PDA

View Full Version : mazda/hiace sama 8" perä?


jjtp
23.10.2006, 11:31
tutkiskelin mazda 2200E koppipakettiauton perää ulkoisesti,näyttäis että peppu on samalta tehtaalta kuin
hiasen peppukin
mulla ei tota perää minkä näin ole mahdollisuutta purata ja tutkia tarkemmin!
eli jos jollakin nurkissa pyörii tollanen peppu niin tutkikaas sitä tarkemmin!
pinjonin laipassa eri pulttijako kardaanille,käykö hiace hilux lj ym 8" perän laippa boorille
entäpä vetarit ja välitys?.
noita paskoja 2200 maksalaatikoita on vain helpommin/halvemmalla saannissa kuin hiace osia,mikä parasta
tuntui ettei tossa perässä olisi kitkaa jolloin lock right/aussie menis tohon keskimurikkaan.
saa nähdä tuleeko tästä mitään?

.
.
.
.
.
.
.
.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-Sliverstars.gif
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-toyoff.jpg




Edited by - jjtp on 23/10/2006 12:33:47

Edited by - jjtp on 23/10/2006 13:44:07

jjtp
23.10.2006, 12:38
senverran asia kiinnosti että oli haettava kamera kotoa ja ajettava kuvaamaan mazdan pyllyä.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-2200mazdapera%20001.jpg

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-2200mazdapera%20002.jpg

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-2200mazdapera%20003.jpg

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-2200mazdapera%20004.jpg

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-2200mazdapera%20005.jpg

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-2200mazdapera%20006.jpg

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-2200mazdapera%20007.jpg

.
.
.
.
.
.
.
.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-Sliverstars.gif
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jjtp-toyoff.jpg

JiiPee
23.10.2006, 14:59
Sinulla on niin hyvät kuvat, että täytyy itsekin napsia kuvia mazda-rangerin 4x4:n taka-aksulasta (tosin en saa kuvia noin helposti käänneltyinä, kun on aksula auton alla). Miksikö kuvia? No jos se on edes vähän sukua haisun aksulalle, niin kiinnostaa. Mistään en ole löytänyt tietoa aksulan valmistajasta. Kovasti samanlaisen näköinen on, mitä nyt suoja öljyropun ympärillä ja pinionin laipassa on joku suojakiekko.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

JiiPee
02.11.2006, 20:39
Vihdoin vesisateet hellitti ja kehtasi kyykkiä auton alle. Tässä muutama näpsy mazda-rangerin (4x4:n) LS-perän kuorista.

Kuva 1 (http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/taka_a/1.jpg)

Kuva 2 (http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/taka_a/2.jpg)

Hupsista, näkyy vissiin Warnissa taas "värinänvaimennin" napanneen kiveen ja kumi livenneen paikaltaan. On tehnyt sen ennenkin. Kardaanin ja laipan välissä on sellainen metallikehäinen (sisä & ulko) ja kumikeskiöinen limppu, joka on korjaamokirjan mukaan "damper". Yksi kumisista silloista on katkennut joskus ja osuma lykkää sen vähän vinoon. Täytyy mojauttaa taas massavasaralla paikalleen...

Kuva 3 (http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/taka_a/3.jpg) Kuva 4 (http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/taka_a/4.jpg) Kuva 5 (http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/taka_a/5.jpg) Kuva 6 (http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/taka_a/6.jpg) Kuva 7 (http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/taka_a/7.jpg) Kuva 8 (http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/taka_a/8.jpg) Kuva 9 (http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/taka_a/9.jpg) Kuva 10 (http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/r/taka_a/10.jpg)

Tosiaan - kaikki tiedot yhteyksistä näiden maksalaatikkojen ja muiden merkkien aksuloiden yhtäläisyyksiin kiinnostaa kovasti.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

Edittiä: lyhennystä, kuvat linkeiksi.

Fomococars
17.04.2010, 19:43
oisko jollain ylimääräistä potentiaalia tehdä vertailu hiace ja mazda perämurikan tiivisteiden kesken.

seiviää onko pulttijako sama.


ois kyllä hyvä joulubonus näin niinkuin varaosien kannalta.

mitäs välityksiä tuo maxda perämurikka pitää sisällään 2wd ja 4wd mallit.

Sutsu
18.04.2010, 12:15
Vm.89 E2000/E2200 manuaalista kopioiden perävälitykset:

- Auto varustettu kaksoisrenkain 4,1
- Autovarustettu yksillä renkailla
-- umpipaketti bensakoneella (E2000) 4,444
-- umpipaketti dieselillä (E2200) 4,777
-- pick-up malli 5,375

Sitten vm.87 manuaalista

- B2600 4wd 4,444

Rambleristi
18.04.2010, 22:50
Noin äkkiseltään vois sanoa, ettei Mazdan/Fordin ja Toyotan perien osat hirveän hyvin mene ristiin. ARB:in sivuilta kun kattelin niin ainakin lukot myydään eri varaosanumeroilla.

Mazda/Ford:issa on ARB:n mukaan 4:s koneisissa Dana/banjo tyypin akseli ja 6:s koneisissa salisbury tyyppinen akseli. Mitähän nämä erot ovat, kun ainakin Suomeen tuoduissa autoissa on tuollainen jo edellä kuvissakin nähty eteenpäin purkautuva perä. Eurooppalainen tekninen kirjallisuus ei erottele perää koneen tai edes vetotavan mukaan. Eli sama murikka pitäis löytyä niin nelikosta kuin takavedostakin.
Hauska tieto on sekin, et 06 uudemmassa Rangerissa olis Dana 44 perä. Mitä olen työn puolesta niiden autojen alla kömpinyt, niin en ainakaan ole huomannut mitään suurempaa muutosta ainakaan ulkoapäin sitten vuoden 98, kun Ranger markkinoille tuli. Onhan ABS tullut vakioksi ja kardaanin laippa hiukan muuttunut mutta perus aksula näyttä ihan samalta kuin ennenkin. Eli perä avautuu eteenpäin eikä taakse niin kuin esim. Jeepin Dana 44.

Alla kuva linkki missä kuvaa kolmesta eri tyypin Toyota 8" murikasta.

Fomococars
22.04.2010, 15:27
eli jos jollain on purettuna tuo 2200e akseli sekä hilux/hiace saatais tuohon tieto
mazdan välitykset ois hyvät myös virikäyttöön.

kävin mazdan marmoritiskillä ja valmiina ostaan tuon murikan tiiivsteen.

ois voinu verrata tohon hiace hilux tiivisteeseen joka pöydälläni jo lojuu.

hieno tietokone ei tunne vanhempia mazdoja kuin 1990

ei myöskään voinut selvittää missä 2200e malleissa tuli lukkoperä vai onko kaikissa.

täysin kädetöntä touhua oikea uusavuttomien taivas tuo marmoritiski.


no ei se mitään volvolla sama kädetön meininki korjasin yhteen S40 volvoon lämppäri ongelma ja ostin siihen releen joka oli kaput. volvon kone eikä myyjä osannut kertoa missä rele sijaitsee eikä myyjä mistään tietoa saanut.

arvatkaa montako jemma relettä tommosessa renaultin paskassa on *ittu viimein löysin piilojen piilosta.

ja vaihdoin homma alko skulaan. ai missäkö rele oli volvossa tietty.

villu
25.04.2010, 15:15
Tietääkö mestarit sopiiko e2200:sen perämurikka b2600:seen

Sutsu
25.04.2010, 19:22
Vahva veikkaus, että sopii. E2000 mallissa on sama välityskin kuin B2600:ssa. E2200:n välitys on hitaampi ja sehän ois ihan OK offissa, mutta mistä keulamurikkaan sama välitys?

jake74
26.04.2010, 18:15
ei myöskään voinut selvittää missä 2200e malleissa tuli lukkoperä vai onko kaikissa.


mulla on 2kpl noita pakumazdoja. vm84 ei oo lukkoa ja vm89 taas on lukkoperä.
molemat on 2.2 diiseleitä.

