View Full Version : Hiluxin "perussäätöä"
Tuli ostettua tollanen 90vm hilu, ja nyt sitä pitäs tottakai rueta säätämään itelle sopivaks.
Suurimpana ongelmana vastaan on tullut ristiriitaiset tiedot osien käypäisyydestä.
Eli, ALUSTAN KOROTUS, tarkoitus olisi saada n.2" nostettuu, ja mielellään sillai et maantieajoominaisuudet ei kärsisi liikaa (n.40tkm/v). dobinssonin satsi aika tyyris, 1980e, oisko OME parempi?
Toinen ongelma, toistaiseksi vasta toinen, turbotus. Yksinkertaisuudessaan KÄYKÖ 4RUNNERIN TD PAKOSARJA suoraan tohon hilun koneeseen.
vastauksia ja mutakelejä odotellessa, suuri kiitos :>
Samppa79
10.11.2006, 20:57
Tämä on vaan minun mieleipide..
Jos turboa meinaat laittaa niin laita joku muu kuin toyotan ahdin. Tietysti jos saat halvalla semmosen ehjän niin miksi ei, mutta huoltaminen noihin ct-20 maksaa oman kokemuksen mukaan maltaita. Yhden olen huollattanut ja toinen pitäis huoltoon laittaa. Harkitsen vakavasti toisenlaisen ahtimen laittamista runneriin. Pakosarja ei välttämättä käy.En mene vannomaan mutta ostin omaan juuri 2L koneen pakosarjan tiivisteen ja se piti 2LT-II koneeseen leikata keskeltä poikki koska pinnapultit lohkossa on eri järjestyksessä.
Mää ruuvasin omaani (-89) OMEn sarjan enkä edes harkinnut mitään ihmeen dopinssoneja.
Ajettavuus parani ja nousi sellasen 6-7 cm, toki se varmaan sentin kaks laskee kun hetken ajaa. ja OME sarja oli jotain 1500 korvilla? kannattaa varmaan kysyä tarjous <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>
niin ja nostin koppaa 4 cm, siinä ei ollu suurempia ongelmia, vaihdekeppien suojan kanssa joutu hieman säätämään mut kaikki toimii eikä tarvinnu isoja muutoksia siihenkään.
Eikai se pakosarja käy 2LT koneesta 2L2 koneeseen, puuttuu jotain pultin reikiä???
mutta tiedän tapauksen jossa 2L2 koneeseen on ostettu oliko japanin osatuonnista turpotus sarja jossa tuli pakosarja, imusarja, syöttöpumppu ym hilpettä, eli siitä koneesta tuli vissiin lähemmäs 2LT2 kuin 2LT... ja hyvin on näyttäny kestävän.
ite vaihdoin koko moottorin omaani (työn alla vielä)
quote:
huoltaminen noihin ct-20 maksaa oman kokemuksen mukaan maltaita.
Tota ct-20:n huoltoo selviteltiin jokunen aika sitten kun kaveri pamautti oman turbonsa "pikkasen" turhan väljäks.
Soittokierroksen tulos: isoja eroja hinnoissa, kaikki ei edes huolla/korjaa noita ct-urpoja ja lopulta edullisin tarjous oli 150€, siihen rahaan ois akseli ja laakerit pistetty uuteen uskoon ja muutenkin turbo "tehdaskuntoon".
<center>*****************************
VAZ 2121
VAZ-Crawler (http://www.kotikone.fi/toveriniva/docs/crawler.htm)
SORONÓ Off-Road Team (http://sorono.tk) #1
Mansen Maasturi Club (http://mansenmaasturiclub.com)</center>
Mites Superliftin sarja?
http://www.pohojanmaanoffroad.fi/
superliftin sarja nostaa ilmeisesti 4", ainakin niin muistan jostain lukeneeni. Siks haluisin vaan 2", ku koria on jo 2" nostettu, ettei rupeis hilu keikkumaan ku kameli, kun tulee tota maantieajoa niin paljon. Ilmeisesti suurempi korotus alustaan teettää vielä muutenkin extra töitä, kulmien muutuessa niin paljon?
harri4x4
10.11.2006, 22:16
Tervehdys, ei sovi turbon pakosarja 2l2 koneeseen, pulttijako eri.
Yks kaveri tekee peltisatseja kyseiseen koneesee joka on toiminu ihan hyvin ainaskin omassa hilussa, siihen sopii garretin to3 tyyppinen ahdin paikoilleen.Itellä on garret3/4 .Tolta löydät asiasta lisää HiluxTD nimellä
http://turbodiesel.no-ip.com/mercuryboard/index.php
Jojotan omaa ahdinta ei kannata laittaa jos meinaat vähänkin riivata sitä, rupee ahdistaan isommilla syötöillä.
Pumppuun tarttee tehda kans muutoksia et saa ruokaa tarpeeks, ei ahda ellei saa ruokaa tarpeeks.
T. harri
jos ei tarvi nostaa ku 2" niin sehän ei ole paha homma.
Etupää nousee ihan vääntösauvoja kiristämällä ja taakse hommaat ns. lisälehden jousipakkoihin, saa esim. vallilan takomosta ja samalla muistat ostaa pidemmät u-pultit ja pakkoja irroittaessa varaudut siihen, että etummainen tappi (pultti) jolla jousipakka tulee runkoon voi olla niinkin lujassa, että kannattaa hommata uudet hyllyyn kaiken varalle unohtamatta uusia puslia jousen korviin.
Ei siitä kamelia tule vaikka nostaisit vähän enemmänkin.
Turbotuksessa oli toi pumpun "virittely" homma jo tiedossa, ja sille on tekijäkin jo. Mullehan helpoin tie olis ku löytys paja tai joku kuka laittais turbon ja coolerin kaikkine säleineen kiinni, ku itellä peukalo keskeellä handua. Eli oon vähä yrittäny etsiskellä sopivaa firmaa, ja samalla ite osia esim. pakosarjaa, että vinkkejä tekijämiehestä otetaan vastaan.
Eikö vääntösauvoja kirimällä ajo-ominaisuudet tuppaa katoamaan (ne loputkin)? ja voisin kuvitella, että lehtijousia vaan lisäämällä perästä tulee kivireki ja citymaasturimainen, eli huono ajaa maantiellä ja maastossa ei pääse mihinkään (tulee persiistä niin jäykkä)
quote:
superliftin sarja nostaa ilmeisesti 4", ainakin niin muistan jostain lukeneeni. Siks haluisin vaan 2", ku koria on jo 2" nostettu, ettei rupeis hilu keikkumaan ku kameli, kun tulee tota maantieajoa niin paljon. Ilmeisesti suurempi korotus alustaan teettää vielä muutenkin extra töitä, kulmien muutuessa niin paljon?
