Tumpelo
11.02.2007, 23:10
Moro,
Pitää ny sitten aloittaa projekti sitouttamalla itsensä oikein netissä. Varoitukset ensin. Tämä homma etenee hitaasti, hyviä neuvoja ei uskota ja tavoitteissa tuskin on mitään järkeä. Nähtyä soveltaessaan lukija vastaa seurauksista itse...
Ja asiaan. Tarkoituksena on siis muokata työkalua siten, että sillä saa paitsi mittalaitteet ja kalut hiukan haastavampaankin paikkaan (pois asvaltilta) myös koiran metsään ja pois sekä trailerin veneineen kulkemaan mukana. Tai oikeestaanhan noi kaikki toteutuu jo nyt eli kyseessä on vaan hauska puuhastelu.
Lähtökohta -89 LJ, ilman tasauspyörästön lukkoja ja akselisto tai muita muutoksia. Muuten vaan normaalit huollot kuten uudet öljyt sinne sun tänne, suodattimet, nesteet jne. Pesureita, valoja ym. on rukkailtu mutta siinähän ei ole mitään erikoista offia. Pirssi on työajossa ja kilometrejä näyttää tulevan muutama tuhat kuukaudessa.
Steppi 1 on ollut "peruskunnostus" eli pakolliset ruostetyöt vasemmassa takakulmassa ja kuskin ovessa. Lisää näyttää kukkivan siellä täällä mutta pysynee kesään asti kasassa.
Vaihe 2 alkoi vinssin metsästyksellä. Toyon mekaaninen tietty, vastoin kaikkien viisaampien neuvoja. Pyörivien sähkökoneiden kanssa saa touhuta muutenkin tarpeeksi. Vinssi on nyt saanut uudet laakerit ja stefat ja matopyörän akselin stefojen kohdalta kulahtaneet pinnat on hiottu taas sileiksi ja sopiviksi uusille, alkuperäistä aavistuksen pienemmillä reijillä oleville stefoille. Oli nimittäin alkuperäiset taas vaihteeksi epästantardit ja uudet piti sovittaa holkeilla rungon reikiin. Kas kun alkuperäisten Toyota stefojen hinnalla sai uudet FAG laakerit ja stefat ynnä muuta hilpettä laakerikaupasta.
Porakoneella tehdyssä koeajossa vaikutti toimivan mainiosti ja ohjekirjan mukainen öljymäärä näyttää pysyvän sisäpuolella.
Nyt sitten joutuu oikeasti sovittelemaan tuota rungon väliin. Ainoa suunnitelma tässävaiheessa on saada vinssi mahdollisimman taakse ja alas (tietty ilman maavaran ym. heikentämistä. On se senverran painava. Ihan mielenkiinnosta yritän saada puntaroitua akselipainot ennen ja jälkeen isompien muutosten...
Vaiheessa 3 kunnostetaan etuakselisto (vetonivelet ymsyms) ja lisätään sinne Detroit Truetrac. Summitilta se tulisi näppärästi kun saisi varmistettua oikean tilausnumeron. Noh, ehkä se kesään mennessä selviää. Taakse on tämänhetkisen suunnitelman mukaisesti tulossa Aussie locker, ihan puhtaasti hinnan takia. Ja Ausseissa olevan kontaktin tietty.
Step 4 sisältänee sitten alustan muun muokkaamisen, tässä vaiheessa ajatuksena on noin 50mm korotus vaihtamalla jouset, iskarit ja samalla varmasti useimmat puslatkin. Ohjausiskari ainakin menee samalla päivitykseen. Tässä vaiheessa lie kilometrejä tullut jo senverran että uudet rinkulatkin voi perustella. Ehkä jopa nykyisiä isommat (235/70/15 ja jääsirkkelit 195/75/15).
Step 5 on jo niin kaukana ettei edes laseilla korjattuna näkö riitä, jotain kaarien tapaisia ja turbo ynnä muita muutoksia siellä häämöttää. Ainiin, ja ruostekorjauksia.
Ja laitetaanpa se ainokainen koneella oleva aiheeseen liittyvä kuvakin mukaan:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Tumpelo-Vinssi.jpg
Ja muutamia kysymyksiä:
-mihin suuntaan läjän ulosotto pyörii? (liian kylmää mennä kokeileen)
-saako huoltoautossa kuljettaa tavaratilassa eläimiä? (koiria)
-istuin on kuljettajan istuimen rinnalla jos alle 40cm taaempana. Onko Läjä riittävän leveä kahdelle kuljettajan rinnalla istuvalle (oliko se 1100mm ratin keskilinjasta oveen)?
-onko kokemusta truetracistä etuakselilla?
-onko tietoa tai arvausta siitä, paljonko momenttia tarvitaan voimanulosoton kytkentään/irrotukseen laatikon kupeessa olevan vivun akselilla? (ajatellen muuta kuin käsikäyttöä vivulla)
Tumpelo
Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys-siinä vasta sankari.
