View Full Version : Rangen moottorinkasaus vinkkejä!
Elikkäs kysäisin pari vinkkiä, katselin tuota 4x4 sarjaa ja siinä se äijä laittaa ennen nostajia sinne nostajien pesään jotain erikoisöljyä. mitähän se on? ja tarvitseeko laittaa, vai onko suotavaa että laittaisi? ja pitääkö laakereille laittaa joku tietty öljy ennenku laittaa kampiakselin ja männät kiinni kampiakseliin? onkos uusilla nostajilla väliä mihinkä mikäkin tulee? vinkkejä kaivataan. Kiitoksia jo etukäteen. minulla on kirja jossa on kerrottu paljo mut englanti on aika hakusessa siinä.
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Ahosensetä
18.01.2007, 06:16
Laita koneen liukulaakereihin tavallista moottoriöljyä kokoonpanossa.
Uusien nostajien paikoilla ei ole merkitystä. Nostajissa pitäisi olla öljyä sisällä, mutta ne voi laittaa likoamaan moottoriöljyyn ennen asennusta. Nostajan ja nokan väliin tarvitaan öljyä parempaa sisäänajovoiteluainetta.Siihen myydään ihan omaakin, mutta MoS-rasva käy myös.
Nokan sisäänajo heti remontin jälkeen tapahtuu noin 1500-2000 r/min kierroksilla 15 minuuttia.
T, Antti
Kiitoksia. tuota MoS rasvaako pitäisi saada ihan autotarvike liikkeestä? onkos mäntien kohalla väliä kun laittaa ne päätyrattaat ja sen ketjun paikoilleen? niissähän pitää olla merkit vastakkain.
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Ahosensetä
18.01.2007, 08:20
Ykkönen on yläkuolokohdassa, kun nokan merkit ovat kohdallaan. Nokka-akselin rattaan puolat ovat vähän vinossa, mutta ajoitus menee niiden merkkien mukaan.
T, Antti
moggirange
18.01.2007, 10:17
Muista pyörittää porakoneella pumppuakselista, että saat öljynpaineen nousemaan ennen koneen ensikäynnistystä!
No kyllähän tuosta nyt pääsee!
Cranen ohjeissa sanotaan kierroksiksi 1500-3000 välillä vaihdellen. Samalla pitäis kytätä että työntötangot pyörii, jolloin tietää että nostajatkin pyörii. (paljonko öljyä on pitkin konehuonetta tässä kohtaa?) Koneessa ei sais olla synteettisiä öljyjä eikä mitään lisäaineita. Ja tuota moly-tököttiä nokkiin ja nostajien pohjiin.
http://www.cranecams.com/?show=faq&id=1
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
kokkolanpoika
19.01.2007, 16:02
Henkilö kohtasesti oon upottanut nostajat aina viikoksi moottoriöljyyn likoomaan, ja ois hyvä pumpata niitä siellä öljyssä jos vaan onnistuu, niin sillon saadaan öljyä nostajan sisälle valmiiksi, sitä öljyä ei kuitenkaan sinne niin paljoa mene jos sen vaan panee likoomaan.
Asennus vaiheessa en oo käyttänyt muuta kuin moottoriöljyä, en mitään ylimääräisiä tököttejä ikinä.. Enkä käytä.
Ainakin 4 tai 5teen rooverin v8 koneeseen ollaan tässä talossa vaihettu nokka, ja aina ollaan kaadettu litroittain moottori öljyä nokan päälle, ja sit kasaan, ja seuraavana päivänä viimestään käyntiin. Toki myös se öljypumppu kannattaa pyörittää niinkuin moggirange sanoi.
Nyt on tuoreimmalla nokalla (kent camssin virinokka kylläkin) ajettu 40tkm, ja 10tkm aikana käytetty imusarja pois, ja samalla katottu nokan kunto, niin nokassa oli vielä paikotellen semmonen mattapitakin tallella. Lähes saman näköinen kuin pakasta vedettynä.
Muilla koneilla on ajettu varmaan 100tkm ja ei mitään ongelmaa. Näissä vakionokat.