Jep, tossa vanhemmassa muuttuu auraus kun vääntää sauvoista ylös, pitää muistaa säätää ja jättää karvan haritukselleen, muuten lähtee ulkolaidat kumeista. Itellä oli 0-astetta ja ulkoreunat alko menee. Tässä nykysessä (-02) oli jo tehtaalta karvan harituksellaan ja etuset kuluu aika tasaseen. Tiellä ei myöskään vetele niin paljon kuin tuo vanha 0-ohjauksella.
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Oliskohan tällanen setti minkään kuulonen jos laittas rancho5000 set (vakioo pidemmät) joka kulmaan, kiris vääntösauvoja ja takaa pidentäs riipukkeita? Ois aika edullinen vaihtoehto, jos sillä saa vaan tehtyä ajettavan siitä alustasta.
quote:
Turbotuksessa oli toi pumpun "virittely" homma jo tiedossa, ja sille on tekijäkin jo. Mullehan helpoin tie olis ku löytys paja tai joku kuka laittais turbon ja coolerin kaikkine säleineen kiinni, ku itellä peukalo keskeellä handua. Eli oon vähä yrittäny etsiskellä sopivaa firmaa, ja samalla ite osia esim. pakosarjaa, että vinkkejä tekijämiehestä otetaan vastaan.
Eikö vääntösauvoja kirimällä ajo-ominaisuudet tuppaa katoamaan (ne loputkin)? ja voisin kuvitella, että lehtijousia vaan lisäämällä perästä tulee kivireki ja citymaasturimainen, eli huono ajaa maantiellä ja maastossa ei pääse mihinkään (tulee persiistä niin jäykkä)
käyppäs turbotukseen liittyen tuolla, paljon hyvää tietoa.
http://turbodiesel.no-ip.com/mercuryboard/index.php?a=forum&f=6
ja
samanlaisen kamppeen piristystarinaa
http://turbodiesel.no-ip.com/mercuryboard/index.php?a=topic&t=126&min=0&num=15
Ei ahtaminen niin paha homma ole,aika ja vaiva riippuu paljon siitä mitä haluaa. pakosarjanlaippoja voit kysellä hilux td:ltä ja siitäpä se lähtee... vakiopakosarja ahdas= ei virikäyttöön.
ahtimia löytyy ja kohtuuhintaisia coolereita. Vakiopumpulla tuosta lähtee n. 160 hv:ta ja 12mm nestepäällä olevalla viripumpulla +200 helposti, ainakin omat kokemukset oli miellyttäviä kun polkaisi kunnolla n. 280 hv:n teholle riittävillä soppamäärillä, hilux liikkui ripeämmin kuin 170 heppaset bensa henkilöautot ;)
Vaparin ahtamisessa ei kannata laittaa mitään miniturboa ja luulla, että kone sitten kestää jos tehoa halutaan kunnolla, viripumpulla sopivia ahtimia on n.6-9litrasten dieselien ahtimet. Hyvä ahdin tuohon on esim. holset hx-35 60/55 siivillä ja 12 tai 14 pakopesällä tai 7,4 litrasen sisudieselin (250hv:n kone, euro2) schwizer S2BG 60/54 siivillä. Lähtevät alhaalta ja riittävät loppuun saakka. Noilla ahtimilla n. 250 hv:n teho tulee n. 1,6bar ahtopaineella, joten vaparin männät ei vielä ole hätää kärsimässä, kunhan ajellessa käytetään hiukan järkeä...
vapari on muuten sitten virikoneena herkempi kuin orkkis turbokone, johtuen hiukan erilaisista sisukaluista. Vapari kestää kierroksia aika reilusti, mulla oli penkityksessä vakiopumpulla n.7000 hujakoilla ryntäyskierrosluku... ainakin mulla kesti, männänhelmat voi toki joskus kadota yli 6000 kierroksia paljon käytettäesssä.
Viripumpulla on tyytyminen 5500 kierrokseen, joista vetävät saa 5000 saakka.
Pumpun tekoon suosittelen mynädieseliä, sen tekemä säädin on kuitenkin paras= vetäviä kierroksia saa riittävän ylös, ettei pumppu ala leikkaamaan syöttömääriä liian aikaisin.
quote:
Oliskohan tällanen setti minkään kuulonen jos laittas rancho5000 set (vakioo pidemmät) joka kulmaan, kiris vääntösauvoja ja takaa pidentäs riipukkeita? Ois aika edullinen vaihtoehto, jos sillä saa vaan tehtyä ajettavan siitä alustasta.
vakioiskarit on takana liian lyhyet korotuksen jälkeen ja ne rajoittaa joustoja, mulla on kans ollut mielessä etsiä jotakin pidempää ja parempaa tilalle (konin kaasuja miettinyt tai jos valmiita ja sopivia ranchoja löyty niin mikä ettei).
mun mielestä peräpää on vakiona aika löysä, paranee vaan lisälehdellä, katukäytöskin parempi, ei ole "valtamerialus" tunnelmaa joka heitossa.
Mutta tuo setti mitä meinasit on varmasti ihan hyvä ja edullinen.
Ja tuo Arimanin kommentti tuosta aurauksesta vääntösauvojen ruuvaaamisen jälkeen pitää paikkaansa, 0 aurauksella tosiaan rankaisen ulkoreunat katoaa, tulee ns. sahalaitakuluminen. Eli hivenen saa harittaa,mulla on n.1-2mm harituksella ja näyttäisi, että etukummit kuluu nyt tasaisesti. Niin ja isoilla kumeilla kannattaa säätää renkaat muutenkin suoraan.
hyvä tietää toi aurauskulmien oikeenlainen säätö, mitä vähän epäilinkin että joutuu tekemään, vaan eipä moo tullu mieleen että pitäs jättää harituksilleen :)
Luin tota hiluxTD:n turbotus projektia, ja hiipi peikko puseroon, että taitaa jäädä Latelta tekemättä, sen verran mielenkiintoselta vaikuttaa...aa-pu-va... ;)
Tehhään eka alusta, mietitäänpä sitä voimapuolta myöhemmin...
Niin ja siitä voimapuolesta vielä, että tarkotushan ei ollut saada parinsadan pollen voimia, vaan tyytyminen olis n.130-140 hv .Eikai siihen vielä kuorma-auton turbiineja tartte?
quote:
Niin ja siitä voimapuolesta vielä, että tarkotushan ei ollut saada parinsadan pollen voimia, vaan tyytyminen olis n.130-140 hv .Eikai siihen vielä kuorma-auton turbiineja tartte?
Silloin jos tuo 130-140 hv:tä riittää niin pumppua ei tarvi käyttää missään pajalla (toki muuttaminen turbon pumpuksi kannattaa eli turbon pumpusta kansi niin ei savuta sitten alhaalla ihan älyttömästi) ja turbona menee ihan hyvin vaikka To3 garretti. Niitä saa pikkurahalla ja cooleriksi soppeli pikku kenno nokalle niin avot.
