Kirjaudu sisään

View Full Version : Joo...taas akkujen kytkennöistä


p3000
05.02.2007, 12:09
Kaksi uutta Exide maxxima 900dc akkua rinnakkain.

Eli kytken plussat yhteen ja miinukset yhteen mutta...

a)kuinka paksua kaapelia välit vaatii (vinssikuormitus jne) ?

b)voinko tuoda latausvirran akulle A (+) napaan ja samasta akusta A vetää (-) maihin, vai vedetäänkö plussa(+)ensimmäiseen akkuun (A) ja miinus (-) maahan toisesta akusta (B) ?
Vai vaatiiko että latauskaapelit tulee molempiin plus(+) napoihin ja onko niiden pituudella väliä, sama miinus(-) puolella ?

c)voinko laittaa vinssin ja muiden laitteiden plus(+) ja miinus(-) kaapelit akun A napoihin pelkästään vai olisiko parempi että plus(+) on toisessa akussa(A) ja miinus(-) toisessa(B)?

Shuttle
05.02.2007, 12:35
a) Jos akut tulevat vierekkäin niin eiköhän 70mm² riitä.

Itse tekisin niin että lataussähköt ym muut hilppeet yhdestä akusta, ja vinssille toisesta.
Periaatteessa kaikki voi ottaa samasta +navasta.

Yhdeltä akulta maadoitus riittänee vallan mainiosti.

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti (http://shuttle.daug.net/donna/)

baxxter
05.02.2007, 12:42
Vaikuttaa aika oleellisesti akkujen sijainti ja etäisyys toisistaan.

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

Kelaperse
05.02.2007, 12:46
quote:Yhdeltä akulta maadoitus riittänee vallan mainiosti.

Kannattaa varmaan maadoittaa se toinenkin akku, muutenhan se ei ole kuin painona mukana. Vai tajusinko oikein? :)

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

Shuttle
05.02.2007, 12:48
quote:
quote:Yhdeltä akulta maadoitus riittänee vallan mainiosti.

Kannattaa varmaan maadoittaa se toinenkin akku, muutenhan se ei ole kuin painona mukana. Vai tajusinko oikein? :)

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html


Niinno voihan sen niinkin tehdä ;) on vaan turhan kallis paino.
Tottakai akut rinnankytkettynä sillä 70mm² kaapelilla jos vierekkäin.
Mikäli enemmän väliä (>1m) niin kannattaa harkita paksumpaa.

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti (http://shuttle.daug.net/donna/)

Jesseh
05.02.2007, 20:40
Plussat yhteen ja molemmat miinukset runkoon. Ja muista käyttää maadoitukseenkin sitä 70mm2 kaapelia.

tanet
05.02.2007, 20:43
Turhaa kait sitä -kaapelia vetää akulta akulle eikös se riitä kun pistää kaapelin akkujen navoilta vain runkoon,"kiertää" se sieltä mihin tarttee.Akuthan ovat yhdessä niin sama kait se mistä plussan ja miinuksen ottaa.Ei taida virta tietää onko millainen kaapeli akkujen välissä kunhan on vaan tarpeeksi PAKSU.Yhden akun kapasiteetti ei taida riittää s.vinssille.



Edited by - tanet on 05/02/2007 20:45:37

OPA
05.02.2007, 21:39
juuri heikoin kohta sähkäjärjestelmässä on tuon runkoon varmasti liittäminen. eli akut yhteen plussasta ja miinuksesta ja sen jälkeen ihan samat kuinka muut lähdöt.

Offroad Kainuu
BJ-40 Project
Boar Project
BY: OPA

Ahosensetä
05.02.2007, 21:41
Johdotus kannattaa tehdä suurinta kuormaa ajatellen. Vinssittömälle autolle tämä on startti.

Jos auton keulalla on kaksi akkua ja vinssi, niin laittaisin plussat yhteen vinssin solenoidin kautta ja molemmista akuista myös maakaapelin suoraan vinssille. Nämä riittävän paksua kaapelia, koska niissä menee satoja ampeereja. Maajohto voi olla hiukan pienempikin, koska osa sähköstä menee joka tapauksessa rungon ja korin kautta. Lisäakusta maajohto koriin, varsinaisestahan tämä jo löytyy.

Defessä alkuperäinen akku on kuskin penkin alla ja lisäakunkin joutuu laittamaan jonnekin taakse. Silloin yhdistäisin akut pluskaapeleilla ja maajohdot koriin ja akkujen väliin. Vinssiä lähemmästä 70 mm2 plusjohto vinssille ja sen lisäksi vähintään 35 mm2 maajohto.

En lähtisi rakentamaan mitään erotettua systeemiä. Silloin vinssille on käytässä vain toisen akun kapasiteetti, joka loppuu yllättävän nopeasti.


T, Antti

Jesseh
08.02.2007, 20:16
quote:
molemmista akuista myös maakaapelin suoraan vinssille. Nämä riittävän paksua kaapelia, koska niissä menee satoja ampeereja. Maajohto voi olla hiukan pienempikin, koska osa sähköstä menee joka tapauksessa rungon ja korin kautta.

T, Antti



Onko joku syy miksi pitäisi laittaa maadoituskaapeli?
Onko siinä sitten pienempi jännitehäviö kuin rungon kautta maadoitettaessa?
Kuitenkaan tuon ei tarvitse johtaa virtaa enempää kuin pluskaapeli johtaa...

Ahosensetä
08.02.2007, 21:41
Vähän semmoinen uskonasia. Isoilla virroilla tuntuu paremmalta välttää jännitehäviötä maapuolellakin. Alkuperäisen akun maajohdot ovat usein vain 25-35 mm2. Lisäksi ketjussa saattaa olla useampia liitoksia kun kaapelit usen väleillä: akku-kori ja kori-runko.


T, Antti