Kirjaudu sisään

View Full Version : Suzuki sj410 tyyppiviat


skandinista
14.12.2006, 14:52
Olen hankkimassa otsikossa mainittua kärryä. Mitä kannattaisi huomioida koeajossa ja mitä tyyppivikoja mallissa on? Vuosimalli on -82.

-ska-

olipa kerran mies ja jakoavain

samisami2
14.12.2006, 15:05
Yks topici ylempänä sieltä löytyy tämmönen...
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=5961

FAQ ja FYI -listat
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=5103

-Offroad Ylä-Pirkanmaa- Ajopäivä Koronkylässä 16.12 klo 10 (http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=30230)

-Kuvia tapahtumista- (http://kuvablogi.com/blog/2800/)

skandinista
14.12.2006, 15:08
Ah, kitos. Search (suzuki sj410) ei löytänyt tuota. Suzna=suzuki

olipa kerran mies ja jakoavain

Heguli
14.12.2006, 18:22
Mikäli kori on alkuperäisessä kunnossa niin on aika ruosteinen. Kori on helppo purkaa ja heivata irti rungosta, eli ruostevaurioiden korjaus on aika helppoa. Vaatii vain aikaa, taitoa ja vehkeet. Tarkista koeajolla voimansiirron jurinat ja kolinat. Tai siis niitä ei saisi tietenkään olla. Toki voimansiirto pitää ääntä mutta mitään erityistä kolinaa ei saa kuulua. Testaa etumurroksien kunto ajamalla asfaltilla hitaasti ratti tapissa kumpaankin suuntaan. Jos kolisee/napsuu, niin murrokset on sököt. Jos pakoputkesta tulee runsaasti savua, on moottorista jotain enempi rikki. Pieni musta savu kertoo yleensä kuluneista venttiilien tiivisteistä. Ota autoa katsoessasi tulppa-avain mukaan ja tutki jokainen sytytystulppa. Niiden väristä voit päätellä jotain koneen kunnosta. Kömmi auton alle ja tutki ruostevauriot, mahdolliset öljyvuodot, jousipakkojen kunto jne. Samalla ravistele voimakkaasti jokainen kardaaniakseli. Jos tuntuu välystä niin ristinivelet menee vaihtoon. Koeajolla tutki ohjauksen väljyys, koneen vastaavuus kaasuun, täristääkö joillain nopeuksilla jne. Pyri ajamaan myös maantiellä, jotta pääset ajamaan ”isoa kovaa”.

Siinä ainakin muutama juttu, joita kannattaa katsella.


Liikkuva jääkaappi rules....

jnu
14.12.2006, 22:38
Ei kuitenkaan kannata huolestua mistään ristikoista tai murroksista, niitä saa halvalla uusia.

**************
Jussi ja Suzuki

Hessu_Hopo
14.12.2006, 23:17
Jos kerran Suikan haluaa se on vaan ostettava! Ne 410:t on kaikki jo niin vanhoja että kyllä niistä varmasti vikoja löytyy jos liian tarkkaan tutkii ;) Sanoisin näin että jos moottori tuntuu olevan kunnossa eikä koppa ole aivan läpimätä (runko on yleensä jostain ihmeellisestä syystä ruosteeton) niin muut puutteet saa suhteellisen pienellä vaivalla ja rahalla kuntoon. Esim. laakeroin taannoin vaihteiston uudelleen eivätkä uudet laakerit vaihteistoon maksaneet laakeriliikkeessä kuin muutamia kymmeniä euroja !

Hessu

Heguli
15.12.2006, 06:44
quote:
Ei kuitenkaan kannata huolestua mistään ristikoista tai murroksista, niitä saa halvalla uusia.

Pitää paikkansa. Samaten Hessu_Hopon kommentti on asiaa. Tuli vaan nuo viat/tarkistuskohteet mieleen, kun omassa suikassa niissä oli vikaa. Sain kivasti pyyntihintaa tippumaan, kun autosta löytyi vikaa sieltä ja täältä. Toisaalta jos esim. nuo viat on autosta korjattu, niin se kertoo jotain myyjän yleisestä asenteesta autoon.

Mutta ostamalla noin vanhan auton saat itsellesi kivan harrastuksen :)

Liikkuva jääkaappi rules....