Tuolle teholle pakosarjan teko ei ole välttämätöntä, jos nopean ja helpon haluaa niin alkuperäiseen vaparin sarjaan saa turbon kiinni tekemällä siihen pikku käyrän sarjan ja turbon väliin. Sellaisella paketilla lähti 2L2 n. 160 hepoa.
Mutta kunnon pakosarjalla aina parempi.
Isoin ongelma on öljyn paluu ja sen voi laittaa joko alipainepumpun paluun kanssa samaan (ei hyvä, liian pieni reikä) tai heittää mäkeen sen öljyn määrä anturin ja siihen laippa tilalle, johon paluun sitten saakin.
Tuollaisen pikku ahtamisen tekee ihan viikonlopun aikana.
Turbotukseen en ota kantaa, mutta korotussarjoja on tullut muutamia kymmeniä asenneltua ja kokeiltua. Kaikissa sarjoissa, merkistä riippumatta, missä tulee korottavatjouset/jousisauvat ajomukavuus huononee kun alusta jäykistyy ja ohjauskulmat muuttuu.
Makuasia jos joku haluaa alustaa jäykistää niin sitten kyllä, mutta itsellä mielipide pakettiauton jäykähkön jousituksen lisäjäykistämisestä on huono idea.
Risukeulaisissa maastureissa, lähinnä hilut ja pajerot, joustojen puute etupäässä ei korjaannu sillä, että joustoja pienennetään kiristämällä jousisauvoja tai asentamalla jäykemmät jousisauvat poorin tai kaksi "pieleen". Erillisjousitetussa tukivarren joustonrajoitinkumia voi hieman pienentää ja sillä saada muutama sentti lisää ulosjoustoa, mutta ei sekään ihmeitä tee.
Superliftin sarja on siitä kiva, että siinä tulee rungon ja etuakseliston väliin erillinen "apurunko" joka siirtää alkuperäisen akseliston 75-100mm alaspäin, jolloin alkuperäinen jousitus säilyy ja siten myös joustomatka säilyy alkuperäisenä.
Takajousitukseen tulee siirtopalikat samalla lailla säilyttäen alkuperäisen jousen ja +100 mm lisää iskariin.
Painopisteen siirtyminen 75mm korkeammalle vaikuttaa ajoon suhteellisen vähän.
quote:
Turbotukseen en ota kantaa, mutta korotussarjoja on tullut muutamia kymmeniä asenneltua ja kokeiltua. Kaikissa sarjoissa, merkistä riippumatta, missä tulee korottavatjouset/jousisauvat ajomukavuus huononee kun alusta jäykistyy ja ohjauskulmat muuttuu.
Ohjauskulmat muuttuu vain moissa vanhemmissa (muuttuiko niissäkään muu kuin auraus? en enää muista), omastani ruuvattiin alkuun n. 5cm keulaa ylös ja ajettiin suuntaukseen: mikään ei ollut muutunut. Nyt olen tiputtanut n. 1-2cm takasin koska takapää on antautunut sen verran puukuormien alla.
Niin uudessa kuin vanhassakin etupää on vakiona niin alhaalla että se tökkii rajoitinkumeihin tosi pienestä.
quote:Makuasia jos joku haluaa alustaa jäykistää niin sitten kyllä, mutta itsellä mielipide pakettiauton jäykähkön jousituksen lisäjäykistämisestä on huono idea.
Risukeulaisissa maastureissa, lähinnä hilut ja pajerot, joustojen puute etupäässä ei korjaannu sillä, että joustoja pienennetään kiristämällä jousisauvoja tai asentamalla jäykemmät jousisauvat poorin tai kaksi "pieleen".
Hiluxissa kestää nostaa sen 5-6cm ja vielä menee rajoitinkumeille ristiriipunnassa.
quote:
Erillisjousitetussa tukivarren joustonrajoitinkumia voi hieman pienentää ja sillä saada muutama sentti lisää ulosjoustoa, mutta ei sekään ihmeitä tee.
Totta, en lähtisi muuttelemaan.
quote:
Superliftin sarja on siitä kiva, että siinä tulee rungon ja etuakseliston väliin erillinen "apurunko" joka siirtää alkuperäisen akseliston 75-100mm alaspäin, jolloin alkuperäinen jousitus säilyy ja siten myös joustomatka säilyy alkuperäisenä.
Nailonipalikat korin välissä ajaa saman asian, ei muutu mikään alustassa, ei edes kardaanikulmat joita jotkut on sitte simmailleen että saa värinät pois noissa alustasarjoissa.
quote:
Takajousitukseen tulee siirtopalikat samalla lailla säilyttäen alkuperäisen jousen ja +100 mm lisää iskariin.
Blokit on aivan ...seestä! Empä laittaisi omaani. Vähän pidempiä riippuja olen harkinnut.
quote:Painopisteen siirtyminen 75mm korkeammalle vaikuttaa ajoon suhteellisen vähän.
Ja koria korottamalla ei edes sitäkään...
Ei tarvi ottaa herneitä, kyseenalaistan vain tuon nailontanko ja osat alle 500e vs Superlift n. 2000e :) :) :)
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Eihän nämä ole herneitä, vaan mielipiteitä?
quote:
quote:
Turbotukseen en ota kantaa, mutta korotussarjoja on tullut muutamia kymmeniä asenneltua ja kokeiltua. Kaikissa sarjoissa, merkistä riippumatta, missä tulee korottavatjouset/jousisauvat ajomukavuus huononee kun alusta jäykistyy ja ohjauskulmat muuttuu.
Ohjauskulmat muuttuu vain moissa vanhemmissa (muuttuiko niissäkään muu kuin auraus? en enää muista), omastani ruuvattiin alkuun n. 5cm keulaa ylös ja ajettiin suuntaukseen: mikään ei ollut muutunut. Nyt olen tiputtanut n. 1-2cm takasin koska takapää on antautunut sen verran puukuormien alla.
Niin uudessa kuin vanhassakin etupää on vakiona niin alhaalla että se tökkii rajoitinkumeihin tosi pienestä.
Vanhasta (-90)oli kyse alkuperäisessä kysymyksessä.
Tökkii kyllä rajoitinkumeihin, mutta edelleen, matka ulosjouston rajoitinkumeihin aina lyhenee mitä enemmän ruuvaa. quote:Makuasia jos joku haluaa alustaa jäykistää niin sitten kyllä, mutta itsellä mielipide pakettiauton jäykähkön jousituksen lisäjäykistämisestä on huono idea.
