Kirjaudu sisään

View Full Version : Mikä on perävälitys dana44


sakari65
06.11.2006, 08:40
Kitka päällä kardaanilaippaa sai pyörittää n.+ 3 1/2 kierrosta kun rumpu pyörähti yhden.(siis molemmat rummut pyörähti).Miten siitä saa laskettua välityksen?

Suzukilla Eteenpäin...

Ahosensetä
06.11.2006, 09:07
Näin päässä laskien 3.5:1 :)

T, Antti

Ahosensetä
06.11.2006, 09:13
Tommoisen:

http://jeep.off-road.com/jeep/article/articleDetail.jsp?id=277046

mukaan 3.55:1 olisi olemassa.


T, Antti

06.11.2006, 09:14
joo ja jos vaihdat öljyt perään, niin merkintä löytyy isosta hammasrattaasta.
Laskeppa samalla monta hammasta on pinionissa ja isossa rattaassa

Note! This message was posted anonymously!

sakari65
06.11.2006, 09:27
SIELTÄHÄN TULI VASTAUKSET NOPEASTI.KIITOKSIA

Suzukilla Eteenpäin...

Timo_L
06.11.2006, 09:29
Eikös se ole Danan perissä merkitty itse asiasa juuri siten, että siinä isossa rattaassa (mikä sen nimi nyt sitten onkaan?) on stanssattuna sekä pinionin että ison rattaan hammasmäärät, mistä se pitää sitten itse laskea. Näin ainakin oli omissa D30 ja D35 perissä, ja kuuleman mukaan samaa pätee D44:iin.

Jos siinä perässä sattuu olemaan vielä se peltinen lapunpala tallella banjon kannen pulttien alla, niin siinä pitäisi olla mainittuna ihan suoraan välitys & mahdollinen lukko.

Mutta tuollahan se helposti selviää silleen suunnilleen, kun pyörittää pinioni- akselia ja laskee kierrokset. Ongelma vain on kun noita perävälityksiä voi olla aika tiheään; 3.55, 3.73, 4.10, jne.. virheen mahdollisuus on siis suurehko tuollaisella summittaisella tarkistuksella, varsinkin jos ei ole tarkkana.

Kyllä mall crawlerillakin pääsee.

Jeep-Antti
06.11.2006, 09:31
quote:
joo ja jos vaihdat öljyt perään, niin merkintä löytyy isosta hammasrattaasta.
Laskeppa samalla monta hammasta on pinionissa ja isossa rattaassa

Note! This message was posted anonymously!

Jep.. ja jakamalla hammasmäärät keskenään, saat tarkan välityssuhteen. Aikas simppeliä. Taitaa 3:54 olla myös aika yleinen Jeepin Full-Size malleissa. Kannattaa aina tarkentaa, mikä Jeep-malli on kyseessä. Vai onko kyseessä yleensäkään Jeepin Dana 44. Eri merkkisissä autoissa harrastetaan eri välityksiä, riippuen tietenkin toisesta käytettävästä akselista ja siihen saatavissa olevista välityksistä.

PS. 46/13= 3.5385 Noin vielä tarkemmin, jos 44 on Full-Size Jeepistä.

Edited by - Jeep-Antti on 06/11/2006 10:13:28

06.11.2006, 11:02
joo full size mallin oikea välitys on 4:11

Note! This message was posted anonymously!

Timo_L
06.11.2006, 13:41
Taitaa kyllä riippua vähän että mikä loota/ kone- yhdistelmä autossa on ollut. Tuskin niissä kaikissa on 4.11 välitykset..

Kyllä mall crawlerillakin pääsee.

Edited by - Timo_L on 06/11/2006 13:42:01

JiiPee
06.11.2006, 13:57
quote:
Mutta tuollahan se helposti selviää silleen suunnilleen, kun pyörittää pinioni- akselia ja laskee kierrokset. Ongelma vain on kun noita perävälityksiä voi olla aika tiheään; 3.55, 3.73, 4.10, jne.. virheen mahdollisuus on siis suurehko tuollaisella summittaisella tarkistuksella, varsinkin jos ei ole tarkkana.


Tarkkuutta saa heti lisää, kun tekee enemmän töitä: laskee yhden sijasta vaikkapa kymmenen akselikierroksen vaatimat kardaanin kierrokset, niin on paljon tarkempi tulos. Tarkkana täytyy silti olla, että pysyy kaksi laskuria toiminnassa.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

Sten
08.11.2006, 17:57
Mun Dodge Ramchargerissa on 3.23 orkkisvälityksenä Dana 44 etuperässä. mut eikö siinä on peltilappu yhden pultin alla missä lukee sen välitys. Niin yleensä on jos se ei o poistettu jossain vaiheissa. /sten

80 Dodge Ramcharger SE 318/727/NP 205 PTO
Dana 44/Corp 9.25 lim. slip/3,23
Cragar 8x15 Star Spoke/BFG 33x12,5-15 MT KM
3" bodylift, Borgesonshaft

Edited by - Sten on 08/11/2006 18:00:53

pjtk
08.11.2006, 23:06
quote:
Mun Dodge Ramchargerissa on 3.23 orkkisvälityksenä Dana 44 etuperässä. mut eikö siinä on peltilappu yhden pultin alla missä lukee sen välitys. Niin yleensä on jos se ei o poistettu jossain vaiheissa. /sten
Näin luki mullakinkin. Tosin niistä neljästä akselista mikkä mun käsien kautta on kulkeentunu, niin yhessä ainoastaan oli tuo lätkä tallella. D44:sen koppa on niin helppo aukasta ja sitä kautta lukasta mitä lautaspyörään on stanssattu, että ei oikeesti pitäs olla haaste kenellekkään tuo tarkistus.

Timo_L
09.11.2006, 05:00
Juu ei todellakaan pitäisi olla paha homma..

Ja kun otetaan huomioon että tässä maassa käytetään suolaa melkoisen paljon, niin noita akselien "tuntolevyjä" ei taida kovin monessa akselissa olla tallella. Luulenpa myösa, että kovin moni ei sitä lätkää taida laittaa takaisin ensimmäisen peräöljyjen vaihdon yhteydessä.

Kyllä mall crawlerillakin pääsee.

Edited by - Timo_L on 09/11/2006 05:01:07

Jeep-Antti
09.11.2006, 09:35
Joop näin just. Se mitä minä tarkoitin tuolla toisella akselilla. Et jos ei viitsi koppaa aukaista ja saa pyörittelemällä tuommoisen aikas tarkan tuloksen. Niin voipi katsoa mitä välityksiä yleensäkin on saatavana kyseisiin (molempiin) periin, jos ovat eri valmistajan tekosia. Ei yleensä jää montaa vaihtoehtoa ..kyllä siellä sama välitys on edessä ja takana!
Edellyttää nyt tietysti et on joku opus tai internetti käytettävissä. Kyseiseen kulkineeseen tarjolla olevat akselit ja niihin saatavat välitykset löytyy myös korjausmanuaaleista. Tuon takia olis aina kiva tietää mistä autosta kyseinen aksula on.

Tottakai tehtaan käyttämä välitys riippuu myös moottori ja vaihteisto yhdistelmästä, auton painosta ym..

Eikä se 4:11 välitys todellakaan ole yleisin mitä FSJ:n alta löytyy ...olisikin!