluu kytkeä, jotta voin käyttää jälkihehkua ja pikahehkua napeista? Vai pitääkö hehku maadoittaa vielä erikseen runkoon?

2. Lämppärissä ei kierrä neste, taitaa olla letkut väärin. Oisko jollain ihan kuvaa noista letkuista siinä moottorin takaosan päällä? Auttaisi paljon.

3. Ei myöskään sammu. Sammutussolenoidi kuitenkin naksahtaa, kun vääntää virrat päälle ja naksahtaa kun ottaa virrat pois.
En ole 100% varma, onko kaikki alipaineletkut oikein. Luultavasti ei näköjään...

Kone ei myöskään sammu, vaikka käy kääntämässä "sammutusläpän" kiinni. Sen kun kädellä vääntää kiinni, alkaa hirveä vihellys, ja koneen kierrokset laskee parilla sadalla, muttei sammu. Sammuu ainoastaan laittamalla vaihde päälle ja kytkin ylös.

Onko ideoita, mistä lähteä liikkeelle? Eli miten tuo saadaan sammumaan siitä sammutusläpästä, onko jossain imuvuoto tms??? Vai ohjaako se sammutussolenoidi alipainetta myös pumpulle jotenkin?


HJ 60 -82, 12H-T

ZTR
18.11.2007, 01:57
Ei sammu?? Vuoto on. Itsellä 12-ht 60:ssä. Sammutus pelaa vaijerilla ilmaläpälle, ja heti kuolee.

Aparaatti
18.11.2007, 14:58
quote:
1. Hehku ei toimi. Kytkin ohjeiden mukaan siihen jälkihehkujohtoon plussan solenoidilta, ja kuulemma maadottaa rungon kautta. Hehkuttaessa kävi seuraavaa:
Ensin moottorin maakaapeli iski kipinää moottorin toisella puolella, ja heti tämän jälkeen hehkun kiinnityspultti KATKESI ja lensi lattialle... Taisi olla oikosulku... Eli mitenkähän tuo kuuluu kytkeä, jotta voin käyttää jälkihehkua ja pikahehkua napeista? Vai pitääkö hehku maadoittaa vielä erikseen runkoon?


Vaikuttaa tosiaan oikosululta. Itse testattiin ja varmaan tullaan rakentamaan hehku niin, että joko olevalla tai itse tehtävällä riittävän paksulla kaapelilla virta releeltä hehkulle. Huomattiin ite, että sen ruuvin kannan alle ei kannata kaapelia laittaa vaan alemmas eristeen alle. Ruuvi on suoraan kiinni koneen rungossa.
Relettä sitten ohjataan painonapilla ohjaamosta eli 24 voltin jännite pyöreän liittimen napojen väliin niin silloin vetää rele ja hehkulle menee virta.
Tähän ohjauspiiriin olis hyvä saada se hehkun valo mutta siihen en nyt osaa mitään sanoa, ikävä vaan on jos hehku jää päälle, jotain palaa varmasti. Päävirtakytkin vois olla hyvä juttu kans.

osilpi
18.11.2007, 21:51
Nyt testailin hehkua uudelleen. Kun laittaa + 24V siihen punaiseen johtoon, hehkun alempi ritilä hehkuu punaisena, ylempi ei ollenkaan. Maadoittaa itsensä rungon kautta. Tämä riittää mulle kyllä, eikä siitä liene haittaa, jos ylempi ritilä on kylmä?

Virta tulee suoraan akulta kuorma-auton perälaudan solenoidin kautta (20e). Ei ole edes sulaketta välissä, mutta pitää laittaa (riittääköhän joku 100A?). Lisäksi vedin hehkun merkkivalolle johdon, jolloin valo palaa silloin, kun hehkulle ihan oikeasti tulee virtaa.

Sammumisongelmakin taisi löytyä. Ilmeisesti imi ilmaa hehkun alla olevista tiivisteistä, vaan ei ime enää.

Venttiilinvälykset oli ihan päin persettä, vaikka säädin ennen käynnistystä. Useampi milli oli välystä neljän venttiilin kohdalla... Nyt on säädetty ja tarkistetaan sitten, kun autolla on ajettu joku 1000km.

HJ 60 -82, 12H-T

Heikki L
19.11.2007, 20:15
sait vissiin vedet kiertään?, kävin kuvan nappaamassa mut ei taida olla enää tarvetta...