Risukeulaisissa maastureissa, lähinnä hilut ja pajerot, joustojen puute etupäässä ei korjaannu sillä, että joustoja pienennetään kiristämällä jousisauvoja tai asentamalla jäykemmät jousisauvat poorin tai kaksi "pieleen".
Hiluxissa kestää nostaa sen 5-6cm ja vielä menee rajoitinkumeille ristiriipunnassa.
Niin menee, mutta jousisauvaa kiristettäessä, samalla jousitus hieman kovenee ja ulosjousto (se tärkeämpi) pienenee.
quote:
Erillisjousitetussa tukivarren joustonrajoitinkumia voi hieman pienentää ja sillä saada muutama sentti lisää ulosjoustoa, mutta ei sekään ihmeitä tee.
Totta, en lähtisi muuttelemaan.
Sisäänjouston rajoitinkumia kannattaa suurentaa hieman jos kiristää jousisauvoja, hieman hidastaa jousisauvojen kuoleentumista. quote:
Superliftin sarja on siitä kiva, että siinä tulee rungon ja etuakseliston väliin erillinen "apurunko" joka siirtää alkuperäisen akseliston 75-100mm alaspäin, jolloin alkuperäinen jousitus säilyy ja siten myös joustomatka säilyy alkuperäisenä.
Nailonipalikat korin välissä ajaa saman asian, ei muutu mikään alustassa, ei edes kardaanikulmat joita jotkut on sitte simmailleen että saa värinät pois noissa alustasarjoissa.
Nojoo, ei nyt ihan sama asia kumminkaan, korinnostossa (mistä ei puhuta alkuperäisessä kys.) ei kasva maavara mahan alla, mutta tosi on ettei korinnostossa mikään muutu alustassa. Ja sitäpaitsi kyseessä olevaan hiluun on kai ymmärtääkseni jo tehty 2" korinkorotus
quote:
Takajousitukseen tulee siirtopalikat samalla lailla säilyttäen alkuperäisen jousen ja +100 mm lisää iskariin.
Blokit on aivan ...seestä! Empä laittaisi omaani.
Oletko kokeillut tai ajanut blokeilla? (siis taka-akselilla, ei eteen), itse olen ajanut kaikkia ylläolevia vaihtoehtoja maastossa ja kadulla ja niistä kyllä paras ajaa on blokit.
Vähän pidempiä riippuja olen harkinnut.
Kardaanikulmat muuttuu korotuspaloilla samanlailla kun korotusjousillakin. Eli vähemmän kun riippuja pidentämällä.quote:Painopisteen siirtyminen 75mm korkeammalle vaikuttaa ajoon suhteellisen vähän.
Ja koria korottamalla ei edes sitäkään...
Näin on.
Ei tarvi ottaa herneitä, kyseenalaistan vain tuon nailontanko ja osat alle 500e vs Superlift n. 2000e :) :) :)
Ei herneitä eikä keittoja, mutta alustan korotuksesta oli kyse alunperin ja kyllä, oikeesti hintaero on todella huima, vaikka vastaavaa kun Superliftin sarjaa saa jo alle tonniviidensadan...
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
quote:
Edited by - KooPee on 11/11/2006 22:27:26
quote:
Niin menee, mutta jousisauvaa kiristettäessä, samalla jousitus hieman kovenee ja ulosjousto (se tärkeämpi) pienenee.
Ja ylöspäin kasvaa. Jos etupää joustaa sekä ylärajoittimeen että alarajoittimeen niin eikös se ole optimi?
quote:
Sisäänjouston rajoitinkumia kannattaa suurentaa hieman jos kiristää jousisauvoja, hieman hidastaa jousisauvojen kuoleentumista.
Edellinen hilux (-90) oli sen 3v sauvat kaannetty sen 6cm ylös enkä huomannu tippumista, takapää siitä kyllä vajosi hiljalleen ja oli luokkaa tuuman alempana siinä kolmessa vuodessa.
quote:
Oletko kokeillut tai ajanut blokeilla? (siis taka-akselilla, ei eteen), itse olen ajanut kaikkia ylläolevia vaihtoehtoja maastossa ja kadulla ja niistä kyllä paras ajaa on blokit.
En omassa, muiden blokeilla varustettuja kyllä, ja nähnyt tuloksia myös: Katkottuja lehtiä ja norria, hajonneita blokeja, löystyviä pakkoja, pätkittyjä murroksia kun akseli pääsee kiertymään liikaa tiukassa ulosjoustossa kun murroskulma nousee hetkellisesti liian suureksi.
quote:
Kardaanikulmat muuttuu korotuspaloilla samanlailla kun korotusjousillakin.
Näin on. Akselin kiertovoimat kohdistuu vain eri tavalla blokeilla ja yhtä korkeilla jousilla.
quote: Eli vähemmän kun riippuja pidentämällä.
Tuossa on kai lipsahtunut "kun" -sana väliin?
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Onko kukaan viritellyt 2L-T koneeseen muuttuvasiipistä ahdinta? Itsellä suunnitelmissa ruveta kyhäilemään 2L-T koneesta noin. 130hv myllyä. Luulisi onnistuvan ahtimen vaihdolla ja pumpun fixailulla.
quote:
Onko kukaan viritellyt 2L-T koneeseen muuttuvasiipistä ahdinta? Itsellä suunnitelmissa ruveta kyhäilemään 2L-T koneesta noin. 130hv myllyä. Luulisi onnistuvan ahtimen vaihdolla ja pumpun fixailulla.
Eräs kaveri laittoi kyseeseen koneeseen 530d bemarin muuttuvasiipisen ja oli tyytyväinen, tosin pumppu oli mallia "mustola" 12mm nestepäällä ja tehot +200 kerhossa.
Pumppu vaan pajalle niin saa sellaisen siitä ihan vakio osillakin, että 9mm nestepää riittää sinne 150-160 hv:n nurkille ja sopiva muuttuvasiipinen ahdin coolerin kanssa niin tulee varmasti hyvä paketti.
Mullahan on tässä risukeulassa vääntösauvat ruuvattu vakiomallista käytännössä lähes tappiin ja ulosjoustoa ei nyt ole enää kovin paljoa jäljellä. Takana on lisälehdet pakoissa ja ne on ajan myötä vajonneet hieman ja tarkoitus olisi sepittää vähän pidemmät riiput taakse.
Mutta rajoitin kumille se keula menee tuo ihan nätisti ristiriipunnassa.
Ja katukäytös ihan hyvä, ei ole kivireki, mutta siihen toki vaikuttaa keulan vakiota kovempi paino vinssipaketin myötä.
Edestä voisi vähän syödä ulosjouston rajointa pienemmäksi, vaikka ei sillä ihmeitä saada aikaan.
Taakse tarvii pidemmät iskarit, että saa edes sen pään toimimaan jotenkin.
