PDA

View Full Version : Suoramyynnin Yritysohjeisto


kerio
12.02.2004, 14:33
Suoramyynnin yritysohjeisto

A. Yleistä

A.a Soveltamisala
Tämän yritysohjeiston on vahvistanut Suomen Suoramarkkinointiliitto ry (jäljempänä SSML). Tässä yritysohjeistossa on otettu huomioon sekä Maailman Suoramyyntiliiton WFDSAn (World Federation of Direct Selling Associations) että suoramyyntialan kansallisten liittojen Euroopan yhteistyöjärjestön FEDSAn (Federation of European Direct Selling Associations) säännöt. Tämä yritysohjeisto koskee SSML:n jäsenyritysten ja suoramyyjien välisiä suhteita, suoramyyjien keskinäisiä suhteita ja suoramyyntiyritysten välisiä suhteita. Tämän yritysohjeiston tarkoituksena on suoramyyjien etujen valvonta, rehellisen kilpailun edistäminen vapaan yrittäjyyden hengessä ja suoramyynnin julkisen mielikuvan edelleen kehittäminen kertomaan toimialasta ja yrityksistä, jotka myyvät laadukkaita tuotteita kohtuullisin hinnoin ja ehdoin käyttäjälle. Jokainen SSML:n suoramyyntiä harjoittava jäsenyritys on jäseneksi liittyessään sitoutunut noudattamaan tätä yritysohjeistoa. Jäsenyritysten tulee vaatia suoramyyjiään noudattamaan tätä yritysohjeistoa edellytyksenä jakelujärjestelmään kuulumiselle. Yritysohjeiston noudattaminen on edellytyksenä Suomen Suoramarkkinointiliiton jäsenyyden jatkumiselle.

A.b Määritelmät
Suoramyynnillä tarkoitetaan tuotteiden eli kulutustavaroiden ja palveluiden myyntiä suoraan kuluttajille kodeissa, työpaikoilla tai muualla kuin kiinteissä liiketiloissa siten, että tuote-esittelystä ja myynnistä huolehtii suoramyyjä.

Yrityksellä tarkoitetaan SSML:n jäsenyritystä, joka käyttää liiketoiminnassaan suoramyyntiä tuotteidensa markkinointiin.

Suoramyyjällä tarkoitetaan henkilöä, joka kuuluu suoramyyntiyrityksen jakelujärjestelmään. Suoramyyjä voi olla itsenäinen kauppaedustaja, itsenäinen sopimuskumppani, itsenäinen jälleenmyyjä tai jakelija, suorassa työsuhteessa oleva tai itsenäinen elinkeinonharjoittaja, franchise-yrittäjä tai vastaava.

Tuotteella tarkoitetaan tavaroita ja palveluja.

Suoramyyntiyritykset käyttävät kahta eri tapaa myyntitoiminnassaan: joko henkilökohtaista myyntiä tai tuote-esittelytilaisuuksia.

Rekrytointia on kaikki sellainen toiminta, jonka tarkoituksena on saada henkilö ryhtymään suoramyyjäksi.

Verkostomarkkinointi on suoramyynnin muoto. Termi verkostomarkkinointi viittaa suoramyyjäorganisaation rakenteeseen. Myynti tapahtuu suoramyynnin keinoin. Verkostomarkkinoinnilla tarkoitetaan toimintamuotoa, jossa tuottaja- tai markkinointiyritys tekee sopimuksia suoramyyjien kanssa. Suoramyyjillä on oikeus hankkia yritykselle uusia suoramyyjiä tai ehdottaa niitä yrityksen hyväksyttäviksi. Verkostomarkkinoinnissa myyntityön tekevät yksityishenkilönä tai suoramyyjäyrityksen lukuun toimivat itsenäiset suoramyyjät, jotka voivat ostaa tuotteet edelleen myytäväksi ja/tai omaan käyttöön, myydä edelleen tuotteita kuluttajille tai toisille itsenäisille suoramyyjille ja sponsoroida eli rekrytoida, kouluttaa, motivoida ja avustaa uusia itsenäisiä suoramyyjiä.

