PDA

View Full Version : hilux ln 110 turbotus.


hiluix
12.11.2006, 03:48
elikkäs. ois tämmäne tilanne et mul on vm.89 hiluksi ja mul ois siihe ostettun lj 70:sen turboriisselikone.. kysymys kuuluu et mitä lappui ja lippui tarvihean siihen et saan sen leimaan??? ku suyomee ei autoluojuksen mukaan o tuatu yhtään vastaavaa turboriisselihiluksii-> ei saa vertailulappui.... kaikki pienikin informaatio on tarpeen..
kiitos itseäni viisaammat...

Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!!

Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia..

hiluix
12.11.2006, 03:54
quote:
elikkäs. ois tämmäne tilanne et mul on vm.89 hiluksi ja mul ois siihe ostettun lj 70:sen turboriisselikone.. kysymys kuuluu et mitä lappui ja lippui tarvihean siihen et saan sen leimaan??? ku suomee ei autoluojuksen mukaan o tuatu yhtään vastaavaa turboriisselihiluksii-> ei saa vertailulappui.... kaikki pienikin informaatio on tarpeen..
kiitos itseäni viisaammat...

Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!!

Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia..


Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!!

Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia..

-MaTTi-
12.11.2006, 12:51
quote:
elikkäs. ois tämmäne tilanne et mul on vm.89 hiluksi ja mul ois siihe ostettun lj 70:sen turboriisselikone.. kysymys kuuluu et mitä lappui ja lippui tarvihean siihen et saan sen leimaan??? ku suyomee ei autoluojuksen mukaan o tuatu yhtään vastaavaa turboriisselihiluksii-> ei saa vertailulappui.... kaikki pienikin informaatio on tarpeen..
kiitos itseäni viisaammat...

Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!!

Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia..


Eipä tuossa mitään muuta kun huitaset konttorille muutoskatsastukseen. Moottorista ostokuitti tai muu selvitys alkuperästä mukaan. Päästöihin riittää käytönaikainen savutusmittaus (jos alkavat kysellä jotain lippulappua, sano että AKEsta on ohje että käytönaikainen mittaus riittää vähäpäästöiseen asti), teho ei nouse yli 20 %, eikä paino juuri mitään eikä iskutilavuus sitä vähääkään. Piis of keik.

Jos sattuis olemaan tehokkaampi pata, pitäisi vertailukohtana käyttää vastaavaa bensamallia. Siinä on samat jarrut yms. alustanosat, joten mitään muutoksia autoon ei edelleenkään tarvittaisi.

_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15

hiluix
26.11.2006, 22:11
sen vertta tars selventää viä et mitä meinaa käytönaikane mittaus??

Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!!

Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia..

L-200
26.11.2006, 22:28
quote:
sen vertta tars selventää viä et mitä meinaa käytönaikane mittaus??

Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!!

Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia..


Oisko tuo diiselin päästömittaus?
Inssi polkee konetta samalla tyylillä kuin kuuluisassa vertauksessa postimies naapurin muijjaa.....
Sit vain katotaan mitä mittari näyttää kun on porot torvessa.

-- Wannabe OFF-roader --
l-200@offipalsta.com
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/L-200-pikku%20pajero.JPG

-MaTTi-
26.11.2006, 22:58
Näinpä.

_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15

hiluix
27.11.2006, 21:17
juuja sain.. kettu kuittaa, kiittää ja kumartaa...

Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!!

Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia..

Mako
31.07.2007, 01:13
Jatketaanpa tähän. Eli omaan LN110 -89 Hiluksiin on nyt laitettu T03 ja cooleri.
Käsittääkseni 2L2:ssa olis 84hv tehoa, entäs siinä bensamallissa, onkos se Y-moottorilla oleva ja paljonkohan siitä on tehoa otettu?
Tarkotus olisi vaan pian saada tehomittaus tehtyä ja olisi hyvä tietää, mitä tehoja pitää tavoitella jos käyttää tota tehokkaampaa bensamallia verrokkina. <img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle>
Ja toinen homma sitten se, että tarviiko teholapuissa näkyä ahtopaineiden lisäksi kierrosluku, kun toi oma on karvalakkimalli ilman kiekkamittaria? <img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle>

ariman
31.07.2007, 16:39
Omassa bensahilussa oli aikoinaan 92 pollea tehtaan mukaan jos en väärin muista.
Inssi näkee jengat omalta koneeltaan.

------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Hiluxiin 33" (http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/Hilux%20N170%20.pdf)

Juis
31.07.2007, 18:27
onkos tollasessa -95 mallisessa hiluxissa enemmän jotain vaatimuksia jos sitä alkaa ahtaamaan?

harri4x4
31.07.2007, 19:58
Ei ainaskaan -97 ollu, eikä ollu merkintää vähäpäästöinen
T.harri

-MaTTi-
31.07.2007, 23:00
quote:Jatketaanpa tähän. Eli omaan LN110 -89 Hiluksiin on nyt laitettu T03 ja cooleri.
Käsittääkseni 2L2:ssa olis 84hv tehoa, entäs siinä bensamallissa, onkos se Y-moottorilla oleva ja paljonkohan siitä on tehoa otettu?

Kyllä, 2L2:ssa on 61 kW. 2L-T:ssä 63 kW. Ja tuossa 2.2 litrasessa 4Y-koneessa 69 kW.

quote:
Tarkotus olisi vaan pian saada tehomittaus tehtyä ja olisi hyvä tietää, mitä tehoja pitää tavoitella jos käyttää tota tehokkaampaa bensamallia verrokkina.
Ja toinen homma sitten se, että tarviiko teholapuissa näkyä ahtopaineiden lisäksi kierrosluku, kun toi oma on karvalakkimalli ilman kiekkamittaria?

No tuo 4Y menee vertailuun ilman lisäselvityksiä eli 69 kW+20 %=82.8 kW =112 hv, onhan sitä jenkkibensa-V6 sitten vielä vertailuun jos huipputehoja haetaan.

Kierroslukua ei tarvita, mutta eiköhän siinä testilaittessa ole anturit sitä varten.


quote:
onkos tollasessa -95 mallisessa hiluxissa enemmän jotain vaatimuksia jos sitä alkaa ahtaamaan?




On. Riippumattoman tutkimuslaitoksen päästötesti.

quote:Ei ainaskaan -97 ollu, eikä ollu merkintää vähäpäästöinen
T.harri

Pitäis olla. 1.1.1993 uudemmat pakut pitää olla vähäpäästöisiä, sekä bensat että dieselit.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

Juis
02.08.2007, 23:53
quote:

quote:Ei ainaskaan -97 ollu, eikä ollu merkintää vähäpäästöinen
T.harri

Pitäis olla. 1.1.1993 uudemmat pakut pitää olla vähäpäästöisiä, sekä bensat että dieselit.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90


Ei mulla ainakaan oo tossa -95 hiluxissa mainittu missään että olis vähäpäästöinen.

Vilkutin
03.08.2007, 08:15
kaveri suunnitteli oman hilunsa vm. 93 turbotusta mut tyssäs vähäpäästösyyteen, ite olen siinä käsityksessä että vähäpäästösiä on 95---&gt; kun perä laitaan ilmesty se CDI teksti, vai mikä lie olikaan, vihree txt kuitenkin.

vm.91 Hilux 4WD
vm.91 L200 4WD

-MaTTi-
03.08.2007, 14:50
quote:
quote:

quote:Ei ainaskaan -97 ollu, eikä ollu merkintää vähäpäästöinen
T.harri

Pitäis olla. 1.1.1993 uudemmat pakut pitää olla vähäpäästöisiä, sekä bensat että dieselit.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90



Ei mulla ainakaan oo tossa -95 hiluxissa mainittu missään että olis vähäpäästöinen.



Joo, eipä näytä tyypiltä tulostuvan. Löytyipä kuitenkin tieto:
PAKOKAASUPÄÄSTÖT
AUTOT TÄYTTÄVÄT 1.1.1993 ALKAEN KÄYTTÖÖN OTETTAVIA KOSKEVAT
ANA (520/92) 18B PYK:N VAATIMUKSET SEURAAVASTI:
MALLI VALMISTENUMEROSTA ALKAEN
LN110L- JT132LNB809011013

Eli tuosta valmistenumerosta eteenpäin Hiluxit tulkitaan vähäpäästöisiksi.

_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

Mako
05.08.2007, 01:02
Noniin! Kiitoksia konsulttiavusta, nyt on mittaukset tehty ja 97hv, 204Nm ja 0,65 painetta.
Paha vaan kun toi Hesuksen aikanen T03 tuntuu melko isolta kun tehokäyrät on ku bensakoneessa.. Nousee vaan kokoajan, kunnes ei uskalla kierrättää enää. <img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle>
Noo, ehkä myöhemmin pienempi tilalle.

tonnisata
14.08.2007, 20:43
Joo se takaluukun vihreämerkki taisiolla cd, eli ei tarkottanut mitään varustelutasoa, vaan clean diesel. Pikkumuutoksiahan siinä oli ainaki pumpulla ja suuttimilla ettei savutellu senkäänvrtaa mitä aiemmat. Kyllä sen pakokaasutestissä huomasi pienempinä päästöinä, sikäli mikäli silti tuossavälissä ei tainnu ne katastuksen ohjearvot muuttua ?
Eli jos ei kellekkään kerro, niin uudempaan autoon (cd malliin) saatto laittaa vanhemman koneen, ja läpi menee päästöjen puolesta.

Mutta mutta, jos meet kertomaan konttorilla, että motti on vaihtunu vanhemmasta, niin siihen tyssäää- kaverilla oli tuollanen tuuri kun meni Hiacestaan liikoja lörpöttelemään. 94 Hiace ja 90 kone....

Mitenhän itelläni aikanaan, kun 98 tbo 2lt koneen vein 90 Hiluksin nokalla konttorille, kesken se homma jäi, vaikka auton alkuperänen ote oli mukana mistä kone oli otettu, ja kauppakirjaa jne siitä.

Piti sitten lähteä varaosaliikkeisiin ja Tojotalle hakemaan vertailutietoja varaosakirjoista, että onko samat jarrut ja jouset jne. Eli varaosakirjoista numeroita kattelemaan ja pyyää leimoja kopioihin sitten, samoin tosiaan ousituksen osalta. Erona oli takajousien lehtien määrä, ln 170 on alunperin 1 lehti enemmän, ja se olikin jo onneksi tullut lisättyä, että keplasi sitten, muuten siis oisi tuohon taas tökkässyt muutoskatastus.

Konttorilla oli erityisen kiinnosunut "etteihän" siinä nyt ole intercooleria , mitähän pahaa siinä oisi ollut sitten, jos se oisi löytynyt ??

