Kirjaudu sisään

View Full Version : Miten Jeep Wrangler TJ maastokelpoisemmaksi? :)

derekki
20.04.2007, 15:50
Olen harkinnut Jeep Wrangler TJ 2.5 maasto-ominaisuuksien kohentamista. Löytyisikö kokeneemmilta harrastajilta :) vinkkejä miten kannattaisi aloittaa ja mistä päin tarvittavat kilkkeet kannattaisi hankkia?

Auton korottaminen kiinnostaisi, mutta ajo-ominaisuuksien pitäisi olla silti arkikäytössä ok eli autolla ajetaan muuallakin kuin maastossa :). Nettiä selaamalla löytyi joitakin korotussarjoja, mutta esim. Rubicon Express Heavy Duty -alustakitti tuntuu näin alkuun kalliilta.

Autossa on jo levityslokasuojat ja 275/50/15" renkaat, tosin eivät kovin maastokelpoiset sellaiset - joten taitaa olla myös kumien vaihto edessä.

2.5 koneestahan ei löydy puhtia mitenkään hirvittävästi, löytyisikö tähän mitään muuta vinkkiä kuin auton vaihto 4.0l malliin? Miten välityksien vaihto tai moottorin kevyt virittäminen?

Edited by - derekki on 20/04/2007 16:52:03

Edited by - derekki on 20/04/2007 16:52:54

fourwheeler
20.04.2007, 16:46
ensin kallistuksen vakaajat pois että rupee joustamaan ja sitten jotkut maastorenkaat 31*10.5-r15 saa vielä tj:hin leimattua kyl niilläkin mettässä jo pääsee

mipu
20.04.2007, 19:21
Onneksi olkoon hankinnasta! Itsellä samanlainen kulkine. TJ korinen Jeeppihän on siitä loistava rakentelun kohde, että siihen saa valmiita osia tällähetkellä enemmän kuin mihinkään muuhun vehkeeseen.
R-E:n alustasarjat on hyviä. Niissä on melkein kaikki tarvittavat kilkkeet mukana. Samoin Old Man Emun sarjat, niihin tarvii mahdollisesti hankkia säädettävää poikittaistukivartta ja sen sellasta sarjaan kuulumattomia osia. Halvalla voi aloittaa laittamalla spacerit jousien päälle ja mahdollisesti pidemmät iskarit. Hyvä asia on tietää, että kun rakentelun alkaa niin yksi asia johtaa toiseen. Eli valmis alustasarja ei välttämättä riitä vaan joudut hankkimaan siihen lisää osia. Ja sitten kannattaa hankkia eteen irroitettavat kallistuksenvakaimet. Maasto-ominaisuudet paranee kummasti.
Renkaiksi 31"-33" MTR:t tai vastaavat. At/Atr kuvioisilla rekailla ei metsässä oikein tee mitään. Yleisrenkaina ne on kuitenkin ihan hyviä.
Renkaan koon aiheuttamaa tehohukkaa voi kompensoida vaihtamalla periin välitykset. Ei ole kallis homma. Moottoria ei juuri kannata/pysty virittää.

-What´s Your breakover angle?-

www.fjdc.org

jappe
20.04.2007, 20:03
TJ:stä voi irroittaa etuvakaajan maastossa. Takavakaajaa ei kannata irroittaa (very bad idea). TJ:hin saa leimattua 33" kumit. Välityksiä kannattaa vaihtaa, jos renkaita isontaa. Useissa korotussarjoissa väitetään ajominaisuuksien jopa paranevan. Metsässä tuon koneen tehot riittävät, ajetaan kuitenkin pienillä vaihteilla.

Alkuperäisiä mitoiltaan vastaavilla tukivarsilla ja pidemmillä jousilla + iskareilla saa 1000 rampilla. Paras tapa on päättää minkä tason auton haluaa ja sitten ostaa kaikki osat sitä varten.

