PDA

View Full Version : Cherokeesta katosi vaihteet!


Atello
02.04.2007, 17:27
Jep. Eli Cherokeesta katosi sitten vaihteet! Tai no, onhan siinä ykkönen ja pakki tallella mutta ei se paljoa lämmitä. Cherokee on 4.0 bensa koneella ja automaattilootalla vuosimallia -90. Vaihteet katosi aika lailla yht äkkiä ilman sen kummempia sivuääniä tai aikaisempia oireita. Ajoin metsäautotiellä vesilammikosta jossa oli noin 20-30cm vettä, sen jälkeen ei heti vaihtanut isommalle vaan jurnutti ykkösellä mutta noin 150 metrin jälkeen alkoi vaihteet taas pelata normaalisti. Kotimatka sujui ongelmitta, mutta kun parin tunnin päästä piti lähteä hakemaan kaupasta virvoitusjuomaa niin isompia vaihteita ei enää löytynytkään. Eli ykkänen ja pakki toimii kyllä mutta isommat vaihteet on kateissa. Onkohan kellään ollu saman tyyppistä vikaa Cherokeessa? Miten muuten cherokeen laatikot noin yleensä, onko paljon vikoja? Nyt vikkiä kiitos!

JAMANT
02.04.2007, 17:37
Aika outoa, yleensä AW-4 automaateissa ei ole ollut mitään ongelmia!!! Vaikuttais veden aiheuttamalta vialta, esim nopeusanturi (tuonnäköinen: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=1313) ei anna tietokoneelle signaalia ja tietsissa ei anna vaihtaa isommalle!!?? Testerillä näkis mitä se ei tee tai mitä signaalia se on vailla!!

FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
Nettikauppa: www.jamant.fi

454SS
02.04.2007, 18:58
Mites sen vetotavan valitsimen kuuluu toimia? Miksi hitaalla nelivedolla ajettaessa lukee koko ajan kojelaudassa part time?

JAMANT
02.04.2007, 19:20
Koska silloin on käytössä osa-aikainen neliveto ja silloin keskitasauspyörästön lukko ON päällä!!!

FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
Nettikauppa: www.jamant.fi

02.04.2007, 19:38
Onkohan vaihdelaatikolle mitään omaa sulaketta olemassa. Olisko sulake menny.

Note! This message was posted anonymously!

03.04.2007, 16:20
No voi morjens kun on kivassa paikassa mokoma nopeusanturi. Joutunee tiputtamaan koko laatikon ales että saa vaihdettua. Ja ei noista sulakkeista ottanu selkoa, kaikki oli kyllä ehjiä. Lähimmälle testerillekin on 50 kilometriä. Aika matka ykkösellä ajettavaks.

Note! This message was posted anonymously!

Atello
03.04.2007, 16:22
Oho! Tuli toi äskeinen viesti laitettua nimettömänä.

Atello
03.04.2007, 16:51
Vai tuota että kuitenkin, Tuolta jamantin sivuilta kun katselin kuvaa anturista niin onkos se vaan painettu kiinni kun ei siinä näy mitään kierteitä. Mei jos sen saisi vetämällä irti ja painamalla uuden tilalle niin homma helpottuisi noin 99 prosenttisesti.

Timo_L
03.04.2007, 18:09
Taipuuko englanti? Tässä olisi oiva apu AW4:n vianmääritykseen ja myös kjorjaukseen:

http://koti.mbnet.fi/~lampitl/kuvia/Jeep/AW4_manual.pdf


Tarkista kuitenkin ensin onko laatikossa tarpeeksi öljyä? Vaikka onkin epätodennäköistä että olisi öljyt hukassa, niin tarkista kuitenkin. Voi aiheuttaa tuollaisiakin oireita.

Jos on tarpeeksi öljyä, niin koita seuraavaa: tempaise TCU:n (vaihdelaatikon kontrolliyksikön) liitin irti - hopeanvärinen boksi matkustajan puolella kojelaudan alla. Laita silmään D, pitäisi lähteä liikkeelle nelosella. Tällöin suurella todennäköisyydellä ei ole laatikossa fyysistä vikaa. Ja kuten jo todettua, AW4:sissa on todella harvoin fyysistä vikaa, vaikkei se toki ole mahdotontakaan.