Suoramyyjän sponsoroimat uudet suoramyyjät, näiden edelleen sponsoroimat suoramyyjät jne. muodostavat suoramyyjän ryhmän. Verkostomarkkinoinnissa suoramyyjät ansaitsevat myymiensä tuotteiden osto- ja myyntihinnan välisen erotuksen. Heillä on lisäksi mahdollisuus ansaita palkkiota, jonka perusteena on suoramyyjän ryhmän suoritus. Palkkioihin vaikuttavan ryhmän syvyyttä (suoramyyjätasojen lukumäärää) tai leveyttä (henkilökohtaisesti sponsoroitujen suoramyyjien määrää) voidaan rajoittaa palkkioiden määräytymistä ohjaavalla palkkiojärjestelmällä.

A.c Itsesääntely
Suoramyynnin yritysohjeisto on suoramyyntialan itsesääntelyohje. Kun yrityksen jäsenyys SSML:ssa päättyy, yritysohjeisto ei enää sido sitä, mutta niiden määräykset koskevat edelleen niitä tilanteita ja kauppoja, jotka tapahtuivat yrityksen ollessa SSML:n jäsen.

B. Yritysten ja suoramyyjien väliset suhteet

B.a Suoramyyjät ja sääntöjen noudattaminen
Suoramyyntiyritykset edellyttävät suoramyyjiltään, että yrityksen jakelujärjestelmään kuulumisen edellytyksenä on tämän yritysohjeiston ja SSML:n Reilun Pelin sääntöjen noudattaminen.

Suoramyyntiyrityksen on selvitettävä suoramyyjilleen tämän yritysohjeiston sisältö.

B.b Rekrytointi
Suoramyyntiyritykset ja suoramyyjät eivät käytä harhaanjohtavia, petollisia eivätkä vilpillisiä rekrytointitapoja.

B.c Toiminnasta annettavat tiedot
Suoramyyjille ja suoramyyjiksi rekrytoitaville annettavat tiedot, jotka koskevat menestysmahdollisuuksia, myyjän oikeuksia ja velvoitteita sekä tyypillisiä kuluja ja kustannuksia, ovat tarkkoja ja täydellisiä. Yrityksen markkinointitapa on avoin ja ymmärrettävä eikä se ole harhaanjohtava. Yritykset eivät esitä rekrytoitavalle sellaisia väitteitä, joita ei voida näyttää toteen eivätkä anna lupauksia, joita ei voida täyttää. Rekrytoitavalle ei esitetä tuottomahdollisuuksia totuudenvastaisella tai harhaanjohtavalla tavalla.

B.d Suoramyyjien ja suoramyyntiyritysten välinen sopimussuhde
Suoramyyntiyritys antaa suoramyyjilleen yrityksen ja suoramyyjän allekirjoittaman kirjallisen sopimuksen tai kirjallisen selvityksen, joka sisältää kaikki olennaiset tiedot suoramyyjän ja suoramyyntiyrityksen välisestä suhteesta. Yritys antaa suoramyyjilleen tiedot heitä koskevista lakisääteisistä, esim. verotuksellisista, ja muista velvoitteista. Yritykset ja suoramyyjät eivät käytä hyväkseen rekrytoitavan henkilön tai suoramyyjän asemaa yksityishenkilönä.

B.e Maksut
Yritykset ja suoramyyjät eivät pyydä suoramyyjiltä kohtuuttoman korkeita aloitus-, koulutus- tai franchise-maksuja eivätkä korvauksia myynninedistämismateriaalista tai muita sellaisia maksuja, jotka liittyvät pelkästään myyjän oikeuteen osallistua myyntiorganisaation toimintaan.

B.f Tuotteiden takaisinosto
Kun suoramyyjän suhde suoramyyntiyritykseen lakkaa, yritys ostaa takaisin kaikki myymättä jääneet, mutta edelleen myyntikelpoiset tuotteet, mukaan lukien myynninedistämismateriaali sekä myynnin tueksi tarkoitetut apuvälineet, ja hyvittää suoramyyjälle tämän niistä maksaman alkuperäisen nettohinnan. Yrityksellä on oikeus vähentää käsittelykustannukset, jotka voivat olla enintään 10 % arvonlisäverottomasta ostohinnasta, sekä ne edut, jotka suoramyyjä on saanut palautettavien tuotteiden oston perusteella. Takaisinostovelvollisuus ulottuu tuotteisiin ja materiaaliin, jotka on tilattu kohtuullisen ajan sisällä ennen suoramyyjän ja yrityksen suhteen lakkaamista, kuitenkin ottaen huomioon tuotteiden mahdollinen kausiluontoisuus ja säilyvyys.

