View Full Version : Starttaamiseen vaadittava akkujännite (Td5)
Kun Defen akkujännite on pudonnut 10,2 V tai hiukan sen alle niin jaksaako Td5 käynnistyä pakkasella vai pitäiskö alkaa miettimään vara-akun mukana kantamista ?
Selvennykseksi mainittakoon että tilanne todennäköisesti tulee käsille kun ajan paljon lyhyttä matkaa talven aikana, päivässä enintäään 5-8 km töihin, ja käytän webastoa auton esilämmitykseen molemmissa päissä. Ei viitsis ajella ihan vaan akkua ladatakseen, toisaalta ei ole mahdollisuutta ladata sitä hotellissa jossa yövyn tai työpaikalla.
Webcontrol 2 ilmoittaa kun jännite on laskenut ko. arvoon, otanko siis silloin vara-akun kainaloon kun lähden autolle ? Vai käynnistyykö vielä ja sitten vaan 100 km ajoa että latautuu taas vai toimiiko se näinkään..
Riesa on kun ei asu vakituiseen auton sijainti paikkakunnalla, eikä sitä voi mukanaan oikeaan kotiin viedä kun ei mahdu matkalaukkuun.
Td5 on kohtuullisen tarkka tuosta jännitteestä. Olen joskus törmännyt ongelmaan, jossa pitempi vinssaus saattaa sammuttaa koneen kun akkujännite laskee liian alas. Ensin on tosin syttynyt check engine valo ja vasta sen jälkeen sammunut kone.
Vain maine kulkee edellä...
Ahosensetä
07.12.2006, 08:40
10.2 kuulostaa liian pieneltä. Jännite putoaa startatessa vielä tosta pari volttia.
Noilla reunaehdoilla kannattaa varmaan laittaa Wevbastolle toinen akku diodeilla erotettuna. Silloin et saa tyhjennettyä ajoakkua kokonaan. Webastolle voisi laittaa hiukan pienemmän akun samaan tilaan varsinaisen kanssa.
T, Antti
Mr.Landy, sammuuko diesel tosiaan jos akku tyhjenee liiaksi ?
Olen aina luullut että se raksuttaa ilman virtaa mutta taitaa nämä nykyiset huippudieselit vaatia sitä sitten. Mihin se kone käydessään sitä tarvii ja mitä siellä tapahtuu ?
Taas oppii jotain uutta, tuohan saattais käydä kohtalokkaaksi jos näin pääsis käymään jossain syvällä korvessa ties missä kaukana.
Edited by - p3000 on 07/12/2006 13:03:06
quote:
Olen aina luullut että se raksuttaa ilman virtaa mutta taitaa nämä nykyiset huippudieselit vaatia sitä sitten. Mihin se kone käydessään sitä tarvii ja mitä siellä tapahtuu ?
Vanhat jakaja- ja rivipumppuiset moottorit käyvät (aina) ilman sähköä. Uudemmista moottoreista pumppusuuttimilla varustettu kone ei tarvitse sähköä, ellei moottorin käyntiä ohjaa kompuutteri. Ja näinhän uusissa moottoreissa yleensä on. Jos moottorissa on yhteispaineruiskutusjärjestelmä, niin silloin tarvitaan aina sähköä koska suuttimet avataan sähköisesti. Kolmessa edellisessä ruiskutus hoituu mekaanisesti.
Liikkuva jääkaappi rules....
quote:Vanhat jakaja- ja rivipumppuiset moottorit käyvät (aina) ilman sähköä.
Tarkaanottaen nekin yleensä tarvitsevat sähköä, koska moottorin sammutusjärjestelmä sitä vaatii. Jos tuo sammutusjärjestelmä muutetaan käsikäyttöiseksi, niin sitten ei todellakaan käymiseen sähköä tarvita.
HJ61 -90 & LJ70 -89
Jos akkujännite laskee tarpeeksi alas ECU ei osaa käskeä ja moottori sammuu.
Tulee tukku vikakoodeja siinä ohessa.
Vain maine kulkee edellä...
Ahosensetä
07.12.2006, 17:20
quote:Tarkaanottaen nekin yleensä tarvitsevat sähköä, koska moottorin sammutusjärjestelmä sitä vaatii.
