View Full Version : Toyotan suuttimien asennuksesta?
KarvaTurpa
13.12.2006, 21:19
Pikkuhiljaa on tullut puunattua läjän suuttimia uuteen elämään ja nyt olisi aika lyödä kilut nippuun ja kiinni kanteen. Sellainen juttu tuli kuitenkin mieleen, että kannattaako noita suuttimen kierteitä voidella jollakin ennen kuin niputtaa ne? Kupari-/alumiinipastaa...vai ei mitään? Entäpä sitten kanteen kierrettävä kierre...siihenkinkö jotain vai eikö?
Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa:)
yleensä ei tarvi mitään mut helpottaahan se jatkossa irrotusta
kuparitahna on siihen hyvä aine
T: nyybi patukuski
Note! This message was posted anonymously!
mites kannattaakohan ne liekkirenkaat uusia samalla? mitähän ne kustantaa?
______________________
Montenegro #38
vaihdoitko itse kärjet? ja jos niin kai simmasit avautumispaineet kohdilleen. muuten momenttiin vaan kanteen.
Offroad Kainuu
MÖHKÖ Patrol
Boar Project
BY: OPA
KarvaTurpa
13.12.2006, 22:25
Paineet on säätämättä kun on jokainen suutin vielä atomeina laatikossa kukin omassa "yksiössään".
Ajattelin ensin vielä pestä nuo hyväksi löpöllä ja sitten säätää paineet ajan kanssa. Itseasiassa tarkemmin kun asiaa pohtii, niin eipä niitä taida kannattaa millään tahnalla voidellakaan koska paineita säätäessä sitä tahnaa on muuten joka paikassa...
Lieneekö vaikutusta kanteen kirimismomenttiin jos sinne väliin pyyhkäisee kuparitahnaa?
Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa:)
Kyllä sinne huoletta voi kuparitahnaa laittaa, on sen verran harva kierrekin.
Eikä suuttimen edes tarvitse olla Toytan koneissa pohjaan asti kierretty, kuten tuli Dynassa huomattua, yksi suutin oli puoli-irtonainen (pelkän yhdysputken varassa) edellisten omistajien jäljiltä ja kone kävi ihan hyvin.
KarvaTurpa
14.12.2006, 10:54
Jees, näillä eväillä jatketaan...kiitoksia.
Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa:)
harri4x4
14.12.2006, 11:56
Laita sitten uudet tiivisteet ja oikee momentti, 2L2 konessa 64Nm.
Vanhoilla tiivisteillä kasattuna vuotaa nokea suutinkärjen ja kannen välii, joka on hyvä lämpöeriste ja suutinkärki kuumenee liikaa ja se taas lyhentää suuttimien käyttöikää aiksaspaljon.
T. harri
Vituxman
14.12.2006, 14:02
Suutimen kasauksessa ei käytetä mitään lisäaineita, mitä nyt polttoaineessa huuhtaistaan vielä juuri ennen kasausta. Avautumispaineet pistäisi pyrkiä saamaan 5 barin tarkkuudella samaksi kaikissa.
Jos suuttimen aikoo kasata vanhoilla kärjillä, on sama olla purkamatta suutinta alunperinkään. Suuttimen toimita huononee aina kun se avataan ja vanhoilla kärjillä pitää ajaa pitkään ennen kuin ne avauksen jälkeen toimivat toimivat edes melkein yhtä hyvin kuin ennen avausta. Suosittelen siis pistämään sinne uudet kärjet, niiden hinnan saa takaisin säästyneenä polttoaineena.
Suuttimen ja kannen välissä pitäisi käyttää öljyä, kuten kaikessa mikä momtenttiin väännetään, muuten kiristys jää löysäksi. Oikea momentti on tärkeä mm. tiivistyken ja suuttimen jäähtymisen takia. Liian tiukalla oleva suutin voi ruveta puolestaan takertelemaan ja kone nakuttamaan. Uusi tiivsiteet, ne eivät ole kalliit.
Edited by - Vituxman on 14/12/2006 14:04:32
KarvaTurpa
15.12.2006, 20:38
Pystyykö joku vahvistamaan momenttiehdokkaat oikeaksi?
Suutin kanteen 70Nm (injektor/clamp)
Putket suuttimiin 25Nm (pipe union)
Suuttimen runko 69Nm (nozle to holder)
Ei tuo lontoon murre meinaa taittua niin hyvin, että ymmärtäisi joka sanan...
Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa:)
Autodata ilmoittaa ainakin nämä:
Suutin/pidin 70Nm
Ruiskutusputken liitosmutterit 25Nm
Ruiskutussuutin pitimeen 69Nm
Hehkutulpat 13Nm
KarvaTurpa
18.12.2006, 20:15
Jep, noilla mennään eteenpäin.
Dieselhuollon ukko tyrkkäsi kouraan kolme tiivistettä/suutin ja sanoi, että näillä pärjää...pärjääkö? Paksun messinkirenkaan katson kuuluvaksi suuttimen ja kannen väliin ja alumiinitiivisteen putken väliin, mutta minne tuo "liekkirengas" oikein laitetaan? Tuleeko se jonnekin putken liitokseen kun itse suuttimia avatessa ei moisia löytynyt?