Fomococars
27.04.2010, 17:29
siellä kun on mazda 2200e murikka irti

missä olisi lähin hilux hiace akseli vois verrata passaako ja olisko jopa vetareiden boori sama.

voisin jopa osallistua kahvipaketilla mukaan jos saatais vertailu tehtyä

oisko kellään rovaniemellä 2200E murikkaa irti tai akselia

saisin kyllä tuon hilux hiace murikan äkkiä tuosta irti kun akseli on viellä pajan lattialla

Jiitek
09.06.2013, 15:49
Vm.89 E2000/E2200 manuaalista kopioiden perävälitykset:

- Auto varustettu kaksoisrenkain 4,1
- Autovarustettu yksillä renkailla
-- umpipaketti bensakoneella (E2000) 4,444
-- umpipaketti dieselillä (E2200) 4,777
-- pick-up malli 5,375

Sitten vm.87 manuaalista

- B2600 4wd 4,444 Meillä ei ole ohjekirjaa tuohon 98- B2500 4wd dieseliin mutta siinä on 4,77 välitys. Eli ilmeisesti kun tuo moottori on joskus 90-luvulla vaihtunut isompaan on myös välitystä muutettu harvemmaksi.


Nyt pitäisi jostakin löytää etuperä sileähampaisen tilalle ja välityksen puolesta näyttäisi tuo Europen murikka tai ainakin pyöräpari passaavan?

Saa tarjota jos jollakulla on joutilas nurkissa.

t. Jukka
p 0400-viis kasi kasi yks yks kasi /yv

JiiPee
20.07.2017, 11:27
Nostetaanpa vanhaa aihetta. Verstaan pihalla on jo pidempään lojunut yksi B2600:n taka-aksula, jonka purin eilen varaosiksi. Mazdarangerin perästä alkoi kuulua betonimyllyn rattaan ääntelyä, eli remonttia tiedossa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=205807

Pyörän laakerin välys säätyy napaa akseliputkeen shimmaamalla. Vetotikku menee perän keskellä olevaa "painelaakeria" vasten ja se välys säädetään sopivaksi navan ja putken välisillä shimmilevyillä.

Neljä murikan ruuveista on vaarnoja, eli mutterilla kiristettyjä. Muut ruuvit on tavallisia M8 ruuveja. Kannoissa on 13mm avainväli. B2500/mazdarangerissa näkyy olevan samoin.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=205808

Pikaisesti pyörittelin murikkaa ja joku n. 4.4 luokkaa oleva välitys siinä tuntuu olevan. Pitää laskea hampaat kunhan ehtii. Kaipa siinä se 4.44 on, mikä jo aiemmin mainittiin. Välitys näyttää pintapuolisesti tarkastellen aika hyväkuntoiselta, eikä välystäkään kovin paljon ole, verrattuna mazdarangeriin jo vuosia sitten.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=205809

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=205810

Pitää ihmetellä lisää, kun saan mazdarangerin akselin purettua ja osia vierekkäin vertailtavaksi.

RIPAX
21.07.2017, 22:42
kovasti hiluksin/hiasen murikoita/akseleita hyväilleenä sanoisin et ei oo toyotalaisten kanssa paritteleva. Murikka varsinkin on hyvin samannäköinen mut ei oo sama,toyotan välitys suhde kokoelmakin on ihan eri,akseliputki varsinkin on erilainen.

Jappi
22.07.2017, 01:38
Vaffa veikkaus että Aisin on kummankin sukunimi mutta siinäpä ne yhtäläisyydet...

toyota4x4
22.07.2017, 08:34
montas booria on tikussa ja halkaisija?

JiiPee
25.07.2017, 08:52
montas booria on tikussa ja halkaisija?

30 uraa ja n. 31mm.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=205883

JiiPee
27.07.2017, 14:10
B2600:n välitys on hampaista laskien 10:43, eli siis 4.3.

Laskin mazdarangerin perästä öljyn puhtaaseen valkoiseen astiaan. Pikaisesti vilkaistuna näytti siistimmältä kuin siitä B2600:n akselista laskettu. Metallin murusia ei tullut mukana. Mustaa lietettä ei juuri lainkaan. Seisköön pari päivää astiassa, niin nähdään, mitä pohjalle jää.

Ettei sittenkin olisi pyöränlaakereissa vika... ...erikoisesti olisi tullut samanlainen vika kummallekin puolelle, sillä ääni kuuluu kummaltakin vetoakselilta melko samanlaisena. Vetoakseliin pyörintään ääni liittyy, sillä perä pukkien päällä "ajaen" ja toisen pyörän jumittamalla ronksottavan äänen taajuus tuplaantuu. Jos olisi perän poskilaakerit rikki, niin luulisi öljyssä näkyvän. Välityksen vika taas ei saisi äänen taajuutta tuplaantumaan toisen puolen jumittamalla.

