View Full Version : Hydraulisylinterillä tehostettu ohjaus
offroadjouni
31.01.2007, 12:33
Olin vielä viikko sitten suunnittelemassa suunnistus-protoihin orbitroli-ohjausta, mutta säännöissähän sanotaankin että ei onnistu (Paulille kiitos huomauttamisesta). Eli ohjaus pitää välittää (myös) mekaanisesti. Plan B on sitten muuttaa tehostettu simpukka niin, että se ohjaa myös hydraulisylinteriä. Hydraulisylinteri toimii samalla ohjausiskarina, ja pumpun voin vaihtaa tarvittaessa isompaan.
Kysymyksiä:
Onko tälläisiä tehty Suomessa? Mitä -Matti- sanoo katsastuksessa jos tulen leimalle asiallisesti tehdyn toteutuksen kanssa? Missä autossa olisi nopeampi mekaaninen välitys - nykyinen LJ:n simpukka vaatii vähän liikaa ratin pyörittämistä? Kuinkahan paljon simpukka mahtaisi kestää paineiden nostamista?
Muutamia esimerkkejä maailmalta:
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/HydroAssistTap/index.html
http://www.4x4wire.com/toyota/projects/roktoy7/
http://www.wildyoats.com/hydraulic_assist_tech.htm
/* Life Begins at 35" */
Meinasitko tämmöistä, ainakin tehdastekoisen luulisi kelpaavan katsastuksessa. Ahosensetä tietänee paremmin?
http://www.offroadpaja.fi/Landrover/Series_konv.htm#O
Rangeen joskus mietin tuollaista systeemiä. Mutta jäi haaveeksi, kun tuli suzuki hommattua metsäpeliksi.
ToyZuki SJ418
RR -76
Edited by - EeTee on 31/01/2007 13:47:04
JanneBlomgren
31.01.2007, 17:00
Lopen Seppä tais olla eka joka ton teki, johonkin trialautoon se oli en nyt muista mikä se oli.
Ja itte tein tohon Hiluxiin samanlaisen syteemin joku vuos sitten. Ei ehkä onnistu kaikkiin simpukoihin tehdä toi. Tossa omassakin oli ihan muutamasta millistä kiinni se toinen reikä.
_________________________________
Suomen ainoa ja paras fullsize Hi-lux!
Kyllä jenkki on jees!
"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja
kiinnostas, mutta kun ei käy järkeen että mitä tekevät
www.Offroadkainuu.com
www.hanakkatalo.fi
Lisäsimme verkkokauppaamme paljon uusia tuotteita, Tutustu.
volvolet-sugga
31.01.2007, 18:19
joo noit sylintereitä luulis olevan raktori purkaamot vääränään, eikä uuskaan sarja
ollu kovin kallis, sarjassa tais tulla pumppu ja letkut mukaan, oon tommosta sydeemiä miettiny
tohon volvo rojektiin
tp-21 maastoautojen ehdotonta aatelia!
joku tietää aina enemmän kuin sinä(tai on ainakin tietävinään)
pirates of tuusulanmeri #3
Edited by - volvolet-sugga on 31/01/2007 18:21:26
Ottaa yhteyttä corvetteporukkaan. Vois ehkä löytyä tältäkin palstalta tietoa.
Siinähän on sellainen hieno sylinteritehostinjuttu. Peltonen vois tietää enemmän. Tosin en tiedä kuinka aktiivisesti se palstaa taas seurailee. Mokki on ainakin tossa pihassa aika orpona. Koita privaa tai mailia.
--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta (http://stiletti.wipsl.com/gallery/album249)
joo tieliikennekatsastus laillinen koska mekaaninen ohjaus säilyy öljyjen hävittyä!
eräänlainen voimanlisääjä ohjaukseen
eikä ns.orbitroli
ei tarvi spekuloida sitä
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Lopen Seppä tais olla eka joka ton teki, johonkin trialautoon se oli en nyt muista mikä se oli.
Ja itte tein tohon Hiluxiin samanlaisen syteemin joku vuos sitten. Ei ehkä onnistu kaikkiin simpukoihin tehdä toi. Tossa omassakin oli ihan muutamasta millistä kiinni se toinen reikä.
_________________________________
Suomen ainoa ja paras fullsize Hi-lux!
Kyllä jenkki on jees!
"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja
Jepulis jee. Isä-ukko tosiaan nikkaroi tuollaisen hydro assist tyyppisen ohjauksen meidän GAZ Specialiin( eli Jouni siihen, millä oltiin Leustussa hiekassa leikkimässä) muistaakseni 93 tai 94 ja hyvin on toiminu siitä saakka......paitsi ku kerran irtos varren toinen pää ja sehän tietty sukelsi vanteen ja jarrusatulan väliin.
Jenkithän kauppaa ihan valmiita sarjoja, mutta niinku Jannu sano, niin toisiin simpukoihin ton voi tehdä ihan kotioloissa, kunhan vaan tutkii tarkkaan mistä mitkäkin kanavat menee.
Meillä se on toteutettu Jeep Wagoneerin (joku 75-78 ikäluokkaa tais olla) ja Jannulla oliks se ny Nissan Terranon simpukka??
Paineita järjestelmässä meillä on joku noin 110bar ja pumppuna normaali wagoneerin pumppu.
Alunperin noita hydro assist ohjauksia tais olla Corvetessa, ainaki jossain vanhemmassa Fordin fairlanessa olen tuollaiseen törmänny ihan tehdas varusteena.
Nopeempi ohjaus ku LJ:n oma.....hmmmmmmm Millainen on Rangessa? Nissanit? Ai mutta hei Jouni suunnitteleks sä niitä Volvon akseleita nyt taas?? Niissähän on kuitenki ohjausvarret muutenki hieman eri mittaiset, ku LJ:ssä alunperin, niin voi muuttua ohjaus nopeus jo sitäkautta.....oleks miättiny??
<center>---------------------------------------
Land-Wagoneer rojekti (http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=27110)
www.formula-offroad.fi
</center>
offroadjouni
31.01.2007, 21:57
quote:Nopeempi ohjaus ku LJ:n oma.....hmmmmmmm Millainen on Rangessa? Nissanit? Ai mutta hei Jouni suunnitteleks sä niitä Volvon akseleita nyt taas?? Niissähän on kuitenki ohjausvarret muutenki hieman eri mittaiset, ku LJ:ssä alunperin, niin voi muuttua ohjaus nopeus jo sitäkautta.....oleks miättiny??Oon miettinyt mutten mitannut kun Volvolaiset ei oo vielä tallilla. Täytyykin laskeskella paljonko kierroksia tulisi.
/* Life Begins at 35" */
Ahosensetä
31.01.2007, 21:57
quote:Isä-ukko tosiaan nikkaroi tuollaisen hydro assist tyyppisen ohjauksen meidän GAZ Specialiin
OT: Olisko tämä?
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Ahosenseta-GAZ_Salonen.jpg
T, Antti
Edited by - Ahosensetä on 31/01/2007 21:58:46
Ahosensetä
31.01.2007, 22:01
quote:Missä autossa olisi nopeampi mekaaninen välitys
Rangen tehostettu 3.75 kierrosta tapista tappiin.
T, Antti
quote:
quote:Isä-ukko tosiaan nikkaroi tuollaisen hydro assist tyyppisen ohjauksen meidän GAZ Specialiin
OT: Olisko tämä?
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Ahosenseta-GAZ_Salonen.jpg
T, Antti
Edited by - Ahosensetä on 31/01/2007 21:58:46
OT: On sama auto (tosin nykyään jo hieman ulkonäkö muuttunu) ja kuva on vuodelta '93, mutta paikkaa en saanu heti mieleen.....alanks mä jo nyt unohtaan noita ajettuja kisoja???? Voisko toi olla Noormarkusta?
<center>---------------------------------------
Land-Wagoneer rojekti (http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=27110)
www.formula-offroad.fi
</center>
Ahosensetä
31.01.2007, 22:11
On se Noormarkusta.
offroadjouni
31.01.2007, 22:24
quote:Meinasitko tämmöistä, ainakin tehdastekoisen luulisi kelpaavan katsastuksessa. Ahosensetä tietänee paremmin?
http://www.offroadpaja.fi/Landrover/Series_konv.htm#OMites tuo käytännössä toimii? Simpukka ei ole tehostettu, joten mikä ohjaa nesteet sylinteriin? Onko sylkyn päässä joku vetoon/työntöön reagoiva venttiili?
/* Life Begins at 35" */
http://www.viistonninen.com/myydaan/myyntisivu.htm
Ei paha?
Ahosensetä
31.01.2007, 22:36
Joo, ohjausvarsi tulee kiinni sylinterissä olevaan tappiin,joka ohjaa venttiiliä. Tämäkin toimii kuten mekaaninen ohjaus, jos hydrauliikan paine puuttuu.
Noita on laitettu Series-Lantikan lisäksi yhteen Defenderiin ja pariin Volvoon.
T, Antti
haaroitetaan tähän tyyliin hj:n simpukasta.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Jormelo-simpukka.jpg
ite meinasin laittaa carinan tehostetun hammastangon avuksi volvon akseliin.
mikä ettei, varsinkin jos tykkää..
offroadjouni
31.01.2007, 22:48
Onkos HJ:ssa ja LJ:ssä sama simpukka?
/* Life Begins at 35" */
oiskohan kiinitys pulttien reikäväleissä muutamien millien ero..muuten samallaisia.
mikä ettei, varsinkin jos tykkää..
offroadjouni
01.02.2007, 11:03
Miltäs Jare ja Jannu tuo ohjaus tuntuu suhteessa pelkkään simpukkaohjaukseen tai orbitroliohjaukseen? Onko se ihan tunnoton?
/* Life Begins at 35" */
JanneBlomgren
01.02.2007, 11:53
Näissä jenkeissähän ei alunperinkään juuri tuntoa ole eikä se ainakaan lisääntynyt tolla systeemillä. Toi taitaa riippua vähän siitäkin miten ison sylinterin sinne laittaa, isompi sylinteri = vähemmän tuntoa.
Ja toinen juttu on että mitä isompi sylinteri sitä enemmän öljyä se tarvii joka voi johtaa hitaampaan ohjaukseen, ei siis muutä välitystä mutta rattia ei vain pysty pyörittämään määrättyä vauhtia kovempaa.
Tämä ilmiö vielä korostuu automaatilla mutkaan tullessa kun koneen päästää tyhjäkäynnille. Tästä selviää pumpun tuottoa lisäämällä jos vain öljy pääsee simpukan läpi virtaamaan tarpeeksi nopeasti.
_________________________________
Suomen ainoa ja paras fullsize Hi-lux!
Kyllä jenkki on jees!
"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja
Mulla on CJ:ssä AGR:n simpukka "hydro assistilla". Tälläinen paketti:
http://www.agrperformance.com/products_parts.php?cat=101&product=113&make=Jeep&model=104
Ihan toimivan tuntuinen paketti tähän mennessä. Viripumppu (korotettu paine + isompi tuotto) jotta riittää myös sylinterille olematta toivottoman hidas.
