View Full Version : Tyhmä kysymys turvakaarista
muissa luokissa on Liite J:n mukainen turvakehikko pakollinen, jos käytetään saumallista materiaalia tulee pääkaaren seinämävahvuuden olla vähintään 3,2 mm. (AKK:N sääntö)
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
·
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
·
saumallista putkea ("vesijohtoputkea"): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.
Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta
ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat
ovat kokonaan sen etupuolella.
Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille:
·
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
·
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
·
saumallista putkea ("vesijohtoputkea"): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.
Seinämävahvuuden mittaamista varten on porattava 6 mm reikiä sellaisiin paikkoihin että eri osien
tarkistusmittaus voidaan suorittaa kiinteitä rakenteita esimerkiksi penkkejä irrottamatta.
(Suunnistus cupin sääntö)
Sit se tyhmä kysymys eli oonko tulkinnu oikein että saumallinen putki kelpaa suunnistus kisoissa ja trial kisoissa?
Muistaakseni ainakaan ralli puolella ei saumallistaputkea hyväksytty, mut jokiksess taidettiin hyväksyy.Nehän on kyll nopeuskisoja
Toi saumallinen on vaan hiton paljon halvempaa, eli käyttäis mieluummin sitä kerta se säännöt täyttää
KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI
FUCK THE FUEL ECONOMY
Edited by - vepele on 19/01/2007 11:08:44
Byrocrat
19.01.2007, 11:24
Liite J ei tunne muuta kuin saumattoman hiiliteräksen. Siis jos rakennat autoa johon vaaditaan Liitteen J:n mukaiset kaaret niin eipä taida vesijohtoputki oikein käydä. Kannattaa tarkistaa viimeisimmästä sääntökirjasta jos ajelee AKK:n alaisia kisoja. Suunnistus-Cupin säännöt taitaa löytyä tuolta tapahtumatopikista vai oliko Kisakalenteri-topikista!
Voisi sanoa näin yleisesti, että halvalla ei yleensä saa mitään kunnollista, pätee myös turvallisuuteen - penkkeihin ja turvakaariin!!!!
Inhorealisti
Mut, eiks tossa AKK:n säännöissä vuodelta 2006 oo ihan selvästi, et jos käytetään
saumallista putkea tulee seinämä vahvuuden olla vähintään 3,2mm ja niin edelleen
KYLLÄ KASISSA ON KAUNIS ÄÄNI
FUCK THE FUEL ECONOMY
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/offroad.htm#ryhmat
Edited by - vepele on 19/01/2007 11:35:21
quote:
Liite J ei tunne muuta kuin saumattoman hiiliteräksen. Siis jos rakennat autoa johon vaaditaan Liitteen J:n mukaiset kaaret niin eipä taida vesijohtoputki oikein käydä. Kannattaa tarkistaa viimeisimmästä sääntökirjasta jos ajelee AKK:n alaisia kisoja. Suunnistus-Cupin säännöt taitaa löytyä tuolta tapahtumatopikista vai oliko Kisakalenteri-topikista!
Voisi sanoa näin yleisesti, että halvalla ei yleensä saa mitään kunnollista, pätee myös turvallisuuteen - penkkeihin ja turvakaariin!!!!
Inhorealisti
Lue säännöt ennenkuin vastaat, Trialissa on AINA kelvannu saumallinen putki!
Kova jätkä vinssaamaan!
Byrocrat
19.01.2007, 15:31
quote:
quote:
Liite J ei tunne muuta kuin saumattoman hiiliteräksen. Siis jos rakennat autoa johon vaaditaan Liitteen J:n mukaiset kaaret niin eipä taida vesijohtoputki oikein käydä. Kannattaa tarkistaa viimeisimmästä sääntökirjasta jos ajelee AKK:n alaisia kisoja. Suunnistus-Cupin säännöt taitaa löytyä tuolta tapahtumatopikista vai oliko Kisakalenteri-topikista!
Voisi sanoa näin yleisesti, että halvalla ei yleensä saa mitään kunnollista, pätee myös turvallisuuteen - penkkeihin ja turvakaariin!!!!
Inhorealisti
Lue säännöt ennenkuin vastaat, Trialissa on AINA kelvannu saumallinen putki!
Kova jätkä vinssaamaan!
Niinhän Trialissa on kelvannut ja joissakin jopa kalusteputkesta tehdyt ovat tainneet mennä läpi mutta kirjoitin mitä Liite J:n kohdalla sanotaan ja siellä puhutaan minimivaatimuksena saumattomasta hiiliteräksestä.