Tuo "käytönaikainen" savumittaus juttu - mitä se oikein on, selvennystä vielä vähän. Eli aiemmin joku sitä kyseli, ja vastailtiinkin- mutta siis - Onko se verrattavissa siis ihan normaaliin dsl savumittaukseen, mitä tehään muutenkin vuosikatsastuksen yhteydessä ? Ei sen kummempi ?

Omassani tuolloin tuon sain ohitte sillä koneen alkuperä selvityksellä, ja otteella kun oli mukana , mistä autosta siis kone oli otettu .

Laskeskellaanko tänäpäivänä kone prosentteja vielä, ja mitä ne on laatikonkin osalta ja koneesta jos ne vaihtas uudemmasta .

tuntuuko että onnistuu ?

Edited by - tonnisata on 14/08/2007 21:46:38

Korjattu "hoonosoomi" kirjotusvirheitä :-) ja aiheestakin .

Edited by - tonnisata on 15/08/2007 22:57:58

-MaTTi-
15.08.2007, 16:54
quote:
Mitenhän itelläni aikanaan, kun 98 tbo 2lt koneen vein 90 Hiluksin nokalla konttorille, kesken se homma jäi, vaikka auton alkuperänen ote oli mukana mistä kone oli otettu, ja kauppakirjaa jne siitä.

Piti sitten lähteä varaosaliikkeisiin ja Tojotalle hakemaan vertailutietoja varaosakirjoista, että onko samat jarrut ja jouset jne. Eli varaosakirjoista numeroita kattelemaan ja pyyää leimoja kopioihin sitten, samoin tosiaan ousituksen osalta. Erona oli takajousien lehtien määrä, ln 170 on alunperin 1 lehti enemmän, ja se olikin jo onneksi tullut lisättyä, että keplasi sitten, muuten siis oisi tuohon taas tökkässyt muutoskatastus.

Toi on menny vähän reisille, ei 110-koriin moottoria vaihdettaessa voida vaatia 170-kopan osia sinne, vaikka kone siitä olisikin. Ovat eri mallisarjaa. Vertailuauto olisi pitänyt olla 110-koppasen bensakonemalli eli ei eroja alustassa. Moottorilla kun ei ole ton ikäsessä mitään väliä mistä autosta se on, vaikka joku venäläinen venemoottori, jos se vaan sopii tehoiltaan, iskutilavuudeltaan ja painoltaan sinne ja menee savuista läpi.

quote:
Konttorilla oli erityisen kiinnosunut "etteihän" siinä nyt ole intercooleria , mitähän pahaa siinä oisi ollut sitten, jos se oisi löytynyt ??

Olisit joutunu penkittämään tehon cuulerilla.

quote:
Tuo "käytönaikainen" savumittaus juttu - mitä se oikein on, selvennystä vielä vähän. Eli aiemmin joku sitä kyseli, ja vastailtiinkin- mutta siis - Onko se verrattavissa viiv ihan normaaliin dsl savumittaukseen, mitä tehään muutenkin vuosikatsastuksen yhteydessä ? Ei sen kummempi ?


Ei sen kummempi.

quote:
Omassani tuolloin tuon sanin ohitte sillä alkuperä selvityksellä, ja otteella kun oli mukana , mistä kone oli otettu .


Hoono soomi, mut siis rekisteriote kyllä pitäisi riittää.

quote:
Laskeskellaanko tänäpäivänä kone prosentteja vielä, ja mitä ne on laatikonkin osalta ja koneesta jos ne vaihtas uudemmasta .

tuntuuko että onnistuu ?

Edited by - tonnisata on 14/08/2007 21:46:38


Lasketaan prosentit, tämän taulukon mukaan: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/18A0C0A5-F467-4C0B-ABC7-8ADAAF490868/0/C115.pdf


_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

LateX4
15.08.2007, 17:54
eikö muka joudu penkittämään jos 90vm. hiluksin turbottaa, mut ei laita välijäähyä???vai pelkästään siinä tapauksessa jos laittaa mallisarjaan kuuluvan turbon?

Mistä te ootte saanu ne paperit vertailu moottorin kelpoisuudesta, kun itte en ainakaan saanu toyotan varaosa liikkeestä enkä toyotainfosta?

...ihanan kallista...

JariM
15.08.2007, 18:12
Turbottaminen tai coolerin asentaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon ja silloin pitää olla penkkilappu.

quote:ilman lisäselvityksiä eli 69 kW+20 %=82.8 kW =112 hv

Tuo +20% lasketaan vain jos vertailuautona on mallisarjan tehokkain versio, muuten teho ei saa nousta yhtään.

tonnisata
15.08.2007, 22:03
Toyota info- melkonen kaveri se siellä... ketähän oisi neuvonut tai auttanut oikeasti , ihmettelen. (mun mielipide vaan)

tuntuuko että onnistuu ?

LateX4
16.08.2007, 02:34
juu, melko turha info... enpä oo henk.koht. saanu vielä yhteenkään ongelmaan (liittyen autoon) apua sieltä....

...ihanan kallista...

-MaTTi-
16.08.2007, 16:33
quote:
eikö muka joudu penkittämään jos 90vm. hiluksin turbottaa, mut ei laita välijäähyä???vai pelkästään siinä tapauksessa jos laittaa mallisarjaan kuuluvan turbon?


Joutuu, jos turbottaa eli asentaa imudieseliin ahtimen. Mutta vaihdettaessa muuttamaton alunperin turboahdettu moottori, ei penkitystä tarvita (kuten tonnisata:n tapauksessa).
quote:
Mistä te ootte saanu ne paperit vertailu moottorin kelpoisuudesta, kun itte en ainakaan saanu toyotan varaosa liikkeestä enkä toyotainfosta?

...ihanan kallista...


Lataa koneelle netistä Toyotan varaosaohjelma (EPC for Windows), niin saat tulosteltua itsekin papereita varaosien yhteensopivuudesta.



_______________________________________________
Toyota Land Cruiser KJ90

Edited by - -MaTTi- on 16/08/2007 17:36:38

Vilkutin
11.05.2008, 20:10
Nyt lähti meikäläisenkin turbotus alkuuun, vm.91, LN110, 4WD, aj. 304tkm.

Onkelmana lähinnä se että mistä laitan turbon paluu öljyn, öljypohjan irrotus vaatis pikasesti katottuna etuperänkin irrotuksen.

Niin tuolla oli puhetta että verrataan pensahiluxiin, eli paljonko tuohon sais lisätehoa ottaa, tuon 20% mukaan? Eli pääsenkö siis vertaamaan tehokkaampaan, jolloin saisin tuon liki 120hv? kun nyt vakiotehon ollessa 80, päästään noi 100hv. Ja jos pensamallissa on 100, niin sillo oltais 120hv. Jarruthan on aika samat?

vm.91 Hilux 4WD
vm.91 L200 4WD

Holle
12.05.2008, 11:25
Kyllä se öljyn paluu pitää sinne öljypohjaan laittaa, ja sitten tosi huolellinen puhdistus tiivistepinnalle ja kunnon liima väliin( ei mitään motonet laatua). Itse liimasin wurthin moottorisilikoonilla, mutta ei ole kaikilla pitänyt silläkään. Etuperä on suht simppeli pudottaa pois tieltä, kun ottaa kardaanin pois ja kaikki kiinnityspisteet auki ja toinen etuvetari irti. Tulee ihan reilusti tilaa touhuta, kytkinkopan ja koneen väliset tukiraudat kannattaa myös napata pois, niin pääsee hyvin sen surullisenkuuluisan tiivistepinnan kimppuun.

Vilkutin
12.05.2008, 13:10
tarkoitatko tiivistepinnan putsaamisella, ja puunaamisella, öljynpohjan ja koneen välistä liitosta? Vaiko sen öljypohjaan hitsattavan nipan ja letkun liitosta. Ei perkkeeee, eikö tosiaan mitään muuta konstia, ole, entä jos poraan vaan reijän öljypohjaan ja hitsaan nipan kiinni ja huuhtelen siitä nipan reijästä hyvin öljypohjan tuleeko sieltä purut pois? Vai onko siellä jotain mihin ne jää kanittamaan. No tarvii kait tutkia tarkemmin tuon öljypohjan pudottamista. Pitäiskö samalla heittää kiertokankien laagerit uudet?

vm.91 Hilux 4WD
vm.91 L200 4WD

Holle
12.05.2008, 14:25
Joo juurikin koneen ja pohjan välistä pintaa tarkotan. Tuppaavat vuotamaan herkästi, kun ei ole muuta tiivistettä kuin liima. Itellä piti kyllä hyvin kun teki huolella. En laittais ilman pohjan irrottamista, kun on syytä hitsata molemmin puolin, ja on aika huonosti tilaa tehdäkkin paikoillaan.

Mazza
12.05.2008, 17:22
Nyt on pakko kysyä tähän väliin, eikös nyt ole kyse LJ70:n 2.4D:stä, eli 2L tai 2L2-moottorista? Siihen koneeseen nimittäin saa kyllä öljypohjan tiivisteitä lähes jokaisesta tarvikeliikkeestä ihan hyllystä. Juuri omaanikin vaihtoin.

Holle
12.05.2008, 17:36
No en tiedä saako, siis kone on 2l2 ja alunperin on liimaamalla ainakin.

2lt:n öljypohjassa tais kyllä ollakkin tiiviste, mut sehän on vanhempi konekin. Tiedä sitte, mutta kannas oli minun mielestä tosi kapee (siis tiivistepinta) ja siksi lienee vaikee saada pitämään.

Edited by - Holle on 12/05/2008 18:39:17

Vilkutin
12.05.2008, 17:53
ite en tosta osaa sanoa, mutta kone on vm.91, LN110, eli 2L2 kaiketi..

vm.91 Hilux 4WD
vm.91 L200 4WD

Mazza
12.05.2008, 17:53
Jep. Öljypohja on 2L2-koneessa erilainen kuin 2L- tai L-koneessa, mutta tiiviste on sama, ja öljypohjat on vaihtokelposia keskenään. Voi tosiaan olla, että tehtaalta lähtiessä 2L2 on ollu liimalla tiivistetty, mutta L- ja 2L-koneiden öljypohjan tiiviste passaa suoraan tuohon uudempaankin.

EDIT: niin, siksi varmaan 2L2-koneessa ei ole tiivistettä kun on oletettu että valupohjan tiivistämiseen riittää liima. 2L- ja L-koneessahan on peltipohja. No, joka tapauksessa se vanhempi kumitiiviste sopii sinne suoraan.



Edited by - Mazza on 12/05/2008 19:32:08

12.05.2008, 19:40
Peltipohja on mulla ainakin 2l2-koneessa, eikä tiivistettä.

Note! This message was posted anonymously!