Nokan sisään ajoa ei ole tehty aivan ohjeiden mukaan mihinkään koneeseen. Yleensä käytetty hetki tyhjäkäyntiä niin että kone rupiaa lämpenemään, sit kaasuteltu varovasti sinne 1000-3000 asti pumppailemalla kaasua. En tiedä onko hyvä tapa, mutta meillä ei oo ollu mitään ongelmaa vielä.
Hirvittävältä tuo niiden sisään ajo konsti kuullostaa, en suoranaisesti raaski yhtä jaksoiseti huudattaa paikalla konetta noin paljoa. Pienempi määrä saa riittää tässä talossa.
Timo..
Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee?
http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg
quote:
Nostajan ja nokan väliin tarvitaan öljyä parempaa sisäänajovoiteluainetta.
Oma kone on juuri palasina pöydällä, tosin hiukan pienempi peli eli suikan litranen. Mutta sama asia siinä kun isommassakin. Koneremppaa tekee kaveri, joka on liki 30 vuotta puuhastellut erilaisten kilpakoneiden kanssa. Kysyin häneltä tuosta yllä olevasta lauseesta ja se on kuulemma hyvin oleellinen asia. Hän on "uransa" aikana korjannut useita koneita, jotka on rikottu sisäänajovaiheessa juuri riittämättömän voitelun takia.
Tumpula Racing Team
Samsonite
19.01.2007, 17:45
Oon käyttäny kasatessa STP/öljy 50/50 seosta. Autokorjaamon setä aikoinaan neuvo.http://www.clicksmilies.com/s1106/aktion/action-smiley-010.gif
<center>-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --</center>
Traveler
19.01.2007, 21:23
quote:
Oon käyttäny kasatessa STP/öljy 50/50 seosta. Autokorjaamon setä aikoinaan neuvo.http://www.clicksmilies.com/s1106/aktion/action-smiley-010.gif
<center>-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --</center>
Setä puhu asiaa (autokorjaamon:) mielestäni nostajia on turha liotella viikkoa öljyssä jos pumppaa porakoneella öljynpaineen, jolloin myös huomaa että öljynpainetta on.
Vaihtelevat kierrokset 1500-3000, sisäänajorasva on must.
Tosin monilla foorumeilla on keskusteltu siitä, että nykyöljyt ei sovellu tälläisille laahainnostajille. Josta johtuu uudehkoiden nokkien vaurioituminen. Jollain foorumilla esitettiin että uusista nokkaakseleista puuttuisi joku "mineraali" jonka takia nokat kuluu suhteettoman nopeasti.
Roverissa syynä on usein pakkasnestevuodot.
Mikä on paras moottoriöljy teidän mielestänne rangen moottoriin?
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
kokkolanpoika
20.01.2007, 19:15
quote:
quote:
Oon käyttäny kasatessa STP/öljy 50/50 seosta. Autokorjaamon setä aikoinaan neuvo.http://www.clicksmilies.com/s1106/aktion/action-smiley-010.gif
<center>-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --</center>
Setä puhu asiaa (autokorjaamon:) mielestäni nostajia on turha liotella viikkoa öljyssä jos pumppaa porakoneella öljynpaineen, jolloin myös huomaa että öljynpainetta on.
Vaihtelevat kierrokset 1500-3000, sisäänajorasva on must.
Tosin monilla foorumeilla on keskusteltu siitä, että nykyöljyt ei sovellu tälläisille laahainnostajille. Josta johtuu uudehkoiden nokkien vaurioituminen. Jollain foorumilla esitettiin että uusista nokkaakseleista puuttuisi joku "mineraali" jonka takia nokat kuluu suhteettoman nopeasti.
Roverissa syynä on usein pakkasnestevuodot.
Mää en ainakaan nostajiin saa menemään öljyä jos laitan ne uutena/tyhjänä suoraan koneeseen kiinni, vaikka pumppaan öljypumpulla niin että keinuilta rupee tulemaan öljy pihalle. Kyllä vaan raksuttaa niin pirun kauan ennen kuin hiljenee. (Loppuu ajan kanssa "minuuttien päästä" sit kun sinne sitä öljyä menee).