------------------------
#####¤%&%¤¤##
vitulla päähän

HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85

osilpi
19.11.2007, 21:38
Kyllä mulle vieläkin kuva kelpaisi... En ole vielä laittanut käyntiin uudelleen, kun on vielä pikkuvirittelemistä.

Onko kokemusta, kuinka paljon imusarjahehku imee virtaa? Nyt laitoin siihen 150A maxi-sulakkeen. Maksaa muuten kympin kappaleelta, joten kovin montaa ei viitti polttaa...

HJ 60 -82, 12H-T

osilpi
17.12.2007, 00:13
Nyt on koneella ajeltu noin 1000km ilman isompia murheita. Kierrosten lasku vaihdetta vaihtaessa kiusaa vielä. Ja lämpöä ei tule kabiiniin ilman erillistä sähköistä kiertovesipumppua letkun välissä (vanhalla koneella kyllä tuli).

Mikä tässä hieman ihmetyttää on se, ettei kulutus laskenut loppuunkuluneeseen 2h-koneeseen verrattuna. Nyt vetää matkassa n 12L/100km ja kaupungissa 14L/100km 33" allterraineilla (toki kokemusta vasta lyhyeltä ajalta). Kulutus meni litran sisään vanhalla koneella.
Mahdollinen syy tähän on se, että joko suuttimet on niin huonot (oli kyllä vähän jo tiedossa) tai sitten pumpun ajoitus on pielessä.

Havaintoja tähän mennessä:
-lähtee nätisti käymään niin kylmänä kuin kuumana (kone pyörähtää alle sekunnin ja jo käy)
-kylmäkäynnistyksen jälkeen voi antaa n 5 sek imusarjahehkua napilla (150A sulake riittää), jolloin käynti tasaantuu välittömästi
-näkyvää savua ei tule missään vaiheessa, vaikka kuinka polkisi pedaalia lattiaan
-käy selvästi 2h-konetta kylmempänä (sama termostaatti):
normaalin 15km kaupunkiajon jälkeen -3 pakkasasteen kelissä syyläri on aivan kylmä eli termostaatti on vielä kiinni
-alakierrosvääntö on vaatimaton 2h-koneeseen verrattuna (oli kyllä tiedossa) ja rupeaa vetämään kunnolla vasta 2000rpm jälkeen

HJ 60 -82, 12H-T

-MaTTi-
17.12.2007, 00:26
Eihän sulla oo sisäkennon letkut nurinpäin?

Eiköhän kannattais ajottaa pumppu ja laittaa oikeet 12H-T:n suuttimet... Pitäishän tuon kympin seutuun mennä helposti 33":llakin.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

osilpi
17.12.2007, 23:44
Letkut on oikein, vertasin yhteen 61:een ja ainakin siinä oli täsmälleen samalla tavalla. Ei kait tässä jää muuta kuin paskainen kenno, vaikka kyllä on pesty.

Juu tuo ajoitus pitäisi tarkistaa; pitänee tehdä se "tarkistusputki" tai käyttää jollain pajalla (vähän vaikeaa, kun ei 7-17 välillä voi käydä missään). Mieluiten tekee itse, niin oppiikin samalla.

Suuttimet ostaisin mieluiten täysin uudet ja jostain muualta kuin Suomesta sikahintaisuuden takia. Eli vinkkejä otetaan vastaan...

HJ 60 -82, 12H-T

18.12.2007, 06:42
Mulla on 61 ajettu 380tkm ja meni 12.5L/100km sekalaisessa ajossa ja oli huono lähteen kylmänä käymään oli koko tienoo valkosena heti kun pakkasta ja kone kävi vaikeesti sillai rytkyttämällä.Käännettiin syöttöpumppu n.milli aikasemmalle ja ihan perstuntumalla voi sanoo et parani alavääntö ja kone rupesi kiliseen niinkun diisselin pitää aikaisemmin kävi todella hiljaa.Nyt kylmänä tulee kun laittaa käymään niin yks pölläys putkesta ja jää nätisti käymään.Serkulla on 600tkm ajettu 61 ja menee kuulemma 9L sadalle eikä oo ikinä avattu.

Tuolla syöttöpummpun ajoituksella oli vanhassa ruiserissa kans älytön vaikutus käyntiin lähtöön.Enää ei tarvii lohkolämppärissä pitää kun lähtee komeesti reiluillakin pakkasilla.Ja molemmat säädettiin ihan mutu tuntumalla :)

Note! This message was posted anonymously!