Kirjaudu sisään

View Full Version : Vitara röpöttää!!!


ippendale
19.02.2007, 20:07
Kaikki alko kun katsuri käski katin laittaa.
Elikkä nyt on uus katti ja lambda. Liikkeelle lähdössä paukkuu yleensä eikä kiihdy kun pintakaasulla, samaten maantie ajossa alkaa röpöttää ja meno tökkii kun tulee pieninkin mäki ja yrittää painaa kaasuu lisää. Kuitenkin kun 60kmh vauhdissa laittaa 3vaihteen silmään ja antaa kaasua niin ilosesti kiihtyy...

Kone on 1.6 16v swift. Osaako joku auttaa/ onko ollu samoja murheita...

Saako bensaa liikaa?? Oon ruiskun puhdistajia jo kokeillu..



"KAIKKI MIKÄ EI TAPA SATTUU AIVAN V***STI"

HV
19.02.2007, 21:43
ilmamassaanturi

MiKo
20.02.2007, 00:34
Jotenki kuulostaa lamdan vialta ku ecuhan säätyy vain alakierroksilla lamdan avulla ja yläkierroksilla mennäänki jo kartalla..

Onko lamda varmasti oikein kytketty/ johto poikki jostaki?
Oliko alkuperäinen vai tarvike?

-nälkä lähtee syömällä ja akka juomalla

Peuhu
20.02.2007, 12:53
Vaikuttaisi kyllä siltä, että saa väärää infoa lambdalta ja käy liian rikkaalla.
Jos on tarvikemallin lambda, niin onko liitokset tehty valmistajan ohjeiden mukaan, ottaa nimittäin niitten kautta vertailuhapen.

MiKo
20.02.2007, 15:18
quote:
Vaikuttaisi kyllä siltä, että saa väärää infoa lambdalta ja käy liian rikkaalla.
Jos on tarvikemallin lambda, niin onko liitokset tehty valmistajan ohjeiden mukaan, ottaa nimittäin niitten kautta vertailuhapen.



joo niitä ei tosiaankaan kestä mennä kolvailemaan miten sattuu.. Johdon ja kuoren välissä on ilmatila joka menee umpeen jos kolvailee...

-nälkä lähtee syömällä ja akka juomalla

20.02.2007, 18:26
Mietin ite jotn? anturia.. On vaan peukalo keskellä kämmentä noissa kone ongelmissa..
Katti laitettiin korjaamolla ja samaten lambda myöhemmin.. Molemmat tarvikkeita..

Aamulla toimi kuitenkin normaalilla tavalla-> siihen asti kun kone lämpis vähäsen..

T: Ippendale nyybi

Note! This message was posted anonymously!

ippendale
21.02.2007, 17:28
Lähin sitten illalla kokeileen ajelua kun en tullu hullua hurskaammaks sitä konetta kattellessa. Sitten alko jo pauke pakarista. Mummo raukka hyppäs s-marketin pihalla ilmaan kun auto paukautti startissa ja sama 5 kertaa 1km matkalla..



"KAIKKI MIKÄ EI TAPA SATTUU AIVAN V***STI"

NKH
21.02.2007, 18:08
Ruikkiiko palamatonta putkesta?

Jos paukuttaa ja roiskii palamatonta niin rikkaallahan se on eli lambaada häiriöö.

Kauaa ei kannata rikkaalla ajella nyt kun sulla on se katti siellä, ne kun ei oikein kestä palamatonta bensaa.

Lambda häiriöt saat testattua niinkin helposti että nyppäät anturin johdon irti, ohjainlaite ottaa käyttöön ennakkoon asetetut säädöt joilla useimmat autot käy melko vaivattomasti.

Mää edelliskesänä testasin biilteman lambda-anturia vaikka tiesin niitten olevan lyhytikäsiä (leimaa varten oli pakko laittaa) ja eihän sillä taidettu ajaa ku n. 200km kun meni paskaks. Kierroksilla kone toimi ihan hyvin mutta tyhjäkäynti oli vaivallista ja auton peräpää oli täynnä bensatäplää. Anturin piuha irti ja taas toimi hyvin. Seuraavaks sitten NTK:n kunnollinen anturi tilaukseen!

http://www.kotikone.fi/toveriniva/images/temp/sign.JPG

ippendale
21.02.2007, 19:30
stratsuit tjoverinjiva meinasin juuri kysyy et eikös pitäis pelittää ilman lambdan piuhaa..