Ilmeisesti PSC:n http://www.pscmotorsports.com/ tai HOWE:n www.howeperformance.com/ ovat komponenteiltaan parempia, mutta myös aikalailla kalliimpia (ainakin HOWE).
Leimamies totesi, että onhan noita hydroja muissakin laitteissa ja kunhan ohjaus on "mekaanisesti välitetty" niin heille sopii.
Joo eihän siinä juuri tuntoa ole, varsinki ku Seppä mulkkas simpukan venttiilin sellaiseks tysin tunteettomaks. Eli nyt ohjaus on sellainen, että ku jäisellä alustalla ja kapeilla fillareilla pyöräyttää ratin liikkeelle, niin ohjaus kelaa ittensä tappiin ilman vaikka rattiin koskee lainkaan. Mutta eihän toi koskaa tietty niin tunnotonole, ku hytikka ohjaus, eli kyllä toi sopivasti ryskäten lyö kynsille ihan siinä missä muukin mekaanisesti välitetty ohjaus. Ja kylhän parikertaa on hytikka ohjauski pistäny hanttiin, vaikka sen ei juuri pitäs rattiin asti kantautua.
<center>---------------------------------------
Land-Wagoneer rojekti (http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=27110)
www.formula-offroad.fi
</center>
Mullaki ois tuosa sama homma menosa, patrollin simpukka on aika lailla samanlainen tuo kuvasa toyotan oleva. Hydrauli lähöt tullee sammoihin kohtiin. Sylinterin tekoa kysyin paikaliselta sylinterin tekijältä ja n.220mm iskulla, 20mm varrella ja 40 männällä tommonen ns läpivetävä sylinteri normaalinnäkösenä ulospäin maksas 170€.
Onko muitten sylinterit tommosia vai onko tuohon olemasa joku kikka tavalliselle sylinterille ja minkä kokosia ootta käyttäny.
Kyllä lähtee?
noi läpivetävät sylinterit on vähän hankalia käyttää sentakia kun sen sylinterin runko pitäis asentaa kiinteeksi että pysyy paikallaan,eli tarvisi männänpäihin nivellyksen ns "koiranluun".
kun taas tavallinen kaksitoimi sylinterin voi kiinittää päistä,ja mikäähän ei estä käyttämästä vaikka kahta kaksitoimistä sylinteriä kun vain vetää letkut ristiin.
.
.
.
.
.
.
.
.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-Sliverstars.gif
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-toyoff.jpg
JanneBlomgren
03.02.2007, 18:23
Mulla on tavallinen hydraulisylinteri 40mm mäntä ja 20mm varsi, oli sopiva alkuperäisen ohjausiskarin paikalle asennettuna. Nyt hysteerisellä ohjauksella raidetanko tuli lähemmäs olkatappilinjaa ja on nyt pikkaisen liian heikko. Täytyy vaihtaa 50mm tilalle.
_________________________________
Suomen ainoa ja paras fullsize Hi-lux!
Kyllä jenkki on jees!
"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja
Eli ei oo hullun tuntonen ohjaus vaikka eri tilavuudet ja voimat sylinterisä. Meinasin tuon läpivetävänsylinterin tehä normaali kiinnikkeiseksi eli toinen männänvarsi jää liikkumaan putken sissään jonka päässä on kiinitysnivel. Putkiosasta tullee n,kaks kertaa pitempi kuin varresta.
Kyllä lähtee?
quote: hydro assist ohjauksia tais olla Corvetessa, ainaki jossain vanhemmassa Fordin fairlanessa olen tuollaiseen törmänny ihan tehdas...
Niin ja raskaassa kalustossa melkein missä vain, toi on tehostamattoman simpukan päässä...
Nyt on patikasa hilippeet paikallaan. Joku volvon pumppu rimmattuna. Sylinteri 20 varrella, 40 männällä ja iskua 130mm. Tuntu toimivan ainaki talliolosuhteisa.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/swamber-simpukka%20valmis.jpg
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/swamber-sylinteri%20paikallaan.jpg
Kyllä lähtee?
MotorPsycho
28.02.2009, 13:40
olisiko tarkempia kuvia tai mittoja patrollin hydro assistentin letku lähtöjen paikoista simpukasta? mitenkäs ohjausiskarin paikalle sylinteri onko kukaan laittanut patrolliin ja mistä saisi käypäisen. ajattelin jos soveltaisi tuon ram lisäohjaustehostimen.
olisiko tarkempia kuvia tai mittoja patrollin hydro assistentin letku lähtöjen paikoista simpukasta? mitenkäs ohjausiskarin paikalle sylinteri onko kukaan laittanut patrolliin ja mistä saisi käypäisen. ajattelin jos soveltaisi tuon ram lisäohjaustehostimen.
tapsalta lainattu aika hyvä kuva...
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=136&stc=1&d=1212226897
hilux -86
28.02.2009, 21:39
iteä kiinnostais myös tää juttu et millase simpukan hiluxiin sais sovitettuu???
MotorPsycho
28.05.2009, 21:21
no nyt olisi patrollissa assistantti paikoillaan. liikenteen seassa ajaessa ohjaus on parempi kuin ennen ja ei woplaile oikeastaan ollenkaan kun ennen niin teki. chevyn pumpulla on tuo mut siihenhän sai voimaa kun porasi isomman reiän mut minkä kokoisen kun en muista 3 vai 3,5 milliä vai mitenkä se nyt oli, ja sehän porattiin siihen murikkaan mistä lähtee paine letku simpukalle. muistelin et olisin porannut jo simpukkaan isomman reiän mut en ole varma kun on jo vuosia siitä,vai onko muita kikkoja viritykseen
JanneBlomgren
29.05.2009, 06:07
Reikää suurentamalla saa lisää virtausta eli jos ei tule tarpeeksi litroja ohjaus jää hitaaksi.