Suosittelen että ne laitetaan edes päiväksi öljyyn likoomaan, ja hyvä ois pumpata niitä siellä öljyastiassa.
Muistaakseni joku rooverin korjaus/viritys kirjakin suositteli että nostajia ois hyvä uittaa paripäivää öljyssä ennen asennusta. Minimissään päivä.
Mutta kukin tyylillään.
Timo..
Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee?
http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg
Pikku_Nasu
20.01.2007, 21:35
¨Mää taas oon laittanu tippakannuun sellaasen pään joka on tiivis siihen nostajan reikään. Sillä pumpannu nostajat täyteen. Ja laakereitten kans käyttäny just tota stp-öljysekoitusta. Ja tietysti käyttäny poralla pumppua. Jos yhtään jaksaa nähdä vaivaa, niin sen liftergalleryn siitä imusarjan alta voi kiillottaa/siistiä. Pakoventtiilien varret kannattaa katsoa huolella naarmujen suhteen. Jos pahasti naarmuisia, niin vaihtoon. Muuten pääsee karsta ohjurin ja venttiilin väliin ja voi tulla jumitus.
laakeripukkien ja kannenpulttien kierteisiin sitte öljyä, kun oot niitä laittamassa.
Öljypumpun jalka kannattaa purkaa ihan pieniksi ja putsata kunnolla. Tarkasta paineensäätöholkin liikkuminen vapaasti reiässään.
Antti L
millaista öljyä niihin pulttiin? ja minkäs takia niihin pultteihin öljyä?
valaiskaa tyhmää ja sanokaas mikä tuo stp on?
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Edited by - RR82 on 21/01/2007 12:17:56
quote:Laakeripukkien ja kannenpulttien kierteisiin sitte öljyä, kun oot niitä laittamassa.
Viimeksi sanoit laakeripukeista:
quote:Huvittavaa, että jossain tehtaan manuaaleista vielä kehoitetaan laittamaan tippa öljyä kierteeseen ettei leikkaa kiinni tai hapetu. Tippa lukitetta sitten seuraavaan koneeseen, mut ihan tippa vaan.
Mistä mä ymmärsin että ei öljyä vaan kierrelukitetta. No ainakin niin tein ja pysynyt kasassa :)
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=20219
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
pitää laakeripukkien pultteihin iskee kierrelukitukset. :) mitenkäs tarviitse kannenpultteihin kierrelukitukset vai käykö vain kuparitahna että saa joskus vielä aukikkin ne?
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Ahosensetä
21.01.2007, 14:53
Kannenpultteihin ei tarvitse lukitetta.
T, Antti
selvä homma.
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Samsonite
21.01.2007, 17:36
quote:
millaista öljyä niihin pulttiin? ja minkäs takia niihin pultteihin öljyä?
valaiskaa tyhmää ja sanokaas mikä tuo stp on?
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Edited by - RR82 on 21/01/2007 12:17:56
http://www.seab.fi/oljynlisaaineet.htm
<center>-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --</center>
Pikku_Nasu
21.01.2007, 18:26
Tattis baxxter. Kyllä tonkin lauseen piti mennä niin, että lukitetta pukkien pultteihin ja öljyä kannenpultteihin. Ihan puhdas ajatusvirhe.
Tuota vuoden takaista kommenttia täytyy kyllä muuttaa sen verran, että kannenpulteissa tippa tavallista moottoriöljyä on ihan hyvästä juuri tuon kiinnileikkautumisriskin vuoksi. Kuparitahna voi toimia myös. Ei mulle roverin koneessa silleen ole käynyt, mut jaggen koneessa huomasin selvästi, että pultit tuntuivat välikiristys-momentteihin kiristyvän omituisen epätasaisesti kuivina. Kevyellä öljyämisellä oli huima vaikutus. Itseasiassa jaggen ja astonin kirjat kehottavat myös öljyn käyttöön kannenpulteissa. Tietysti kaikkein tärkeintä on että kaikki kierteet ovat ehjiä ja puhtaita.