Tarkennuksena kysyjälle niin vuoden 2007 sääntökirjassakin Offipuolella sallitaan edelleenkin 3,2mm paksuinen saumallinen putki pääkaaren materiaaliksi!
Olen edelleenkin sitä mieltä että turvallisuudesta ei kannata tinkiä!
Inhorealisti
quote:
quote:
quote:
Liite J ei tunne muuta kuin saumattoman hiiliteräksen. Siis jos rakennat autoa johon vaaditaan Liitteen J:n mukaiset kaaret niin eipä taida vesijohtoputki oikein käydä. Kannattaa tarkistaa viimeisimmästä sääntökirjasta jos ajelee AKK:n alaisia kisoja. Suunnistus-Cupin säännöt taitaa löytyä tuolta tapahtumatopikista vai oliko Kisakalenteri-topikista!
Voisi sanoa näin yleisesti, että halvalla ei yleensä saa mitään kunnollista, pätee myös turvallisuuteen - penkkeihin ja turvakaariin!!!!
Inhorealisti
Lue säännöt ennenkuin vastaat, Trialissa on AINA kelvannu saumallinen putki!
Kova jätkä vinssaamaan!
Niinhän Trialissa on kelvannut ja joissakin jopa kalusteputkesta tehdyt ovat tainneet mennä läpi mutta kirjoitin mitä Liite J:n kohdalla sanotaan ja siellä puhutaan minimivaatimuksena saumattomasta hiiliteräksestä.
Tarkennuksena kysyjälle niin vuoden 2007 sääntökirjassakin Offipuolella sallitaan edelleenkin 3,2mm paksuinen saumallinen putki pääkaaren materiaaliksi!
Olen edelleenkin sitä mieltä että turvallisuudesta ei kannata tinkiä!
Inhorealisti
3,2 seinämällä varustettu putki kestää takuulla sen mitä Trialissa tarvitsee kestää ja avo-autoissa jopa paremmin kuin ralli sääntöjen vaatima 2,5 seinämällä oleva putki koska paksumpi materiaali kestää paremmin pienelle alueelle kohdistuvan iskun, esimerkiksi kun auto kaadossa kolahtaa suoraan kiveäpäin, tämä on koettu käytännössä. Ohutseinämäinen putki voi mennä mutkalle jo puuhun nojaamalla, tämäkin on nähty.
Eikös tällä palstalla pääsääntöisesti keskustella Offiautoista, ainakin niiden jotka on säännöistä jotain tietävinään pitäs ymmärtää tämä, ja se ilmeni kyllä jo ekasta kysymyksestä että offiauton kaaresta on kysymys.
Kova jätkä vinssaamaan!
ite vuosi sitten tehnyt saumallisesta vesijohtoputkesta ulkohalkasialtaan 48mm ja 3,2mm seinämällä ja on kelvanneet trialiin ja luokka pro-modi.
www.montenegrooffroad.com
Mistä muuten katsastaja huomaa onko se putki saumallista vai saumatonta, maalattuja kun ovat. Raapii tikulla siitä 6mm koe-reiästä ja tunnustelee onko sisällä sitä saumaa...?:)
Ei ole aikomus kiertää turvallisuus sääntöjä, uteliaisuuttani kysyn. Tiedän kyllä yhden isolohko-valiantin mikä leimattiin vanhoilla ohuemmilla kaarilla kepulikonsteja käyttäen. Siitä on yli kymmenen vuotta aikaa.
Suomen Autoteollisuus Oy ja British Leyland Motor Corporation = Sisu A-45
quote:Mistä muuten katsastaja huomaa onko se putki saumallista vai saumatonta, maalattuja kun ovat. Raapii tikulla siitä 6mm koe-reiästä ja tunnustelee onko sisällä sitä saumaa...?
Ei ole aikomus kiertää turvallisuus sääntöjä, uteliaisuuttani kysyn. Tiedän kyllä yhden isolohko-valiantin mikä leimattiin vanhoilla ohuemmilla kaarilla kepulikonsteja käyttäen. Siitä on yli kymmenen vuotta aikaa.
Eiköhän se ole rakentajan vastuulla, säännöt tässä kohtaa vain ohjeistavat rakentajaa. Rikollista toimintaa tuosta tulee, jos auton kuski tai matkustajat eivät tiedä huonoista kaarista..
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet