PDA

View Full Version : Rengasmerkkien kokoja, painoja, kumen pehmeys


petr
14.03.2004, 12:29
Satuimpas löytämään tällaisen taulukon tuolta netistä surffaillessani. Mielenkiintoista huomata saman kokoisten renkaiden painoeroja eri valmistajien välillä, paino korreloi ilmeisesti rungon vahvuuden/kudosten määrän suhteen.

Popular Tire Sizes & Weights
As Gathered from Manufacturer's Websites by JeepMonkey

Goodyear MT/R
Advertised Size Actual Diameter Weight
33/12.5 32.4" 58 lbs
35/12.5 34.4" 61.5 lbs
37/12.5 36.4" 65 lbs

Super Swamper SSR
Advertised Size Actual Diameter Weight
33/12.5 33.4" 67 lbs
33/14.5 33.5" 77 lbs
35/10.5 35.2" 70 lbs (estimated)
35/12.5 35.3" 79 lbs
35/14.5 35.2" 82 lbs
37/12.5 36.8" 78 lbs

Super Swamper Radial
Advertised Size Actual Diameter Weight
33/10.5 32.7" 51 lbs
33/12.5 32.7" 55 lbs
36/12.5 36.2" 67 lbs

BF Goodrich AT
Advertised Size Actual Diameter Weight
33/10.5 32.7" 40 lbs
33/12.5 32.7" 49 lbs
35/12.5 34.7" 52.5 lbs

BF Goodrich MT
Advertised Size Actual Diameter Weight
33/9.50 32.8" 40 lbs
33/12.5 32.9" 51 lbs
35/12.5 34.9" 55 lbs

Mickey Thompson Baja Claw Radial
Advertised Size Actual Diameter Weight
33/12.5 33.0" 54 lbs
35/12.5 35.0" 64 lbs

Yokohama Geolander MT
Advertised Size Actual Diameter Weight
33/12.5 32.7" 55 lbs
35/12.5 34.5" 60.5 lbs

Tire Hardness Ratings
From the March 2001 Issue of JP Magazine
Durometer Readings (lower = softer)
Make & Model Durometer Reading
Goodyear MT/R 52
Yokohama Geolander 55
SuperSwamper SX 62
MT Baja Claw Radial 62
BF Goodrich MT 64
BF Goodrich AT 64 (estimated)
Pro-Comp MT 66
MT Baja Claw Bias 68

-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --

ariman
14.11.2005, 18:01
Onko petr päässy kokeilee miten MTR pitää lumella?

14.11.2005, 18:37
Eipä oo vielä oulun alueella lunta...

Note! This message was posted anonymously!

02.01.2006, 19:56
Noo... ? :)

Note! This message was posted anonymously!

H@nde
02.01.2006, 20:06
Taitaa olla Petr laittanut oikee talvikummit alle

petr
02.01.2006, 20:17
No joo. On ajettu lumellakin. Yllättävän hyvä pito. Umpihangessakin menee kuin "isompikin" auto. Menemistä varmaan auttoi se, että mulla on nappulan reunat ihan teräviä, johtuen suuresta maantieajosta verrattuna moneen muuhun offiautoon ja pyöreiksi suditettuihin nappuloihin.

Tienpäälläkin käytös on aika rauhallista...siis luistaahan se enemmän kuin oikea talvirengas, mutta luistoon lähtö ja pidon palautuminen on rauhallista ja hallittua verrattuna muutamaan muuhun maasturin "AT" renkaaseen. Tämä voi toki olla myös hieman autokohtaista miten se rengas reagoi.

Vaihdoin joulun alla taas alle Nokian C2 nastakumet 215/75-16 koossa vaihtelun vuoksi. Tulihan järkyttävän ruma auto. Mutta siis siihen jos vertailee MTR:n ajo-ominaisuuksia niin pakkaskelillä ja karkeahkolla lumella ei kovin merkittävää eroa. Kiillotetut risteysalueet, nollakeli ja irtohötylumi tuo jo selvää eroa pitoon. Käytännössä se näkyy siis jarrutusmatkan pituudessa kun kiihytys ei ole ongelma 4x4 autolle. Lisäksi sitten kun vähän "leikki" ja vetelee sladeja niin tuollainen raskas 33" kumi ottaa pidon kiinni paljon hitaammin kuin pieni pyörä...eli lukkojarrutuksesta ohjautuvuuteen menee enemmän aikaa ja sivuluisussa sutivien renkaiden herkkyys saada taas pitoa on huonompi. Vähän vaikea selittää, mutta siis ajokäytös sellaista hieman hidasta ja raskassoutuista verrattuna oikeaan talvirenkaaseen.

Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "

ariman
02.01.2006, 22:21
Kovasti tutulta kuulostaa. BFG ATn kuvio voi olla parempi, mutta kumiseos taas kovempi.
Suojatien merkki oli lähellä lähteä mukaan toissailtana takavedolla, pito palautuu nollakelillä tosi hitaasti.

edit: Miten Swampperin SSR? Onko käyttäjiä ja kokemusta?

Edited by - ariman on 02/01/2006 22:27:23

03.01.2006, 16:13
Toi MTR rengas oli jenkkien mielestä parhaimmasta päistä talvikeleillä niiden testeissä, siinä oli ne vavallisimmat ATt ja MTt. Se oli niiden mielestä niin lähellä oikea talvirengas kun oli mahdollista tämmöisillä renkailla. Se on erittäin pehmeä rengas ja sen takia se ei kovettuu yhtä paljon pakkasella kun ne muut. Itellä on BFG MT ja toimii sekin mutta MTR taitaa olla vielä vähän parempi. Mutta joiden mielestä se kuluu turhan äkkiä jos ajaa asfaltilla mutta ei se ole mikään katurengas vaikka se on kuulemma erittäin hiljainen jos vertaa muihin MT renkaisiin. /Sten

Note! This message was posted anonymously!

Sten
03.01.2006, 16:17
Toi viimeinen ilmoitus oli mun /Sten

juhaK
03.01.2006, 18:35
Aikas linjassa tuntuu olevan noin shoret kun mitattiin 10v vanhasta swampperista(TSL) niin lukema oli 66. Samalla toi hiukan kuvastaa myös renkaan kestävyyttä ajossa tiellä eli kovemalla pitäis päästä pidemmälle. Toisaalta mietityttää että mikä on Swamperin pidon salaisuus kun kumi on kuitenkin yllättävän kovaa. Runkoko?

Paavo
04.01.2006, 09:36
Hmm.. mun mielestä TSL:n kumi on yllättävän pehmeää, mut vertailupohja on ohuehko. Kuvio tietysti vaikuttaa kans pitoon.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."