Painetta korottamalla saadaan lisää voimaa.
http://westtexasoffroad.homestead.com/powersteering.html
olen porannut 3,5mm reijät poistanut simmilevyn ja venyttänyt jousen ohjeen mukaan. Ohjaus edelleen liian hidas . hj simpukka ja volvon pumppu onkohan joku asia mitä pitäisi vielä tehdä.
Vaikuttaako koneen kierrokset nopeuteen ollenkaan? Onko voimaa, hitausko on ainoa ongelma?
olen porannut 3,5mm reijät poistanut simmilevyn ja venyttänyt jousen ohjeen mukaan. Ohjaus edelleen liian hidas . hj simpukka ja volvon pumppu onkohan joku asia mitä pitäisi vielä tehdä.
Hidas = paljon kierroksia tapista tappiin
Hidas = ohjaus "jumittaa" kun kääntää nopeesti
Kumpaa meinasit?
jumittaa kääntäessä. koneen4000 kierroksella parempi.
pitäskö siihen "nippaan"porata sivuttainenkin reikä porasin 3,5mm senkin.
JanneBlomgren
16.12.2010, 16:09
Minkä kokoinen sylinteri, ja letkuissa riittävä halkaisija ettei mitään bensaletkua ole.
Yhdellä jenkkifoorumilla yhdellä hepulla oli vastaava ongelma ja yksi neuvoista oli että mahdollisimman ohuet letkut niin ohjaus nopeutuu:D
sylinteri 20mm varsi 40mm mäntä
hpotteri
17.12.2010, 16:02
Tässä simppeliä ratkasua tehostamattomaan simpukkaan.
http://www.kartek.com/product/Steering/PowerSteering.html
Mitä ohuempi torsion bar, niin sitä tunnottomampi ohjaus.
Löytyy lääkkeet myös hitaaseen ohjaukseen.
http://www.kartek.com/product/Steering/QuickSteer.html
Noita ite ihmettelin kun en suostunut suoraan uskomaan yksimielistä asiantuntijaraatia että volvoon on laitettava letukan simppa.
JanneBlomgren
17.12.2010, 19:15
Eli ei ole sylinteri liian paksu.
Itsellä oli kerran joku vastaava ongelma, en muista enää tarkkoja oireita mutta vika oli paluuletkussa eli simpukalta pumpulle menevä. Päällepäin ehjä ja hyvän näköinen mutta oli särkynyt sisäänpäin:confused: eikä siten virrannut riittävästi ja ohjaus oli hidas.
Onkos kellään tietoa mihin kohtaan simpukkaan kairataan reijät keventävän ohjaussylinterin lähdölle
Kyseessä Chervolet Blazer -78
veijon-esso
20.12.2013, 10:49
Onkos kellään tietoa mihin kohtaan simpukkaan kairataan reijät keventävän ohjaussylinterin lähdölle
Kyseessä Chervolet Blazer -78
Mä kairasin niihin alumiinikansiin. Ne kun saa irti kätevästi, niin ei mene metallipuruja simpukan sisään missään vaiheessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1269&pictureid=144564
Pyöreestä pohjakannesta paine oikealle kääntymiseen ja yläpuolisesta vasemmalle.
onkohan tälläinen kuinka vaikea rakentaa tuommoiseen ln65? mitä kaikkea tarvii jotta pääsee edes alkuun?
onkohan tälläinen kuinka vaikea rakentaa tuommoiseen ln65? mitä kaikkea tarvii jotta pääsee edes alkuun?
Riippuu, onko valmiina tehostettu simpukka vai ei.
Riippuu, onko valmiina tehostettu simpukka vai ei.
on tehostettu.
Samppa79
21.12.2013, 07:01
Läpivetäviä ohjaus-sylintereitä on vanhoissa leikkuupuimureissa orbitrolin kaverina. Kokonsa puolesta saattai olla sopivia. Toinen pää varresta on eräänlaisen jäykän putken sisällä ja putken päässä nivell. Päistä kiinni.
IironSika
21.12.2013, 15:04
onkohan tälläinen kuinka vaikea rakentaa tuommoiseen ln65? mitä kaikkea tarvii jotta pääsee edes alkuun?
Tarviit letkut, sylinterin ja Toyotan pumppua tehokkaamman tehostimen pumpun. Esimerkiksi Saginawin pumppu jenkeistä. Tuossa ohjeet simpukan poraamiseen: http://www.youtube.com/watch?v=zjbJ6479BKo
Ja tuossa ideoita sylinterin kiinnitykseen ym: http://www.pirate4x4.com/forum/toyota-truck-4runner/617039-hydraulic-assist-hydro-assist-tech.html
Sylinterit ei maksa kuin reilun satkun uutenakaan hytikkaliikkeissä, joten ei paljon kannata vanhoja puimurin sylinterejä kattella. Joku 20/40mm sylinteri on passeli. Pituuden voit mitata kääntyvyyden mukaan.
helmapelti
22.12.2013, 16:47
Eikö tollaisella hj61 vakiopumpulla saa mitään lisäapua?
Noi pumpun porailut ja paineennostot aiheuttaa vaan ongelmia.
38 pyörä 0,5bar paineilla ei tarvisi pyöriä asvaltilla yhdelläsormella mutta toi vakiotehostus ei käänny maastossa ja rajoittaa ajolinjoja.
