View Full Version : Gm (delco) laturi
no niin, nyt blazessa olis pieno latausongelma... tai siis se mikää ongelma ole, se ei vaan lataa, minä sitä sen kummemmin murehtimaan, ostin kaupasta uuden laturi, asensin paikalleen ja... ei lataa?? no mitäs sitte, ei kun tutkimaan,maadotukset on ok. laturilta akulle piuhan tein uuden, laturiin tulee lisäksi 2 napainen liitin johon toiseen tulee virta jostain (heräte, volttimittarilta??) ja toinen on se piuha minkä mukaan laturi säätää jännitteensä, molemmat on kunnossa, ja kokeilin ohittaa ton säätöpiuhan suoraa akulle, ei vaikutusta, mitähän sitä vielä pitäis kattoa ennenkuin nostaa kädet pystyyn ja ajelee auton loppuiän ilman valoja ja lämppäriä :( :(
i drive the real-life lehmämobiil...
Miten tuo lataamattomuus ilmeni? Itellän oli kerran startin piuhasta kulunut kuori rikki ja söi kaikki virrat akuista...
http://www.6066gmcguy.org/electrical/alt-1.gif
siis ykkösestä suoraa virtaa kolmoseen ja jos ei lataa
niin voi ohittaa säätimen työntämällä rautaa neloseen
vähäksi aikaa jolloin lataa täysii
lataamattomuus ilmenee siten että ei lataa :( eli yleismittarilla kun mittaa niin ei tee laturi virtaa, täytyy vielä koittaa tota jarcca:n 4 rautaa, mutta mitäs se sitte auttaa, se lataa täysi vaan sen ajan kun pitää romut reiässä? ja toi ykkösestä kolmoseen on periaatteessa kytkettynä, hieman kauempana mutta kuiteskin...
jos se lataa testireijästä niin sun johdot tai säädin on rikki
ja jos ei lataa niin laturi on risa.
http://www.smilies-and-more.de/pics/smilies/cars/036.gif
toivottavasti ei mun uusissakin johdoissa ole vikaa:(, no sopiihan niitä epäillä. tosin ei saisi yli parinsadan €laturikaan olla kyllä laatikosta otettaessa rikkikään olla. täytyy huomenna testailla, on vaan tosi hieno lähetellä laturia takasin kauppaan ja odotella taas toista tilalle kun toi oli ainoa kappale niillä varastossa.
Eihän oo päässy akku tyhjäks ja sen jälkee lakannu lataamasta? Kojelaudan alla on johtosarjassa kuulemma ylikuorma sulake, joka voi laueta, kun laturi joutuu oikeesti töihin. Vanista "palo" kerran herätejohto poikki vastaavassa tilanteessa, tosin siitä oli ryöstäjällä napattu heräte myös johonki ambulanssin varusteeseen. Ei sitte ollu muuten ihan helppo löytää katkosta.
<center>Menossa Mukana: MäntsälänVaraosa/Kone-Heino,
Mairuen kone ja pultti, AE-Kuljetus,Funny Shop,Britti-Osa, Alu-koo</center>
ei vielä niin tyhjäksi ettenkö aina starttaamalla käymään saanut, ja joka yö pitänyt latauksessa että pääsee töihin kulkeen tolla, ja tosiaan, mä tein uusiksi noi laturin johdot tänään eikä siitäkään ollut siis apua...
volvolet-sugga
26.10.2006, 17:55
quote:
toivottavasti ei mun uusissakin johdoissa ole vikaa:(, no sopiihan niitä epäillä. tosin ei saisi yli parinsadan €laturikaan olla kyllä laatikosta otettaessa rikkikään olla. täytyy huomenna testailla, on vaan tosi hieno lähetellä laturia takasin kauppaan ja odotella taas toista tilalle kun toi oli ainoa kappale niillä varastossa.
mistä sä oot noin kalliin laturin löytänyt? 95A maksoi tuusulan autosähkössä 105€, mulla oli aikanaa omassa samaa vikaa oli korin ja rungon välistä maa hapettunut
tp-21 maastoautojen ehdotonta aatelia!