Minä rakennan modiluokan autoa, kun kilvettömällä ei pääse stanu luokkaan. Korotuksissa tulee vastaan taka-akselin ravistus. 4" korotus vaatii jo slip-yoke kitin tai jakolaatikon laskun (joka on mielestäni typerää). Slipissä jakolaatikon akseli lyhenee ja kardaani vastaavasti pitenee. Maltillisen korotuksen voi tehdä 2" jousilla + 1" korinkorotuksella. Silloin vanha takavetari toimii vielä.

Mitä haluat autoltasi?
Minkä tasoisen pelin haluat?
Kilvissä varmaan aiot pitää?

Kerro jos tiedät, niin on helpompi neuvoa.

Osia: www.4wd.com

Just do it!

Edited by - jappe on 20/04/2007 21:03:59

Byrocrat
20.04.2007, 20:28
Mitä, etteikö Wrangler olisi jo vakionakin maastokelpoinen! Jos lukee tämänpäiväisen Ilta-Sanoman jutun saksalaiskaveruksista jotka ajelivat Chilessä Ojos del Saldo tulivuorelle ja vieläpä "vakioivarusteisilla" Wrangler Unlimited Rubicon Jeepeillä 6646 metriin. Ja kaiken kukkuraksi renkaatkin olivat vain Goodyearin MT/R gummit!
Eli, mitä sitä turhaan rakentelemaan jo valmiiksi hyvää autoa:-)
Inhorealisti

derekki
20.04.2007, 20:38
Heti alkuun täytyy kiittää hyvistä neuvoista.

Eniten minua kiinnostaa auton korottaminen siten, että pysytään yhä katulaillisissa rajoissa :). Kannattaako korotussarjat tilata suoraan USA:sta vai kannattaako harkita jopa jotain suomalaista liikettä? Esim. 2"-3" korotus voisi olla sopiva minulle. Mitä mieltä olette tästä vaihtoehdosta: http://www.4wd.com/productdetails.aspx?pid=RE7003 ?

Mistä kannattaisi ostaa kumit?

Kieltämättä perän välityksien muuttaminen kiinnostaa myös, mutta en tiedä mitä vaihtoehtoja on olemassa ja mistä tarvittavat osat saisi. Viitonenhan on jo nyt "ylivaihde", joten lyhyemmillä välityksillä tuskin maantieajokaan heikkenee, jos ylin vaihde muuttuu käyttökelpoisemmaksi..? Vai olenko aivan hakoteillä :)?

Edited by - derekki on 20/04/2007 21:45:56

Ahosensetä
20.04.2007, 21:09
quote:Takavakaajaa ei kannata irroittaa (very bad idea).

Miksei?

T,Antti

jappe
20.04.2007, 21:55
Tuo oli suora lainaus jenkkipalstoilta. Takavakaaja on ohut, mutta jaksaa pitää korin ryhdissä. Vinolla alustalla kori kallistuu (roikkuu) ilman takavakaajaa. Kuitenkin joustot on 1000 rti taka vakaajan kanssa. Takavakaajan poistosta ei ole kuin haittaa. Etuvakaaja on siihen verrattuna erittäin jäykkä.

Korotukset kannattaa tilata jenkeistä ja kumit ostaa suomesta. Näin olen pähkäillyt.

Välitykset taulukosta TJ:hin
31" kumi 4.11 välitykset
33" kumi 4.56 välitykset

Mulla on 35" ja 4.88 välitykset (4.89 takana ja 4.88 edessä).

Tässä linkkejä mun rakenteluun. Aloitin 2 vuotta sitten. Kaikelaista on matkalla tapahtunut.
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=25675&ARCHIVE=&whichpage=1
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=19487&ARCHIVE=&whichpage=1
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=37433

Just do it!

Edited by - jappe on 20/04/2007 23:08:13

Ahosensetä
20.04.2007, 22:08
quote:Takavakaaja on ohut, mutta jaksaa pitää korin ryhdissä.

Jos vakaaja on ohut, niin sen vaikutus on tietysti pieni. Mutta kori seuraa kuitenkin vakaajan ansiosta enemmän taka-akselia. En vieläkään tajua mitä hyötyä tästä on.