Pieni apusylkky vois tehostaa riittävästi vaikka nopeus laskisi, maantiellä ei kauheaa nopeutta tarvisi ja maastossakin olis aikaa kääntää hitaamminkin kunhan kääntyisi.
Toi läpivetävä sylkky kuorikiinnityksellä kuullostais hyvältä niin olis sama molempiin suuntiin.
En tiedä näistä mitään joten neuvot olis arvokkaista.
Halvalla hyvää taas haussa.
Käykös tämä YouTube ohje nyt hj60 simpukan poraamiseen? Olisko joku 35-40mm männällä oleva hyvä apusylinteriks?
Mä tilasin sähköisen 2/6 venttiilin jolla saa tiellä ajoon ton lisäsylkyn pois toiminnasta jolloin ohjauksen "tunto" pitäis olla parempi. Sitte katkasijasta sähköä kelalle kun siirtyy maastoon ni saa lisäsylkyn mukaan. Kun vaan ehtis pajottamaan.
jartsa78
14.03.2014, 14:11
miks tossa toyotan simpukka videos porataan tohon "pitkään" painelinjaan? mikä estää ottamasta sieltä päädystä mihkä toi linja nyt menee. ajattelin vaan kun omassa on niin kaponen kohta että ei onnistu, mutta sieltä päädystä sais helposti ja olis tilaa.
minkälaista pumppua ootte käyttäny noissa projekteissa?
tää mun oma olis tulossa ln65 kakkakikkareeseen
Sitä "pitkän linjan" porausta ei ole mikään pakko porata keskelle sitä linjaa. Omaani porasin sen nipan hieman sivuun ja sit pitkällä poran terällä nippaan reikä sen linjan läpi.
Se poraus heikentää sitä päätyä ja se on ainakin mun mielestä ns heikoin kohta tuossa simpukassa jos meinaa paineita nostaa.
jartsa78
15.03.2014, 00:24
nyt ei jotenkin hamottanu että millä tavalla pikkasen sivuun laitoit sen nipan.
mulla lähtee heti siitä rattiakselin päästä kapee harja noin 10mm levee sinne simpukan päähän asti, eikä siihen mun mielestä oo oikeen sivullakaan mitään parempaa paikkaa. pitää nyt huomenna tutkailla vähä lisää tosta omasta tota simpukkaa.
mulla on tossa hjssa histeerin varsilla liikettä 12,5cm niin olisko tollanen 40/20 150mm iskulla siihen sitten hyvä? vai 32/16? hjn omalla pumpulla aattelin kokeilla ainakin. mites siihen saa lisää virtausta? jotain holkkia porasin jo vuosia sitten, mutta ei silloin ainakaan vaikuttanut mitään...
mulla on tossa hjssa histeerin varsilla liikettä 12,5cm niin olisko tollanen 40/20 150mm iskulla siihen sitten hyvä? vai 32/16? hjn omalla pumpulla aattelin kokeilla ainakin. mites siihen saa lisää virtausta? jotain holkkia porasin jo vuosia sitten, mutta ei silloin ainakaan vaikuttanut mitään...
varmaan ainoa keino saada tuottoa lisää, on välitysten muuttaminen, eli pumppuun pienempi hihnapyörä
kukaan ei ole tuntunut ottavan kantaa sylinterin kokoon...
offroadjouni
13.09.2014, 20:14
kukaan ei ole tuntunut ottavan kantaa sylinterin kokoon...Minulla on 1,75"/0,75", eli n. 45mm/19mm ja mielestäni se on aika hyvä Jeeppiin. Aikaisemmin oli 1,5"/0,625" eli 38mm/16mm ja se oli mielestäni vähän turhan tehoton omaan kokoonpanoon. Isompi sylkky vaatii tietysti enempi tuottoa, mutta sen riittävyyttä on aika vaikea arvioida muuten kuin testaamalla. Minulla on PSC:n hipo-pumppu, joten tuottoa on ainakin myyntimiesten mukaan enemmän kuin alunperin.
Noista vaihtoehdoistasi lähtisin koittamaan 40/20 mm sylinteriä.
BJ-40/76
13.09.2014, 21:43
kukaan ei ole tuntunut ottavan kantaa sylinterin kokoon...
Sen mitä luin, niin minulle ei selvinnyt lisätehostuksen tarve.
Mutta pikaisesti jäi mieleen että omalla pumpulla, ja tuottoa tarvitsit lisää? tuotto on minun käsittääkseni Litraa/min, ja sitä ei saa millään pumppuun lisää, siis kierrosta kohden, joten ainut vaihtoehto on lisätä kierroksia... -> ja alunperinkin tuo pumppu on välitetty siedettävän nopeaksi, minä en uskaltaisi välittää enempää kuin 1,5x nopeammaksi.
Painetta voi nostaa, mutta en tiedä kuinka paljon.
Ja sitten tuo lisäsylinterin mitoitus: mitä suurempi sylinteri, niin sitä enemmän pumpulta vaaditaan tuottoa, siis vaikka "ratitat" jäällä, niin renkaiden kääntyminen vaatii pumpulta vastaavaa tuottoa, siis koneelta kierroksia tms.