Pitää ny sitten aloittaa projekti sitouttamalla itsensä oikein netissä. Varoitukset ensin. Tämä homma etenee hitaasti, hyviä neuvoja ei uskota ja tavoitteissa tuskin on mitään järkeä. Nähtyä soveltaessaan lukija vastaa seurauksista itse...
Ja asiaan. Tarkoituksena on siis muokata työkalua siten, että sillä saa paitsi mittalaitteet ja kalut hiukan haastavampaankin paikkaan (pois asvaltilta) myös koiran metsään ja pois sekä trailerin veneineen kulkemaan mukana. Tai oikeestaanhan noi kaikki toteutuu jo nyt eli kyseessä on vaan hauska puuhastelu.
Lähtökohta -89 LJ, ilman tasauspyörästön lukkoja ja akselisto tai muita muutoksia. Muuten vaan normaalit huollot kuten uudet öljyt sinne sun tänne, suodattimet, nesteet jne. Pesureita, valoja ym. on rukkailtu mutta siinähän ei ole mitään erikoista offia. Pirssi on työajossa ja kilometrejä näyttää tulevan muutama tuhat kuukaudessa.
Steppi 1 on ollut "peruskunnostus" eli pakolliset ruostetyöt vasemmassa takakulmassa ja kuskin ovessa. Lisää näyttää kukkivan siellä täällä mutta pysynee kesään asti kasassa.
Vaihe 2 alkoi vinssin metsästyksellä. Toyon mekaaninen tietty, vastoin kaikkien viisaampien neuvoja. Pyörivien sähkökoneiden kanssa saa touhuta muutenkin tarpeeksi. Vinssi on nyt saanut uudet laakerit ja stefat ja matopyörän akselin stefojen kohdalta kulahtaneet pinnat on hiottu taas sileiksi ja sopiviksi uusille, alkuperäistä aavistuksen pienemmillä reijillä oleville stefoille. Oli nimittäin alkuperäiset taas vaihteeksi epästantardit ja uudet piti sovittaa holkeilla rungon reikiin. Kas kun alkuperäisten Toyota stefojen hinnalla sai uudet FAG laakerit ja stefat ynnä muuta hilpettä laakerikaupasta.
Porakoneella tehdyssä koeajossa vaikutti toimivan mainiosti ja ohjekirjan mukainen öljymäärä näyttää pysyvän sisäpuolella.
Nyt sitten joutuu oikeasti sovittelemaan tuota rungon väliin. Ainoa suunnitelma tässävaiheessa on saada vinssi mahdollisimman taakse ja alas (tietty ilman maavaran ym. heikentämistä. On se senverran painava. Ihan mielenkiinnosta yritän saada puntaroitua akselipainot ennen ja jälkeen isompien muutosten...
Vaiheessa 3 kunnostetaan etuakselisto (vetonivelet ymsyms) ja lisätään sinne Detroit Truetrac. Summitilta se tulisi näppärästi kun saisi varmistettua oikean tilausnumeron. Noh, ehkä se kesään mennessä selviää. Taakse on tämänhetkisen suunnitelman mukaisesti tulossa Aussie locker, ihan puhtaasti hinnan takia. Ja Ausseissa olevan kontaktin tietty.
Step 4 sisältänee sitten alustan muun muokkaamisen, tässä vaiheessa ajatuksena on noin 50mm korotus vaihtamalla jouset, iskarit ja samalla varmasti useimmat puslatkin. Ohjausiskari ainakin menee samalla päivitykseen. Tässä vaiheessa lie kilometrejä tullut jo senverran että uudet rinkulatkin voi perustella. Ehkä jopa nykyisiä isommat (235/70/15 ja jääsirkkelit 195/75/15).
Step 5 on jo niin kaukana ettei edes laseilla korjattuna näkö riitä, jotain kaarien tapaisia ja turbo ynnä muita muutoksia siellä häämöttää. Ainiin, ja ruostekorjauksia.
Ja laitetaanpa se ainokainen koneella oleva aiheeseen liittyvä kuvakin mukaan:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Tumpelo-Vinssi.jpg
Ja muutamia kysymyksiä:
-mihin suuntaan läjän ulosotto pyörii? (liian kylmää mennä kokeileen)
-saako huoltoautossa kuljettaa tavaratilassa eläimiä? (koiria)
-istuin on kuljettajan istuimen rinnalla jos alle 40cm taaempana. Onko Läjä riittävän leveä kahdelle kuljettajan rinnalla istuvalle (oliko se 1100mm ratin keskilinjasta oveen)?
-onko kokemusta truetracistä etuakselilla?
-onko tietoa tai arvausta siitä, paljonko momenttia tarvitaan voimanulosoton kytkentään/irrotukseen laatikon kupeessa olevan vivun akselilla? (ajatellen muuta kuin käsikäyttöä vivulla)
Tumpelo
Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys-siinä vasta sankari.