Kirjaudu sisään

View Full Version : tiisseleiden pakosarjoista kymysys


pallero
29.11.2006, 13:38
en tiedä onko tässä mitään järkeä mutta siksi pitääkin kysyä viisaammilta...eli onko diisseli koneisessa autossa mitään hyötyä peltipakosarjasta niinkuin bensamallissa?
maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi toimia ihan kuin bensamallissakin mutta kertokaahan viisaammat olenko oikeassa vai en.
kun ajattelin pajeroon ruveta kyhäämään semmoista mutta tuli vaan mieleen että onko siinä mitään järkeä,kun luin jostain että turbollisissa koneissa on yleensä liian pienet putkistot jos sen surentaa niin miksi sitten ei samalla tekisi tuommoista sarjaakin jotta kaasut paremmin ulos tulisi.
ja jos siitä on hyötyä niin onko kekään tehnyt pajeroon moista viritystä ja olisiko laittaa kuvi joko itsetehdystä tai jospa niitä olisi kaupassa niin mistä moisia saisi käsiinsä ja olisi kiva nähdä kuvaa pajeroon sopivasta satsista(siis vanhakoppainen paje kyseessä)...

luppakorva
29.11.2006, 13:52
Ei taida turbo koneessa olla samanlaista hyötyä, kun vaparissa. Varmaan parempi viritys on tehdä turbolta lähtevä putki avarammaksi. Sitten painetta ja syöttöä niin paljon kun kestää.

kokkolanpoika
29.11.2006, 15:47
Tokihan tuo turboa ennen oleva pakosarjakin hiukka vaikuttaa,muttei mielestäni niin paljoa kuin vaparissa. Vaparissahan tuo vaikuttaa aika pitkälle moottorin luonteeseen..
Ja turbo moottorissa epäilisin että tolla pakosarjan pituudella ja virtaavuudella vois vaikuttaa turbo viiveeseen enimmäkseen?
Suurin hyöty varmaan tulee turbon jälkeisellä putkella. Jos se ahdistaa niin pakopaineet kasvavat liikaa ja teho tippuu. Jossakin oli että tuo down pipe ei voi koskaan olla liian iso turbo autossa?

Tiejä sitten?

Timo..

Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee?
http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg

JiiPee
29.11.2006, 19:45
Ei kuitenkaan kannata laittaa downpipea suoraan nelituumaisesta, jos ahtimen laipassa on lähtö kuitenkin vain 2.5". Kaikki äkkimuutokset putken muodoissa (sisähalkaisija, mutkat, kuhmut, lommot, pykälät jne.) on haitallisia. Mitä jouhevammin putken halkaisija muuttuu siitä laipalta suuremmaksi ja mitä paremmin virtaavat käyrät, sitä vähemmän pyörteitä ja vastusta siellä on.

Tehdasputkistoissa näkee downpipessa välillä sellaisia "runttaa kasaan ja väännä"-taivutuksia, joissa jokainen mutka ahdistaa.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

Repro
30.11.2006, 15:27
Itellä oottaa tuommoinen + kasa muita tilpehöörejä asennusta eli lomaa töistä.
Made by "HiluxTD"
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Repro-pakosarja.jpg

Siitä pakoputkesta, ilman virtausnopeus pienenee kylmetessään eli pakoputken/ahtoputken pitäisi pienentyä mitä pidemmälle mennään virtausnopeuden säilyttämiseksi.

Ja vaikka kaasut poistuisikin pakoputkesta nopsaan niin pystyykö turbo käsittelemään sitä?
Se selviää turbokartoista jos osaa niitä tulkita.
Toisin sanoen jos turbo pääsee pyörimään liian lujaa eli karkaa kartalta tulee itse turbosta tulppa pakokaasuille ja taas pakopaineet nousee/ahtopaineet laskee.
Mutta enhän minä näistä mitään tiedä...


Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10