Ja kun puhutaan sylinteristä, niin sehän on läpi menevällä männällä? jos painetta on esim. 100 kg/cm2 niin tuolla 16/32 sylinterillä voima on 8,04cm2 -2cm2= 6cm2 -> 100 kg/cm2x6cm2= 600 kg,
20/40 sylinterillä n.942 kg,
Ja palkonko tuo tuo lisää voimaa? hyvä kysymys, minulla ei ole nyt täsmätietoa, mutta jos yrittäis arvata? hj-60/61 simpukassa oleva sylinteri on tilavuudeltaan vaikkapa noin 150cm3 (arvaus!), ja sillä saadaan raidetankoon vaikka 15cm liike (arvaus!) niin 100% hyötysuhteella, 100 kg/cm2 paineella raidetanko liikkuu vastaavasti, kuin 10cm2 sylinterillä, siis tuo 20/40 sylinterin iskutilavuus on likimain sama em. arvauksilla; siis voima tuplaantuu, mutta samoilla pumpun kierroksilla renkaat kääntyy puolella nopeudella.
Siis jos pumppu on jo alunperin ollut liian pieni tuotoltaan, niin kääntönopeus puolittuu... siis joko reilusti isompaa pumppua, taikka toinen kaveriksi. Monta kertaa on käynyt mielessä sähkökäyttöinen ohjaustehostimen pumppu; siis käsikäytöllä valitaan käyttöön painekytkimellä ohjattu, n. 1-2kw sähkökäyttöinen lisäpumppu, saisi ratitettua oikein kunnolla tyhjäkäynnillä...
(siis otetaan joku bensa-henkilöauton startti, ja siitä ketjuvälityksellä esim. hj-60 tehostimen pumppu pyörimään...:rolleyes:)
tuossa kun pyörittelin kierretappeja kädessä mitä itteltä löytyy, niin olisko 3/8" kierre hyvä sipukan kylkeen? muut oli sitten normi millisiä tappeja...
R1/4 kierteet tein ne ainakin sopi hdj:n simpikkaan
tuossa kun pyörittelin kierretappeja kädessä mitä itteltä löytyy, niin olisko 3/8" kierre hyvä sipukan kylkeen? muut oli sitten normi millisiä tappeja...
R1/2" on ihan hyvä eli puolen tuuman jengat simpukkaan ja kaksois nipoilla lähdöt siitä eteen päin...
Kaksois nippa termi ei aukee? :D
JanneBlomgren
19.10.2014, 21:43
Kaksoisnipalla taidetaan tarkoittaa nippaa jossa on uros kumpaankin suuntaan.
Eli toinen uros menee siihen reikään simpukassa ja toiseen päähän saa letkun kiinni, tällä tavalla letkun saa suunnattua haluamaansa suuntaan.
Tällästä nippaa käsissäni hypistelinkin kun asiaa suunnittelin ja kierteitä/ letkukokoja mietin.
Tällästä nippaa käsissäni hypistelinkin kun asiaa suunnittelin ja kierteitä/ letkukokoja mietin.
löytynee se puolentuuman tappi multa jos päädyt siihen että 3/8" on pieni...
Mä koitan tehä Eka sen 3/8" ja jos menee vituiks niin koitetaan sit sitä 1/2" :D
BJ-40/76
21.10.2014, 20:46
Mä koitan tehä Eka sen 3/8" ja jos menee vituiks niin koitetaan sit sitä 1/2" :D
Ja kun teet kierrettä, niin sovita sitä tuplanippaa siihen kierteeseen huomattavan usein, ettet tee väljää kierrettä, jos meinaat tiivistää nipan kierteeseen; sopivan vajaaksi tehty kierre, ja nestemäinen tiiviste, taikka jopa kierrelukite, niin lukitsee nipan paikalleen, ja samalla tiiviiksi.
Toki jos tekee jyrsinkoneessa tms, niin siinähän samalla tulee tiivistepinta uzitille tms tiivisterenkaalle, mikäli materiaalipaksuus riittää
Jotain hydrauliputki kierre liimaa onkin tallissa. Vois sillä koittaa laittaa.
minä tein tiivistepinnan varovasti rälläkällä hiomalla ja hyvin piti usitilla...
eikös toi 1/2" ole ja aika iso/hankala porata simpukkaan, luulis että 3/8" riittää kun senkin pitäs riittää jotain 40 litran virtaukselle..:rolleyes:
Mä tilasin sähköisen 2/6 venttiilin jolla saa tiellä ajoon ton lisäsylkyn pois toiminnasta jolloin ohjauksen "tunto" pitäis olla parempi. Sitte katkasijasta sähköä kelalle kun siirtyy maastoon ni saa lisäsylkyn mukaan. Kun vaan ehtis pajottamaan.
mites tämä toteutus muuten toimi? onko toi joku ilman sähköä läpivirtaava venttiili tjs:confused: eikös normi 2/6 lohkot pistä linjat tukkoon, saattaa tulla kankea käännellä..aika raju ohjausvaimennin taitaa sylinteristä tulla.:D
mites tämä toteutus muuten toimi? onko toi joku ilman sähköä läpivirtaava venttiili tjs:confused: eikös normi 2/6 lohkot pistä linjat tukkoon, saattaa tulla kankea käännellä..aika raju ohjausvaimennin taitaa sylinteristä tulla.:D
Juu ei oo pajotettu vielä paikoilleen. Tommonen 2/6 vaikka a ja b portit sekä 1 2 3 4. Sylinteriltä letkut a j b porttiin ja yhdistää letkulla ne jännitteettömänä sylinterille menevät portit, vaikka nyt sitte 1 ja2 Nyt renkaat pääsee kääntymään vapaasti koska sylkyssä oleva öljy pääsee männän ohi puolelta toiselle. Simpukalta tulevat letkut menee portteihin 3 ja 4 jotka ovat jännitteettömänä tukossa, eli sama tilanne kun simpukkaa ei olis edes porattu.