Nyt vaihtelen just kannentiivisteitä 4,2l rangen koneeseen. Pultit ovat uudempaa venyvää mallia , jotka vaihdetaan samalla. Kiristys ensin momenttiin ja sitten asteisiin.
Mitäs pultteja/kiristystapaa kokkolanpoika käyttää isoissa koneissaan?
kokkolanpoika
21.01.2007, 19:13
quote:
Tattis baxxter. Kyllä tonkin lauseen piti mennä niin, että lukitetta pukkien pultteihin ja öljyä kannenpultteihin. Ihan puhdas ajatusvirhe.
Tuota vuoden takaista kommenttia täytyy kyllä muuttaa sen verran, että kannenpulteissa tippa tavallista moottoriöljyä on ihan hyvästä juuri tuon kiinnileikkautumisriskin vuoksi. Kuparitahna voi toimia myös. Ei mulle roverin koneessa silleen ole käynyt, mut jaggen koneessa huomasin selvästi, että pultit tuntuivat välikiristys-momentteihin kiristyvän omituisen epätasaisesti kuivina. Kevyellä öljyämisellä oli huima vaikutus. Itseasiassa jaggen ja astonin kirjat kehottavat myös öljyn käyttöön kannenpulteissa. Tietysti kaikkein tärkeintä on että kaikki kierteet ovat ehjiä ja puhtaita.
Nyt vaihtelen just kannentiivisteitä 4,2l rangen koneeseen. Pultit ovat uudempaa venyvää mallia , jotka vaihdetaan samalla. Kiristys ensin momenttiin ja sitten asteisiin.
Mitäs pultteja/kiristystapaa kokkolanpoika käyttää isoissa koneissaan?
4,6sessa on orkkis kannen pultit paikallaan. Vieläpä käytetyt sellaset (kasaus hetkellä en tiennyt että ne olivat kertakäyttökamaa), ja en edes tehny viimesintä 90asteen käännöstä.
Eli eka se suositus olikohan joku 20Nm, sit 90astetta ja vielä pitäis vetää 90 astetta, mutten vetännyt. Tuo 20Nm + 90 astetta oli noin 100Nm kun testailin vuosia sitten. Ja veikkaan että 2x tuo 90astetta ois varmaan 150Nm joka on mielestäni pirun paljon alumiinilohkolle, ja vieläpä sellaselle lohkolle jolla on vaaraa haljeta jo muutenkin.
Seuraavaan kokoonpanoon ostan pinnapultit lohkoon, ne on 5x paremmat kuin alkuperäiset venyvää tyyppiä olevat.
Vanhan mallin kannen pultithan vedettiin muistaakseni 90-95Nm ja ulommaiset muistaakseni 60Nm.
Mutta noita ulommaisia pultteja ei periaatteessa kannata käyttää, tai jos käyttää niin joku 30Nm olisi sopiva. Ne vääntävät kantta epäedullisesti, jonka seurauksena on herkemmin rikkoutuva kannen tiiviste. Sen takia 4,6sessa ja 4,0 moottoreissa ruvettiin käyttämään 10 pulttista kiinnitys tapaa kannessa, koska sillä saatiin eliminoitua/pienenettyä kannen tiiviste vikoja.
Ja runkolaakeri pukkeja ei tarvitse liimata, vaan öljyäminen riittää niihinkin pultteihin ainakin alla olevan linkin mukaan. Ja en oo ite niissä käyttänyt lukitetta koskaan, ja hyvin on kestänyt.
Ja ei ainakaan 4,6sen alakerrassa näy lukitetta kun piruuttani otin 2 pulttia pois "vara" lohkostani. Ihan öljyä koko matkalla. Ja tämän koneen pitäs olla iha tehtaan jäljiltä alakerran osalta.
Tuossa hiukan tietoa momenteista ja öljyn/lukitteen tarpeesta.
http://www.landrover.ee/est/files/manuals/cars/rrc/rrm_TorqueValues1.pdf
Timo..
Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee?
http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg
quote:Ja runkolaakeri pukkeja ei tarvitse liimata, vaan öljyäminen riittää niihinkin pultteihin ainakin alla olevan linkin mukaan. Ja en oo ite niissä käyttänyt lukitetta koskaan, ja hyvin on kestänyt.
Ei runkolaakeripukkien pulteissa muuten liimaustarvetta oliskaan, ellei noita olis (muillakin) pyörineet itsestään auki. Vielä kun tietäis sen perimmäisen syyn noitten pulttien aukeamiseen. Tuskin tehtaalla on jäänyt löysälle, eli onko vaan momentti liian pieni tai jokin muu suunnitteluvirhe? Pinnapultit runkolaakeripukeille olis tietty se varmin ratkaisu, mut ei taida olla ihan halpoja?
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
kokkolanpoika
21.01.2007, 19:57
Tuo 3,5sen alakerta on muutenkin täys susi verattuna 4.0 ja 4,6seen.
Runkolaakeripukit halkee itestään myös. Meillä oli yks auto jossa oli 2 runkolaakeripukkia keskeltä poikki ja kone toimi vielä, oli jopa öljynpainettakin tallella mittarin mukaan.. :)
Voihan sinne olla hyvä sit näissä tapauksissa laittaa hiukka liimaa, vois kait itekkin varautua moiseen liimaamiseen seuraavassa koneessa.
Alakerran (ARP:n tekemä) pinnapultti sarja maksaa briteissä 90euroa + rahti suomeen.
Veiveille samanen sarja noin 93euroa.
Yläkerran pulttisarja 202euroa. Sisältää myös vanhaan malliin riittävästi pultteja.
Usa partsin hesassa pitäs kans myydä ARP:n pultteja että voi sieltäkin kysyä päivän hintaa.
Timo..
Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee?
http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg
Mihinkähän momenttiin noi rangen laakerinpukkien pultit kannattaa kiriä? 90-95Nm? ja kannaattako pakkas proput vaihtaa? vai käykö vanhat vielä.
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Pikku_Nasu
21.01.2007, 22:58
Hyvää keskustelua syntyy..
Hassu juttu, unohtui mainita aiemmin, että tän 4,2sen 19 pulttia on noita "venyviä" ja vas lohkon ulompi etummainen vanhan mallinen. Siihen kun tulee se laturin jalka kanssa kiinni. Tehtaan kirjassa(range 3,9&4,2 90-94) ei ole mitään erimainintoja eri pulttityyppien kiristyksistä.
Eli myös noita "venyviä pultteja" on vedetty vain tuohon vanhaan 90-95Nm momenttiin?
Se 4,6sen viimeset 90 astetta on varsinkin juuri niitä tilanteita , joissa kierteitten pitää olla hyvin öljytyt.
Pakko myöntää, et on vaikea päättää miten tän koneen nyt kiristän.
Voi hyvin olla, ettei nuo pultit ole edes kertakäyttökamaa, 4,6sen kirjassa vaan sanotaan selvästi pulttien uusimisesta. Ja kaikki asteisiin vedettävät pultit mitä oon nähnyt, on toistaseks ollu vaihdettavia.
Pakko ne on vaihtaa jo takuukysymysten takia. Luulen, et kiristän täs konees 4,2sen kirjan mukaan. Säilyy selkeys. Ulommainen rivi on jo jätetty pois tästäkin koneesta. Ne katos jossain 90-luvun puolivälissä vähän epäsäännöllisesti. Ne mä oon kans aina vetäny ihan minimimomenttiin.
ARP:n pultteja oon funtsaillu kans omiin projekteihin, mut ei ole tullut vielä todellista tarvetta.
Ebayssä näkyy olevan ARPn pultteja kans tarjolla hyvin.
Laakeripukkien pulttien liimaus on mun mielestä kyllä tärkeää ainakin just näissä vanhemmissa koneissa.
