View Full Version : Rockyn perä vonkuu, mikä siellä?
Asentajakaverin kanssa katseltiin kuvia takaperästä ja se meinas, että ois pinionin laakeri, joka siellä antaa ääntä. Ääni alkaa noin 70 km/h vauhdissa ja isommassa nopeudessa se peittyykin jo muun metelin alle. Parhaiten volina kuuluu moottorijarrutuksessa.
Periä näyttää olevan kahdenlaisia; kitkalukolla ja ilman, mistä tietää kumpi itsellä on, kun en löytänyt perästä tarraakaan, josta asian ois pitänyt selvitä. Rocky on -92 ja turbolla ja välijäähyllä.
Mistä rockyyn saa osia (stefoja ja laakereita) kun ei ainakaan tarviketorin luettelot tunne?
Katso täältä
http://www.tamgears.com/
Note! This message was posted anonymously!
Tamgearsilta sais kyllä vaihdelaatikkoon aika hyvin osaa. No, eiköhän tuonne peräänkin löydy osia, kunhan saa sen levälleen ja menee mittojen kanssa laakeriliikkeeseen. Kuinka iso homma on tuo perän laakerointi, kun ei oo tullut tuommoista ikinä tehtyä? Tarviiko jotain erikoistyökaluja? Kannattaako ruveta ite räpeltämään ollenkaan vai pitäskö viedä suoraan pajalle? Monenko tunnin työ ammattihenkilöllä?
Ahosensetä
02.12.2006, 09:28
quote: Asentajakaverin kanssa katseltiin kuvia takaperästä ja se meinas, että ois pinionin laakeri, joka siellä antaa ääntä.
Eikös se perän ulina yleensä synny hammasvälityksestä, jos laakerointi pettää ja päästää hammaskosketukset perseelleen? Väljän laakerin vaihto ei ehkä enää pelasta, vaan perä saattaa ulista uudelleen laakeroitunakin, jos välitys on jo kulunut.
quote:Kuinka iso homma on tuo perän laakerointi
Tarviiko jotain erikoistyökaluja?
Ei se mikään ylivoimainen ole. Perän laakerointi on yleensä semmoinen aamupäivän homma, mutta jos pinion-akselin korkeutta joutuu hakemaan,niin saattaa mennä aikaa enemmänkin. Hommassa tarvitaan yleensä ainakin ulosvetäjä+vetolevy, momenttiavain ja heittokello sekä perän tyypistä riippuen vielä muitakin erikoistyökaluja. Myös shimmilevyjä tai krymppiholkki saatetaan tarvita esikiristyksen säätöön. En tunne Rockyn perää tarkemmin, mutta jos sulla on räjäytyskuva, niin siitähän sen rakenteen näkee. Korjauskäsikirjasta löytyvät hammasvälys ja pulttien kiristysohjeet.
quote:Periä näyttää olevan kahdenlaisia; kitkalukolla ja ilman, mistä tietää kumpi itsellä on
Nosta toinen takapyörä ilmaan, käsijarru auki ja vaihde vapaalle tietty, ja yritä pyörittää pyörää: jos pyörii kevyesti, niin sulla on joko avoin perä tai ihan loppuunkulunut kitkaperä. Jos pistää hanttiin, niin sulla on joko kitkaperä tai rikkinäinen perä :)
T, Antti
quote:Mistä rockyyn saa osia (stefoja ja laakereita) kun ei ainakaan tarviketorin luettelot tunne?
Oletko kysellyt Er-wo Oy:stä?
Huolto/varaosat: 08-552 1270
http://www.er-wo.fi/
_ _ _ _ _ _ _
#RR V8 -76#
#LR S1 -55#
Edited by - HäRVeli on 02/12/2006 09:35:42
entisenä rokiholistina löysin ainakin etuperän laakerit paikallisesta laakeriliikkeestä kun vein mallit mukana purkamisen jälkeen. stefat onkin sitten toinen tarina. muistaakseni piti tilata orkkisosina, kun ainoat jotka löytyi muualta oli sisäreijältä millin pienet, niin korkkasi heti koeajolla.. yritän kaivella konetta jos löydän yhden tiedoston missä oli joitakin laakerikokoja..
[quote]
yritän kaivella konetta jos löydän yhden tiedoston missä oli joitakin laakerikokoja.
Tuo ois hyvä. Jos löydät, niin voisitko laittaa minulle vaikka sähköpostina.
Hajottamolta löytyisi takaperä+vetoakselit hintaan 300€, laatuluokka a1 kuulostaisiko hinta kohtuulliselta?
Laitoin spostia. laita palautetta kävikö laakerit kun on lyhyen F70 tiedot. sulla varmaan on pitkä F75 malli..
Kiitos vesku.r:lle laakeritiedostoista ja Ahosensedälle hyvistä neuvoista. Päädyin siihen ratkaisuun, että hankin hajottamolta vereksen perän ja puran ja tutkiskelen vanhaa perää sitten ajan kanssa. Rocky on mun eka maasturi, eikä ole ollenkaan kokemusta nuista hammaskosketuksien säädöstä ja joutuu nyt kumminkin ajeleen autolla, niin taitaa olla nopein ratkaisu.