Kirjaudu sisään

View Full Version : liikaa kierrosta.


Holle
16.03.2007, 20:41
Elikkäs turbotettu 2h kone katsastuksessa. ei voinu mittailla päästöjä kun kone kiersi 4600 rpm. Eikös noita koneen kierroksia voi rajoittaa jostain pumpulta vai laitetaanko kakkosnelonen kaasupolkimen alle?

KingKong
16.03.2007, 21:02
jossakin pumpuissa on kaasuvivulle rajoitinpultti pumpun kylessä mistä voi säätää kuin paljo ottaa kiekkaa.

-liika on aina liikaa ja sopivasti on liian vähän...-

-Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa mitä tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...-

-ei niin pientä vikaa etteikö löydy sopivaa lekaa...-

savu
16.03.2007, 21:47
kaikista helpoin konsti laittaa se kakkos nelonen tai muu vastaava kaasupolkimen alle, niin saa katsastuksen jälkeen kierrokset nopeasti kohdalleen.

"sisäpiiri safarit,fi"
montenegros #26
ESOry
FJDC ry

HJ60
16.03.2007, 23:10
Muistaakseni 2H:n manuaalissa maksimikierroksia rajoitettiin kaasuläpän rajoitinruuvista, siinähän on ruuvit molemmin puolin.

______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

juza
16.03.2007, 23:32
Liittyen katsastukseen ja päästö mittaukseen, tosin täysin eri autolla. Kävin tasan viikko sitten katsastaa -90 2,5 TDIC Pajeroa ja oli päästöissä aika tiukalla niinkun veikkasinkin, suuttimet pitäs vaihtaa.. Vasta viidennellä ryntäytyksellä tuli sallitut arvot (liekö säälistä vai oikeesti) kierroksia oli mittarin mukaan noin 5250 ja päästömittauslapussa luki 5170rpm! Teki kieltämättä pahaa kuunnella. Katsuri ei kommentoinu mitenkään asiaa. Syöttöpumpun säädöt pitäisi olla vakiot. Onkohan moinen "huuto" normaalia kyseisessä pajerossa?

www.pahama.com

härdelli
17.03.2007, 00:10
polki ne minunkin autoa ihan jonkin verran. vissiin kymmenkunta kertaa polkas ja sai hyväkstyt 2,46. kai se on jo lähellä mut kuitenkin. ensimmäistä kertaa mulla liiketeessä ja ompahan melkonen hallittava motarilla. 31" sirocco vähän väljää joka paikassa ja ali tehoinen 2,2 toyota diesel.

sds500
17.03.2007, 07:50
quote:
Onkohan moinen "huuto" normaalia kyseisessä pajerossa?


Mulle sano katsastusmies, ettei Pajero "sais" kiertää kun 4500rpm, eli sinne punarajalle, kait se ~tuollasilla kierroksilla sen sitte mittas, mikä pakko se on kaasu pohjaan painaa jos tietyillä kierroksilla pitää mitata... (kiersi kaasupohjassa 5500rpm)

samid
17.03.2007, 08:56
Tuntuu että nuo konttorin pakokaasumittaukset on ihan puuta heinää, itsellä pajero mitattiin ja aivan älyttömästi liikaa päästöjä ja sitten menin paikalliseen dieselkorjaamoon säädättämään, mutta ensin kuitenkin mitattiin niin huippuarvot antoi että se siitä. Serkulle kävi ihan sama juttu ja paljon kuullut vastaavanlaisia tarinoita

LADA Niva 1989(In Memoriam)
Mitsubishi Pajero 1991(In Memoriam)
Toyota HJ60 1983

JF
17.03.2007, 09:56
2H-koneessa varsinainen kierrostenrajoitin on ruiskupumpun säätimen alakerrassa, jossa etäisesti vaikka variaattorin säädinpakettia vastaava laitos avaa keskipakoisvoiman (josta ei kai saisi puhua) vaikutuksella kartiopintoja irti toisistaan. Sitä ei kai varsinaisesti voi säätää, paitsi ehkä vaihtamalla jousta tai suorittamalla koneistusteknisiä ihmeitä vastinpintojen kartiokulmille.

Mutta katsastusta silmälläpitäen on se kaasuläpän rajoitinruuvi ihan hyvä paikka säätää varvit kohdilleen.

Pete
17.03.2007, 14:38
2.2D Datsunin pickuppi aikoinaan niissä ensimmäisissä savutesteissä rääkäisi kunnioitettavat 7200rpm, katsuri tajusi asia toisen polkaisun jälkeen ja käski laittaa rajoittimet kohdalleen ja uusintanäyttöön. Pumpussa sinetit oli paikoillaan, joten ruuvasin vain kaasupolkimen rajoitusruuvia sen verran ettei koppero kulkenut satasta enempää. No uusintatarkastuksessa ei enään kierroksia piisannut kuin n.3600rpm (ilman kiekkamittaria oli paha arvioida), mikä sekään ei kelvannut..! No ruuvasin siinä paikan päällä sitten sitä rajoitinta niin paljon että inssi oli tyytyväinen.

kenni
18.03.2007, 08:56
quote:
Elikkäs turbotettu 2h kone katsastuksessa. ei voinu mittailla päästöjä kun kone kiersi 4600 rpm. Eikös noita koneen kierroksia voi rajoittaa jostain pumpulta vai laitetaanko kakkosnelonen kaasupolkimen alle?