joku tietää aina enemmän kuin sinä(tai on ainakin tietävinään)
pirates of tuusulanmeri #3
Edited by - volvolet-sugga on 26/10/2006 18:56:54
no southwest tradessa oli ton hintanen kapistus, 209€ ja 120tai 140 laturi toi on.. vanha oli 140:n enkä viittinny kovin paljo pienenmpää laittaa kun akkukin on jonku kokoinen.
nappihehku on ...
south west trade on ollu yleensä kovin kallis verrattuna moneen muuhun, itse kysyn aina useammasta paikasta ku siinä usein säästää kymmeniä tai satoja euroja
Note! This message was posted anonymously!
no, mä olen sitte varmaan soitellu aina vielä kalliinpiin paikkoihin ku swt, tänävuonnakin parilla tonnilla tullut sieltä osia :( ja se on ainpoa pulju mistä saa samanpäivän puolella osat jos on oikeasti tarve saada, eipä tahtonut muilla olla hyllyssä tommosta kun kyselin, anyway vika on ny korjattu, vaihdoin uuden diodisillan tonne, akku parka vaan ei oikein tykännyt tosta reilun viikon kestävästä rikkinäisestä laturista / jatkuvasta akkulaturi/starttiboosteri käytöstä, ei pidä ennää virtaansa muutamaa tuntia enempää, luulin ensin että nyt joku autossa purkaa akkua, mutta eipä ainakaan amppeerimittarilla näy kulutusta.
nappihehku on ...
nyt kyllä latailee tosiaan, ja virtakin pysy akussa, mutta laturin hihna tykkää luistella, tai siis kuljuu suoraa huutoa, kohta entinen toi mun hihnani eikä ole kuin 4 päivää ollut paikallaan :( en tiedä miksei sitä huvita pitää tarpeeksi, muuta eroa kun ei edelliseen ole kuin hieman pienempi halkaisija hihnapyörällä...
ja sitten toinen mukava ongelma, mulla tulee tolta th700 lootalta jäähdyttimen putkien tilalle letkut, ja ne ei sitten tunnu kestävän, jo 3 vai 4 kerta kun joko letku hajoaa tai irtoaa (20bar letku, 2 kiristimellä vanhojen putkien päälle kiristetty) kuinka paljon tuolla oikein on painetta kun ei muka pidä :) laatikko ei oikein tykkää tosta homasta kun öljyt karkaa aina maailmalle, eikä toi öljyntojuntahommakaan aina kiinnosta :)
täytyy vissiin vaihdella metalliputket siihen.
nappihehku on ...
quote:
nyt kyllä latailee tosiaan, ja virtakin pysy akussa, mutta laturin hihna tykkää luistella, tai siis kuljuu suoraa huutoa, kohta entinen toi mun hihnani eikä ole kuin 4 päivää ollut paikallaan :( en tiedä miksei sitä huvita pitää tarpeeksi, muuta eroa kun ei edelliseen ole kuin hieman pienempi halkaisija hihnapyörällä...
ja sitten toinen mukava ongelma, mulla tulee tolta th700 lootalta jäähdyttimen putkien tilalle letkut, ja ne ei sitten tunnu kestävän, jo 3 vai 4 kerta kun joko letku hajoaa tai irtoaa (20bar letku, 2 kiristimellä vanhojen putkien päälle kiristetty) kuinka paljon tuolla oikein on painetta kun ei muka pidä :) laatikko ei oikein tykkää tosta homasta kun öljyt karkaa aina maailmalle, eikä toi öljyntojuntahommakaan aina kiinnosta :)
täytyy vissiin vaihdella metalliputket siihen.
nappihehku on ...
Tai sitten katot ne putken päät liittimineen mukaan ja menet hiflexille, teetät uuden letkun siihen koko matkalle.
__________________________________________________ ___________
Toyota HJ61,Differential Locks, Super Swampper TSL 33"
hiflexille turhan paljo matkaa täältä, ja paikallisilla ei tunnu olevan sopivia päitä letkuun, mutta putket mulla nyt olis päineen, joutuu vaan harrastaan pientä muotoilu/taivuttelu työtä BRRR... kuullostaa kylmältä.
nappihehku on ...