Make-lj taisi kysellä aiemmin noista...kustannuspuolesta ollaan sen verran viisaampia, että täällä susirajalla "kärkitiiviste" eli käsittääkseni justiin tuo liekkirengas maksaa 1,27€/kpl. Ylivuototiiviste eli se alumiininen maksaa 1,05€/kpl. Suutintiiviste eli se paksu messinkirinkula on 2,17€/kpl. Ei nuo vielä vararikkoon vie..
Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa:)
harri4x4
18.12.2006, 21:39
Se liekkirengas on siellä kaiken alimmaisena, eli suutinkäekeä vasten.
T. harri
KarvaTurpa
18.12.2006, 22:16
Eli tuo kaikkein suurin tiiviste on siis se liekkirenkaaksi nimitettävä. Siinä tapauksessa muunnetaan edellistä kysymystä sen verran, että minne se kaikkein pienin tiiviste tulee laittaa?
Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa:)
harri4x4
18.12.2006, 22:53
No vv konsernin autoissa se liekkirengas tulee sine suuttimen ja kannen väliin, ettei noki pääse suutinkäejen ja kannen välin eristeeksi jolloin suutin lämpenee tarpeettomasti. Ja jojotankoneessa se pieni tiiviste tulee myös sinne kannen ja suuttimen väliin, sen löydät sieltä suuttimenreijästä ku rassaat jollain pienellä koukulla sitä holee onse siellä.
T. harri
herätellääns tää.
eli se pieni pyöree messinki tiivste tulee sinne järjen ja kannen väliin?
tuleeko siihen seuraavaan olakkeeseen mitään rengasta/tiivistettä?
antoivat diesel puljusta noi pienet pyöreet messinkiset ja sit noi ylivuoto tiivisteet mutta tuleeko sinne ekaan olakkeeseen mitään?
ei sattuis räjäytys kuvaa olemaan?
Offroadrunner
13.02.2013, 19:57
joo ne pienet messinkiset liekkirenkaat on ilmeisesti jääny vanhoista paikoilleen jos ei oo tullu suuttimien mukana ulos.
Meisselillä tai jollain tikulla kaivettava vanhat pois.
Mulle dieselhuollossa ilmoittivat suuttimille momentiksi 7kiloa ja paluuputkille 5kiloa. Sano että se riittää. Vedin persetuntumalta noihin ja on pelittäny eikä oo vuotanu.
Offroadrunner
13.02.2013, 20:00
Ja se liekkirenkaan kanttauksen reuna alaspäin.
BJ-40/76
13.02.2013, 20:54
......
Mulle dieselhuollossa ilmoittivat suuttimille momentiksi 7kiloa ja paluuputkille 5kiloa. Sano että se riittää. Vedin persetuntumalta noihin ja on pelittäny eikä oo vuotanu.
Olisko ollut 5 Nm? siis o.5 kg/m? siis ne suuttimen päässä olevat bajoneetti pultit, mistä suihkujen vuotama diesel palaa kiertoon, olikohan 12mm avaimella?
Siis momentti ulkomuistista, nyt en pääse tarkistamaan.
Ja sitten noiden kierrättävien tappisuihkujen kiinnitys; vääntäkää esim. vivelen kautta, että vääntö kohdistuu pelkästään kiristyssuuntaan, sillä jos kiristetään epäsymmetrisesti, niin alkaa kärki jumimaan yllättävän helposti:(
EDIT: tämä bajoneettipultti siis näin esim. hj-61 ja hdj-80, tuo 2L on erilla lailla, joten tuo 5 kg voi olla oikeinkin.....
Niin ja kupari on alumiinia rikkaampi metalli eli syö alumiinia pikkuhiljaa joten alumiini kanteen ei kannata kupari tahnaa laittaa.
Offroadrunner
13.02.2013, 21:26
Olisko ollut 5 Nm? siis o.5 kg/m? siis ne suuttimen päässä olevat bajoneetti pultit, mistä suihkujen vuotama diesel palaa kiertoon, olikohan 12mm avaimella?
Siis momentti ulkomuistista, nyt en pääse tarkistamaan.
Ja sitten noiden kierrättävien tappisuihkujen kiinnitys; vääntäkää esim. vivelen kautta, että vääntö kohdistuu pelkästään kiristyssuuntaan, sillä jos kiristetään epäsymmetrisesti, niin alkaa kärki jumimaan yllättävän helposti:(
Kiloista se puhu dieselturusella, elikkä 50 Nm? Siis niihin paluuputkien päällä oleviin abt. 19mm muttereihin ja 7kiloa/70 Nm suuttimien 22mm avaimella. 3b koneessa. eiköhän ne oo samat momentit myös 2l.
Niin ja kupari on alumiinia rikkaampi metalli eli syö alumiinia pikkuhiljaa joten alumiini kanteen ei kannata kupari tahnaa laittaa.
No syö kyl sen verran hitaasti että oon laittanu ja tuun jatkossaki laittamaan.