Greenday
07.09.2011, 21:55
Niin, jatkeetaan aiheella elikkä sama homma edessä,mutta teen oman peltisarjan ahtimelle. Tarkoitus olisi hiluxin vakio (2l) konetta piristää vähäsen ahtimella.
Ahtimeksi olen näin kolmen erilaisen Turbo ajokin perusteella valinnut Ct20.sen,jota
kaikki vähän moittii.Tästä tulee nyt kuiteski tälläinen kokeilu :
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3428&pictureid=87918
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3428&pictureid=87915

Kuvista on nähtävistä vähän pitempi peltisarja ahtimelle, jonka tarkoituksena olisi jättää tilaa vällärille moottorin päälle.
olen kyseisen version nähnyt livenä kahvittelu tapahtumassa Veijo shellillä pääkaupunkiseudalla, jonkun kaverin hiluxsissa, en muista
kylläkään nimeä :) Tuleeko tästä mitään?

Sarja on vasta hepeillä kiinni, niin tarkkavainen huomaa ahtimen olon vinossa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3428&pictureid=87916

RIPAX
07.09.2011, 23:30
Hilukseissa öljy pohja vaihtu muistaakseen -89 jolloin siitä uudemmat on aina liimalla,sitä vanhemmat kumi tiivisteellä. Sit tiiviste ei istu kunnolla liimattavaan malliin,eikä tiivisteellistä taho saada pitämään liimalla. Johtuu siitä et niissä on aavistuksen korkeus ero,muistaakseen myös se kannas laakeri kaulan kohdalla oli eri levynen. Kuitenki L,2L ja 2L2 öljy pohjat käy ristiin,lohko on sama. Sillä ei oo merkitystä onko turbolla vai ei,lohkoon ei oo stanssattu turboa erikseen mutta erottaa oikean puolen moottori korvakkeen välissä olevasta öljyn paluu reijästä. Muistaakseen 65 ja 110 ÖP on sama paitsi tiiviste eri,170 on eri mut käy 110 mut ei 65. 65 käy 110 en oo 100%varma. Taka tuupparista ei käy koskaan 4wd. Kuhunkin ÖP kuuluu oma imuputkensa,paitsi 170 käy 110 mut ei toista päin,kuitenkin 170 imee alempaa joten ei oo hyvä sotkea keskenään. Läjässä on oma ÖP mut käy muistaakseen 65 mut ei muihin. Nää nyt näin äkkiä...

Greenday
08.09.2011, 05:13
Siinä tuli asiaa, niin tarkoitus oli laittaa poisto mahdollisimman ylös öljypohjaan.
Täytyy miettiä yllä olevan perusteella olisiko imuputki ja ö-pohja vaihdettava?
Voi olla,jos kokeilisi hydraliikka tiiviste ainetta tiivisteen pitämiseen...

BryGgi
08.09.2011, 05:18
tuota minne asti tuo turbo tulee konehuoneessa? ja siitä dp:n pyörittely alas voi olla jo haaste tai sitten pelkkä hidaste, voi kyllä olla että tuo kuva vaa vääristää

-MaTTi-
08.09.2011, 09:07
Kuvista on nähtävistä vähän pitempi peltisarja ahtimelle, jonka tarkoituksena olisi jättää tilaa vällärille moottorin päälle.
Lyhyempi olis diisseliin parempi, tuo näyttää turhan pitkältä toiminnan kannalta ja muutenkin kun turbo killuu puolmetrisen varren päässä + turhan ohkasista tarpeista (pakoputkikäyristä) tehtynä. http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/facepalm.gif Voin luvata ettei oo pitkäikänen.

Edit: Jos kerran tavoittelet koneen päälle tilaa niin mikset laittais turboo pakosarjan alapuolelle?

Ruusulehto
08.09.2011, 09:28
Samaa mieltä MaTTin kanssa et lyhyemmmät putket ois paremmat ja noi pakoputkikäyrät ei kestä ku pyhättömän päivän jo sitäkään. Itte tekisin niistä valmiista vesijohtomutkista tais olla seinämävahvuus jotain 3-4mm luokkaa

Greenday
08.09.2011, 09:49
Niin, 12 vuotta käsissä pyöritellyt niitä lämpöputkenkäyriä...niistä sais paremman.
Tämä on kokeilu miten pitkään kestää Bilteman huippu käyrät :=).
Itseasiassa peltisarja lyhenee niin,että on ainoastaan 35cm Ahtimen takaosaan,
siirettäväksi tulisi tuulilasin pesusäiliö.
Arvelin laitaa tukea ahtimelle kannesta tai lohkosta...se miten pitkään menee
kun peltisarja syöpyy läpi tulee kokeiltavaksi.
Tämä vois olla versio 1

Greenday
08.09.2011, 09:51
Lyhyempi olis diisseliin parempi, tuo näyttää turhan pitkältä toiminnan kannalta ja muutenkin kun turbo killuu puolmetrisen varren päässä + turhan ohkasista tarpeista (pakoputkikäyristä) tehtynä. http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/facepalm.gif Voin luvata ettei oo pitkäikänen.

Edit: Jos kerran tavoittelet koneen päälle tilaa niin mikset laittais turboo pakosarjan alapuolelle?

Niin kokeilaan kestoa...pitää sitä jonkun testata:D

Greenday
08.09.2011, 09:54
tuota minne asti tuo turbo tulee konehuoneessa? ja siitä dp:n pyörittely alas voi olla jo haaste tai sitten pelkkä hidaste, voi kyllä olla että tuo kuva vaa vääristää

Ei se kyllä paljon vääristele..mutta lyhenee 5cm.

lepoantti
08.09.2011, 15:52
mikä on käyrien sisähalkaisija? näyttää aika karkeen kokoiselta....

Greenday
08.09.2011, 19:42
mikä on käyrien sisähalkaisija? näyttää aika karkeen kokoiselta....

Taitaa olla päältä 48mm ja sisältä 44mm.Onko liian isoa kun pakoaukko on sen
42mm*38mm.Mittasin kyllä tiivisteen kanssa,että pitäis jäädä tiiviste pintaa ja
pultit menee hylsällä kiinni.

tdi
08.09.2011, 20:32
ei kyllä hirveesti pakoaukkoo suurempaa putkea kannata käyttää hidastaa vaan kaasun kulkua ja jää pyörteilemään. jotenkinhan se laskettiin pakoventtiilin tilavuudesta mikä ois optimaalinen? eli tekee pienemmästä ja muokkaa sitten pakoaukon muotoseks. ja tosiaan kuten edellä mainittiin niin diiselissä mahdollisimman lyhyt mutta kuitenkin jouheva, oikein olet kyllä pulssittanut.:) ja ja sittenkun toi sarja murtuu niin tee kunnon kamasta vähän lyhyempi. jos tuet turbon niin tee kuitenkin sellainen että pääsee elämään/laajenemaan eli ns turbo hirttämällä on paras vaihtoehto. tsemppii !

BryGgi
08.09.2011, 20:46
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3519&pictureid=84351

tuuossa omaa sötöstä, eli lyhyt on ja putken sisähalkaisija pakoaukon kansa samankokoinen, hiukan jopa pienempi ja vigutettu kartioksi alkupää. parempikin voisi olla, ja mutkia meni parinkymmenen euron edestä ainoastaan.

Greenday
09.09.2011, 05:15
"BryGin KUVA"

tuuossa omaa sötöstä, eli lyhyt on ja putken sisähalkaisija pakoaukon kansa samankokoinen, hiukan jopa pienempi ja vigutettu kartioksi alkupää. parempikin voisi olla, ja mutkia meni parinkymmenen euron edestä ainoastaan.[/QUOTE]

Jo vain on hyvän näköinen ja lyhyt sarja.Ei taida tuota lyhyemmäksi enää
paljon saada, jos ei valamalla tee.
Käytitkö 11/2" käyrää vai 11/4":n ?.
Täytyy Versio 2 tehdä niistä vesiputken käyristä. Versio 1 menee kuiteski
tehomittaukseen, kun täytyy se lappu saada katsastukseen.
Matti varmaan katsastaa ilmaiseksi ,jos pukkaa takapyöriltä yli 100hv. :D:D:D

Greenday
09.09.2011, 05:20
ei kyllä hirveesti pakoaukkoo suurempaa putkea kannata käyttää hidastaa vaan kaasun kulkua ja jää pyörteilemään. jotenkinhan se laskettiin pakoventtiilin tilavuudesta mikä ois optimaalinen? eli tekee pienemmästä ja muokkaa sitten pakoaukon muotoseks. ja tosiaan kuten edellä mainittiin niin diiselissä mahdollisimman lyhyt mutta kuitenkin jouheva, oikein olet kyllä pulssittanut.:) ja ja sittenkun toi sarja murtuu niin tee kunnon kamasta vähän lyhyempi. jos tuet turbon niin tee kuitenkin sellainen että pääsee elämään/laajenemaan eli ns turbo hirttämällä on paras vaihtoehto. tsemppii !

Jo,vain jos tukis pakosarjan kunnolla ettei pääsis murtumaan,hitsasin kyllä
putkien saumat kollektorin sisältäkin ja porkkanalla hioin enimmät röpellöt
pois.

tdi
09.09.2011, 16:54
brygin pakosarja on onnistuneen näkönen!:) neloseen ei tosiaan oikeen järkevästi tuota lyhyempää saa tehdyksi kun tulee tuon pulssituksen kanssa sit ongelmia. toisaalta pulssituskaan ole tärkein näissä budjetti projekteissa mutta aina parempi kun tekee kerrallahyvän! nälkä kasvaa syödessä ! :D

Greenday
09.09.2011, 20:22
No lyhensin reippasti, niin mahtuu paikalleen sen enenpiä muutoksia, nelosen putki
meni piloille, mutta kuten todettu tämä on Versio 1 :=).
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3428&pictureid=88108
eli laipasta ahtimen takaosaan 29cm ja laipan yläreunasta ahtimen päälle 20cm.

tdi
09.09.2011, 20:26
eiköhän sillä jo makuun pääse ! :D

Greenday
09.09.2011, 20:33
eiköhän sillä jo makuun pääse ! :D

Kyllä varmasti pääsee :D

Greenday
16.09.2011, 20:53
Jaahas ollaan tässä vaiheessa, eli huohotin putken tulppaus ja kytkeä huohotin jonnekkin.:)
Öljyn paluuletku ja paineletku on jo kytkettynä koneeseen, itseasiassa pakopuoli viellä
rakentamatta,ahdin mahtuu hyvin konepellin alle ja ajovalojen pesutikin mahtuu paikalleensa ja akku...toistaiseksi pois otettu tieltä.voi olla,että laitetaan oma ilmanputsari käyttöön viellä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3428&pictureid=88628
Ylemässä kuvassa on hyvin näkyvissä sarjan paksuus ja öljyletkut.