Superliftin setti on mielenkiintoisen näköinen ja sen myötä korotus olisi huima ainakin mun autossa, 9-10 " luokkaa. Voisi ratsioissa ja katsastuksessa olla puhumista.
Mutta miten on kestävyyden laita, orkkis keula on aika leinin näköinen ja korotuksen jälkeen mietityttää mitenhän se kestää rymyämistä.
Onkos tohon LN65 hiluun mitään kivaa vertailu konetta ton perus 2L koneen lisäksi. Vai käykö näyttää että jenkeissä on myyty V6 bensalla? Jos ei ole niin on varmaan aika turha yrittää coolerin kanssa leimalle.
quote:
Onkos tohon LN65 hiluun mitään kivaa vertailu konetta ton perus 2L koneen lisäksi. Vai käykö näyttää että jenkeissä on myyty V6 bensalla? Jos ei ole niin on varmaan aika turha yrittää coolerin kanssa leimalle.
Vaasassa on yks ln65 v6 koneellinen hilux ja sen rakentaja lukee palstaa
http://www.pohojanmaanoffroad.fi/
Onkos toi 2L-T koneen vakio pumppu muuten 9mm vai 10mm nestepäällä?
quote:
Onkos toi 2L-T koneen vakio pumppu muuten 9mm vai 10mm nestepäällä?
9mm päällä vanhemmat eli L, 2L ja 2L-T, uudemmat 2L2 ja 2L2-T moottorit on 10mm päällä olevalla pumpulla.
quote:
Mutta miten on kestävyyden laita, orkkis keula on aika leinin näköinen ja korotuksen jälkeen mietityttää mitenhän se kestää rymyämistä.
Ei se rymyämistä kestäkkään, maltillisella ajolla sillä voi ajella mettässä, mutta banzai! -miehille alkas olla jäykän akselin vaihto paikallaan. 110 -malliin se onnistuu, 170 -malliin ei taida olla verrokkia joten siihen ei.
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Kierre- / lehtijousialusta
* Etu- ja takajouset (tai vääntösauvat edessä ja jouset takana)
* Iskunvaimentimet
* Polyuretaanipuslat
* Rasvattavat riipukkeet + tapit (jousien molemmat päät)
* Ohjausvaimentimen
* U-pultit
* Hinnat alkaen 1120 euroa/ sarja
oisko tämä nyt sit kokonaisuutena hintansa väärti?
Pitää muistaa kaikkia näitä kirjoitteluja miettiessä, että alunperin kyseessä oli enimmäkseen maantieajoon tarkoitettu hilu, mut myös vähän harrastelu maastoajoon.
Eli taaskaan e osannut tietokonetta käyttää, kun liitteenä piti olla kuva... kyseessä siis OME:n satsi
quote:
quote:
Mutta miten on kestävyyden laita, orkkis keula on aika leinin näköinen ja korotuksen jälkeen mietityttää mitenhän se kestää rymyämistä.
Ei se rymyämistä kestäkkään, maltillisella ajolla sillä voi ajella mettässä, mutta banzai! -miehille alkas olla jäykän akselin vaihto paikallaan. 110 -malliin se onnistuu, 170 -malliin ei taida olla verrokkia joten siihen ei.
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Eikös tuota 170 malliakin ole tehtaalta tullut jäykällä akselilla -> periaatteessa siihen saisi oikean keulan jos innostusta ja lompsaa piisaa...
Mutta melkoista möykkyä tuo risukeula on joskus saanut ja toistaisesti on kestänyt, kop, kop,.
Erityisesti, jos tuollaisen 4" superliftin setin laiton jälkeen tuo kestävyys epäilyttää aika paljon, sitten ainakin ajon on oltava maltillista maastossa.
Toki ei se mun ajotyyli ole lähelläkään banzai! meininkiä.
quote:
Turbotukseen en ota kantaa, mutta korotussarjoja on tullut muutamia kymmeniä asenneltua ja kokeiltua. Kaikissa sarjoissa, merkistä riippumatta, missä tulee korottavatjouset/jousisauvat ajomukavuus huononee kun alusta jäykistyy ja ohjauskulmat muuttuu.
Makuasia jos joku haluaa alustaa jäykistää niin sitten kyllä, mutta itsellä mielipide pakettiauton jäykähkön jousituksen lisäjäykistämisestä on huono idea.
Risukeulaisissa maastureissa, lähinnä hilut ja pajerot, joustojen puute etupäässä ei korjaannu sillä, että joustoja pienennetään kiristämällä jousisauvoja tai asentamalla jäykemmät jousisauvat poorin tai kaksi "pieleen". Erillisjousitetussa tukivarren joustonrajoitinkumia voi hieman pienentää ja sillä saada muutama sentti lisää ulosjoustoa, mutta ei sekään ihmeitä tee.
Superliftin sarja on siitä kiva, että siinä tulee rungon ja etuakseliston väliin erillinen "apurunko" joka siirtää alkuperäisen akseliston 75-100mm alaspäin, jolloin alkuperäinen jousitus säilyy ja siten myös joustomatka säilyy alkuperäisenä.
Takajousitukseen tulee siirtopalikat samalla lailla säilyttäen alkuperäisen jousen ja +100 mm lisää iskariin.
Painopisteen siirtyminen 75mm korkeammalle vaikuttaa ajoon suhteellisen vähän.
Nivassa erillisjousitus edessä on ihan erillainen kun japseissa,mutta etuakselisto siinäkin on.Itsellä just työn alla mm. korottaminen.Tällaiset palkit tulee http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/LENNY-10112006.jpg
runkopalkin ja akseliston väliin.Nousee n.100mm.Taakse kierrejousen alle ja ylle sama määrä palikkaa.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/LENNY-10112006%28002%29.jpg
Samalla säädän vetarin kulmaa etuperän korkeutta muuttamalla siten,että sisäänjoustossa jolloin pito on kovempi,vetarin kulma pysyy maltillisempana.Tarkoitus saada saada tumpit kestämään paremmin ja hiukan ulosjoustoa enemmän.
En tiä onko tästä risukeulaan mitään ideaa..
***Feel the power of...NIVA***
SORONÓ Off-Road Team (http://sorono.tk) #2
quote:
mutta korotussarjoja on tullut muutamia kymmeniä asenneltua ja kokeiltua. Kaikissa sarjoissa, merkistä riippumatta, missä tulee korottavatjouset/jousisauvat ajomukavuus huononee kun alusta jäykistyy ja ohjauskulmat muuttuu.
Makuasia jos joku haluaa alustaa jäykistää niin sitten kyllä, mutta itsellä mielipide pakettiauton jäykähkön jousituksen lisäjäykistämisestä on huono idea.