"KAIKKI MIKÄ EI TAPA SATTUU AIVAN V***STI"

ippendale
22.02.2007, 15:23
Njonniin otin lambdan piuhan irti ja toimii paremmin mut röpöttää edelleen.. Putkeen taitaa kyllä mennä aika paljon löböö kun katku on selvästi tunnistettavissa..

Sytkä vai mitä ihmettä.....



"KAIKKI MIKÄ EI TAPA SATTUU AIVAN V***STI"

TimoV
22.02.2007, 15:33
Oletko elimininoinut ilmavuodon mahdollisuuden. Saa aika tehokkaasti ruiskun sekaisin jos saa mittaamantonta ilmaa jostain.

-TimoV

"The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.9EFI Vogue, 1990

kivinen
23.02.2007, 12:10
Touhusin oman Vitaran kanssa eilen. Tuohan on se yksipisteruisku, jonka alumiini?valuimuputkessa lukee EFI, jne.

Ongelmana on ollu kovat tyhjäkäynti kierrokset ja vähän vaeltava käynti tyhjäkäynnillä. Oma arvaus viasta oli imuvuoto tai lambda -vika. Sitten mietin vähän tuota lämpöanturia, jos siinä on vikaa ruisku luulee koneen olevan kylmä koko ajan ja käyttää "ryyppyä".
Lähdin järjestäen käymään kaikki kohteet läpi ja kokeilin aina käyntiä muutoksen jälkeen, kone aina kuumana.

Lambdan piuha irti: kierrokset oikeestaan nousi ja vaeltaa edelleen. Pakokaasussa alkoi bensa haisemaan oikeen tosissaan.

Lambdan piuha takaisin kiinni.

Lämpöanturin piuha irti: Kojetauluun syttyi Check Engine -valo, mutta käynti ei muuttunut mihinkään.

Ja koska piti tehdä muutonkin huoltoa:

Ilmanputsarin vaihto: ei vaikutusta

Tulppien vaihto: tulpat aika uuden näköiset, mutta käynti tasoittui hieman. Saattoi johtua löysistä päistä, jotka tulee tulpan johdon ja tulpan väliin. Miksköhän niitä nyt kutsutaan.

Tarkistuksessa huomasin jakajan kannen ja pyörijän olevan AIVAN loppu. Jakajan kannesta nastat hapettuneet melkeen poikki ja pyörijäkin vahvasti karstottunut. Pyörijää odotellessa vaihdoin jakajan kannen: ei huomattavaa vaikutusta, ihme kyllä.

Huomenna imusarja, sitten lämpöanturi, jne.

Täytyypä sitten kirjottaa millä se tyhjäkäynti lopulta paranee.




www.alanmiehet.com #1

NKH
23.02.2007, 13:34
Kai noissa Suzukeissa on diagnoosi-töpseli?

Ton lämpötila-anturin rikkoutuminen ei välttämättä tuu ilmi muuta kuin testerillä, näin ainakin Volkkareitten 1-piste ruiskuissa.

Lämpömittarissa ei välttämättä näy heittoo, käynti ei välttämättä oo huonoo, piuhan irroitus ei vaikuta jos muutenkin rikastaa liikaa väärän arvon takia. Vikamuistin nollaus auttaa jossain tapauksissa hetkellisesti mutta joka tapauksessa testeri useimmiten näyttää jos anturi on viallinen.

Onkos noissa mikä ruutta? Bosh ja nelinapanen lämpötila-anturi?

http://www.kotikone.fi/toveriniva/images/temp/sign.JPG

ippendale
23.02.2007, 13:39
Prikulleen sama kertomus. Mulla vaan koneena 16v swift gti. Kylmänä kanssa toimii oikein hyvin et lambda tai lämpöanturi. Tulpan johdot vaihdon kans ja tasottu käynti mut sillontällön vaeltaa. Joutuu vaan ajaan ilman lambdan piuhaa et ees jotenkin toimis.

Tänään vein korjuuseen katottavaks et odotellaan..