Tilaa on ruhtinaallisesti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3428&pictureid=88630

Kai se on ventiilinkoppa maalattava lämpömaalilla kans:)

Maalattiin ja koe ajoa oli kans varmaan sen 25km.Kaikkien kommeluksien jälkeen pelas hienosti:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3428&pictureid=88643
Tukikeppi ja alumiini lämpöpelti vielä tehtävä ja huohotinputken laittoa,mutta ei tosiaan estä ajoa :)
Nuhapumpusta reippaaksi kulkijaksi,suosittelen...

Greenday
27.09.2011, 15:50
Tommonen käppyrä tuli,joku vois laskee väännön:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3428&pictureid=89545

Oletusarvona 2,4d vaparin huippukierrokset :)
Mittauspaikka Klaukkalan Diesel

ZwA
28.09.2011, 12:14
Onko kuvia Missä otit öljypaine ja mihin paluu mene?

tdi
28.09.2011, 15:40
klaukkalan diiselis on vaa ryntäys penkki missä on hyvä ajaa katsastus lappuja tehokkaisiin autoihin :D en tiedä sun tapauksessa kun on noin pieni turbo niin varmaan ehti paineet nousta mut iso turbosissa autoissa ryntäys penkissä tulee aika kesyjä lappuja. :D

Greenday
28.09.2011, 20:09
Onko kuvia Missä otit öljypaine ja mihin paluu mene?

Ei ole tullut kuvattua, mutta alipainepumpulle tulee voitelu moottorin kylestä
niin norm banjoliittimellä (tuplapultti kierre M10*1,25 ) öljynpaineletkua pitkin
ja paluu 22mm (letku sisä 25mm) moottorin kylkeen t-haroitus alipainepumpun
paluun siten ,että 22mm-10mm(alipainep.)-13mm.Elikkäs lopussa vähän ahdistaa kun 22mm supistuu 13mm(porattu maksimiin).Tuntuu toimivan.

Greenday
28.09.2011, 20:14
klaukkalan diiselis on vaa ryntäys penkki missä on hyvä ajaa katsastus lappuja tehokkaisiin autoihin :D en tiedä sun tapauksessa kun on noin pieni turbo niin varmaan ehti paineet nousta mut iso turbosissa autoissa ryntäys penkissä tulee aika kesyjä lappuja. :D

Jo vain hyvin ehti nousta, eiköhän se ollut maksimi mitä omasta hiluxsista
irtosi tällä 1 versiolla.Seuraavaksi on uutta projektia suunnitteila, katsotaan
, jos ahdin ja auto vaihtuisi ;)

mikok
04.03.2014, 22:11
Lisää tietoa 2l2:sen turbotuksesta kaivataan. Lähinnä tuo öljynpaine turbolle kiinnostaa. Onko se banjoliitin mikä menee alipainepumpulle samassa kanavassa kuin esim öljykello? Eli riittääkö paine varmasti turbolle saakka. Ei kehtais uutta ahdint kokeilulla tuhota:) Eli turbottajat mistä olette näissä vaparilohkoissa öljyn ryöstäny?

Itse meinasin urakoida paluulle puolentuuman reijän lohkoon siihen kohti missä se on vakiona turbossa ja letkukara siihen. Semmuinen pyöreä tasanne sen panjoliittimen vieressä...

RIPAX
04.03.2014, 23:24
Lisää tietoa 2l2:sen turbotuksesta kaivataan. Lähinnä tuo öljynpaine turbolle kiinnostaa. Onko se banjoliitin mikä menee alipainepumpulle samassa kanavassa kuin esim öljykello? Eli riittääkö paine varmasti turbolle saakka. Ei kehtais uutta ahdint kokeilulla tuhota:) Eli turbottajat mistä olette näissä vaparilohkoissa öljyn ryöstäny?

Itse meinasin urakoida paluulle puolentuuman reijän lohkoon siihen kohti missä se on vakiona turbossa ja letkukara siihen. Semmuinen pyöreä tasanne sen panjoliittimen vieressä...

Juu,ainaki cresssidassa se öljyn paluu tulee moottorin kiinnityskorvakon väliin,hiluksissa taitaa jäädä korvakon taakse,sit jostain turbo pajalta kannattaa kysästä paljonko se ahdin tarvii öljyä,mun garretti tarvii 2L-T koneessa 3 tai 4 mm kuristimen,kuulemma ei saa laittaa mitään hirmurööriä.

Jappi
04.03.2014, 23:36
Lisää tietoa 2l2:sen turbotuksesta kaivataan. Lähinnä tuo öljynpaine turbolle kiinnostaa. Onko se banjoliitin mikä menee alipainepumpulle samassa kanavassa kuin esim öljykello? Eli riittääkö paine varmasti turbolle saakka. Ei kehtais uutta ahdint kokeilulla tuhota:) Eli turbottajat mistä olette näissä vaparilohkoissa öljyn ryöstäny?


Riittää öljy, siitä samasta kanavasta tulee tehdasahdistettuunkin paine. Se tosiaan sitten turbon mukaan jos pitää kuristin laittaa putkeen, monessakin se on ihan ahtimen rungossa mutta kuten sanottua, ei aina.

mikok
05.03.2014, 08:33
joo täytyy tarkistaa se öljyn määrä. Oisko ahdin ollu holset td04 tai joku, ei mikään mahti mutka.
Joo no sitten mä teetän vaa toisen öljyletkun panjoliittimella ja ryövään sen siitä alipainepumpun linjasta. Pikkase vaa äkkiseltään näyttää että se panjoliitin tulee tuossa mittakaavassa sen suunnitellun öljypaluun eteen. Mutta jos hommais ne kummatkin letkut uudet ja ja laittaisi lyhyemmän pultin ja siirtäisi letkut lähemmäksi lohkoa ni tulis parempi tila paluulinjan nipalle lohkoon...

Ymmärsinkö oikein että moni on värkännyt sen paluun t-haaralla siihen alipainepumpun paluu linjaan. Eikös tuo kuristu sillätavoin jo aika reilusti. Turbolta lähtevä linja on jotakuin 15-18 mm sisähalkaisijaltaan?

Onko tuossa turbon asennossa muuten jokin tarkka sääntä paluun ja paineen suhteen? Vai voiko sitä kallistaa jossain määrin, vai onko ehdotonta että paluu on suoraan alapuolella?

toyota4x4
05.03.2014, 09:56
itse olen kairannu öljy pohjaan reijän paluulle ja paineen lohkon taka osasta olevasta valmiista propusta johon tulee öljyn paine.

mikok
05.03.2014, 11:21
ei sulla olis tarkempia ohjeita tai kuvia mistä se roppu tarkalleen ottaen löytyy?

Mikä on se iso kuusiokoloroppu mikä on konen etupääsä lähellä jakopään koppaa?

Jappi
05.03.2014, 15:36
Ymmärsinkö oikein että moni on värkännyt sen paluun t-haaralla siihen alipainepumpun paluu linjaan. Eikös tuo kuristu sillätavoin jo aika reilusti. Turbolta lähtevä linja on jotakuin 15-18 mm sisähalkaisijaltaan?


Turbon läpi virtaava öljymäärä on niin pieni ettei tuo banjopultti sitä kurista. Paluu turbolta on reilu siksi ettei siellä siedä olla lainkaan vastusta, ei edes hetkellisesti. Akselitiivisteet ottavat helposti itseensä jos tulee vastusta öljynpaluulle.

Ja melkolailla pystysuunnassa se paluu pitäisi lähteä, toki muutaman asteen heitot ei meinaa mitään, kallistuuhan se ajaessakin...

toyota4x4
05.03.2014, 21:06
ei sulla olis tarkempia ohjeita tai kuvia mistä se roppu tarkalleen ottaen löytyy?

Mikä on se iso kuusiokoloroppu mikä on konen etupääsä lähellä jakopään koppaa?

ei ole kuvia mutta, samalla korkeudella lohkossa kuin laturille meneva tais olla. joku pieni 10mm avain kävi siihen. kyllä sen huomaa jos viitsii kattoa.

mikok
05.03.2014, 21:22
joo siellä on semmuinen pieni roppu hyvin takapäässä. Siinä on sellanen neliö mistä sen saa auki. ilmeisesti siinäkin on 1/8 kierre. Siitä sen öljyn kyllä sais tosi kivuttomasti. Pitää laittaa samalla t-haara ölynpainemittarille samasta ropusta. Mikä lie alkuperäien tarkoitus?
Kattelin sitä alipainepumpun paluu nippaa. Ei siitä kyllä saa ku maksimissaan 10mm sisäreijällä olevan paluun. Ei oikein kehtaa niin paljon kuristaa, tuorbolta kuitenkin tulee yli 15mm.
Pitää ottaa itteensä niskasta kiinni ja porata siihen orkkis paikkaan se reilumpi letkukara. Pitää vaa se panjoliitin asentaa lyhyempään varteen että nipalle tulee tilaa... Mikään ei ilmeisesti estä vaikka panjon ja öljykellon järjestystä muuttaa jos ne on kerta samassa kanavassa?

Sami89
05.03.2014, 21:48
Miksei sitä paluuta voi laittaa suoraan öljypohjaan?:confused:

Jappi
06.03.2014, 04:57
joo siellä on semmuinen pieni roppu hyvin takapäässä. Siinä on sellanen neliö mistä sen saa auki. ilmeisesti siinäkin on 1/8 kierre. Siitä sen öljyn kyllä sais tosi kivuttomasti. Pitää laittaa samalla t-haara ölynpainemittarille samasta ropusta. Mikä lie alkuperäien tarkoitus?
Kattelin sitä alipainepumpun paluu nippaa. Ei siitä kyllä saa ku maksimissaan 10mm sisäreijällä olevan paluun. Ei oikein kehtaa niin paljon kuristaa, tuorbolta kuitenkin tulee yli 15mm.


Joo, sori. Ajatuksissani katsoin että puhutaan siitä painepuolen banjosta, my bad :( Ei tuohon tosiaan kannata sitä paluuta tehdä.

Sen neliökantapropun alkuperäinen tarkoitus on tukkia porausreikä runkolaakerin öljykanavan päästä.

mikok
06.03.2014, 07:46
Ok. eli kyllä sieltä sit öljy riittää. Joo ei sillä kait väliä, eka meinasin laittaa öljypohjaan. Mutta sitten tuli töissä sorvuutettua nippa ym killkeet siihen lohkon kylkeen. Näin jossain kuvia ku joku poras siihen sen reijän ja päädyin siihen ratkaisuun...