Risukeulaisissa maastureissa, lähinnä hilut ja pajerot, joustojen puute etupäässä ei korjaannu sillä, että joustoja pienennetään kiristämällä jousisauvoja tai asentamalla jäykemmät jousisauvat poorin tai kaksi "pieleen".
makuasioita, mut meillä on tossa pihassa -89 ja -00 hiluxit, ja kyl se vanhapaska on aivan erilainen ajettava kun toi uus, vanhassa omen alusta ja uudessa toyotan oma. ero on iso. eka ruuvasin liikaa vääntösauvoja, tuli helvetin jäykkä, löysäsin vähän, keula on ehkä sentin kaks perää alempana ja nyt on hyvä ajaa, enkä joustoista tiedä, kun en tolla offaa. käyttö/metästys autoks aivan mukava isommilla kumeilla ja uudella alustalla, vieläku sais koneen vaihdoksen valmiiks...
Lontoon taitajille iltalukemista: http://www.customtacos.com/tech/index.php?article=137 ;)
Punaset laatikot kannattaa huomioida.
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
quote:
Lontoon taitajille iltalukemista: http://www.customtacos.com/tech/index.php?article=137 ;)
Punaset laatikot kannattaa huomioida.
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Tuossahan oli asiaa ihan mukavasti, mitä nyt tällä ruostuneella lontoon kielen taidolla nyt ymmärsi.
Punaisia laatikoita kannattaa tosiaan katsella ja ne on niitä karuja tosiasioita joita korotusten kylkiäisenä tulee.
Aikas käyttökelponen linkki...
Ton vois vaikka suomentaa, ja laittaa tänne esille, ni ois kaikille ymmärrettävässä muodossa (tajusinkohan itekkään mitä siinä luki :) )
Taidan kyllä kallistua ton OME:n satsin puoleen, ku en haluu tehä käyttö
autoon mtn "viritelmiäkään"...
Ja tuossa kannattaa keskittyä "Drop Down Brackets" ja siitä alespäin, alku koskee vain kaikkein uusinta Hiluxia...
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Edited by - ariman on 14/11/2006 00:03:47
Tollukka
14.11.2006, 14:19
Itellä ei ole kovin paljoa kokemusta noista korotuksista, mutta kirjoitampa kuitenkin. Uskollinen ratsuni (LN 110) aloitti maallisen vaelluksensa vuonna 97, ja kasvatti rengaskokonsa 31" hieman myöhemmin. Alusta vakio, iskareina bogen kaasut, ja oli ihan hyvä ajella. Tuotekehittelyn seurauksena alustaan tarttui trailmasterin 4" korokesetti, iskareiksi ranchon 5000:set, renkaiksi 35":set, ja oli ihan hyvä ajella. Sittemmin vaihdoin jäykkään etuakseliin ja kierrejousiin, ja on vieläkin ihan kiva ajella. Kilometrejä tulee vaihtelevasti, riipuen siitä miten paskaksi auton aina ajaa, n.20000-40000 vuodessa.
Elämässä pitää olla luksusta, Hiluksusta!
Hilux_TD
15.11.2006, 16:40
quote:
Eräs kaveri laittoi kyseeseen koneeseen 530d bemarin muuttuvasiipisen ja oli tyytyväinen, tosin pumppu oli mallia "mustola" 12mm nestepäällä ja tehot +200 kerhossa.
Taitaa kyseessä olla eräs cressida, 178hp/440nm oli konetehot. Paras vääntö 2700kierroksella, turbo käy pieneksi suurempia tehoja haettaessa.
Käykö 2L2-T koneen ruiskutuspumppu suoraan 2L-T koneeseen?
Ja olikohan kellään lojumassa tallin nurkassa osia 2l-2 :seen???
Turbiinin pakosarjaa, pumputinta ja kaikkee muuta kivaa....:)
quote:
Lontoon taitajille iltalukemista: http://www.customtacos.com/tech/index.php?article=137 ;)
Punaset laatikot kannattaa huomioida.
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
En oikein ymmärtänyt tuota kohtaa että spacerit koventaa jousitusta, koska esijännittää jousta... Höpöhöpö, no tietty jos iskarista loppuu pahasti ulosjousto kesken niin sitten.
quote:Spacers
A coil spacer basically preloads the spring which lifts the truck.
Cons: -Stiffens the ride of your truck
-Can cause your springs to prematurely sag
Edelleenkään ei taida kukaan täällä olla laittanut IFS-keulaan spacereitä, yläpallon ja tukivarren väliin siis. Itellä on ollu tällaset jo kohta pari vuotta: http://trdparts4u.com/PartPictures/265102%20bjspacer2.jpg
Ulosjoustoa/korotusta tulee 40 mm lisää, mitään et menetä. Sauvoja ei tarvitse kiristellä, eli ajomukavuus säilyy.
_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15
quote:
Edelleenkään ei taida kukaan täällä olla laittanut IFS-keulaan spacereitä, yläpallon ja tukivarren väliin siis. Itellä on ollu tällaset jo kohta pari vuotta
kuvia paikallaan ollessa? mistä ostit ja mitä makso?
Tällainen vähän kehnolaatuinen kuva löytyi:
http://img486.imageshack.us/img486/5832/17gb4.jpg
San Diegosta (www.sdori.com) tuli ja maksoi jotain reilun sata taalaa, samalla tuli takapalikat. Nyt näköjään saa jo huokeammallakin täältä: http://www.trdparts4u.com/PD-BJS1.aspx?MakeID=1
Ja tämän perusteella ne ovat tieliikenteeseen hyväksytyt:
"These are perfectly adaptable for road traffic and are used in the states mostly on vehicles that double as daily drives/weekend wheelers. The design is very low risk. Basically it's a block of metal with Class 12.9 capsrews replacing the mid grade OEM hardware. In fact, they make the on-road ride more comfortable and compliant. From my stress analysis there is simply no way to crush the spacer as the rest of the front end, frame, body mounts.. pretty much everything else will fail first."
_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15
nii tuli miälee et josei pahemmi tartte korotel ni ite nostin koriblugeil 70 mm... ainoo homma tosiaa tos oli niiku joku jo sanoki et vaihdekepin suajakumien kans joutuu hikka kikkailee mut muute o ajettavuudeltas iha ok!! ja jos heittää etupään hiakkapellin eli puskurin alaosan nättii rusettii ja kuusakoskee ni saa 33/12.5/15 pyärät mikkä o 11" leveil kromivanteil ja jollai iha hullul et:l pyärimään ihan nätisti.. (noin 100 millii pyäränkaarist ulos...)
Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!!
Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia..
no mullon 2" jo koria nostettu, ja mun mielestä se on jo ihan riittävästi, kun tulee nytkin jo runko ja muut hilppeet näkysälle...
Enkä oo vieläkään keksiny miten alustaa nostasin, mut luulen et OME:n sarjalla, ni ei ainakaan ajo-ominaisuudet huonone, kait?