Totta, mutta pysäytyssolenoidin aukipitoon riittää melko alhainen jännite, muistaakseni jotain 6-8 V välillä.
T, Antti
Pistä yhdeksi yöksi laturi töihin,niin pitäis riittää viikon ajoihin.
quote:
quote:Vanhat jakaja- ja rivipumppuiset moottorit käyvät (aina) ilman sähköä.
Tarkaanottaen nekin yleensä tarvitsevat sähköä, koska moottorin sammutusjärjestelmä sitä vaatii. Jos tuo sammutusjärjestelmä muutetaan käsikäyttöiseksi, niin sitten ei todellakaan käymiseen sähköä tarvita.
Suorastaan paranormaali ilmiö: Vanhat jakaja- ja rivipumppuiset moottorit käyvät ilman sähköä mutta tarvitsevat sammuakseen sähköä :):):)
Kaikkea se insinööri keksiikin.
Liikkuva jääkaappi rules....
Samsonite
07.12.2006, 19:26
quote:
quote:
quote:Vanhat jakaja- ja rivipumppuiset moottorit käyvät (aina) ilman sähköä.
Tarkaanottaen nekin yleensä tarvitsevat sähköä, koska moottorin sammutusjärjestelmä sitä vaatii. Jos tuo sammutusjärjestelmä muutetaan käsikäyttöiseksi, niin sitten ei todellakaan käymiseen sähköä tarvita.
Suorastaan paranormaali ilmiö: Vanhat jakaja- ja rivipumppuiset moottorit käyvät ilman sähköä mutta tarvitsevat sammuakseen sähköä :):):)
Kaikkea se insinööri keksiikin.
Liikkuva jääkaappi rules....
Ei kun tarvii sähköä ettei sammutussolenoidi vedä päälle.Solenoidilta virta pois - sammuu.
-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --
Jos akkujännite putoaa muutaman tunnin sisään auton sammuttamisesta (siis pidemmän ajon jälkeen), niin silloin pitää kyllä tarkistaa akun kennot. Auton akun kennojännite on 2 Volttia ja niitä kennoja yhdessä akussa on 6 kpl. Jos yksi kenno menee oikosulkuun, niin silloin akkujännite putoaa sen 2 Volttia, eli 10 V:n tuntumaan. Tuolla 10 V:lla auto kyllä lämpimillä keleillä jaksaa lähteä käyntiin, mutta laturia se kuormittaa kohtuuttomasti. Eli laturi painaa ihan koko ajan täyttä latausvirtaa akulle. Jos laturi ei saa kunnollista ajoviimajäähdytystä (tällaisessa vikatilanteessa laturin oma tuuletus ei ole riittävä), niin sen sisältä kyllä kärähtää jotain. Yleensä ensimmäisenä menee tasasuuntaussilta, jolloin laturi ei enää tuotakaan sitä lähes puhdasta tasasähköä, mitä se akku tarvitsee toimiakseen oikein. Akun sisällähän sähkövirta (elektronit) kulkee vain yhteen suuntaan, mutta jos tuosta laturin tasasuuntaussillasta yksikin diodi kärähtää (niitähän on siellä sillassa 6 kpl), niin silloin laturin tuottamaan tasasähköön sekoittuu vaihtosähköä. Tämä vaihtosähkökomponentti aiheuttaa akun sisällä elektronien edestakaista liikettä, joka taasen kuluttaa kennojen sisällä olevat lyijylevyt nopeasti loppuun. Levyistä irronnut sakka vajoaa kennon pohjalle, ja sitten kun tätä sakkaa on siellä riittävästi, niin se oikosulkee kennon sisällä olevat levyt sieltä levyjen alareunasta käsin. Tämän jälkeen siitä kyseisestä kennosta ei enää synny sitä 2 V:n kennojännitettä, eikä se tällöin ota sitä latausjännitettä vastaankaan. Kyseinen kenno yksinkertaisesti muuttuu yhdeksi johdon pätkäksi. Jäljelle jääneet kennot joutuvat suuremmalle kuormitukselle, kuin mille ne on suunniteltu. Tämä taas kuormittaa enemmän laturia, josta sitten sippaa ne loputkin diodit...