Venttiilin kelalle kun antaa sähköä portit a ja b yhtyyy portteihin 3 ja4 jolloin lisäsylkky tulee käyttöön ja yhdysletku porteissa 1 ja 2 on nyt tulpattu. Yhdysletkuun voi laittaa vaikka säädettävän kuristuksen jolloin saadaan säädettävä ohjausiskari silloin kun lisäsylinteri ei ole tehostuskäytossä.
En tiä toimiiko normisylkyllä koska männän eripuolilla on eri tilavuus...tuskin.
E:Toimii normisylkylläkin jos ton yhdysletkun kummstakin portista vie paisuntasäiliöön joka tasaa tilavuuserot.
Näin mä sen ainakin järkeilin.
[QUOTE=88;1170845]Juu ei oo pajotettu vielä paikoilleen. Tommonen 2/6 vaikka a ja b portit sekä 1 2 3 4. Sylinteriltä letkut a j b porttiin ja yhdistää letkulla ne jännitteettömänä sylinterille menevät portit, vaikka nyt sitte 1 ja2 Nyt renkaat pääsee kääntymään vapaasti koska sylkyssä oleva öljy pääsee männän ohi puolelta toiselle. Simpukalta tulevat letkut menee portteihin 3 ja 4 jotka ovat jännitteettömänä tukossa, eli sama tilanne kun simpukkaa ei olis edes porattu.
Venttiilin kelalle kun antaa sähköä portit a ja b yhtyyy portteihin 3 ja4 jolloin lisäsylkky tulee käyttöön ja yhdysletku porteissa 1 ja 2 on nyt tulpattu. Yhdysletkuun voi laittaa vaikka säädettävän kuristuksen jolloin saadaan säädettävä ohjausiskari silloin kun lisäsylinteri ei ole tehostuskäytossä.
En tiä toimiiko normisylkyllä koska männän eripuolilla on eri tilavuus...tuskin.
E:Toimii normisylkylläkin jos ton yhdysletkun kummstakin portista vie paisuntasäiliöön joka tasaa tilavuuserot.
Mitä sit tapahtuu kun kesken ajoa häviää sähköt?
Sylinterissä on r1/4 lähdöt...
veijon-esso
23.10.2014, 09:29
Onks jollain ajotuntuma huonontunut tuolla lisäsylinterillä? omassa ainakin parani ominaisuudet maantiellä, tosi vakaa eikä woblaile. Ja toki se on parempi myös maastossa! :D
Edit: siis meinasin vaan tuon sähköventtiili rakennelman tarpeellisuutta, tuleeko vain turhaa monimutkaisuutta?
HJ:hin laitoin lisäsylinterin, ku ei sillä muuten voinu ajaa maantiellä boggereitten voplauksen takia. Mut sille sylinterille ei riittäny enää öljyn virtaus kunnolla, joten äkillisissä ohjausliikkeissä apusylinteri pisti kunnolla hanttiin.
Et mihinkään officrossiin ei tuo apusylinteri ole hyvä idea, sivuluisun oikaisu ei nimittäin onnistu...
Itellä sylinteri oli muistaakseni 20/40 ja letkut 3/8" jos joku sitä miettii...
Jos sähköt häviää ajon aikana niin sylinterin antama lisätehostus vaan jää pois.
Itellä ajotuntuma tiellä huononi sylinterin myötä ja woblailu jäi pois. Sillä kuristuksella saa hillittyä sitä woblausta kun lisätehostus ei oo käytössä (tietty kaikkii muut jutut mistä se vatkaaminen johtuu pitää kattoa kuntoon ja tää kortti sitte vasta viimeisenä) Ihannehan olis jos lisäsylkyllä pystyis ratittamaan samoin kun ilmankin. Kuramato suskassa on toimiva ohjaus muuten mutta ei mitään tuntoa. Renkaitta kattomatta on rattituntumalla vaikea sanoa mihin suuntaan renkaat sojottaa tai mennääkö kantoa/kiveä päin.... siis mun mielestä. Esan kädet varmaan haistelee sitä ruoria erimalliin koska mä oon vaan koittanut sitä autoo joskus.
hiluvitkutin
23.10.2014, 12:49
Sylinterissä on r1/4 lähdöt...
Minkäs kokonen reikä on sylinteriputkessa?
Eipähän se nippa kauheesti virtausta kurista ku on lyhyellämatkaa, se 3/8 letku varmaan ihan riittävä.
Minkäs kokonen reikä on sylinteriputkessa?
Eipähän se nippa kauheesti virtausta kurista ku on lyhyellämatkaa, se 3/8 letku varmaan ihan riittävä.
Kuristaa riittävästi. Tuossa kun laitoin hytikkaletkuja sora-auton uuden lavan perälautaan, nii tuli varttisella letkulla vedettynä pikkasta vaille hätänen liikkeissään. Kuristettiin nopeutta laittamalla pienellä reiällä olevat peltirikat (ulkohalkaisija 10mm) helmiliitokseen teräsputken etupuolle. En muista oliko 2mm vai 3mm reikä, mut perälaudan liikkeet hidastu reilusti.
sylinterissä on 6mm reikä? riittääkö? vai pitääkö purkaa ja porata isommaks?
kai tosta pumpusta vois sitä holkkia porata vähän vie isommaksi...
pumppu on uusittu parivuotta sitten...
