Kirjaudu sisään

View Full Version : Hiace 99- 4WD etunapa/vetoakselin irrottus,apuva?!


hiacemies
06.04.2007, 16:26
Hmm..näin se pääsiäinen alkaa kivasti..lupauduin kaverin hiaceen vaihtaa etupään ulommanvetarin suojakortsun..kaveri lupautu ystävällisesti olemaan mukana projektissa. Empäs olekkaan ennen vaihtanut 4WD hissun kortsua..muuten kyllä kumeja vaihdeltu kosolti..heh! Noh, karhu pullo auki ja..rengas, alapallo, satula ja RT pois..ns. napalukon(visko mikä lie nykyään) kansi on kuudella 8mm mutterilla kiinni(pinnapultit tulee ulos navasta), vai onko? Miten irtoaa kansi???????????????? ulosvedin, löytyy 2 8mm pultille sopivaa reikää kierteillä kannessa..
vetarin päässähän on se 8mm pultti kiinni, senkin otin vex..ei viittis rupee käyttää väkivaltaa..Eli kysymys kuuluu, voisiko joku ystävällinen (huomattavasti viisaampi kuin mä :)..) kertoa miten se kansi poistuu nätisti? Kannen takaa liene löytyy napamutteri jotta saa vetarin irti navasta..toivottavasti joku näin pässiäisen tienoilla on "on-line" jotta sais apuvaa pikaseen..thanks!

- hiace 4WD man-

nelivedolla vaikka puuhun..

Arska
06.04.2007, 16:39
Oisko siinä samanlaiset kartioprikat niiden "napalukon" pulttien alla, kuin vanhemmissakin Toyotissa.

hiacemies
06.04.2007, 17:55
Yep..muttereiden alla on ns. jousiprikat. Eli raakasti pois ne vaan? melko jumissa ovat..yhtä aloin taltalla lyömään ja taitaa mennä prikat sipulix, eli täytynee uusia ne prikat sitten-ko? Eikä tietenkään käy normi 8mm jousiprikat..? itkujen..itku!

nelivedolla vaikka puuhun..

Arska
06.04.2007, 18:09
Kyllä ne yleensä lähtee kun koputtelee siihen pultin kohdalle navan ulkokehälle ja sitten taltalla siihen prikan reunaan.

Nimim. just päivällä irrottelin.

hiacemies
07.04.2007, 10:36
Juu..lähtihän ne prikat sit viimein, innostus loppui eilen..tosiaan oli kartio prikat tiukassa! Noh, nyt pitäs kait tehdä tuo loppuun, eihän tuossa vetarin päässä ole mitään "erikoista" kiinnitystä? Eli norm sokka akselissa, eli lähtee irti kun napauttaa vetarin päähän? Ei ainakaan näytä olevan vetarin pään juuressa mitään ihmeellistä. Nyt vaan ei jaksais ajatella(kankkunen puskee).......Vetari irti lyömällä ja takas kiinni lyömällä, akselin sokkaa hiukan reunoista painaen, ko? Saa auttaa..nyt pää on kipeä..huh! Hyvää pääsiäistä kaikille!

nelivedolla vaikka puuhun..

08.04.2007, 10:33
Onko siellä vetarin ulkopäässä joku lukkorengas, jonka saa levitettyä auki ja pois urastaan semmoisila kikkapihdeillä, eli lattakärkisillä aukeavilla lukkorengaspihdeillä?

Note! This message was posted anonymously!

hiacemies
08.04.2007, 15:43
juu, onhan siellä ns. lukkorengassokka, se on irti jo ja napa-laikka-olkaakseli setti on jo irti..tarkoitin kuitenkin miten vetarin pää lähtee irti vetoakselista? normaalisti lyömällä? Lyöty on jo mutta ei suostu lähtee vetari irti akselin päästä..keinoja, kikkoja?

nelivedolla vaikka puuhun..

hiacemies
08.04.2007, 18:10
Apuva..nyt on lyöty aika kovaakin moskalla vetarin sisäpään ja ei irtoa akselista. Pakko olla joku sokka tms, vai? Jollain varmaan kokemuksia vetarin uloimman pää irrotuksesta/kumin vaihdosta??..(pikaista apuvaa tarvitaan).T: - prkl vetari -

nelivedolla vaikka puuhun..

hiacemies
08.04.2007, 18:29
Damm..nyt sain hiukan tietoa kaverilta joka vihjasi että aikanaan corollaa mihin oli vetarin suojakumia vaihdellut oli otettava laatikonpäästä vetarin suoja kumi auki ja akseli irti sisäpäästä ja sitä kautta kumin vaihto uloimpaan päähänkin..eli ei vetarin pää irtoa ollenkaan? Alkaa epäily olee vahva..vahvistaako joku?

nelivedolla vaikka puuhun..

LukkoUaz
08.04.2007, 19:48
Pitäisköhän Haisu viedä jonneki paikalliseen korjaamoon? HEH HEH

Vituxman
09.04.2007, 07:31
quote:
Damm..nyt sain hiukan tietoa kaverilta joka vihjasi että aikanaan corollaa mihin oli vetarin suojakumia vaihdellut oli otettava laatikonpäästä vetarin suoja kumi auki ja akseli irti sisäpäästä ja sitä kautta kumin vaihto uloimpaan päähänkin..eli ei vetarin pää irtoa ollenkaan? Alkaa epäily olee vahva..vahvistaako joku?

nelivedolla vaikka puuhun..


Et kai ala auton alla suojakumeja aukomaan! Pitää se akseli sieltä pois ottaa joka tapauksessa.

Yleensä on toyotaan vaihdettu siten, että akseli pöydälle, sisäpään nivel purkuun ja sitä kautta uusi kumi paikalleen. Saa samalla puhdistettua ulommasta nivelestä hiekat pois ja uudet rasvast sisään. Ulompi nivel ei perinteisesti toyotassa lähde ehjänä irti.