Akun vaihtamisen jälkeen (jos se on todettu kennovikaiseksi) pitää myös laturin tuottaman jännitteen laatu tarkastuttaa esim. autosähköliikkeessä (Oskilloskoopin tyyppinen laite, näyttää graafisesti latausjännitteen muodon). Tämä tarkistusmittaus voidaan tehdä laturia purkamatta, auton käydessä. Eikä pitäisi maksaa montaa euroa...
Jos laturista on se yksikin diodi rikki, niin laturi kyllä lataa lähes normaalin tuntuisesti, yleismittarit näyttävät latausjännitteeksi sen n. 14V, eli kaikki näyttäisi olevan OK. Mutta kun ei ole! Tilanne on vähän samankaltainen, jos itsellä olisi maha täynnä lapamatoja....
Otetaas taas, että mato kuolee. Cheers... <img src=icon_smile_clown.gif border=0 align=middle>
Akku kannattaa ensin ladata täyteen jollain n. 4 A:n virralla (ainakin yön yli). Jos esim. vuorokauden lataamisen jälkeen laturi vieläkin lataa mittarin viisari tapissa, niin silloin on syytä epäillä akun kuntoa. Terve akku täyteen latautuessaan ei huoli laturilta virtaa kuin max. 1-2 A. Jos akkua ladataan usein kovalla, esim. 15 - 20A:n virralla, niin sekin kiihdyttää tuota kennojen ennenaikaista vanhenemista...
Myös autotarvikeliikkeissä ja markettien -hyllyissä myydään sellaisia akun kennon ominaispainomittareita. Maksaa muutaman euron. Niillä mitataan kunkin kennon sisällä olevan liemen ominaispaino. Jos ladatun akun kennojen väliset ominaispainot kovasti poikkeavat toisistaan, niin silloin akku on kyllä vetelemässä viimeisiään...
Jos autolla ajetaan paljon pelkkää pätkäajoa ja esim. laturin hihna on vähän löysällä, niin silloin matala akkujännite on "normaali" tilanne. Akun lataaminen ulkoisella laturilla ja hihnan kiristäminen usein poistavat kyseisen ongelman... <img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle>
Tuossakin linkissä lisää tietoa laturivikaan liittyen:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13596.0
Selkis !
Latauspaikkaa kun ei ole vaan joutuu ajamalla lataamaan niin kahden akun systeemi taitaa tulla tarpeelliseksi ja halvemmaksi kuin ajelu vailla päämäärää.
Edited by - p3000 on 08/12/2006 08:46:39
Edited by - p3000 on 08/12/2006 09:42:01
quote:
Ei kun tarvii sähköä ettei sammutussolenoidi vedä päälle. Solenoidilta virta pois - sammuu.
No niinpäs tietenkin. Olikin se paranormaali ilmiö allekirjoittaneen päässä.
Liikkuva jääkaappi rules....
quote:
Selkis !
Latauspaikkaa kun ei ole vaan joutuu ajamalla lataamaan niin kahden akun systeemi taitaa tulla tarpeelliseksi ja halvemmaksi kuin ajelu vailla päämäärää.
Tuota... Mites ajattelit sitä kakkosakkua latailla, jos ei kerran latauspaikkaa ole käytettävissä? Jos autoon kytkee toisen akun kiinteästi, niin silloin ei lataudu kumpikaan akku täyteen ihan pikku ajossa. Silloin on vain tehtävä vaikka vain kerran viikossa kauppareissu sinne kaupungin toisella laidalla olevaan markettiin. Varsinkin kovien pakkasten aikaan...