Ippe69
17.03.2014, 21:56
Jatketaanpa tätä topikkia, kun samasta moottorista kysymys.
Eli kun vapariin laitetaan turboa, niin miten vaparin syöttöpumppu toimii? Tarkoitan siis, että jos vain syöttöjä ruuvataan lisää, niin alkaako kuinka pahasti pukkaamaan savua silloin kun ahtopaine ei ole ehtinyt nousta, kun syöttö ei säädy paineen mukaan. Vai onko vain kuskista kiinni, ettei kerralla polkase kaasua pohjaan asti? Ja aiheuttaako se ongelmia katsastuksen päästömittauksissa? Ja mihin teholukemiin tuolla vakiopumpulla on mahdollista päästä?
Lisäksi kysymys Mitsun hukkaportittomista turboista, eli jos semmosen laittaa, niin säädetäänkö tehot/ahdot pelkästään syöttöruuvilla, vai tarvitseeko se erikseen hukkaportin tai dumpin? Nuita Mitsubishejä tuntuis olevan tarjolla hyvin, siksi siitä kyselen.
Moottori on siis 2L2 ja on paikallaan -89 neliveto hiacessa. Auto on jokapäiväisessä käytössä, joten pitäs vielä pysyä suht luotettavana. Nykyisillä tehoilla pärjää, kun ajaa takavedolla, mutta talvikeli ja neliveto tekee siitä jo todella laiskan. Ja kun kärry laitetaan perään, niin lenkkeilijät juoksee ylämäessä ohi. Tavoite olisi siis ensisijaisesti saada hieman lisää voimaa pienellä rahalla. Toki jos sitä voimaa saa enemmänkin samalla vaivalla ja kohtalaisella hinnalla, niin aina parempi. Saa tarjota hyviä tai halpoja turboja, coolereita ym. hilpettä. Ja neuvoja, kun en ole ikinä mitään konetta turbottanu.

BJ-40/76
18.03.2014, 00:08
Jatketaanpa tätä topikkia, kun samasta moottorista kysymys.

Lisäksi kysymys Mitsun hukkaportittomista turboista, eli jos semmosen laittaa, niin säädetäänkö tehot/ahdot pelkästään syöttöruuvilla, vai tarvitseeko se erikseen hukkaportin tai dumpin? Nuita Mitsubishejä tuntuis olevan tarjolla hyvin, siksi siitä kyselen.
Moottori on siis 2L2 ja on paikallaan -89 neliveto hiacessa. Auto on jokapäiväisessä käytössä, joten pitäs vielä pysyä suht luotettavana. Nykyisillä tehoilla pärjää, kun ajaa takavedolla, mutta talvikeli ja neliveto tekee siitä jo todella laiskan. Ja kun kärry laitetaan perään, niin lenkkeilijät juoksee ylämäessä ohi. Tavoite olisi siis ensisijaisesti saada hieman lisää voimaa pienellä rahalla. Toki jos sitä voimaa saa enemmänkin samalla vaivalla ja kohtalaisella hinnalla, niin aina parempi. Saa tarjota hyviä tai halpoja turboja, coolereita ym. hilpettä. Ja neuvoja, kun en ole ikinä mitään konetta turbottanu.

Omakohtaista kokemusta noista mitsun 2.3 td turboista/"voiman" repimisestä muinaisessa menneisyydessä. Eikö jo nuo 2,5 litraiset tdic pajerot olleet hukkaportillisia?
Siis mulla oli vm.-81/82 2,3 td Galantti (ilman hukkaporttia) ja tehoa 82 tai 84 hv ja omapaino 1250kg.
Pelkästään syöttöjä lisäämällä, ja pikkasen lisää ennekkoa, (ja pumppuun oli nähtävästi tehty "kotiinkutsuna" tuo ns. kylmäkäynnistys-modaus, jos ei tehdastoimituksena) tuo minun mitsu kiihtyi paljon rivakammin, kuin kevyempi 2 litrainen sisar.(reilu 100 hv) Toki piti kiihdyttää kaasupohjassa (kokoajan, 2 laatikkoa levisi 2-3 vaihdon epäonnistuttua).
Mutta silloin oli "ongelmana" lämmöt, pakosarja ja -pakopesä hohti pimeässä, kun "käytiin heittämässä vettä" nopean etenemisen välissä. -> pakopaineet oli varmasti "tapissa". ja jos pitäs nyt alkaa arvaamaan tehoja, niin ei varmaan ollut 1,5x alkoperäiset, oliskohan ollut reipas 100 hv?
-> Ja eikö tuo 2L2 ole jo tehokkaampi vaparina, kuin tuo 82hv? -> aivan liian peini tuo 82 hv 2,3 td mitsun turbo, jos haluaa lisää tehoa luotettavuuden kärsimättä.
Kävin kokeilemassa mitsu l200, 2,5 L vapaastihengittävä dsl, vm.n. -89, ja siihen oli laitettu Bensturbo saabin ahdin (n. 170hv?, 2? Litraa, oliskohan ollut 900?)
Ja vain syöttöä lisäämäällä veti huomattavan hyvin, toki jos täyskaasulla vedätti alle ahtimen heräämisen, olisko korvakuulolta 1500- 2000 rpm, niin työnsi kyllä lakua putkesta, mutta jos ajeli tyhjänä normaalisti liikenteen mukana, niin ei savuttanut: mutta jos halusi voimaa ilman savua, niin kaipasi kierroksia, mutta silloin löytyi myös voimaa aivan erimalliin, kuin vakiosta.
Ja katsastukseenhan voi pikkasen säätää, jos tuntuu että savuttaa? toki noita turbon pumppujakin voisi saada "sopivasti"
Ja tuohon kommenttiin """""""""Nykyisillä tehoilla pärjää, kun ajaa takavedolla, mutta talvikeli ja neliveto tekee siitä jo todella laiskan. Ja kun kärry laitetaan perään, niin lenkkeilijät juoksee ylämäessä ohi"""""""""
-> tuo vakiopumppu "riittää" järkevästi, siis arvaus, VAJAASEEN 1,4x tehoon, mutta se on aikapaljon, vaikka olisi vain 30% lisää tehoa, se voisi tarkoittaa käytännössä sitä, että k.o hiace taapertaa ylämäen ylös ylikuormattuna nopeammin, kuin vakio tyhjänä.
P.S minkä tehonen/mistä tuo kone on, eikä k.o hiacessa pitäs olla 2L n. 76 HV
p.s.s jos aletaan hakemaan tehoja, jotka on esim. 1,5x vakio, niin luotettavuus alkaa kärsimään huomattavan paljon, tarvitsee välttämättä? coolerin, ja on ns. yhden miehen auto.
p.s.s.s nuo uudemmat "juuttuvasiipiset" ahtimet on myös ilman hukkaporttia, niistä ei "omistuskokemusta"

Ippe69
18.03.2014, 00:28
Omakohtaista kokemusta noista mitsun 2.3 td turboista/"voiman" repimisestä muinaisessa menneisyydessä. Eikö jo nuo 2,5 litraiset tdic pajerot olleet hukkaportillisia?
No minä ymmärsin, että niissä ei ole, mutta voin hyvin olla väärässä. Juuri nuita 2,5 litrasen turboja ajattelin. Pitää huomenna soittaa, kun näkyi myyntipalstalla olevan L200:sen turbo.

Tuo kone on edellisen omistajan aikana jo vaihdettu, se on käsittääkseni -90 luvun alkupuolen hiacesta. Tehoista ei tietoa.
30 % tehonlisäys on varmastikin minun käyttöön riittävä. Cooleria jokapaikassa suositellaan koneen säästämiseksi, niin samallahan senki laittaa, ei se montaa kymppiä kuiten maksa.
Kiitos vastauksesta, selvitti asiota huomattavasti!

hiluvitkutin
18.03.2014, 08:09
Se muuttuva siipinen on vähä harhaanjohtava, ei siellä siivet mihinkään muutu.
Pakopesän kiertää sellanen läppärivistö mikä aukeaa kun säädetty paine saavutetaan, toimii vähän niinku hukkaporttina. Näihin vanhempiin ku sellasta räplää ni vaatii jonnii verran säätö testiä että saa paineensäädön pelittää hyvin. Ku normaalistihan sen hoitaa auton äly näissä uudemmissa.
Mutta on hyvä ku saa säädettyä.
Kyllä se pumppu riittää että lastin kanssakin pysyy muun liikenteen mukana.

mikok
19.03.2014, 20:17
Nyt ois hyvät neuvot tarpeen. Sain ron auton käyntiin ja aloitin koeajon, no ei kauan iloa kestäny ku rupes öljyä tursuamaan pakoputeksta savun saattelemana. Aikani koekäyttelin autoa ja yritin tuskia mistä öljyn pöllytys johtuu ja tein diaknoosin että ahtimen tiivisteet olisi kaput. Nos lähetin turbon takaisin liikkeseen huollettavaksi.
No tänään tuli selvitys että ahdin on ihan ehjä ja ei oireile koeajopenkissä millään tavalla. syyksi epäiltiin huonoa paluulinjaa.

Siis porasin sen paluun lohkoon samalle paikalle ku se on turbon lohkossa ja kokeilin vielä lopuksi löpöllä että hynvin virtaa öljypohjaan. Öljunpaineet on jotain 5 bar paikkeilla kierroksilla, tyhjäkäynnillä alle 2bar. Paine tulo on kuristettu muutamaan milliin jne...
Mutta nyt kun autoa käyttää ei öljy kulje riittävästi poispäin ja ahdin tulvii.

Mikä helvetti voi aiheuttaa moista. Katsoin vielä äsken irtolohkosta että kyllä se reikä tulee mukavasti siihen runkolaakerin korkeudelle vapaaseen tilaan. Onkohan turbon lohkossa joku ohjauspilli lohkon sisäpuolelle ohjaamaan öljyvirtaa? Vai onko tuo mun kone niin hoto että kampikammiossa on jotenkin vastpainetta.(ei kyllä mahdollista). Pitääkö se paluu kuitenkin hitsata suosiolla öljypohaan 10cm alemmaksi tai jotain? Kuka keksii syyn?

toyota4x4
19.03.2014, 21:50
4 hiluksia turbottanu ja laittanu öljypohjaan paluun , öljyn kierto toiminut aina. noin 16mm paluu letku ja putki ollut. onko sulla se paluu minkä kokonen liian pieni se ei saa olla!

Ippe69
19.03.2014, 23:48
Vai onko tuo mun kone niin hoto että kampikammiossa on jotenkin vastpainetta.(ei kyllä mahdollista). Pitääkö se paluu kuitenkin hitsata suosiolla öljypohaan 10cm alemmaksi tai jotain? Kuka keksii syyn?
Huohotin tukossa?

hiluvitkutin
20.03.2014, 06:16
Mulla vähä samaa oiretta, alakerrassa tuntu olevan painetta. ei vissii huohotin kunnolla pelaa,oisko liian pitkä putki ja pieni. En vielä kerenny tutkia...laitoithan sun huohotin letkun pois siitä nykyisestä painepuolest, imusarjasta?

mikok
20.03.2014, 08:57
joo on 16mm, saman kokoinen ku mikä tuli se lähtöliitin sen turbon mukana. Mulla kyllä on se huohotin siinä vakiopaikassa:o siinä vika. Tajusin itekkin aamulla että tuli poljettua ahopaineet venttiilikoppaan...

