22.01.2007, 00:19
Jumaliste!
Sain tuossa päähäni tarkistaa ajokkini automaattivaihteistoöljyn määrän. Yllätys oli karu, kun käyttöohjekirjan mukaista tarkastusmenetelmää noudattaen öljytaso jäi reilusti alarajan alle: hyvä että öljytikun pää kastui!
Eniten tässä äimistyttää se, että auto on melkein uusi: mittarissa on vain n. 6000 km. Moottoriöljyt on tullut tarkisteltua parin viikon välein, mutta automaatin öljyt tuli tsekattua ensimmäisen kerran vasta nyt: eihän niitä tutkita jatkuvasti manuaaleissakaan. Tarkistin vielä huoltokirjasta ja ensimmäinen automaatin tarkastus on 15000 km huollon kohdalla.
Nyt on tietysti kylmä rinki sen ympärillä: mitähän tuhoja tuosta vajaalla askilla ajamisesta on voinut aiheutua??!! Osaako automaattimiehet kertoa veikkauksia? Laatikon toiminnassa ei ole ollut havaittavissa mitään erikoista, ja öljy näytti kyllä ihan kirkkaalta - mikäli siitä mitättömästä öljytipasta tikun nenässä nyt mitään luotettavaa pystyi sanomaan!
Ohjekirja ei tietysti missään sano, paljonko öljymäärässä on öljytikun alarajan ja tikun pään väli, kun ei se edes puhu mitään ylä- ja alarajan välin määrästä! Sanomattakin on selvää että auto jäi nyt seisomaan kunnes saan huomenna ostettua jostain öljytäydennystä. Mistähän sitä taas tietää tunkea laatikkoon oikean määrän...?
Tuo öljyn katoaminenkin on täysi mysteeri: auton alla ei ole ollut minkäänlaisia lätäkköjä. Eihän terveen laatikon pitäisi öljyä syödäkään - ainakaan tuolla ajomäärällä - joten lootan on täytynyt olla uudesta asti vajaa! Joten joku on jossain töpännyt.
Huomenna tarttee varmaan informoida maahantuojaa asiasta. Minun mielestä jossain on tapahtunut virhe: joko aski on ollut vajaa jo tehtaalta tullessa, eikä sitä ole sen jälkeen tarkistettu, tai sitten laatikko on syönyt öljyt jonnekin, missä tapauksessa se on viallinen.
Itseänikin voi tietysti syyttää siinä, että öljy tuli tarkistettua vasta nyt. Ohjekirjan viikkotarkastuslista ei kuitenkaan sisällä automaattivaihteistoöljyn tarkastusta, kuten ei myöskään ns. vapaaehtoinen ensihuolto 2000 km:n kohdalla.
Arvata saattaa, että tästä voi tulla vielä ongelmia. Kyllä nyt kyrsii!!!
Huomenaamulla mennäänkin sitten taksilla töihin.
Jos jollakin on tietoa noiden automaattien reaktioista vajaaseen öljytilaan niin voi kertoa lohdutuksen sanoja tai sitten vääntää puukkoa haavassa:D (vaikka oikeesti ei kyllä naurata yhtään!)
Terveisin
Anonyybinä toistaiseksi rekisteröitymätön Harri R
Note! This message was posted anonymously!
Sain tuossa päähäni tarkistaa ajokkini automaattivaihteistoöljyn määrän. Yllätys oli karu, kun käyttöohjekirjan mukaista tarkastusmenetelmää noudattaen öljytaso jäi reilusti alarajan alle: hyvä että öljytikun pää kastui!
Eniten tässä äimistyttää se, että auto on melkein uusi: mittarissa on vain n. 6000 km. Moottoriöljyt on tullut tarkisteltua parin viikon välein, mutta automaatin öljyt tuli tsekattua ensimmäisen kerran vasta nyt: eihän niitä tutkita jatkuvasti manuaaleissakaan. Tarkistin vielä huoltokirjasta ja ensimmäinen automaatin tarkastus on 15000 km huollon kohdalla.
Nyt on tietysti kylmä rinki sen ympärillä: mitähän tuhoja tuosta vajaalla askilla ajamisesta on voinut aiheutua??!! Osaako automaattimiehet kertoa veikkauksia? Laatikon toiminnassa ei ole ollut havaittavissa mitään erikoista, ja öljy näytti kyllä ihan kirkkaalta - mikäli siitä mitättömästä öljytipasta tikun nenässä nyt mitään luotettavaa pystyi sanomaan!
Ohjekirja ei tietysti missään sano, paljonko öljymäärässä on öljytikun alarajan ja tikun pään väli, kun ei se edes puhu mitään ylä- ja alarajan välin määrästä! Sanomattakin on selvää että auto jäi nyt seisomaan kunnes saan huomenna ostettua jostain öljytäydennystä. Mistähän sitä taas tietää tunkea laatikkoon oikean määrän...?
Tuo öljyn katoaminenkin on täysi mysteeri: auton alla ei ole ollut minkäänlaisia lätäkköjä. Eihän terveen laatikon pitäisi öljyä syödäkään - ainakaan tuolla ajomäärällä - joten lootan on täytynyt olla uudesta asti vajaa! Joten joku on jossain töpännyt.
Huomenna tarttee varmaan informoida maahantuojaa asiasta. Minun mielestä jossain on tapahtunut virhe: joko aski on ollut vajaa jo tehtaalta tullessa, eikä sitä ole sen jälkeen tarkistettu, tai sitten laatikko on syönyt öljyt jonnekin, missä tapauksessa se on viallinen.
Itseänikin voi tietysti syyttää siinä, että öljy tuli tarkistettua vasta nyt. Ohjekirjan viikkotarkastuslista ei kuitenkaan sisällä automaattivaihteistoöljyn tarkastusta, kuten ei myöskään ns. vapaaehtoinen ensihuolto 2000 km:n kohdalla.
Arvata saattaa, että tästä voi tulla vielä ongelmia. Kyllä nyt kyrsii!!!
Huomenaamulla mennäänkin sitten taksilla töihin.
Jos jollakin on tietoa noiden automaattien reaktioista vajaaseen öljytilaan niin voi kertoa lohdutuksen sanoja tai sitten vääntää puukkoa haavassa:D (vaikka oikeesti ei kyllä naurata yhtään!)
Terveisin
Anonyybinä toistaiseksi rekisteröitymätön Harri R
Note! This message was posted anonymously!