Ei kellää kuvia ole poratuista hjn simpukoista?
tuollain ne nipat tuli laitettua simpukkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5645&pictureid=165491
tollainen korva tuli raidetankoon, vähän mietin olisko pitäny laittaa päälle vie kolmas putki päästä päähän ja siihen korva kiinni. tuohon vielä jotain pantoja kiristään 4kpl.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5645&pictureid=165489
ja tollaset pienet haitat hitsasin ettei rupee korva lipsuun...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5645&pictureid=165490
mitähän leimasetä sanoo sylinteristä? vai onko se vaan ohjaus iskari :D
BJ-40/76
15.02.2015, 23:04
mitähän leimasetä sanoo sylinteristä? vai onko se vaan ohjaus iskari :D
Ainakin vähäkään välkympi vikamestari huomaa, että hitsattu ohjausosiin (raidetanko) kiinni. -> joka ainakin taannoin oli yksiselitteisesti kielletty.
Siis jos on masentunut/masentaa mielensä jostain kumman syystä, niin helppo pistää ajokieltoon tai pomppauttaa....
Vuosien takaisen ohjeen mukaan (siis konttorilta suullisena) Raidetangon vahvikkeen piti olla ns. irti, toki sai kiinnittää nivelen säädön klemmarin pultin alle, siis vahvikkeeseen lattaraudasta "prikka", joka "maalaisjärjellä ei voi heikentää rakennetta" tms.
Mutta voi mennä läpikin, jos tähdet sopivassa asennossa...
Edit:----------------------------
Oli niin nätisti tehty tuo putken vahvistus, että ei heti huomannut... eihän tuo suojaputki/sylinterin kiinnike pääse pyörähtämään? siis kiinni juurikin tuossa kiristimessä
Ei ole alkuperäseen raidetankoon hitsattu. Alkuperäinen on tuolla lisäputken sisällä.
veli-matti
16.02.2015, 08:55
Mulla on toi hydroassist toteutettu xj jeepissä näinhttp://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3580&pictureid=137184http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3580&pictureid=138225http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3580&pictureid=138226:D
Mitähän tehostimelle tekis. Tyhjäkäynnillä ei ratti pyöri. Vähä ku antaa kaasua kääntyy hyvin. Tyhjäkäynnillä kankeempi ku ennen, kierroksilla hyvä. Porasin virtaus holkkia pikkasen sylinterin laiton yhteydessä, tuliko virtausta liikaa? Pumppu uusittu 40tkm sitte.
Saa valittaa jossei osu aiheeseen, mutta maastossa vehkeellä tulee pyörittyä, maantiellä takaohjattu on vaan niin kauhee vaaputin
Etenkin kun kysymys liittyy siihen jokilaiva ohjaukseen
Missä vois olla vika kun lämmettyään ei jaksa tehostaa kuin kierroksilla ja ohjaushan on se zetor tyylinen ohjausvarressa (mikä se ny on nimeltään :o) on venttiili joka ohjaa tehostus sylinteriä
Kylmänä jaksaa kääntyä tyhjäkäynnillä, mutta kun pumppu lämpenee 40-50°C kääntyy vaan kierroksilla ja siten et ratista tehostusta vastaan kattoo renkaita ja polkee kierroksia niin sen venttiilin liikeen verran kääntyy renkaat
Niijjoo talvella ei ole ongelmaa käännössä
Orb;ia ei viittisi rakentaa (ois kyllä paras vaihtoehto), jos selviää vaikka tehostajan pumpun vaihdolla ja sylinteriventtiilin rempalla
offroadjouni
31.08.2016, 20:53
Mitähän tehostimelle tekis. Tyhjäkäynnillä ei ratti pyöri. Vähä ku antaa kaasua kääntyy hyvin. Tyhjäkäynnillä kankeempi ku ennen, kierroksilla hyvä. Porasin virtaus holkkia pikkasen sylinterin laiton yhteydessä, tuliko virtausta liikaa? Pumppu uusittu 40tkm sitte.Jos pumppu ei anna tarpeeksi painetta tyhjäkäynnillä että jaksaisi pyörittää renkaita niin sanoisin että pumpussa on vikaa.
offroadjouni
30.04.2018, 14:23
Juu ei oo pajotettu vielä paikoilleen. Tommonen 2/6 vaikka a ja b portit sekä 1 2 3 4. Sylinteriltä letkut a j b porttiin ja yhdistää letkulla ne jännitteettömänä sylinterille menevät portit, vaikka nyt sitte 1 ja2 Nyt renkaat pääsee kääntymään vapaasti koska sylkyssä oleva öljy pääsee männän ohi puolelta toiselle. Simpukalta tulevat letkut menee portteihin 3 ja 4 jotka ovat jännitteettömänä tukossa, eli sama tilanne kun simpukkaa ei olis edes porattu.
Venttiilin kelalle kun antaa sähköä portit a ja b yhtyyy portteihin 3 ja4 jolloin lisäsylkky tulee käyttöön ja yhdysletku porteissa 1 ja 2 on nyt tulpattu. Yhdysletkuun voi laittaa vaikka säädettävän kuristuksen jolloin saadaan säädettävä ohjausiskari silloin kun lisäsylinteri ei ole tehostuskäytossä.
En tiä toimiiko normisylkyllä koska männän eripuolilla on eri tilavuus...tuskin.
E:Toimii normisylkylläkin jos ton yhdysletkun kummstakin portista vie paisuntasäiliöön joka tasaa tilavuuserot.
Näin mä sen ainakin järkeilin.Jokos tämä on venttiili on paikallaan ja toimivuutta testattu käytännössä? Omasta assist-sylinteristä loppuu liikevara vähän kesken joten mietiskelin että mitä kaikkea muuttaisi seuraavaan evoluutioon. Jeeppi on vähän huono palauttamaan ohjausta, ja tämä voisi olla yksi tapa parantaa katutuntumaa.
No en oo saanut aikaseks. Rakenna sä nyt tommonen kun mä en oo muka ehtinyt. Saahan sen venttiilin sieltä pois jos on susi systeemi.