Antti L
Mikäs on se minimi momentti näissä ulommaisissa kannen pulteissa ja runkolaakerinpukeissa?Tarvitseekos rangen moottorin melkeinpä heti koneremontin jälkeen käynnistää? vai haittaako jos käynnistämistä ei suorita heti kuukauteen tai pariin? vai onko jo liian pitkä aika.
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Edited by - RR82 on 22/01/2007 07:30:07
Pikku_Nasu
22.01.2007, 08:14
Katon tänään töissä vähän eri vuosien momentteja. palataan asiaan illalla.
Antti L
Ameriikassa joku firma tarjosi kaupan sellaista Rosteripulttisarjaa Rangen (Buickin) koneeseen. Kun muistaisi misä se oli...
pulttisarja (http://www.stainlessbolts.co.uk/id15.html)
Olisko nuo hyvät vai jotain haittaa.
_ _ _ _ _ _ _
#RR V8 -76#
#LR S1 -55#
Myytävänä projekti STW109" (http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=19103)
Edited by - HäRVeli on 22/01/2007 15:32:47
Joo. Laittelen tänään nostajat öljyyn ja huomenna kasataan ne. tänään jos sais kampiakselin kiinni ja männät laitettua kiinni.
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Tapsa_ja_Dumbo
22.01.2007, 16:10
Tässä kohtaa kandee muistutella mieleen näitäkin aisioita, joita on kyl käsitelty muissakin topikeissa - tosin eri linkkien kautta.
http://www.ttalk.info/Zddp.htm
Tapsa
- Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea -
kokkolanpoika
22.01.2007, 16:14
quote:
Mihinkähän momenttiin noi rangen laakerinpukkien pultit kannattaa kiriä? 90-95Nm? ja kannaattako pakkas proput vaihtaa? vai käykö vanhat vielä.
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Runkolaakerien pukit 68-75Nm ja takimmainen eli vauhtipyörän päässä oleva pukki 88-95Nm.
Pakakspropuista että jos vanhat eivät vuoda, niin kannattaako niitä turhaan repiä irti? Eihän ne ole kulutus tavaraa. Korroosiota korkeintaan.
Mää en oo koskaan niitä vielä vaihtanut. Mutta jos haluut niin vaiha pois.
Ja RR82:selle että minimi ulommaisten pulttien momentti on 54Nm.
Mutta minä en vetäis niitä edes tuohon, vaan joku 25-30Nm että ne pysyy eikä menee paskaa lohkon kierteisiin.
Timo..
Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee?
http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg
Entä Kannen pulttien kiristysarvot?
Kiitoksia noista momentti tiedoista. Olettekos te aina kun olette kampiakselia irroittaneet paineilmalla öljyreijät puhaltaneet puhtaaksi? vai mitkä lie siinä keskellä kampiakselia ne pienet reiät.
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Edited by - RR82 on 22/01/2007 20:47:27
quote:
Tarkasta paineensäätöholkin liikkuminen vapaasti reiässään.
Antti L
Pitäisikö sen ihan vapaasti siinä liikkua? miten sen saa sillai liikkumaan. minulla se oli aika nihkeä liikkumaan. ei kunnolla tullut ulos sieltä.
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Minkäslainen on avata rangen vaihelaatikko. en osaa sanoa mikä se malli on mikä tossa vuoden 82 mallissa on. Vai voiko jotenkin kokeilla toimiiko laatikko ilman aukaisiua?
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Ahosensetä
23.01.2007, 00:09
Sulla on nelivaihteinen LT95. Ei se nyt mahdottoman vaikea ole avata, mutta en usko, että kannattaa, ellei oireillut mitenkään aikaisemmin. Pieni ääntely ei ole oire :)
Voit käydä sen läpi lattiallakin. Kaikki vaihteet yksitellen pesään ja pyörität kytkinakselia käsin. Jos laakereissa tai rattaissa on sanomista, niin yleensä tuntuu epätasaisena käyntinä. Eihän tämä tietenkään kaikkia vikoja paljasta. Samat testit jakolaatikolle ja sen keskitasauspyörästölle.