Pauli
27.07.2017, 14:26
toisen pyörän jumittamalla ronksottavan äänen taajuus tuplaantuu.

Eli tasauspyörästön pikkurattaat alkaa silloin pyörimään ja ääni liittyy siis tasauspyörästön kulumiseen.
Oot siis suditellu sen pask... ;)

https://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o

JiiPee
27.07.2017, 14:40
:D

Mutta kun se perä ronksottaa silloinkin, kun kumpikin takapyörä on ilmassa ja pyörii samaa vauhtia. Sen verran kitkapakka pitää, että akseli pukkien päällä pyörii vas/oik puoli samalla nopeudella. Siitä kun sitten toisen puolen jarruttaa seis, tuplaantuu ronksotuksen taajuus.

JiiPee
29.07.2017, 10:37
Öljy oli siistiä, ei metallihileitä eikä irtomuruja.

Akseliputken päissä on vetoakselia vasten tiivisteet NOK BC3472E (35x58x10).

Jappi
29.07.2017, 20:52
:D

Mutta kun se perä ronksottaa silloinkin, kun kumpikin takapyörä on ilmassa ja pyörii samaa vauhtia. Sen verran kitkapakka pitää, että akseli pukkien päällä pyörii vas/oik puoli samalla nopeudella. Siitä kun sitten toisen puolen jarruttaa seis, tuplaantuu ronksotuksen taajuus.

Silloin se täytyy olla pyöränlaakeri tai poskilaakeri.

JiiPee
04.08.2017, 17:00
Pyöränlaakerin sisäkooli on kiristetty vetoakselin puolelta napaa vasten akselimutterilla, joka on aika lähelle samaa kokoa kuin KM8, mutta ei ihan. Ulkohalkaisija natsaa, mutta lovet on Mazdan mutterissa leveämmät ja mitta kolon pohjalta vastakkaiselle puolen on suurempi kuin KM8:ssa. Tarkka KM8:n nelisakarainen avain ei välttämättä mene matukan mutteriin. Eroa on noin milli, puolitoista.

Haka-avaimella ei kannata edes yrittää avaamista, kun mutteri on puoliksi laakeripesän reunan takana piilossa ja se on 300Nm kiristetty. Lyömällä ei lähtenyt ennen materiaalin muodon muutosta. Tehtaan erikoistyökalu on vetarin päälle työnnettävä holkkiavain, jonka päissä on neljä uloketta muttterin loviin ja kyljessä lyhyen varren päässä 1/2" vääntiö. Pitää tehdä joku tuollainen, kotikutoinen avain.

JiiPee
09.08.2017, 17:13
Jotakin on tämänkin parissa tullut vähän turattua. Mutteriin ehkä sopiva KM8-hylsy maksaisi verollisena 150 euron luokkaa ja vaatisi silti sepittämistä. Erikoistyökalu marmoritiskiltä rahteineen on sekin toista sataa. Tein oman avaimen siihen vetoakselin mutteriin (https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=206176). En löytänyt sopivilla D/d mitoilla ohuempiseinäistä putkea kuin pihalla sateessa jaloruostutettua 8mm ainesputkea. Kun ei ole sorvia, niin se sai kelvata sellaisenaan.

Tein kahdesta KM8-mutterista ja letkuklemmarista jigin 6x6mm kiilateräksille (https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=206179), joista tuli avaimeen kynnet. SKF:n mutterissa on muuten täsmälleen 6mm leveät lovet. Uran pohjan ja kiilateräksen välissä oli joka lovessa 0.5mm pellistä suikale, että avaimeen tulisi hieman käyntivaraa. Hitsaamisen ja trimmaamisen jälkeen putki vietti hetken aikaa fosforihapossa, ruosteen poistamiseksi (https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=206180). Teräs menee tuolla tapaa harmaaksi pinnasta, kun hapottaa.

Avaimen kahvaan vielä vanha musta hylsy kiinni, niin on jatkovarrelle 1/2" vääntiö (https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=206181). Irroitettu mutteri näyttää olevan muuten aivan kuten KM8, mutta urat on hieman leveämmät ja urien syvyydessä on pieni ero. KM8:lla sen voi kuitenkin korvata. KM8 on todennäköisesti alkuperäistä halvempi varaosa, jos ottaa mutterin hakkaamalla irti ja se murjoutuu siinä huonoon kuntoon.

