View Full Version : The passion of the christ
Nyt on sitten länsimaisen kulttuurin merkittävin tarina elokuvana. Elokuvan genre taitaa olla lähinnä kauhu, koska paholaiset nauraa ja veri lentää. Tarinan juonta on vaikea alkaa kritisoimaan - se taitaa olla elokuvaa arvostelevalle liian iso pala.
Yllätyksiä elokuva ei ainakaan minulle tarjonnut ja juoni oli suunnilleen seuraava: Jeesus kidutetaan kuoliaaksi. Kiduttamisen takana ovat juutalaiset, joiden vaatimuksesta roomalaiset tekee käytännön työn.
Kuvaus oli mielestäni tyylikäs ja onnistunut, mutta otaksun että monet pitävät tarinasta enemmän kirjana.
Elokuvan loppu jätti tilaa jatko-osalle melko kliseisesti(Jeesuksen paluu?).
Mel Gibsonilta hyvää työtä. Arvoasteikolla hyvä/huono elokuva on hyvä.
0,07 (jostain täytyy säästää)
ElämänPeluri
27.03.2004, 20:52
Kiitsa raportista. Eiköhän tuon voisi käydä katsomassa.
--
EP
"Älä keitä karitsaa emänsä maidossa." – 2. Moos. 23:19
quote:Kuvaus oli mielestäni tyylikäs ja onnistunut, mutta otaksun että monet pitävät tarinasta enemmän kirjana.En ole koskaan kirjana lukenut ja tuskin tulen lukemaankaan. Kattelin kuitenkin tuon leffan ja veikkaan että S&M-henkiset tyypit alkaa pitämään sitä jonkinlaisena kulttipätkänä. Epäilemättä historiallinen teos, mutta elokuvana ei mielestäni mitenkään ihmeellinen.
Annan 2/5, suurimmat miinukset ennalta-arvattavuudesta ja yksitoikkoisuudesta. Plussana voisin mainita ettei leffaan ole tuttuun jenkkityyliin upotettua rakkaustarinaa. Muutamia hintahtavia lauseita elokuvassa kuitenkin esiintyy.
---------------------------------------------------------
http://koti.mbnet.fi/arjala/pics/sig.jpg
Mulla on joku kummallinen ahditus koko leffasta. En oo käyny kattomassa, enkä varmaan koskaan katsokkaan.. En tiedä mikä siinä tökkii vaikkakin oon ihan "jeesus on hyvä jätkä"-immeinen. Ehkä se että se on jenkki teos tuo jonkin ahdistuneisuuden. Oon vaan kuullut et se on jotenkin kamalan raaka jne.. En siis koe että se antaisi minulle niin mitään, joten en edes vaivaudu... Että näin.
Kiitos 007 raportista. Itse olen stoorin ajan saatossa lukenut myös kirjasta. Tähän mennessä olen elokuvasta lukenut lähinnä kirjavan kasan eri tyylisiä arvosteluja, jotka kyllä kauttaaltaan ovat korostaneet elokuvan väkivaltaa. Ja ehkä juuri siksi olenkin ollut hiukan kyyninen elokuvan suhteen. Jo se, että se on amerikkalainen tuotos hiukan vie makua leffasta, koska tulee aina silloin mieleen amerikkalainen tekopyhä hurskastelu meininki ja muu. Arvosteluista päätellen elokuva on huomattavasti väkivaltaisempi kuin, mitä itse kirjoitukset siitä kertoo. Tietysti osansa on kuvalla, se kertoo enemmäin kuin tuhat sanaa. Mutta silti en tiedä haluanko sitä määrää väkivaltaa, kidutusta ja verta, itse kokea. Tiedän mikä merkitys sillä kaikella on tälle maailmalle, mutta en näe tarpeelliseksi kokea sitä niin selvästi itse. Huvittavinta on se, että leffa on tuntunut saavan suurta suosiota erilaisten herätys liikkeiden piireissä. Vaikea kuvitella, miten tämä voi edistää sitä asiaa, mitä uskovaiset koittaa tuoda esille. Senhän me kaikki tiedämme, että tämä kaikki tapahtui, jotta meillä olisi ikuinen elämä jne., mutta näitä leffoja on tehty jo miljoona ja maailma ei ole sen vertaa parempi....liekö enempi väkivalta siihen on lääke..... No, meinaan kuitnekin tästä =D huolimatta käydä leffan katsomassa, joten ehkä silloin lissää.
Carlos the Jackal
-------------------------
"I've always believed the cliché that the bass player is never wrong, because all the chords are named from the bass." -A.Laboriel-
-------------------------