PDA

View Full Version : Panhardin asemointi


Tuhnu
16.01.2007, 00:34
Suikkaan tuossa taka-akselin panhardia suunnitellessa tuli ajatuksiin että onko väliä onko panhard akselin etu- vai takapuolella? Siis nimen omaan taka-akselilla. Taka-akselin etupuolelle saisi näpsäkästi kiinni ilman "suurempia muokkaamisia", taakse laitettaessa tankkia tulisi mahdollisesti siirtää. Tosin sekään ei ole tuon rojektin kanssa mikään mahdoton juttu. Etupuolelle laitettaessä siihen kohdistuu suurempi voima sivuttais väännössä johtuen pitemmästä vipuvarresta jonka tukivarret työntää, mutta sehän on torjuttavissa tarpeeksi jämerällä tavaralla. Ja laitanko panhardin ristiin etupanhardin kanssa vai saman suuntaisesti?

jnu
16.01.2007, 00:59
En ole asiantuntija mutta fiilispohjalta sanoisin että voi olla etupuolella. Ja mielipidelinjalla jatketaan, ei liene suurta merkitystä onko panhardit ristiin vai samaan suuntaan. Eiköhän tärkeämpää ole luotettava ja esteettä liikkuva ratkaisu kuin millimetrit kiinnityspisteissä. Kohta siellä on kuitenkin pari senttiä väljää. :)

**************
Jussi ja Suzuki

Ahosensetä
16.01.2007, 05:18
Voi olla etupuolella.

Laita samansuuntaiseksi etupanhardin kanssa. Maantiellä tällä saattaa olla vaikutusta sen panhardin aiheuttaman pienen sivuliikkeen vuoksi. Jos tangot ovat samaan suuntaan, niin myös akselit liikkuvat samaan suuntaan, mutta jos tangot ovat ristissä, niin heitossa toinen akseli siirtyy oikealle ja toinen vasemmalle eli kori kiemurtelee. Saattaa olla epämiellyttävää tai aiheuttaa pahimmillaan jopa pidon menetyksen. En ottaisi riskiä ton kanssa.


T, Antti

JF
16.01.2007, 07:18
Mielenkiintoista, useimmissa autoissa joihin itse olen törmännyt on panhardit olleet ristissä. Siitä oli kyllä viestiketjukin:

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=6699

Riskejä pitää ottaa, sanoi autotehtailija...

Ahosensetä
16.01.2007, 08:02
Yllättävä ratkaisu ... osaako kukaan selittää miksi panhardit on laitettu ristiin?

Jos panhard-tanko on melkein vaakasuorassa, niin silloin ei suunnalla ole mitään väliä. Offikikottimissa tangot ovat usein aika paljon jyrkemmässä kulmassa kuin vakiossa ja eroja saattaa tulla.

Kerro kumminkin lopuksi kuinka tangot tulivat ja miltä alusta tuntuu :)


T, Antti

Repro
16.01.2007, 09:04
Justiinsa kattelin kaverin pikku corollan alle ja siellä oli taka-akselilla panhardi 45 asteen kulmassa pituussuuntaan nähden, oli siellä kyllä säädettävät nelilinkitkin, tuolla asemoinnilla ei luulisi akselin liikkuvan niin paljon sivuttain joustoissa.

"Suck my dick"
-Ron Jeremy
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10

Tuhnu
16.01.2007, 12:57
Kyllä mekin pohtiessamme tultiin siihen tulokseen että samansuuntaiseksi ne asemoidaan, juurikin välttääksemme "kiemurtelun". Etupuolelle akselia panhardin asemointi vaatii vain pientä säätöä jarrupaineen säätimelle, panhardin asemoiminen taakse olisi tosiaan pakottanut tankin siirtämiseen.

Sopivat iskarit vielä puuttuvat. Edessä lenkki/tappi kiinnityksellä, takana lenkki/lenkki kiinnityksellä. Taakse iskarit tulee jokseenkin vinoon, edessä inhottavan pystyyn joka vaatii kohtuullisen pitkää iskaria. Sopivia iskareitakin saa ehdotella. Taakse riittänee iskunpituudeksi noin 20cm, eteen mieluummin lähemmäs 30cm.

kivinen
16.01.2007, 14:26
Missäs autossa panhardit sitten on samansuuntaiset?

Akselin etupuolelle tuleva panhardi tuntuis rajoittavan vähemmän joustoa kuin takapuolelle tuleva.

www.alanmiehet.com #1