B.g Varasto
Suoramyyntiyritys ei vaadi tai rohkaise suoramyyjää hankkimaan kohtuuttoman suurta tuotevarastoa. Seuraavat seikat otetaan huomioon tuotevaraston tarkoituksenmukaista laajuutta määriteltäessä: varaston laajuus suhteessa realistisiin myyntimahdollisuuksiin, tuotteiden kilpailukykyisyys ja markkinatilanne sekä yrityksen käytäntö tuotepalautusten ja hyvitysten suhteen.

B.h Korvaukset ja tilitykset
Suoramyyntiyritykset toimittavat suoramyyjille säännölliset tiliselvitykset, jotka sisältävät soveltuvin osin seuraavat tiedot: myynti, ostot sekä tarkat tiedot suoramyyjän ansioista ja palkkioista, alennukset, toimitukset, peruutukset sekä muut asiaankuuluvat tiedot siten, kuin yritys on suoramyyjien kanssa sopinut. Kaikki erääntyneet saamiset maksetaan ja kaikki vähennykset tehdään hyvän suoramyyntitavan mukaisesti.

B.i Koulutus ja valmennus
Suoramyyntiyritykset järjestävät suoramyyjilleen riittävästi koulutusta ja valmennusta, jotta nämä voivat noudattaa eettisiä toimintatapoja. Koulutuksessa ja valmennuksessa annetaan tietoja markkinoista, markkinoinnista sekä myytävistä tuotteista. Valmennus voi sisältää valmennustilaisuuksia, käsikirjoja, kirjallisia oppaita tai audiovisuaalista materiaalia, jotka yritys toimittaa joko omakustannushintaan tai maksutta.

C. Yritysten väliset menettelytavat

SSML:n jäsenyritykset noudattavat hyvän tavan mukaisia menettelytapoja toisiaan kohtaan.

Yritysten väliset suhteet
Yritykset ja suoramyyjät eivät käytä epätarkkoja tai harhaanjohtavia vertailuja tai halventavia väitteitä, jotka koskevat muita suoramyyntiyrityksiä tai heidän suoramyyjiään ja tuotteitaan. Yritykset ja suoramyyjät toimivat rehellisen kilpailun periaatteiden mukaisesti.

D. Verkostomarkkinointi

Seuraavat kohdat koskevat niitä SSML:n jäsenyrityksiä, joiden toimintatapana on verkostomarkkinointi tai joiden toiminta sisältää verkostomarkkinoinnin piirteitä siten, kuin edellä kohdassa A.b on määritelty. Nämä yritykset vaativat myös suoramyyjiään noudattamaan niitä edellytyksenä yrityksen jakelujärjestelmään kuulumiselle. Verkostomarkkinointiyrityksiä ja näiden suoramyyjiä koskevat tämän yritysohjeiston lisäksi kuluttajamarkkinointia ohjaavat SSML:n Reilun Pelin säännöt kokonaisuudessaan.

D.a Ei kohtuutonta alkuinvestointia
Suoramyyjältä ei peritä maksua pelkästä oikeudesta ryhtyä suoramyyjäksi ja sponsoroida muita. Suoramyyjältä ei myöskään vaadita huomattavaa alkuinvestointia edellytyksenä suoramyyjätoiminnan aloittamiselle. Suoramyyjältä voidaan edellyttää ainoastaan kohtuuhintaisen aloituspakkauksen (suoramyyjän työssä tarpeellisen tieto- ja materiaalipaketin) hankintaa. Aloituspakkaus myydään omakustannushintaan ja suoramyyjällä on mahdollisuus palauttaa uudelleenmyyntikelpoinen aloituspakkaus kohtuullisen ajan kuluessa ja saada siitä maksamansa hinta takaisin vähennettynä kohtuullisilla käsittelykustannuksilla, enintään 10%:lla arvonlisäverottomasta hinnasta, mikäli hän päättää olla ryhtymättä suoramyyjäksi.

D.b Todelliset tuotteet
Verkostomarkkinoinnin kautta välitettävillä tuotteilla tai palveluilla on todellinen markkina-arvo, ja niiden hinta on realistisessa suhteessa vallitsevaan yleiseen hintatasoon. Toiminnan painopiste on tuotteiden tai palveluiden myynnissä niiden käyttäjille.