T, Antti
Jos se laatikko on puhtaana lattialla, ni keskitasauspyörästö pois ja kurkkaa mitä sille kuuluu. Ja päälaatikon puolelta kurkkaa pakin siirtäjän jos siitä sivuluukusta sen pääsee näkemään? Ainakin siitä luukusta pitäis nähdä jos jotain muhjua on lootan pohjalla. Sit tietty kardaanilähtöjen stefat voi vaihtaa kun pääsee hyvin käsiksi. Ja keskitasauspyörästön lukon alipainekellon kiinnityspultit (ristipäät M8) vaihtaa kuusiokoloiksi ni on mukavampi ottaa irti jos joskus tulee tarve.
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
Kyllähän se lattialla on.Kiitoksia baxxterille vihjeestä. Mitenkäs sitten tuo aikaisempi kysymys että miten sen öljyn paineensäätöholkin saa liikkumaan vapaasti, senhän pitäisi mennä pohjaan ja tulla sieltä helposti pois. minulla se tahmaa just sinne pohjaan eikä kovin helpolla pois tule.
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Ahosensetä
23.01.2007, 08:21
Uusi suodatinrunko :)
Voihan sitä koittaa herkistää hoonaamalla reiän kevyesti. Silloin holkin voisi kyllä uusia, ettei välys kasva liian suureksi.
T, Antti
Onko se uusi runko kalliskin?
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Pikku_Nasu
23.01.2007, 19:42
Sano sää Antti se hinta, mä niistä mitään tiedä.
Kyllä se holkki tosiaan melkein joka autossa tulee vähän huonosti ulos sieltä.
Tärkeintä on pestä se runko hyvin ja tarkastella holkki+runko naarmujen varalta.Holkin jousen pitää olla ehjä. Se ei ainakaan ole kauhean kallis.
Kasatessa pumpun voi täyttää vaseliinilla, se auttaa pumppua imemään öljyä ensalkuun.
Tämä on ihan vanhassa rangen kirjassa oleva ohje.
Tuli vaan mieleen, et eiks sulla sitten ole mitään kirjaa, mist näkisit noita momentteja ym. tietoja?
Antti L
Kyllä mulla on kirja. löysin nettisivutkin jossa on noi momentit. eli sen ei tarttee putkahtaa ulos sieltä jos kallistaa vain sitä runkoa?
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Ahosensetä
24.01.2007, 08:12
On se suodatinrunko jo vähän kalliimpi osa, muistaakseni hiukan yli 200 e. Holkki ja jouset ovat halpoja osia.
Heh.. onkos se sillo hyvä ku se tulee nihkeesti pois? vai pitääkö sen hölähtää ihan kunnolla sieltä pois
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Ahosensetä
24.01.2007, 09:01
Kyllä sen pienellä voimalla kuuluu liikkua. Varsinkaan hetkittäisiä takalteluita ei saa olla.
T, Antti
quote:
Kyllä sen pienellä voimalla kuuluu liikkua. Varsinkaan hetkittäisiä takalteluita ei saa olla.
T, Antti
Sitten isken vain kasaan. sen puolinen pinta joka menee koneenkupeeseen kiinni kannattaako se hioa tasaiseksi jollai 400-800 hiekkapaperilla? näin kerrottii tuossa 4x4 sarjassa?
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
Ahosensetä
24.01.2007, 09:46
Kannattaa hioa.
Mitenkäs ne öljykanavat Rangen moottorissa ja kampiakselissa? oletteko henk.kohtasesti puhistaneet ne paine-ilmalla? Mitenkäs sitten, onko konetta pakko käyttää heti kone remontin jälkeen? vai voiko sen antaa olla jonkin aikaa ja sen jälkeen käyttää? mitenkä kalliita on nuo Strömberin kaasuttimien täydellinen huoltosatsi. eli tiivisteet ja kalvot? Paljonka maksaa kaasuttimiin neulat ja kaikki ?
it's an off road thing, you wouldn't understand it.
minkäs hintaisia ovat uudet nostajanvivut, Kytkin ja paineasetelman kaikki osat?
it's an off road thing, you wouldn't understand it.