Jappi
20.03.2014, 16:09
joo on 16mm, saman kokoinen ku mikä tuli se lähtöliitin sen turbon mukana. Mulla kyllä on se huohotin siinä vakiopaikassa:o siinä vika. Tajusin itekkin aamulla että tuli poljettua ahopaineet venttiilikoppaan...

Se kannattaa vetää ulkoilmaan ihan suosiolla. Sen verran yleensä huokailee ajetut koneet ahdettuna että sotkee pahemman kerran imupuolen ja pahimmillaan ottaa hullut.

toyota4x4
21.03.2014, 22:07
joskus oli muutamassa turbotetussa hoojiissa ongelma että, jos huohotin meni ulko ilmaan vuoti kampparin stefa ja taka stefa, mutta kun laitto sen imemään ilman putsarin kautta ennen turboa, kuten turbo moottoreissa yleensä,loppui stefojen vuoto.

Kala92
21.03.2014, 22:14
joskus oli muutamassa turbotetussa hoojiissa ongelma että, jos huohotin meni ulko ilmaan vuoti kampparin stefa ja taka stefa, mutta kun laitto sen imemään ilman putsarin kautta ennen turboa, kuten turbo moottoreissa yleensä,loppui stefojen vuoto.

Dieseleissä aina pitäs olla se alipaine siellä huohotuksessa, muuten alkaa stefat lentää. Ite modasin huohotinkannun sillein, että on yhteydessä ilmaan, ja pakoputkesta ottaa ap:n. Semmonen pillin tapainen putki pakoputkeen, niin imee. Suora putki pakoputkeen työntää pakokaasut venakoppaan ja taas on tuhoa tiedossa.

mikok
22.03.2014, 07:13
no Jos ton tyrkkää ilmansuodattimen putkeen ni pelottaa kyllä että kohta on tiedossa kunnon öljyryntäys moottorissa. Kuiteski huohottaa aika lailla tollanen 505 tkm ajettu maamoottori. varmaan kertyy öljypaskaa cooleriin ym ja sieeltä ku se lähtee kieroon ni se on lorun loppu... Pitäskö tehä sellainen huohotus säilio mihin putki tulee venakopasta ja sitten imis sieltä taas turbon imupuolelle??

Kala92
22.03.2014, 14:30
Ei maksa vaivaa tehä, jos ei tigiä ja metallia ihan ole saatavilla. Rallyrace myy juuri tollasta pönttä alle huntilla. Toimii dieselissä paremmin kuin hyvin!

BJ-40/76
22.03.2014, 21:49
no Jos ton tyrkkää ilmansuodattimen putkeen ni pelottaa kyllä että kohta on tiedossa kunnon öljyryntäys moottorissa. Kuiteski huohottaa aika lailla tollanen 505 tkm ajettu maamoottori. varmaan kertyy öljypaskaa cooleriin ym ja sieeltä ku se lähtee kieroon ni se on lorun loppu... Pitäskö tehä sellainen huohotus säilio mihin putki tulee venakopasta ja sitten imis sieltä taas turbon imupuolelle??

Siis tuolla kytkennällä tuo öljy/kosteus vaan jäisi kiertämään? toki ainahan siitä osa menee sumuna läpi, mutta jos jossain tilanteessa, esim. syksyllä/alkutalvesta kosteutta on reilummin, niin voiko tuo jäätyä?, ja sitten kun sulaa, niin ruikkaa oikein kunnolla? turbon imusiivet ei tykkää pisaroista.

Mitä jos tekis coolerin jälkipuolelle tyhjennys propun? jos valupäätyinen cooleri, niin vois peltikattoruuvikin toimia proppuna?
Siis proppu auki, auto käymään, ja käyttäisi kiekkoja niin korkealla, että ahtopaine ajaisi öljyn/kosteuden pois. (ja jos mekaaninen flekti, niin rasvaa alustaa siinä samalla)

mikok
23.03.2014, 10:16
Joo onhan niitä paljonkin autoissa coolereita missä on roppu tuota varten. Ei kyllä tuossa toimi. On sen verran ahdastu coolerin alapää että ei sinne pääse käsiksi kun purkamalla taas koko keulan.

Mä en kyllä ymmärrä oikein tota funktiota että huohotuksessa pitää olla imua? Eihän raktoreissa ei muissakaan isommissa peleissä harvemmin ole johdettu öljykuraa imupuolelle. Eikä niissä tunnu ikinä olevan mitään huohotus ongelmia. On kyseessä turbo tai vapari...

Kala92
23.03.2014, 11:17
Joo onhan niitä paljonkin autoissa coolereita missä on roppu tuota varten. Ei kyllä tuossa toimi. On sen verran ahdastu coolerin alapää että ei sinne pääse käsiksi kun purkamalla taas koko keulan.

Mä en kyllä ymmärrä oikein tota funktiota että huohotuksessa pitää olla imua? Eihän raktoreissa ei muissakaan isommissa peleissä harvemmin ole johdettu öljykuraa imupuolelle. Eikä niissä tunnu ikinä olevan mitään huohotus ongelmia. On kyseessä turbo tai vapari...

Kyllä sitä ongelmaa on isommissakin koneissa. Kaivureissa on ollut suoraan ulkoilmaan, mutta ne huohottaakin aikasen reippaasti vanhemmiten. Traktoreissa vedetty imuun ja ihan syystä. Pari keissiä ollu kun huohotin tukossa ja jostain lentää tiivisteet. Muutenkin ihan eri moottoreita, vaikka dieseleitä onkin. Kaikki on 10xjäreempää kuin autoissa ja käyttökiekat puolet pienemmät. Imu estää jäätymisen ja noissa kaupan pöntöissähän on se hienoa, kun niissä on monesti vielä se mittari mistä näkee milloin se on täynnä ja hana jolla sen saa tyhjäksi. Samoten sen voi sijoitella hiukan helpommin. Ei ole paha vaikka oisi hiukan pitemmät letkut, kuhan nyt ei ihan järkyttävää ylämutkaa tule. :D

Jappi
25.03.2014, 12:46
Imu estää jäätymisen

Minkä takia kaikkiin uusiin autoihin laitetaan huohotinputkiin lämmitys jos imu kerran estää jäätymisen? Kaasarikoneiden kanssa joskus eläneenä totean että se imu pahentaa jäätymistä...

Kala92
25.03.2014, 17:12
Minkä takia kaikkiin uusiin autoihin laitetaan huohotinputkiin lämmitys jos imu kerran estää jäätymisen? Kaasarikoneiden kanssa joskus eläneenä totean että se imu pahentaa jäätymistä...


Pahoittelen sanavalintaa. Ehkäisee olisi ehkä parempi sana. Mutta uusissa koneissa minusta se huohotuksen lämmitys on monen tekijän takia. Koneet käy kylmempänä, huohottaa vähemmän(?), imu vaikeampi toteuttaa, niin että putki ei mene missään vaiheessa yläviistoon, huohotinputki voi ottaa pahasti ajoviimaa tai joitain muita syitä. Ja joo E mallin kadetti on tunnettu tuosta tavasta jäätää huohotinputkea, mutta eikö kaasarikoneissa imu ole aika heikko suodatinkotelossa, varsinkin jos ennen suodatinta. Ainakin Kadetin imu on paljon heikompi, kuin patrollin ennen turboa otettu imu.

Jappi
25.03.2014, 23:04
Viittauksella kaasarikoneisiin tarkoitin taipumusta jään kertymiseen kaasuläpän tai luistin kohdille pienellä kaasulla, eli alipaineen ollessa suurimmillaan.

JoneHJ
25.03.2014, 23:34
http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1018&products_id=6373

Tuolla on tollasia pillejä putkeen, tiedä sitten aiheuttaako imua kuten luvataan.

Kala92
26.03.2014, 09:36
http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1018&products_id=6373

Tuolla on tollasia pillejä putkeen, tiedä sitten aiheuttaako imua kuten luvataan.


Itellä paikallaan tollainen. Tosin laitoin hanan letkuun tuon ja huohotinpöntön välille. Normi ajossa toimii tosi hyvin, mutta sillon jos lähtee kiihdyttelee rankemmalla kädellä tai antaa tossua enemmän, niin dieselissä tulee niin paljon savua että se linja muuttuu ylipaineiseksi ja työntää savut huohotinpönttöön. :eek: Siksi tuo hana on ihan jees tuossa välillä, ja kesäaikaan varmaan pidänkin kiinni, kun tuskin tarvihtee imua ja toi pönttö hengittää kuitenkin vielä ulkoilmaankin.

Jappi
26.03.2014, 10:20
Itellä paikallaan tollainen. Tosin laitoin hanan letkuun tuon ja huohotinpöntön välille. Normi ajossa toimii tosi hyvin, mutta sillon jos lähtee kiihdyttelee rankemmalla kädellä tai antaa tossua enemmän, niin dieselissä tulee niin paljon savua että se linja muuttuu ylipaineiseksi ja työntää savut huohotinpönttöön. :eek: Siksi tuo hana on ihan jees tuossa välillä, ja kesäaikaan varmaan pidänkin kiinni, kun tuskin tarvihtee imua ja toi pönttö hengittää kuitenkin vielä ulkoilmaankin.

Liian pieni loppuputki/vaimennin jos tulee paineiseksi tuo linja.

Ippe69
31.03.2014, 20:21
Viimein sain hiacen toimimaan, kyllä meinas oikein hymyilyttää koeajolla. Pakosarjan teko oli projektissa aika haastavaa ja muutenkin osien sovittaminen, kun ei hiacessa oikein ylimääräistä tilaa ole. Vielä kaipaa säätöä ja tavaratilan puoleista moottorinkoppaa pitää muokata/tehdä uusi. Ahdot ajattelin säätää n. 0,7 baariin ja sitten pumppu savutuksen mukaan kohdilleen. Nyt paine nousee niin kauan ko uskaltaa kaasua painaa.
Kokeilin tehdä itse tuollaista pakoputkihuohotinta, mutta kovemmin kaasuttaessa sieltä puski savua, joten hylkäsin sen. Voi olla, että loppuputkessa on liikaa vastapainetta, tai en sitten vain osaa. Jokatapauksessa laitoin huohotuksen imulle ennen turboa. Aiemmin minulla on ollut vain letkunpätkä suoraan ulkoilmaan, katsotaan vähentääkö tuo öljyntiputusta.
Turbon paluuöljylle tein liittimen öljypohjaan öljypinnan anturin paikalle, se kun oli jo valmiiksi rikki. Vähän säästi vaivaa, kun ei tarvinnut irrottaa öljypohjaa. Sitä anturia ei vain taida hiluxeissa olla.