Turbo hommiakin yrittäny vähä tutkiskella, mut itellä peukalo keskellä hanskaa, ni hankalaks menee... mut en prkl luovuta vielä, jos tää into joskus muuttuks taidoks ;)
...ihanan kallista...
mihin se kuva hävis missä 2 hiluxia on nokat vastakkain pellolla?
Note! This message was posted anonymously!
Vakio hilu ja Tollukan "vähä" laiteltu?
taitas löytyä ainaskii VMK:n kuvagalleriasta...
...ihanan kallista...
Tollukka
29.11.2006, 06:56
Se vakiokin oli alkuperäistä kymmenisen senttiä korkeampi...
Elämässä pitää olla luksusta, Hiluksusta!
tonnisata
29.11.2006, 20:12
Jos joku on tilaamassa noita etupään korotuspalikoita, niin samaankyytiin toiset .Tai saakohan noitakin jo ihan Suomikaupasta jostain ? Voisin ottaa seuraavaan omaan kunnostus projektiin jo varalle.
joopajoo
quote:
Tai saakohan noitakin jo ihan Suomikaupasta jostain ?
SAA!
SDORI 4X4 Ball Joint Spacereita saa suomesta Cros4wd:ltä!
quote:
quote:
Tai saakohan noitakin jo ihan Suomikaupasta jostain ?
SAA!
SDORI 4X4 Ball Joint Spacereita saa suomesta Cros4wd:ltä!
Kerroppa mihin hintaan?
Itse olen tilaamassa kasan palikoita hiluxiin jenkkilästä ja voin jättää tilaamatta jos nuo samat kamat saa järkevään hintaan täältäkin!
lepoantti
02.12.2006, 10:50
no jos jenkkilästä tilauksen pienen vaivan on valmis tekemään niin uskoisin kannattavuuden olevan hyvä verraten suomipuodin hintoihin. ja useasti itse tilaten toimitusaika on nopeampi ellei tavaraa satu olemaan täällä hyllyssä, ja samassa tilauksessahan saa muitakin herkkuja tulemaan....
quote:
quote:
quote:
Tai saakohan noitakin jo ihan Suomikaupasta jostain ?
SAA!
SDORI 4X4 Ball Joint Spacereita saa suomesta Cros4wd:ltä!
Kerroppa mihin hintaan?
Itse olen tilaamassa kasan palikoita hiluxiin jenkkilästä ja voin jättää tilaamatta jos nuo samat kamat saa järkevään hintaan täältäkin!
enpäs hintaa tiedä, kannattasko kysyä itte? <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
Mikko Virtanen
27.07.2007, 16:06
Meikäläisellä on tollaset spacerit ollut hetken aikaa pahvilaatikossa vartoomassa asennusta Hiluxiin, jospa tässä lomalla ehteis ne sinne sovittaa paikoilleen....San diegosta tulivat ja nopia oli toimitus.
Työn jälki erittäin tyylikästä!
-> Ainoa ero hullun ja minun välillä on, että minä en ole hullu <-
Alkukesästä laitoin 1", sai löysätä sauvoja aika paljon että tuli takas samalle korkeudelle.
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Hiluxiin 33" (http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/Hilux%20N170%20.pdf)
mistä hän osti, ja paljonkohan mahtoi maksaa?
...ihanan kallista...
http://www.4crawler.com/4x4/ForSale/BallJointSpacer.shtml n. 120 paikallista tullin jälkeen.
Ja 25e madallus paikallisessa metallipajassa jyrsimellä 38->25mm. En halunnu muutella iskarin pituuksia, samoin murrosten kulmat menee aika isoiksi tolla 38mm palikalla.
EDIT: Ei se niin paljo ollutkaan, 90e oli menny visalta ja tullia oli jotain 4%. Ton höyläyksen kera n. 120e.
------------
http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif
Hiluxiin 33" (http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/Hilux%20N170%20.pdf)
Edited by - ariman on 27/07/2007 22:24:40
noista risukeula hiluxin aurauskulmista vielä,niin kumpaa sielä pitää olla kun osa on kirjottanu foorumille että pitäs olla aurausta,ja jotku kirjottanu että haritusta,vai onko ne järkevin vetää nollille vaan.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1686859 ja toi vielä kylkeen
Mmh,itte oon tehny etu ylätukivarren ja yläpallon väliin 15mm lapusta korokkeen.Vastaavia saa nykyään vissiin iha ostaakki.Voivat olla parempiakin kun ei kulmat muutu niin paljo.Ja se super liftin sarja ei oo kyl hintansa väärti,ei se etupään geometriaa paranna yhtään.Koko risukeulan ongelma on Lyhyet joustot,siks se holkki sinne tukivarren väliin.Oikeen ku pähkäilet ni huamaat et se pidentää jousto matkaa.se myös korottaa et löysää jousia jos nousee liikaa.Jos kiristät ni kato et ulos jousto rajottimen väliin jää semmonen sentti pelivaraa,ei hävii sit ulos joustot.Pidemmät iskarit sitte kanssa,jostai kierre tai sauva jousitetusta jollei ihan hiluxin korotussarjasta.EI lehti jousisesta,ne on erilaisii.Ja viäl kerran:unohda ne korotussarjat.Paitsi taakse ehkä 2tuumaa korottavat,vaik omet.Ja löysintä sorttia,ne tosiaan on aika jäykkiä.Tai sit vaa rhs putken pätkät väliin ja pidemmät shaklet.Eikä ainakaa lisä lehtiä eikä vallilan takomost,persiistä on nimittäin!Oon itte kokeillu vallilan pakkoi huonot oli.kavarin hilleen laitettiin vallilan lisälehdet ja ne oli ku rautakanget.Ja warnin iskarit (oikee black diamondit)kesti kunnes tuli talvi.Sitte hajos.Persiist.Ne dobinsonit taitaa olla hyvii.Samal kannattaa laittaa Uretaani puslat sinne pakkoihin,orkkikset on jäykkii ja niit ei voi rasvata.Jos oikee bröystäilet ni ostat koko tapit ja säklet ja puslat rasvanippojen kera.hyvä tulleepi.puhtia jos on kiukaassa ni reaktio tanko kanssa,just ku saa jouset toimimaan ni tuppaa se taka axeli kiertymään aikalailla.no se on sit eri juttu.Juu ja eikai tartte sanoo et ne vakio iskarit rajottaa joustoo et pidemmät tilalle.Jotkut on laittanu niitten puslien tilalle muuten semmosii orbit eye nivelii(häränsilmä laakereit)Mut eivät oo laillisii(miksei?)eikä ne oo suojattu,et ei oopitkä ikäsii.Ja eipä sille alustalle sit paljo muuta,siin retku keulas on hyviiki puolii.Ei pelkästää huonoi,ku kokeilet ja ajat sillä ni huomaat.suossa ja vetelässä se on hyvä ku maa varaa on enempi.panssarointiki on helppoo,sen orkkiksen tilalle vaan vahvempi,sit pystyy ajaan vaikka suoraan kantoon johon ei jäykkä axelisella pysty.Raide tangokaan ei juuri oo mutkalla.Paitsi se apu simpukka,se antautuu melko herkästi.Oon ettiny vahvempii mut en o löytäny,ite väsäsin orkkis malliin vahvemman axelin.no,mul on 35 pyörät et on se aika kovilla ja jos väkisin vääntää ni kaikki hajoo.Ratakiskoki.Muuta keulast sit ei mul oohajonnukkaa,eikä oikee muualtkaa.Murroksii on jotku rikkonu,mul ei oo menny.Konees pitäs olla 140pollee mut taitaa olla osa kuolleit.Mut joo,tommost mä koittasn ny alux!