D.c Ei vähimmäisosto- tai varastointimääräyksiä
Suoramyyjällä ei ole velvollisuutta ostaa tuotteita tai palveluita tai pitää yllä varastoa saadakseen oikeuden toimia suoramyyjänä. Palkkioiden ansaitsemisen edellytyksenä voidaan kuitenkin pitää kohtuullisen kausittaisen osto- tai myyntitavoitteen saavuttamista. Pääyritys ei edellytä suoramyyjältä kohtuutonta vähimmäisostomäärää. Pääyritys ei edellytä tai rohkaise suoramyyjiä pitämään kohtuuttoman suurta varastoa.

D.d Suoramyyjien koulutus
Pääyritys varmistaa, että sen suoramyyjillä on mahdollisuus saada riittävää koulutusta. Koulutukseen osallistuminen on vapaaehtoista eikä se ole edellytyksenä palkkioiden saamiselle eikä palkkiojärjestelmässä etenemiselle.

D.e Ei palkkiota rekrytoinnista ja materiaalimyynnistä
Myöskään verkostomarkkinoinnissa suoramyyjälle ei makseta palkkiota eikä hän saa muutakaan taloudellista etua pelkästään uusien suoramyyjien rekrytoimisesta. Palkkioiden perusteena on myytyjen tai ostettujen tuotteiden määrä. Rekrytointi-, myynti- tai koulutusmateriaalin myynti ei vaikuta palkkioiden määrään.

D.f Selvitys palkkioperusteista
Jos suoramyyjä on oikeutettu palkkioon itse hankkimiensa suoramyyjien tai muiden suoramyyjien suoritusten perusteella, yritys esittää säännöllisesti tarkan selvityksen siitä, mistä palkkio muodostuu ja mistä tuloja on odotettavissa. Suoramyyjien palkkiot tilitetään siten yksilöidysti, että oikeellisuus on todettavissa.

E. Yritysohjeiston noudattaminen

E.a Yritysten vastuu
Pääasiallinen vastuu tämän yritysohjeiston noudattamisesta on kullakin yksittäisellä yrityksellä. Mikäli yritysohjeistoa rikotaan, tekee yritys kaiken, mitä siltä voidaan kohtuudella edellyttää valituksen oikeudenmukaiseksi käsittelemiseksi ja ratkaisemiseksi.

E.b Toiminnan eettisyyden valvonta
Suoramyynnin yritysohjeiston eettinen lautakunta valvoo, että suoramyyntiyritykset ja suoramyyjät noudattavat tätä yritysohjeistoa, ja ryhtyy tarvittaessa eettisen lautakunnan sääntöjen vaatimiin toimenpiteisiin. SSML laatii menettelytavat valitusten käsittelylle.

E.c Yritysohjeiston noudattamisesta tiedottaminen

Suoramyyntiyrityksen on tiedotettava sopivalla tavalla kuluttajille kuuluvansa SSML:oon ja noudattavansa näitä sääntöjä.

Suoramyyntiyrityksen tulee ilmoittaa SSML:lle kirjallisesti sitoutumisesta tämän yritysohjeiston noudattamiseen. Ilmoitusvelvollisuus on myös niillä SSML:n jäsenyrityksillä, jotka ovat jäseniä tämän yritysohjeiston voimaan tullessa.

E.d Yritysohjeiston kansainvälinen ulottuvuus

SSML:n suoramyyntiä harjoittavien jäsenyritysten on noudatettava WFDSA:n (World Federation of Direct Selling Associations) suoramyyntiä koskevaa säännöstöä (World Code of Conduct for Direct Selling) siinä tapauksessa, että yrityksen suoramyynti tapahtuu Suomen ulkopuolella. Mikäli yritys on sen maan suoramyyntijärjestön jäsen, jossa myynti tapahtuu, noudatetaan kuitenkin myyntimaan suoramyyntisäännöstöä.

F. Voimaantulo

Nämä säännöt tulevat voimaan 1.12.2001.

Kerio
"Oon Palomuuri"

petris
12.02.2004, 15:21
Selvä.

**********************
petris - isä ja elämän tuomari
**********************

Elmo
13.02.2004, 12:41
Ylipuhuit. Missä ilmouttaudutaan?

Help me and BenDover reopen Ristiässä.