View Full Version : Nissanin kulutus?
Jos sillä nyt mitään väliä on, mutta kun kiinnostaa. Eli paljonkos muilla King Cab kuskeilla -98-uudempi 2.5Td ic ilman elektroniikkaa vie/100km? Hämmästyin eka tankkauksessa kun kulutus 12,5l/100km josta osa matkaa, yleensä dieselit yllättää positiivisesti mut ei nyt.
NissannassiN
10-12 l/100km. Talvella ei meinaa toi 12l riittää. Ajosta 3/4 taajamassa, mikä nostaa kyllä keskikulutusta. Konehan edustaa jo hivenen vanhahtavaa tekniikkaa ja erityisen taloudelliseksi sitä ei voi sanoa. Hyvänä puolena sanottakoon että lämpö ei lopu kesken. Ja mulla vm on -00.
joo menihän tuota 33x13.5 renkuloilla semmoset 17-20l satkulle seka-ajolla. Ei näytä noilla talvisilla 275x85 r16 vievän ku tuon 10-11 takavedolla ja nelkulla litran pari enemmän. vm.-99 Ps. Miten tuota vois virittää? Kaveri meinas että sais viri boksia, mutta eikös noissa olekkaan vielä elektroonista motorin ohjausta?
Saahan noita "vanhan koulukunnan" dieseleitäkin viritettyä, muttei ihan välttämättä kotikonstein. www.mersuforum.net nimimerkki Veskola trimmannu Viton aika hyvään kuosiin. Käsittääkseni asiaan vihkiytyneet dieselpajat saavat ihmeitä aikaan pumpun ruuveja kääntämällä, esim. Mynädiesel. Oma hankintani on senverran uusi etten ole kerennyt ottaa selvää, mutta meinasin säädättää omani jossain jos siitä on jotain hyötyä.
NissannassiN
PikkuJii
29.01.2007, 16:03
Eipä tuo D22(-98-2001) KingCappi ole taloudellisimmata päästä. Kesäkelissä vei 9.8-11, talvella aina yli 11 l/100 km. 1500 kg kärri perässä kulutus 13-15 l/100km. Turhan tiuha on tuo viitosvaihde, kone rinkuu 2800rpm mittarisatasen vauhdissa vakiorenkailla. Tosin jos kampeaa isompaa pyörää alle, on vitonenkin vielä ajovaihde:).
KingCapissa on mekaaninen jakajapumppu ja syötöt ovat säädetty suht. isoiksi jo tehtaan toimesta joten kone pölläyttelee putken päästä melkolailla savua jo vakiosäädöillä. Joten löpön palaminen ei liene kaikkein taloudellisimmilla alueella? Itseäni ei tuo kulutus häirinnyt niinkään paljoa, enempi nisussa ärsytti pieni polttoainetankki(60 l vm. -98, uudemmissa lienee jo 75 l), tankkausväli jäi väkisinkin lyhyeksi. Lapinreissuilla piti tanakata melkein jokaisella huoltoasemalla...
Joo menee mitä menee, mut lähinnä kun ei ole kokemusta noista vehkeistä niin lähinnä sitä et onko kulutus normaali tuolle vehkeelle eli on.
NissannassiN
Omistin taannoin -99 mallisen king cabin ja matka-ajossa takavedolla 9litraa sataselle oli melko normaalia. Muistaakseni tuommonen 10 - 12 litraa sekalaisessa ajossa talviaikaan ei ollut ollenkaan tavatonta. Renkaina oli 225/75r16 kiktkat. Minäkään en kovin taloudellisena pitänyt. Tosin voimaa kyllä oli verrattuna aikaisempiin vapareihin!
Note! This message was posted anonymously!
Joo, mistähän lähtis vikaa ettimään kun vie tasasesti 12-12,5l/100km vaikka melkein pelkkää matka-ajoa? Katastuksessa savut paremmat ku hyvät, auto rullaa hyvin, kone tuntuu normalilta eikä savuta n. 3000rpm/100km/h, 265/70 16" renkaat katukuviolla. Vinkkejä? Vai pitäskö viedä alan liikkeseen, hyviä dieselasentajia E-karjalassa???
NissannassiN
Vakiorengashan on ilmeisesti se 205-16. Otitko noissa matkamittauksissa huomioon suurempien renkaitten aiheuttaman mittarivirheen?
t:Marko
Ittellä vakiokuntoinen 1998 neliveto Hilux. Luin TM:n testistä, että tolta vuodelta olevien pick-up:ien kulutus oli kutakuinkin samaa luokkaa. Ainakin omassa autossa saa kulutusta alas leikkaamalla kovimmat nopeudet pois ja ajelee vitosella jotain n. 80 km/h. Välttää turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Näin pääsee johonkin 8-9 litran kulutukseen.
TM:n taulukossa oli, että kulutus nousee runsaasti nopeuden kasvaessa.
Nyt löytyi lehti käteen ja se siis TM 20/1998. Toyota 80 km/h 8,3 litraa sataselle ja Nissan 8,2 litraa. 100 km/h Toyota 11,1 ja Nissan 10,5.
70 km/h Nissan 7,3 ja Toyota 7,3.
Vitosvaihteen nopeudet TM:n taulukon mukaan 1000 kierroksella Toyotalla 36,9 ja Nissanilla 33,8.
Vääntö Nm Nissanissa 245/2000 rpm ja Toyotassa 226/2200.
Yleensä ymmärtääkseni dieseleiden ominaiskulutus on hyvä maksimiväännön kierroksilla ja korkeammilla kierroksilla huonompi. Samoin taisi olla jos mennään tarpeeksi matalille kierroksille.
Note! This message was posted anonymously!