Ippe69
04.04.2014, 11:10
Iloitsin liian aikaisin. Taas alkoi pakosarjan ja kannen välistä pukkaamaan savua. Saa nähä millä sen saa pitämään. Se on varmaan vähän mutkalla, tai vääntyy lämmetessään.

Jappi
04.04.2014, 14:10
Hitsasitko sarjan irrallaan kasaan?

Ippe69
04.04.2014, 16:23
Hitsasitko sarjan irrallaan kasaan?

Joo, mutta kyllä se hiottiin sen jälkeen muka suoraksi.
Voi olla, että pakoputkikin ahdistaa liikaa, kun oli turbon ja pakosarjan välistäkin vuotanu ja vähän turbon ja downpipen kartioliitoksesta. Ensimmäiset koeajot tein suoralla putkella, silloin en ainakaan huomannut, että olisi vuotanu mistään.
Pitää vielä kattoa, tarviiko sitä hio lisää ja laitan enemmän pultteja, kun kannessa on jo kierteet valmiina.

JSE
06.04.2014, 13:16
Iloitsin liian aikaisin. Taas alkoi pakosarjan ja kannen välistä pukkaamaan savua. Saa nähä millä sen saa pitämään. Se on varmaan vähän mutkalla, tai vääntyy lämmetessään.

Jos ei jo ole, niin kannattaa leikata laippa pyttyjen väleistä poikki. antaa ilmeisesti kierouksia vähän anteeks. Oma pakosarja alkoi tuolla konstin pitämään savut sisällään.

Ippe69
07.04.2014, 20:35
Käytin pakosarjan taas irti. Pari tuntia hioin sitä, enimmät rälläkän lamellilaikalla ja tiivisteen kohdalta nauhahiomakoneella. Vatupassilla mittailin, että millon on suora. Lisäksi vaihdoin uuden tiivisteen. Muutaman kilometrin koeajon kävin ja tuntuu pitävän. Huomenna käyn vähän pitemmän reissun vielä, ennen ko kasaan moottorin kopat yms.
Tein pakosarja laipan 100*100*10 kulmaraudasta. Toiseen puoleen reiät kohilleen ja toista kanttia pienensin ehkä n. 5 senttiseksi ja tein reiät mistä mahtuu yläpultit kirimään kiintoavaimella. Kantta vasten olevaa osaa en kaventanut yhtään, joten oli aika homma hiomakoneella sitä suoristaa, mutta tuntu se onnistuvan. Tein nuin järeän, kun ajttelin, että se ei lämmetessään niin vääntyilisi, siksi en myöskään halua sitä leikellä, kuten edellinen kirjoittaja ehdotti.

BJ-40/76
07.04.2014, 22:19
Tein pakosarja laipan 100*100*10 kulmaraudasta. Toiseen puoleen reiät kohilleen ja toista kanttia pienensin ehkä n. 5 senttiseksi ja tein reiät mistä mahtuu yläpultit kirimään kiintoavaimella. Kantta vasten olevaa osaa en kaventanut yhtään, joten oli aika homma hiomakoneella sitä suoristaa, mutta tuntu se onnistuvan. Tein nuin järeän, kun ajttelin, että se ei lämmetessään niin vääntyilisi, siksi en myöskään halua sitä leikellä, kuten edellinen kirjoittaja ehdotti.

Täysin sivusta; siis sinulla on turbon pakosarjan laippa L-teräksestä, siis 50mm laippa pelkästään "tukena", ja tuossa 100mm laipassa on pakoputkien reiät, johon turbolle menevät putket on hitsattu kiinni?
Ja nuo kannen/turbon väliset putket käy niin kuumana, että "niissä on valot", ja samalla ne lämmittää tuota laippaa, mihin ne on hitsattu kiinni, Mutta rauta on niin huono lämmönjohde, että tuo Ylimääräinen 50 x10mm laippa ei lämpeä lähellekkään samaa tahtia, varsinkin kun siinä on niitä "avaimen koloja" -> siis sinun pakosarja vääntelee jatkuvasti edestakaisin kahteen suuntaan banaanille, ja en yhtään ihmettele miksi tiiviste ei kestä.

Siis minä leikkaisin tuon pakosarjan laipan (kulmarauta) pelkäksi "lattaraudaksi", ja vielä pikkasen muotoilisin ... ja katkaisisin keskeltä, mikäli mahdollista, mutta homma ei varmaan menisi pilalle, vaikka leikkaisi 3 osaan? -> siis kun alkaa lämpenemään, niin myös putket lämpeää, ja mutkalla olevat putket joustaa....

p.s tuolla lämpölaajenemisella on sellaiset voimat, että (varsinkin tuossa pakosarjan tapauksessa) paljon helpompi oppia elämään niiden kanssa, kuin kokeilla estää...

RIPAX
07.04.2014, 22:43
Täysin sivusta; siis sinulla on turbon pakosarjan laippa L-teräksestä, siis 50mm laippa pelkästään "tukena", ja tuossa 100mm laipassa on pakoputkien reiät, johon turbolle menevät putket on hitsattu kiinni?
Ja nuo kannen/turbon väliset putket käy niin kuumana, että "niissä on valot", ja samalla ne lämmittää tuota laippaa, mihin ne on hitsattu kiinni, Mutta rauta on niin huono lämmönjohde, että tuo Ylimääräinen 50 x10mm laippa ei lämpeä lähellekkään samaa tahtia, varsinkin kun siinä on niitä "avaimen koloja" -> siis sinun pakosarja vääntelee jatkuvasti edestakaisin kahteen suuntaan banaanille, ja en yhtään ihmettele miksi tiiviste ei kestä.

Siis minä leikkaisin tuon pakosarjan laipan (kulmarauta) pelkäksi "lattaraudaksi", ja vielä pikkasen muotoilisin ... ja katkaisisin keskeltä, mikäli mahdollista, mutta homma ei varmaan menisi pilalle, vaikka leikkaisi 3 osaan? -> siis kun alkaa lämpenemään, niin myös putket lämpeää, ja mutkalla olevat putket joustaa....

p.s tuolla lämpölaajenemisella on sellaiset voimat, että (varsinkin tuossa pakosarjan tapauksessa) paljon helpompi oppia elämään niiden kanssa, kuin kokeilla estää...

Itellä on vaan levystä leikattu laippa sekä turbon että kannen päässä,malli on melkein sama ku tiivisteelläkin,ei ole leikattu pakoreikien välistä poikki mutta ohuet pienat ne on siinä välissä. Molemmat on 12mm levystä jota on hiottu suoristaessa. Kasaan hitsatessa pulttasin hökötyksen paksuun palkkiin kiinni ettei vetele,eikä ollut juurikaan kiero kun irrotin,sitte ruuvasin vanhaan romukanteen kiinni ja lämmitin helvetin moisella toholla koko paskan punaiseksi mahdollisten jännitysten poistamiseksi,sitte hiekkapuhallus ja kuuma kesto maali joka nyt ei kauan oo pysyny. Kannessa on kaikki pultin reijät käytetty ja vakio tiiviste turbon sarjasta,turbon päässä Garretin oma pelti tiiviste. Pultit vakio teräksiset ja teräsmutterit 14mm kannalla. Koputan puuta mutta on tiivis eikä ole kertaakaan avattu koneen kasaamisen jäljiltä,pakopaineet on max. 1.6bar. ja pakolämmöt max.500 celsiusta. Tää resepti toimii ainakin mulla.

Ippe69
08.04.2014, 15:28
Täysin sivusta; siis sinulla on turbon pakosarjan laippa L-teräksestä, siis 50mm laippa pelkästään "tukena", ja tuossa 100mm laipassa on pakoputkien reiät, johon turbolle menevät putket on hitsattu kiinni?
Ja nuo kannen/turbon väliset putket käy niin kuumana, että "niissä on valot", ja samalla ne lämmittää tuota laippaa, mihin ne on hitsattu kiinni, Mutta rauta on niin huono lämmönjohde, että tuo Ylimääräinen 50 x10mm laippa ei lämpeä lähellekkään samaa tahtia, varsinkin kun siinä on niitä "avaimen koloja" -> siis sinun pakosarja vääntelee jatkuvasti edestakaisin kahteen suuntaan banaanille, ja en yhtään ihmettele miksi tiiviste ei kestä.

Siis minä leikkaisin tuon pakosarjan laipan (kulmarauta) pelkäksi "lattaraudaksi", ja vielä pikkasen muotoilisin ... ja katkaisisin keskeltä, mikäli mahdollista, mutta homma ei varmaan menisi pilalle, vaikka leikkaisi 3 osaan? -> siis kun alkaa lämpenemään, niin myös putket lämpeää, ja mutkalla olevat putket joustaa....

p.s tuolla lämpölaajenemisella on sellaiset voimat, että (varsinkin tuossa pakosarjan tapauksessa) paljon helpompi oppia elämään niiden kanssa, kuin kokeilla estää...

Nojoo, oma ajatus oli, että kun tuo laippa on niin paljon järeämpää ainetta kuin putket, niin putkien kuumuminen ei vääntäisi laippaa. Kokemusta ei tosiaan etukäteen näistä hommista ole, joten ajatus voi olla väärä. Laippa on tosiaan L-mallinen ja jokasuuntaan reilusti iso.
Nyt sillä on ajettu n. 80 km eikä vuoda. Pitää muuttaa, jos se alkaa vuotamaan. Kovin mahdottomia lämpöjä tuossa kuitenkaan ole, syötöt verraten pienet(alkuperäinen pumppu, eikä sekään loppuun asti ruuvattu), tehoihin nähden iso turbo, ja toistaiseksi pakoputkena suora 2,5", jota vain loppupäästä hieman supistettu. Mittasin infrapunamittarilla p-sarjan pinnasta lämpöjä matka-ajon jälkeen, laippa ja alkuputket n.150 astetta, turbon laippa hieman yli 200. Pakolämpö- eikä pakopainemittaria ole.
Jos tämä(kin) projekti jossain vaiheessa karkaa käsistä ja pitää alkaa kovempia tehoja tavoittelemaan, niin varmaan teen kokonaan uuden pakosarja, nykyinen kun ei ole virtausten kannalta mitenkään hyvä. Jäi teräviä kulmia ym. Tuossa kyllä tilanpuute rajoittaa aika paljon, koko sarjan leveys on n. 8cm. Mutta voisi se silti vähän parempi olla.

