View Full Version : Miksi Salisbury parempi?
KajdePuu
09.01.2007, 22:45
Miltä kohdin Roverin akseli on Salisburyä heikompi? Vetarit, välitys, laakerit, rihlat vai mikä pettää Salisburyä herkemmin?
Jarrut kai on samat? Omassa s2a:ssa siis alkuperäinen Rover huutavalla välityksellä. Olisko syytä hankkia ja kunnostaa yks Salisbury valmiiks? Tulevaisuudessa koukussa on yhä useammin paljon painoa, perän hajoamiseen/vikaantumiseen on aineksia.
Pessimisti ei pety.
Välitys on salisburyssä reilusti järeämpi kuin roverin 4,7 (serieksestä) välitys, joka on kenties vielä heikompi kuin roverin 3,54 (rangen yms)
Vetarit ovat paksummat (1,24" vs. 1,11") sekä erilainen uritus (24 vs 10) Samat vetarit on kyllä uusimmissa rover-perissäkin.
Tasauspyörästö on salisburyssä 4:llä pikkurattaalla päinvastoin kuin uusimpia lukuunottamatta rovereissa 2:lla. Tietty myös aivan eri kokoluokassa.
Laakerit ovat salisburyssä suuremmat, tällä tosin ei taida olla muuta vaikutusta, kuin kalliimmat laakerit.
Maavara tietty häviää tuo salisburyn suuremman koon myötä, mutta varsinkin jos meinaa kärryä vetää yms rasittaa taka-akselia, on se salisbury ainoa järkevä vaihtoehto. Salisburyyn uudet laakerit ja varsinkin uusi välitys on kalliimpia, joten huonoa ei tietty kannata ostaa. Salisburyn korjaaminenkin on hankalampaa.
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
KajdePuu
09.01.2007, 23:38
Meneekö tollanen "heittämällä" paikalleen? Sopiiko kardaanin laippa, jousten u-pultit yms? Jarruputket nyt saakin mennä uusiks.
Pessimisti ei pety.
Ahosensetä
10.01.2007, 04:50
Kyllä SII/IIA Rover-akselin ja SIII Salisburyn suurin ero tulee vetareiden kestävyydestä. Rover-akselin välitys ja tasauspyörästö kestävät normikäytössä.
Salisbury sopii suoraan, mutta kardaanin pituudessa on hiukan eroa. Vanha saattaa olla liian pitkä (pituusliuku pohjaa). Yritä ostaa samalla taka-akseli ja ainakin pituusliuultaan ehjä takakardaani. U-pultitkin saattavat olla hiukan pidemmät, joten nekin vosi ottaa luovuttaja-autosta (jos vaan ovat kelvolliset).
T, Antti
KajdePuu
10.01.2007, 10:35
U-pultit tuskin ongelma, jos akselin ympärysmitta ei ole isompi. Uudet uut paikallaan ja vielä lyhentämättä.
Pessimisti ei pety.
Lyhyeen seriekseen joutuu tekemään jousien kiinnikkeet uusiksi. Ei ole kukaan tainnut tehdä valmiiksi pätkän "jousivälille" salisburya.
LWB:hen menee suoraan. U-pulteissa ei muistaakseni ollut eroa.
Kardaania sai lyhentää 50mm, tehtiin se ihan suosiolla.
Maavaraa tuolla menettää 1-2".
Salisburyn _tasauspyörästön_ sanotaan olevan kestävämpi kuin D60.
Vetarit taas hieman heikommat kuin D60:n, mutta erittäin kestävät.
Paloauto-blogista löytyy jotain tietoa, siihen vaihdettiin roverin tilalle salisbury.
Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti (http://shuttle.daug.net/donna/)
akseli meni kyllä sinne ilman suurempa ongelmaa, mielenkintoisempi oli kardaani ongelma, se ratkes kun siirsin akselin noin 30mm taksepäin.
ei se niin paljon maavara pois ottanut että siitä olisi isompi ongelma. ja on kyllä sennverran paksust matskusta tehty (painaa ihan prklsti) niin eiköhän se vähän kolhujakun pitäis kestää.
kasitääkseni se on alumperin ollu trukin akseli, eli tehty kestämää. ja sen painolla se tuo takapään painopistettä jonkunverran alaspäin, mike ei mun mielestä ole huono juttu.
Ahosensetä
11.01.2007, 05:22
quote: akseli meni kyllä sinne ilman suurempa ongelmaa
Olivatko jousien vastinpinnat akselilla oikealla leveydellä?
quote:mielenkintoisempi oli kardaani ongelma
Tämä tulee vain 88", kun siihen sopivaa kardaania ei välttämättä ole valmiina. SII/IIA 109":ssä (niinkuin KajdePuulla) ratkeaa helposti SIII takakardaanilla.
T, Antti
quote:
quote: akseli meni kyllä sinne ilman suurempa ongelmaa
Olivatko jousien vastinpinnat akselilla oikealla leveydelläa
T, Antti
jouduin siirtämä ne vastinpinta palat, mutta ei se ongelmia tuottanut, pari tuntia kesti.