Miten ei voinu mitata? Itelänniki 3B kiersi 5300 eikä inssi sanonu ku että, kylläpäs se kiersi. Olis saanu ottaa 3800. Mutta eikös siinä pumpussa oo maksimikierrosten säätökin?

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/kenni-nogas.gif

-WWW.PROFANTASYSAFARI.COM

Holle
18.03.2007, 09:54
Niin olettaisin että pumpulta jostain saa säädettyä, ainakin jostain mersusta säädeltiin joskus kierroksia vauhdin lisäämiseksi. Ja ei tosiaan mitannut ollenkaan sanoi vaan että kiertää liikaa.

-MaTTi-
18.03.2007, 19:43
Pajeron ryntäyskierrokset on tosiaan n. 5200 r/min.

Liikaa ei sais kone kiertää, eikä liian vähän. Ryntäyskierrosten ohjearvot on olemassa joka koneelle.

Siks ei liikaa ettei kone säry, ja siks ei liian vähän että mittaus olisi luotettava.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90
Suzuki SJ410

osilpi
19.03.2007, 19:32
Mulla on HJ:ssa joku hitsannut mutterin kaasupolkimen alle, ja siinä on pultti pystyssä. Pulttia (n 50mm) pyörittämällä voi valita, paljonko kone kiertää... On siisti ja ei pistä silmään (viimeksi kiersi leimalla joku 3500rpm).
Tuskin millään tavalla parempi ratkaisu kuin säätää sieltä koneen päästä? Toisaalta helppo palauttaa leiman saannin jälkeen takaisin ajokuntoon. Hölmöä on konttorilla turhaan konetta huudattaa.

HJ 60 -82

Luigi81
19.03.2007, 19:47
quote:
Mulla on HJ:ssa joku hitsannut mutterin kaasupolkimen alle, ja siinä on pultti pystyssä. Pulttia (n 50mm) pyörittämällä voi valita, paljonko kone kiertää... On siisti ja ei pistä silmään (viimeksi kiersi leimalla joku 3500rpm).
Tuskin millään tavalla parempi ratkaisu kuin säätää sieltä koneen päästä? Toisaalta helppo palauttaa leiman saannin jälkeen takaisin ajokuntoon. Hölmöä on konttorilla turhaan konetta huudattaa.

HJ 60 -82


Mun käsittääkseni toi pultti tuolla kaasupolkimen alla on tehtaalta/maahantuojalta lähtösin??

Ja saahan maksimikierrokset säädettyä sieltä pumpun perästä. Tuolla SLCK:n puolella http://forum.slck.net/moottoriturvat/viewtopic.php?t=302&highlight=sy%F6t%F6n+s%E4%E4t%F6 keskustelu sivuaa asiaa...

-
Luigi

Holle
02.04.2007, 17:21
Päivitetääs hiukka. Tuli kokeiltua taas leimaamista tuolla läpän aukeemisen rajoittamisella. Läppä aukes vain noin puoliks ja kierrokset yli 5000 = hylsy. kokeilin sitten tossa omassa pihassa poistaa ahdot kokonaan ja kas kummaa kiekat tasan 4000. Eli vaparilla mennään leimalle.

kenni
02.04.2007, 18:04
quote:
Päivitetääs hiukka. Tuli kokeiltua taas leimaamista tuolla läpän aukeemisen rajoittamisella. Läppä aukes vain noin puoliks ja kierrokset yli 5000 = hylsy. kokeilin sitten tossa omassa pihassa poistaa ahdot kokonaan ja kas kummaa kiekat tasan 4000. Eli vaparilla mennään leimalle.




Sama oli mulla bertassa. Ruuvasin sitä kaasuläpän rajotin pulttia kiinni vaikka kuinka paljon, ja pinensin syöttöökin oikein reilusti niin silti kiersi 4800, heti ei ottanu kaikkia kierroksia, mut kun piti petaalia vähä aikaa pohjassa niin kierrokset nousi itekseen. Sama juttu ajossakin, alkaa ahtaan ihan itekseen. Saattaa olla 0.2bar tasasella mut kun tulee ylämäki, niin pomppaa johonkin 0.5-6.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/kenni-nogas.gif

-WWW.PROFANTASYSAFARI.COM

Holle
02.04.2007, 18:53
joo juuri näin käy, kuinks bertan leimauksen kanssa sitten toimittiin?