PDA

View Full Version : uudempien unimogien rakenteesta kysymys


retku
06.03.2007, 14:13
juu. eli kyseessä nämä reilumman kokoset 80-90 luvun unimogit om352 ja om366 koneella. perusrakenteesta kysymys:

näissähän on ollut voimanotto työkonetta varten (voimanottokoneisto valetussa koipassa kytkinkopan sivussa) voimanotolta lähteny voa akseli taakse/eteen ja yläakselilta voima mennyt suoreen vaihteistolle.

kysymys kuuluu:

onko näitä saanut ilman voimanottoa? eli koneen jälkeen pelkkä kytkinkoppa ja kopalta kartaani laatikolle?

kuvat kiinnostaisi!

hiski
06.03.2007, 15:21
Tässä U140-mallin kuvat noin esimerkiksi.
Eli ainakin U140 voi olla kokonaan ilman voimanottoja,
ekassa kuvassa vaihteisto jossa on kannet nro 50 ja 68 paikallan.

Sitten vertaa toisen ja kolmannen kuvan voimanottoja, alavoimanotto
tulee tuon 50-kannen paikalle, ja sivuvoimanotto (=etu/taka) kannen 68
paikalle.

Muissa malleissa voi toki olla erilaisia rakenteita.
(Mun EPC-kuvasto kattaa vaan tuon U140 perheen..)

http://koti.phnet.fi/raimovir/data/Vaihteisto.bmp
http://koti.phnet.fi/raimovir/data/BottomPTO.bmp
http://koti.phnet.fi/raimovir/data/SpecialPTO.bmp



Edited by - hiski on 06/03/2007 15:22:22

retku
06.03.2007, 15:35
millanen kytkinkoppa u140:ssä on? tuossa siis voimanotto otetaan vaihteiston kautta?

kattelin tänään mbtracin rakennetta. siinä voimanottokoneisto kokonaan erillään vaihteistosta eli voimanotto on valettuna kytkinkopassa. siitä lähtee sitten kartaani vaihteiston ohi taakse.





Edited by - retku on 06/03/2007 15:36:37

hiski
06.03.2007, 15:58
Kaksoiskytkin, tällainen:
http://koti.phnet.fi/raimovir/data/Kytkin.bmp


Edited by - hiski on 06/03/2007 16:08:44

retku
06.03.2007, 17:24
vieläkään ei näkynyt kytkinkoppaa :-) kiitoksia vaan paljon vaivan näöstä. kaksoiskytkin kielisi siitä että se voimanottokoneisto on tuossakin siinä kytkinkopassa...

hiski
06.03.2007, 17:33
Prkl kun ne on kaikki eri kuvassa, ei kerinny sitä viimeistä kuvaa tekemään. Huomenaamulla sit.

retku
06.03.2007, 17:41
juu. ei hätiä. sunkos kanssa ollaan masinistipuolella siitä unimogin traktoriksi rekisteröimisestä keskusteltu?

mulla on täs vähän mb-trac suunnitelmia ;)

hiski
06.03.2007, 19:52
Sama mies.
Kysyin Saksan mesekauppialta hyväksymisasiaa niin vastaus oli
että lupien osalta no problem..

Hommasin muuten tuon EPC-n lisäks tälläsen kirjan alfameristä:
http://www.amazon.de/Unimog-Alle-Modelle-seit-1948/dp/3613025981

Tuosta löytyy trackistakin jotain, mä voisin skannailla ja lähetellä jos joku malli / asia erityisesti kiinnostaa.




Edited by - hiski on 06/03/2007 19:52:36

JiiPee
07.03.2007, 00:39
Unimogeissa on ollut hieman tätä kysyttyä vanhemmissakin malleissa kolmenlaisia PTO-koneistoja. Se vaihteiston vasemmassa sivussa oleva on tietääkseni vanhin malli, 540r/min, ns. hidas PTO. Jos PTO-koneistoa ei ole, on se kansi 68 asennettuna. Nopea PTO tulee laatikon pohjaan (kannen 50 tilalle). Sitä on käytetty usein hydraulipumpun pyörittämiseen. Ikävä vaan, että mogin mahanalus on matalimmillaan laatikon kohdalla. Kolmas PTO-malli on muistaakseni (ilman EPC:tä ja kirjoja muisteltua) ainakin vanhemissa malleissa kytketty laatikon edessä olevaan kaskadilohkoon, eli kertojaan. Jos uudemmissa se on siirretty kytkinkoppaan, eli välikadaanin eteen, niin se vaatii kuitenkin jonkinlaista voimansiirto-osaa kaksoiskytkimen perään. Vanhemmissa se on siis kaskadilaatikossa, joka on viipale kytkinkopan ja päävaihteiston välissä (ei ole välikardaania lainkaan). Täytyy vilkaista kirjoja ihan mielenkiinnon vuoksi...


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

hiski
07.03.2007, 08:15
Tässä taitais näkyä nyt se kytkinkotelokin.
http://koti.phnet.fi/raimovir/data/Koppa.bmp