T, Antti

jappe
20.04.2007, 22:23
quote:
Mitä, etteikö Wrangler olisi jo vakionakin maastokelpoinen! Jos lukee tämänpäiväisen Ilta-Sanoman jutun saksalaiskaveruksista jotka ajelivat Chilessä Ojos del Saldo tulivuorelle ja vieläpä "vakioivarusteisilla" Wrangler Unlimited Rubicon Jeepeillä 6646 metriin. Ja kaiken kukkuraksi renkaatkin olivat vain Goodyearin MT/R gummit!
Eli, mitä sitä turhaan rakentelemaan jo valmiiksi hyvää autoa:-)
Inhorealisti

Tuo uusi Wrangler 2007 on vakiona parempi maastossa kuin TJ malli. Hieman leveämpi ja pitempi. Isompi maavara. Rubiconissa sitten vielä lukot ja sähköinen etu kallistuksenvakaajan irroitin. Varmaankin maastokelpoisin sarjavalmisteinen maasturi.

Just do it!

jappe
20.04.2007, 22:27
Juuri viimeksi kulmakorvessa näin auton missä kori "roikkui". Tasainen mäki missä ollaan poikittain. Silloin kori on paljon enemmän kallellaan kuin mäki. Siis turhaa kallistusta korissa. Kovin kallellaan (turhaan) olevassa autossa on epämukava olla.

Myöskään sellaisesta joustosta ei ole hyötyä, missä jousi on irrallaan.

Just do it!

Edited by - jappe on 20/04/2007 23:30:01

derekki
21.04.2007, 16:45
quote:
Välitykset taulukosta TJ:hin
31" kumi 4.11 välitykset
33" kumi 4.56 välitykset

Mulla on 35" ja 4.88 välitykset (4.89 takana ja 4.88 edessä).

Kuinka työläs operaatio välityksien vaihtaminen on ja mistä saisin tarvittavat osat? Millaisella budjetilla voisi pärjätä?

Nykyiset kumit ovat Cooperin katukäyttöön tarkoitetut 275/60R/15" perusrenkaat. Arvelisin, että alle mahtuu nykyisillä vanteilla korkeintaan 295 leveät kumit. Voisivatko Cooperin Discoverer olla yksi vaihtoehto tai katu/maasto ajoon? Mielelläni en nykyisiä kapeampia laittaisi alle... :)

Jenkkifoorumeilla väitettiin, että TJ 2.5l koneesta (vm. 97-00) voisi saada hieman lisää tehoja vaihtamalla throttle bodyn TJ 4.0l mallista, voisiko väitteessä olla perää?

Oliko ehdottamani RE korotussarja järkevä vai kannattaisiko minun harkita jotain toista?

Edited by - derekki on 21/04/2007 17:46:11

jappe
22.04.2007, 08:10
Korotussarjoja on paljon erilaisia. Runsaudenpula. Minulla on Teraflex. Monissa sarjoissa on kiertyvät tukivarret. Tukivarsi on ikäänkuin iso ruuvi ja mutteri. Silloin tukivarret eivät estä joustoja. www.jeepforum.com. Alkuperäiset tukivarret ovat peltiä, eivätkä paljoa kestä osumia kiviin.

Olen saanut käsityksen, että nuo throttle body/pakoputki muutokset vaikuttavat enemmänkin imu/pako ääniin. Sitten tuntuu kone "kireämmältä". Niillä on saatu pientä tehonlisäystä. Mutta itse ensin laittaisin alustan kuntoon.

Välitysten vaihtoon liittyy myös murikat. Murikoita on kahta tyyppiä, harvoille välityksille ja tiuhoille omansa. Riippuen mitkä sinulla on nyt akseleissa. Todennäköisesti joudut ostamaan myös murikat. Sitten tulee lukkojen valinta vataan. Niitä taas on monenlaisia. Kuten joku sanoi yksi asia johtaa toiseen.