Vilkutin
18.05.2009, 06:15
Moro Late ja muut...
Ite olen ajellut reilu 30tkm TD IC hilulla, kiva peli... ohitus mukavuus kasvoi huimasti.
Tässä vähän kuvia hommista:
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/Hiluxin_turbotus/
Suurin homma niinkuin Hilari kait sanoikin on tuo öljynpaluun tekeminen.. Mutta suosittelen, ei ole mikään paha homma. Jos saat pakosarjan jostain.
noista risukeula hiluxin aurauskulmista vielä,niin kumpaa sielä pitää olla kun osa on kirjottanu foorumille että pitäs olla aurausta,ja jotku kirjottanu että haritusta,vai onko ne järkevin vetää nollille vaan.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1686859 ja toi vielä kylkeen
0-1 astetta aurausta, siellä on niin paljon löysiä kumipuslia että kunhan saat lähellekin tota ;).
Pystykallistus kannattaa ottaa pois jos laitat vakiota leveämpiä renkaita. Nehän on vakiona \----/.
mikaylikoski
18.05.2009, 17:28
pakosarjan tilasin merkkiliikkeestä uuutena ja hintaa jotain 160 e ja se on muuten käypä mutta joku pinnapultti piti laittaa eri reikään joka on valmiina kannessa .
Kyssäri CT20 turbosta. Tuolla tämän topicin ensimmäisellä sivulla oli, että ct20 turbon remppaaminen on kallista ja osa liikkeistä ei ota sitä edes korjattavaksi, halvin tarjous olisi ollut taasen 150e et tuo nyt ei tunnu pahalta.
Siis, missä saa CT20 rempattua edullisimmin. Kokemuksia hinnoista?
Ja sitten:
www.hevosvoima.com myy ct20 eritasoisia korjaussarjoja hintana 130e-210e. Pystyykö tuommoisen turbon laakerit ja tiivisteet vaihtamaan kotikonstein? Heittokello löytyy, joten akselin tarkistus onnistuu samalla ja tuttu sorvari sen varmasti oikookin tarvittaessa. Yksi ylimääräinen turbo lojuu kotona nurkissa, joten aihiokin olisi jo valmiina.
Vilkutin
19.05.2009, 06:12
VEIKKAAn tasapainotuksen tulevan ongelmaksi kotikonstein.
Onko tuo ct20 vakio turbo?
Onko tuo ct20 vakio turbo?
On
E: Laakereita ja tiivisteitä pelkästään tuskin kannattaa vaihtaa, jossei muille sisuskaluille tee mitään? Taitaa vähänkin kiero akseli syödä uudet laakerit heti paskaks,vai?
Vilkutin
19.05.2009, 17:53
kyllähän noi sellasia vehkeitä on että jättäsin suosiolla ammattimiehen hommiks... sangen ikävää kun sä pärähtää täydestä löylystä paskaksi ja palaset menee koneen sisään.
Meinaatko paljon raapia tehoa? 160hv?
Noin pienellä ahtimella kandee melkein rakentaa pakopaine mittari.
Vilkutin
19.05.2009, 17:54
Onko kukaan viritellyt 2L-T koneeseen muuttuvasiipistä ahdinta? Itsellä suunnitelmissa ruveta kyhäilemään 2L-T koneesta noin. 130hv myllyä. Luulisi onnistuvan ahtimen vaihdolla ja pumpun fixailulla.
Onnistuu helposti, jopa 2L2 vakio pumpulla saa reilusti noi tehot.
kyllähän noi sellasia vehkeitä on että jättäsin suosiolla ammattimiehen hommiks... sangen ikävää kun sä pärähtää täydestä löylystä paskaksi ja palaset menee koneen sisään.
Meinaatko paljon raapia tehoa? 160hv?
Noin pienellä ahtimella kandee melkein rakentaa pakopaine mittari.
Ei oo tarkoituksena mitään mahtitehoja saada, ajatuksena oli laittaa tuo CT20 suuren välijäähdyttimen kanssa paikalleen, ropata vähän vakio syöttöpumppua ja jättää ahtopaineet ihan 0,6 bariin niin selviää koneenkin kanssa ilman isompia ongelmia. Jos tuolla setupilla sais vähän lisää vääntöä tuohon vakiona suht laiskan tuntuiseen koneeseen.
Tuo nurkista löytyvä turbo ei mikään väljimmästä päästä ole, mutta laakerointi siihen tehdään/teetätetään samalla kun se on vielä irti.
Vilkutin
21.05.2009, 08:29
nojooo, noilla ahdoilla ei kannata kauheesti vielä huolestua pakopaineista :D
kj_temmes
08.11.2009, 01:18
Jep, missä sitä CT20:stä kannattaa huollattaa??
Itellä just -89 LN110 Hiluxin turbotus ja muut pikku muutokset meneillään?
Väli jäähy on tulossa tähän asennelmaan, 600x230x75 kokoisena.
Uskaltaako tossa nostattaa 1,0 baariin saakka ahdot? Vai onko noilla ahdoilla jo pakko tarkkailla pakopaineita?
Ja ei se öljypohjan irroitus nyt niin kamalaa ollut, toki mulla nyt oli jo laatikko valmiiks lattialla kun siihen laittelin välitykset ja vauhtipyörä vaihtui turb hiacen vauhtipyörään ja kytkimen uusin samalla.
Öljypohjaan turbolle oma paluu ja paineen otin alipainepumpun linjasta, lohkolta haaroittuu nyt turbolle ja ap-pumpumpulle.
Pakoputki on vielä kokonaan tekemättä?
Minkä kokoinen putki riittää? En ajatellut laittaa ollenkaan vaimenninta, suora pystyputki vaan lavan kulmaan.
EDIT: Niin tosiaan, vakio pumpulle ei ollut tarkoitus tehdä muuta kun kääntää vaa kakkua lisää.. :D