Vara-akku auton takahutlarissa on ihan hyvä vaihtoehto, jos sitä vaan muistaa joskus latailla. Pakuni perässä oli muutamana talvena sellainen 95Ah:n akku tavallaan lisäpainona. Poikien peltoautoon ja parkkipaikoille hyytyneisiin autoihin siitä annettiin kymmeniä kertoja starttausvirtaa talven aikana ja vain kertaalleen sen pistin lataukseen yhden talven aikana. Tosin noi bensavehkeet starttaa paljon pienemmällä virrankulutuksella, kuin iso dieselmoottori. Terve akku kyllä pitää varauksensa ihan muutamia kuukausia. Itse lisäsin myöhemmässä vaiheessa pakun takakonttiin tupakansytytin -pistorasian ja tein sellaisen välijohdon, jonka toisessa päässä on pistotulppa tuohon pistorasiaan ja toisessa päässä hauenleuat. Silloin kun tiesi lähtevänsä pidemmälle matkalle, niin johdot kiinni akkuun, jolloin se akku lataantui ajon aikana ihan itsekseen...
Akkujen lataantumista helpottaa kovasti, kun vaan muistaisi vähän ennen kotipihaa laittaa puhallin pienemmälle, takalasin lämmitin ja lisävalot pois päältä, rammari ja vahvistimet sammuksiin,...
Muutaman minuutin ajaminen ilman ylimääräistä sähkönkulutusta auttaa akkua latautumaan siinä ajon loppuvaiheessa. Sitten kun auto sammutetaan parkkiruutuun, niin sinne akkuun jäävä "ylimääräinen" annos sitä n. 14 Voltin latausjännitettä auttaa akkua palautumaan edellisen starttauksen rasituksista. Vertaa esim. kiehuvaa vesikattilaa sähkölieden levyn päällä. Kiehuminen jatkuu pitkään, vaikka levy on käännetty pois päältä...
Itse tekisin tuossa tilanteessa samoin kuin aiemminkin: Vara-akku takakonttiin (liinoilla kiinni, ettei kaadu kurvissa) ja hyvät apukaapelit. Satasen investointi auttaa saamaan kunnolliset yöunet, kun ei tarvi aina pohtia sitä, että saako auton aamulla käyntiin. Jos joskus vaihtaa autoa, niin ne "lisävarusteet" on helppo kaapata kainaloonsa... <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
Vituxman
09.12.2006, 12:13
10.2 ei riitä käynnistykseen. Webasto sammuttaa itsensä muistaakseni 10.5v jännitteessä oman toimintansa turvaamiseksi. Moottori ei enää niin tyhjällä akulla käynnisty. Täyden akun jännite on 12.7V. Tuo 10.5 on akun syväpurkausjännite. Se on siinä jännitteessä aivan tyhjä, jos purkamista jatketaan, tippuu jännite nopeasti nollaan.
Minä huolehtisin virran riittävyydestä jättämällä auton käyntiin tunniksi tai pariksi parin viikon välein. Ei lopu virta. Kulutus on vain 0.5l/h, joten ympäristorikolliseksi ei voi väittää ja rahaa palaa vian 50snt/h! Tämähän oli ennen ihan yleinen menetelmä. TM:ssäkin suositeltiin lapinmiehenkikkaa vielä 80-luvulla (=jätetään auto yöksi käyntiin).
Tyhjällä akulla ei kyllä laturia saa palamaan. Vaihtovirtalaturi rajoittaa maksimivirtansa rakenteellisesti, sitä ei voi ylikuormittaa. Tosin kyllä sekin käytännössä vinsillä onnistuu, mutta ei oikein millään muulla. Uusissa dieseleissä on tehokkaat laturi, reilusti toistasataa amperia, akun latautuminen on kiinni akusta eikä laturista. Tuollainen 100Ah akku latautuu aluksi laturin tuottamalla 14V jänniteellä sellaisellan 30-40A:n virralla, mutta muutamassa minuutissa virta tippuu alle 20A:n. Akku ei kykene ottamaan virtaa vastaan sen nopeammin, vaan latautuminen tarvitsee aikaa. Käytännössä laturi siis nostaa jännitteen tuohon säätimen rajottamaan 14v:n asti ja akku ottaa virtaa sen verran kuin ehtii. Pikalaturit lataavat suurella virralla, koska ne antavat jännitteen nousta lähemmäs 18 volttia, enne kuin alkavat rajoittaa virtaa. Virta menee kohisten akkuun, mutta niin on akkukin tiukilla. Paras tapa ladata onkin juuri pienellä laturilla yön yli.
Edited by - Vituxman on 09/12/2006 12:56:17