Seuraavaksi olisi pakoputken teko. Päteekös näihinkin se nyrkkisääntö, että vastapaineela saadan lisää vääntöä huipputehojen kustannuksella? Nyt on tosiaan paikallaan 2,5" putki, turbolta mitattuna pituutta alle 50 cm, eikä vaimenninta ollenkaan. Muuten toimii ihan ok, mutta ääni on aika hirveä. Aiemmin oli liitetty alkuperäiseen putkeen, mutta tuntui ahdistavan aivan liikaa. Eli tuohon pitäisi saada sopiva vaimennin, valkkaanko vain bilteman kuvastosta 2,5" liitoksilla olevan yleisvaimentimen? Onko kokemuksia, ahdistaako ne minkä verran? "Pörinäpönttö", eli läpivirtaava tuuninki vaimennin vois toimia muuten, mutta taitaa jäädä aika äänekkääksi? Traktoreissa on monesti pitkiä suoria vaimentimia, onko niitä kukaan käyttäny autossa? Jotain tuon tyyppistä => http://www.traktorimies.fi/tuote/12880/jaahdytys-pakoputket/aanenvaimennin-vaaka
Vai pitäiskö sekin tehä ite?

Ippe69
11.05.2014, 21:11
Täysin sivusta; siis sinulla on turbon pakosarjan laippa L-teräksestä, siis 50mm laippa pelkästään "tukena", ja tuossa 100mm laipassa on pakoputkien reiät, johon turbolle menevät putket on hitsattu kiinni?
Ja nuo kannen/turbon väliset putket käy niin kuumana, että "niissä on valot", ja samalla ne lämmittää tuota laippaa, mihin ne on hitsattu kiinni, Mutta rauta on niin huono lämmönjohde, että tuo Ylimääräinen 50 x10mm laippa ei lämpeä lähellekkään samaa tahtia, varsinkin kun siinä on niitä "avaimen koloja" -> siis sinun pakosarja vääntelee jatkuvasti edestakaisin kahteen suuntaan banaanille, ja en yhtään ihmettele miksi tiiviste ei kestä.

Siis minä leikkaisin tuon pakosarjan laipan (kulmarauta) pelkäksi "lattaraudaksi", ja vielä pikkasen muotoilisin ... ja katkaisisin keskeltä, mikäli mahdollista, mutta homma ei varmaan menisi pilalle, vaikka leikkaisi 3 osaan? -> siis kun alkaa lämpenemään, niin myös putket lämpeää, ja mutkalla olevat putket joustaa....

p.s tuolla lämpölaajenemisella on sellaiset voimat, että (varsinkin tuossa pakosarjan tapauksessa) paljon helpompi oppia elämään niiden kanssa, kuin kokeilla estää...
Olihan se alkanu vuotamaan, ei sen vertaa että ajaessa huomaisi, mutta kuitenkin. Leikkasin nyt ohjeidesi mukaan, eli lataksi ja kolmeen osaan. Muotoilin myös vähän. Keskimmäisistä rei'istä ei ollu vuotanu, joten en niile tehnyt mitään.

http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1018&products_id=6373

Tuolla on tollasia pillejä putkeen, tiedä sitten aiheuttaako imua kuten luvataan.
Yritin itse tehdä tuollaista, mutta ei toiminu. Pakokaasua tuli letkusta, en tiedä mikä meni vikaan. Pilli on heti ensimmäisessä mutkassa, sen jälkeen on joustoletku ja vaimennin. Vaimennin on kuitenki ns. läpivirtaava malli ja koko putkisto on 2,5" joten vastapainettakaan ei pitäisi olla.

Ippe69
29.06.2014, 20:21
Tuommonen tuli ko aikansa väkersi. http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6813&pictureid=158097
Heti parempi, ko en itse yrittäny hitsata. Nyt pitää ja virtaa ihan erilailla kuin ensimmäinen versio.
Tehonmittaus ja katsastuskin on suoritettu. 110,6 heppaa n. 0,6 bar ahdoilla ja 261 Nm. Ennen päästömittausta väänsin syöttöruuvia puoli kierrosta pienemmälle. Savutusarvoksi kone näytti 2 ja 3 korkein sallittu, joten luultavasti olisi mennyt läpi säätämättäkin. Autossa siis on alkuperäinen pumppu. Jokunen tuhat kilometriä on jo takana turbotettuna ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti vaikka siitä vaivaa oliki.
Onhan tässä kyllä pumpun vaihto käynyt mielessä, vaikka lisäteholle ei todellista tarvetta olekkaan...

toyota4x4
30.06.2014, 21:34
Tuommonen tuli ko aikansa väkersi. http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6813&pictureid=158097
Heti parempi, ko en itse yrittäny hitsata. Nyt pitää ja virtaa ihan erilailla kuin ensimmäinen versio.

alkuperäistä teräsvalusarjaa olen itse suosinut virtaa ihan hyvin,ja pakosarjan tiivistekkään ei ala vuotamaan helposti. hitsaamalla olen saanut t3 laipan esim 10mm levystä leikattuna pysymään kiinni.

Vilkutin
01.07.2014, 19:24
Muutama kyselly yv:llä näitä kuvia, niin laitan ny tännekkin linkin jos joku niitä sattuu tarvimaan.
Näkyy ainakin tuo öljynpaluun reikä lohkoon tehtäessä.

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Muutamia+konekuvia/Hilux/

Meil oli U-palkissa pakosarjan laippa kii mihin ruvettii mutkia heppaa kiinni, sitten ympäriinsä hitsaus sieltätäältä, sen jälkeen lasinpäällä hiottii laippaa niin että hionta jäljet näky jokapuolella, sen jälkeen nuotioon jossa KUUMAKSI sen jälkeen hiekkakasaan jäähtymään hitaasti, koskaan ei havainnu vuotoja.

Ippe69
01.07.2014, 19:29
alkuperäistä teräsvalusarjaa olen itse suosinut virtaa ihan hyvin,ja pakosarjan tiivistekkään ei ala vuotamaan helposti. hitsaamalla olen saanut t3 laipan esim 10mm levystä leikattuna pysymään kiinni.

Varmaan virtaa aivan hyvin, jos laittaa turbon siihen, mistä alunperin pakoputki lähtee, alaviistoon taaksepäin. Se vain ei hiacessa sovi siihen mitenkään, pyörittelin sitä kyllä pitkään, mutta ei vain käy. Eikä mahdu alkuperäisen turbonkaan pakosarja. Sovitus on niin tarkka, että tuollakin pakosarjalla joutui moottorinkoppaan tekemään vähän lisää tilaa kompurapesän kohdalle, jos olisi sentinkin edempänä, niin olisi joutunut vänkärin penkin kiinnityksen tekemään uusiksi. Taaksepäin ei mahdu, pakoputken lähtö koskee jo takakopan eristevillaan. Alaspäinkään ei ole tilaa, ahtoputken lähtö osuu jo alipainepumpun öljynpaluuletkuun. Oikeallakaan ei ole tilaa, siellä tulee vaihdevivut ja auton runko vastaan. Lisäksi yläkoppaa olisi pitänyt muokata vielä enemmän. Lähempänä moottoria mahtuisi olemaan, mutta ei juuri tuon kapeampaa pakosarjaa voi tehdä.

[-make-]
15.12.2014, 23:18
Mistäs 2L koneesta kannattaa ottaa öljyntulo ahtimelle ja mitä kaikkea tarvitsen? Kaikki muu onkin suunnilleen tiedossa.

Vilkutin
16.12.2014, 07:06
Kuva sivusto maissa jostain syystä, mutta voin ottaa omasta 2L kuvan illallalla jos tarvit.
Muistelen että on banjoliittimellä haarotettu ehkä samasta letkusta kun mistä lähtee alipaine pumpullekkin öljy tms.

Tarvit siis ainakin pitemmän panjopultin ja kupari rikat väliin.

JSE
16.12.2014, 07:15
;1186193']Mistäs 2L koneesta kannattaa ottaa öljyntulo ahtimelle ja mitä kaikkea tarvitsen? Kaikki muu onkin suunnilleen tiedossa.

Pakosarjan alta lohkosta löytyy tulpattuja reikiä. Itse otin öljyn takimmaisesta. Hyvin on garretti suhissu muutaman 10tkm. Muistaakseni löytyi suoraan joku hydrauli-nippa, joka kävi tuohon jenkaan ja toinen pää letkuun.

hiluvitkutin
16.12.2014, 08:06
jos en ihan väärin muista ni 1/8

Vilkutin
16.12.2014, 12:50
Katoin ni mul o otettu banjolla juuri tosta samasta mistä menee laturin päätyy alipaine pumpullekki.

[-make-]
16.12.2014, 13:56
Asia selvä, tämä selvensi paljon. Kiitokset teille.

[-make-]
17.12.2014, 22:59
Elikkä huomenna menen teettämään letkut moottorista turboon. Millainen letku/liitin toteutus tuon öljyn paluu letkun kanssa on? Eli teen lohkon kylkeen reiän johon tuo öljyn paluu letku tulee,niin millaisen liittimen porukka on siihen laittanut ja millä tavalla turboon?

Mitäs nuo letkut on suunnilleen maksaneet, kun olette niitä käyneet teettämässä?

Vilkutin
18.12.2014, 12:05
Tuolla omia turauksia... sivutki pelaa taas.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Muutamia+konekuvia/Hilux/

Kyllä nuo turbon pään liittimet on ihan turbokohtasia eli vaikee on sanoa muiden.
Mä hain toyotalta ton öljynpaluun nipan lohkooon... oisko ollu 22mm reikä tms johon nippa vaan lyödään.
Saatto olla joku 2l2t koneen nippa tms, 2.4L TD koneen.

Ja senkun poraa ni vähäväliä nostin terän pois ja putsasin lastut pois ettei putoo koneen sisään, reikä tuli siis väljäksi.
hommaaa siis jotain hyvää liimaa / tiivistemassaa jolla tuon tumpin liimaat paikalleen.

Letkun hinta on ehkä 30€ ilman suhteita alanliikkeeseen.

Ota banjopultti malliks moottorilta lähtevän paine liittimen hommaamiseks.

tieros
09.04.2015, 00:20
Kertokaas viisaammat miten se tuon turbo koneen muutoskatsastus menee ku mulla on jääny edellisestä autosta 2lt moottori ja omasta ln110 hilusta hajos vapari kone niin meinasin tuon turbo moottorin istuttaa tuohon hilutskiin. Mitäkä todistuksia siihe tarvii? Mistä katsastaja tietää onko moottori alkuperänen 2lt vai vaparista turbotettu?

Ippe69
13.04.2015, 19:11
Kertokaas viisaammat miten se tuon turbo koneen muutoskatsastus menee ku mulla on jääny edellisestä autosta 2lt moottori ja omasta ln110 hilusta hajos vapari kone niin meinasin tuon turbo moottorin istuttaa tuohon hilutskiin. Mitäkä todistuksia siihe tarvii? Mistä katsastaja tietää onko moottori alkuperänen 2lt vai vaparista turbotettu?

Lueppa tämän ketjun eka sivu.