Pääasialliset vian aiheuttajat tuohon lootan toimimattomuuteen on TPS (kaasuläpän asentotunnistin konehuoneessa), laatikon nopeusanturi ja liian vähäinen öljyn määrä. Lisää hyviä vian aiheuttajia löytyy sitten tuosta "AW4 raamatusta".

Kyllä mall crawlerillakin pääsee.

JAMANT
03.04.2007, 18:37
quote:
Vai tuota että kuitenkin, Tuolta jamantin sivuilta kun katselin kuvaa anturista niin onkos se vaan painettu kiinni kun ei siinä näy mitään kierteitä. Mei jos sen saisi vetämällä irti ja painamalla uuden tilalle niin homma helpottuisi noin 99 prosenttisesti.




Siinä on kolo lirpakkeelle, joka ilmeisesti on kiinni ruuvilla!!!???

FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
Nettikauppa: www.jamant.fi

03.04.2007, 19:23
Jos joku tarttee vanhempaa Aisin Warnerin 4 vaihteista AW03-71L lootaa, niin kysy PasiK/050-332 3314

Note! This message was posted anonymously!

Atello
06.04.2007, 08:59
No juu, öljyä on.Makoilin eilisen päivän jeepin alla ja tutkailin laatikkoa visuaalisesti, anturit ynnä muut reteleet näytti ehjiltä noin päällisin puolin mutta se mahdollinen vikahan onkin tietysti siellä "sisällä" jos on. Sähkövialta tosiaan vaikuttaa, kokeilin sitä kikkaa että kun irrottaa ohjausboxin johdon niin auto lähtee suurimmalla vaihteella liikkeelle. No niinhän se lähti. Täytyy tiistaina kokeilla pystyiskö cherokeen ajamaan pelkällä nelosella sinne testerin ääreen 50 kilometrin päähän. Matka suurimmaksi osin motaria.

Ps: Voi ristus notta se nopeus anturi on laitettu kivaan paikkaan. En irrottanu laatikkoa, irrotin vaan kaiken mahdollisen sen ympäristä ;)

Atello
10.04.2007, 15:05
Käytin tänään jeepin testerillä. Testerin kanssa laatikko toimi ilman ongelmia. Testerin piuha irti niin jo taas katoisi vaihteet. Testerin mukaan kaikki anturit ja muut toimii ihan OK. Täytyy kai etsiä vikaa johdoista tai ohjausboxista.

nizzan
10.04.2007, 20:12
mitäs jos vaihtasit japanialaiseen jossa on semmonen hämmennin siinä 123RDN.. paikalla heh.. olipa hjyvä vitsi ei täs muutaku moparin 727 toimii aina.. oli taas vaan mun mielipide

LEKA ON OIVA APUVÄLINE!!!

Timo_L
10.04.2007, 23:38
quote:
Käytin tänään jeepin testerillä. Testerin kanssa laatikko toimi ilman ongelmia. Testerin piuha irti niin jo taas katoisi vaihteet. Testerin mukaan kaikki anturit ja muut toimii ihan OK. Täytyy kai etsiä vikaa johdoista tai ohjausboxista.




No ei muutakuin onnea boksin etsintään. Voi olla hiukka nihkeää löytää tästä maasta. Kunhan on vain samanlaisesta vekottimesta niin pitäisi kelvata jos en aivan väärin muista (onko koneena 1987-1990 tehty renixin ohjauksella oleva, vai sitten 1991-> uudemmat, eli HO kone).

Tjaa hetkinen. nyt en kyllä muista minä vuonna nopeusanturi vaihtui mekaanisesta elektroniseen, se saattoi vaikuttaa tuohon. Piru kun en nyt tuota muista. Yritän kaivaa jostain miten se nyt meni...



Mutta kuten totesin, niin harvemmin nuo AW4:t mekaanisesti hajoaa, vaan vika on yleensä sähköinen. Jos kerran testerissä kaikki toimii, niin kyllä melkein syyttäisin TCU:ta.


Joko kerkisit lukaisemaan sitä linkkiä minkä laitoin tuossa hieman aiemmin..auttaa oikeastikin.

Kyllä mall crawlerillakin pääsee.