Tuossa on koottu vaihtoon tarvittavia osia. Tässä tulisi mukaan myös vahvat taka-akselit. Taka-akselit on jeepin heikko kohta.
http://www.4x4garage.de/catalog/product_info.php/cPath/30/products_id/211

Perien asennuksesta. Teetettynä esennus on kallista. Siksi päädyin itse opettelemaan homman. Nyt olen kolme kertaa vaihtanut ja shimmannut perät eteen ja taakse. Lisäksi koonnut dana44 akselin taakse.

Asennus vaatii hermoja, koska kokeilemalla pitää etsiä sopivat shimmit. Laske näin: asennus maksaisin 1000€. Teet itse ja rattaat hajoaa toisesta murikasta osaamattomuuden takia. Rattaat maksaa 150€. Korjaat ja opit tekemään homman. Säästit 850€ ja sinulla on osaaminen.

Ensimmäisen kerran perien asennukseen pitää varata pitkä viikonloppu. Aloittaa perjantaina ja sunnutai iltana ajoon. Aikaa pitää olla. Perät on hakala koota ja purkaa auton alla.

Minulta ei ole rattaita mennyt asennusvirheiden takia, ainakaan vielä :)

Just do it!

Edited by - jappe on 22/04/2007 09:27:20

Edited by - jappe on 22/04/2007 09:28:27

baxxter
22.04.2007, 10:27
Auttaisko se takavakaaja tasoittamaan joustoja etu ja takapään kesken?

quote:Myöskään sellaisesta joustosta ei ole hyötyä, missä jousi on irrallaan.
Perustuen mihin? Niin tietenkin, ei ole renkaalla painoa niin se ei vedä. Mutta vetää se silti enemmän kuin rengas joka on ilmassa. Ja jos esim vasen takarengas laskeutuu kuoppaan -> ulosjousto loppuu -> renkaan ja akselin paino vetää iskarin tai rajoitinliinan avulla runkoa alaspäin -> oikea etukulma nousee ylöspäin.

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

derekki
22.04.2007, 16:16
Kiitoksia neuvoista.

Paljonko TJ Wrangleria voi korottaa, että pysytään yhä katulaillisissa rajoissa ja mikä on hyvä / paras tapa tehdä esim. 3" korotus?

Koska budjettini ei ole hirvittävän suuri, niin mikä olisi edullisin vaihtoehto perän välityksien vaihtamiseen ja voiko välityksiä vaihtamalla merkittävästi parantaa viitos vaihteen käyttökelpoisuutta?

jappe
22.04.2007, 17:17
Välitysten vaihtoon liittyy myös murikat. Murikoita on kahta tyyppiä, harvoille välityksille ja tiuhoille omansa. Riippuen mitkä sinulla on nyt akseleissa. Todennäköisesti joudut ostamaan myös murikat.

1. Jos vanhat murikat sopivat niin vain rattaat + shimmit + krympit hakittava.
2. Jos murikat on hankittava niin sitten halvat ilman lukkoja tai kalliimmat lukolliset.

Sitten tietenkin asennus. Itse tai rahalla hankittu.

Jos valitset halvimman tien, niin myöhemmin voi kaduttaa, kun selviää mistä jäit paitsi. Välitysten vaihto tuo sinulle 5 vaihteen takaisin.

Just do it!

jappe
22.04.2007, 17:57
Vielä tuosta kallistuksenvakaajasta. Jotkut laittavat eteen myös ohkasen vakaajan. Samasta syystä kuin takavakaaja jätetään paikalleen.

Tuossa valotetaan hyötyjä. Tuossa on kaksi asentoa. Tielle ja maastoon. Maastossa on käytössä ohut vakaaja. Hyödyt tulevat esiin kaltevilla paikoilla.
http://www.bc4x4.com/inthenews/default.cfm?ID=192

Enempää on jaksa perustella. Itse kuitenkin pidän takavakaajan kiinni. Joustot riittää senkin kanssa.

Just do it!