"KAIKKI MIKÄ EI TAPA SATTUU AIVAN V***STI"

Edited by - ippendale on 23/02/2007 13:41:51

kivinen
24.02.2007, 10:18
quote:
Prikulleen sama kertomus. Mulla vaan koneena 16v swift gti. Kylmänä kanssa toimii oikein hyvin et lambda tai lämpöanturi. Tulpan johdot vaihdon kans ja tasottu käynti mut sillontällön vaeltaa. Joutuu vaan ajaan ilman lambdan piuhaa et ees jotenkin toimis.

Tänään vein korjuuseen katottavaks et odotellaan..


"KAIKKI MIKÄ EI TAPA SATTUU AIVAN V***STI"



Ei nyt kuitenkaan taida olla samaa vikaa, lukuunottamatta kovaa tyhjäkäyntiä ja pientä vaellusta, mulla toimii kone aivan moitteetta. Kiihtyy ja kulkee normaalisti, myös lambdan ollessa kiinni.

Ajattelin noista mun touhuista olevan hyötyä seuraaville arpojille.

www.alanmiehet.com #1

TimoV
24.02.2007, 10:35
Mites noissa tyhjäkäynnin ilmansaanti on toteutettu? Onko näissä jonkinlainen tyhjäkäynnin askelmoottori, joka laskee imusarjalle ilmaa ohi kaasuläpän ECUn ohjaamana.

Rangeissa tuota tyhjäkäynnin vaellusta on monesti aiheuttanut tuon askelmoottorin likaisuus tai rikkoutuminen.

Jotenkin haiskahtaa ilmavuodolta jostain, varsinkin tyhjäkäynnin aaltoilu ja korkeat kierrokset.

-TimoV

"The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.9EFI Vogue, 1990

kivinen
25.02.2007, 10:34
Imusarja oli laitettu kasaan vanhalla tiivisteellä ja rtv-silikonilla. Putsailin, jätin tiipparin pois ja laitoin hylomaria tilalle. Mieluusti olisi tiivisteen laittanut, mutta eihän sellaistakaan löytynyt. Imuvuoto on nyt kuitenkin pois listalta.

Vaihdoin samalla lämpöanturin kun koneesta oli vedet pois: Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin.

Jostain se saa tyhjäkäynnin ilman ohi kaasuläpän, täytyy tutkia vähän tarkemmin.

Viimein vika löytyi. Alipaineella toimiva tyhjäkäynnin säätökello oli vaan vähän jumissa. Sen herkistely ja tyhjäkäyntiruuvista vielä perussäätö mieluisaksi. Toimii moitteetta.

www.alanmiehet.com #1

Edited by - kivinen on 04/03/2007 13:13:51

Lehis
04.09.2009, 18:06
Alipaineella toimiva tyhjäkäynnin säätökello oli vaan vähän jumissa.


Edited by - kivinen on 04/03/2007 13:13:51

Jaa, missäs tollanen mööpeli sitten sijaitsee? Ja minkäs näköinen hässäkkä...
E2: http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2126&pictureid=39554
Sehän näyttää tolta, sininen liitin irti koneen käydessä=sammui.
Päältä lähtevä musta paksuin letku kiinni koneen käydessä=sammui.

Tällä on pikkasen outo tyhjä käynti, aavistuksen "vaeltaa" ja on turhan alhainen. Autttaisko tuohon juurikin puhdistus ja säätö...

Onko taasen vika vai ominaisuus, niin kun polkasee kaasua tai esim hidastaa risteykseen niin käy kierrokset todella alhaalla ja hetkenpäästä nousee normaaliksi(jotka nyt on liian alhaiset).
-Kun saap tiivisteen tolle tyhjäkäynti potikalle niin vaikka "pränklinillä" putsais, josko auttais.

Sadepäivän kunniaksi alkoi muutenkin temppuilemaan, röpöttää ja tehoton...Pensa ei käryä, eli ei kaiketikkaan lampda. Autosähkön heppu veikkas et tulpan johdot on tiensä päässä, tosin uudet piuhat tulee ens viikkolla vasta...
-Mitattiin suuttimet kaikkissa vastus halpahallimittarin mukaan 14,9
-Liittimiä irroitellessa paljastui myös yksi pytty "kylmäksi", eli tulpanjohtohan se. SJ:n piuha korvatkoon kunnes uudet piuhat tulee.

E: Tulimyös kokeiltua: Ilmamassa potikan piuhat irti ja testi, joo ei käyny enää juuri mitenkään päin...eli etsintä jatkuu.