Mutterin poistamisen jälkeen pitää vetää laakeri vetoakselin päältä pois. Mukana tulee kaikki muu paitsi se vetoakseli. Sopiva ulosvetäjä syntyy nurkista löytyvistä aineksista. Kaupasta piti hakea kaksi tiuhakierteistä mutteria, jotka käyvät navan pinnapultteihin. Niissä on sama kierre kuin pyöränpulteissa. Hitsasin tiuhakierteiset ja "tavalliset" mutterit yhteen kierretangon päähän, niin saa ulosvetäjän (https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=206178) niistä napaan kiinni. Väliin vielä vanha kolmihaarainen ulosvetäjä, jonka kärki sopii hyvin vetarin pään kartioporaukseen, niin sai vedettyä navan pois (https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=206177) vetarin päältä.

Laakerin voitelu on hieman kysymysmerkki, kun tila on suljettu kahden stefan väliin. Peräöljy ei pääse laakeriin, jos sisempi stefa on tiivis ja mitään rasvanippaakaan siinä välissä ei ole. B2600:n laakeri oli öljyinen, mutta mitään vaseliinin kaltaista siinä ei ole. Olisiko sisempi stefa vuotanut ja pessyt vaseliinin mukaansa..?

Pauli
10.08.2017, 13:20
Jotakin on tämänkin parissa tullut vähän turattua.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=477&pictureid=181990

Mika_T
11.08.2017, 14:12
Laakerin voitelu on hieman kysymysmerkki, kun tila on suljettu kahden stefan väliin. Peräöljy ei pääse laakeriin, jos sisempi stefa on tiivis ja mitään rasvanippaakaan siinä välissä ei ole.

Uusi laakeri ja pesä 3/4osaa täyteen vaseliinia.

JiiPee
11.08.2017, 17:32
Uusi laakeri ja pesä 3/4osaa täyteen vaseliinia.

Tänks :cool:

JiiPee
12.08.2017, 18:25
Silloin se täytyy olla pyöränlaakeri tai poskilaakeri.

Apumekaanikko (https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=206206) tuossa kahvitauolla tuumi: "Mitäs minä sanoin - pyöränlaakeri (https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=206206) siellä on menny pas2 :mad:".

Takapyörän laakeri näkyi olevan B2500:ssa NSK 30208J (aito Japan-laatu). Tilalle kävisi ilmeisesti myös Timken 30208, Koyo 30208 JR, SKF 30208 jne.

B2600 jarrut on pikaisesti rullamitalla mitaten n. 4-5cm pienemmät kuin B2500:n. Pitää ottaa vielä tarkempi mitta rummusta. B2600:n jarrukilpi on ohutta peltiä ja reunapokkaus on erillinen osa, joka on hitsattu taustalevyyn. Varaosa-akselissa se reuna oli hapertunut osittain jo kokonaan pois. B2500:n jarrukilpi on tehty yhdestä 3mm levystä prässäämällä ja ainakin mazdarangerissa se on vielä oikein hyvässä kunnossa.

Edittiä: B2600:n jarrurummun sisähalkaisija on n. 262mm ja B2500:n on n. 297mm. Kun B2500 on alunperin 15" vanteilla, niin reilun tuuman pienempirumpuiseen B2600:een voisi mennä 14" vanne. Varmaan jokin jäänne lähisukulaisuudesta sen aikaisen E-sarjan kanssa.

Kuskin puolen akselimutteri on vasenkätisellä kierteellä, eli vetarit vasen/oikea on erilaiset.

JiiPee
02.09.2017, 17:50
Shimmasin tänään uudet pyöränlaakerit saaneet navat akseliputkeen. Ohjeen mukaan laitetaan ensin toinen puoli välyksellä 0.65-0.95mm ja sitten vastakkainen puoli 0.05-0.25mm. Tämä jälkimmäinen välys jää sitten vetoakselien yhteiseksi käyntivaraksi.

Alkuperäisistä ja vara-akselin shimmeistä sai risteytettyä sopivat. Mittasin mikrometriruuvilla shimmit ja niitä oli paksuuksia 1.25mm, 1.00mm ja 0.15mm.

Navan pinnapulttien mutterit kiristävät nippun ulkoa päin järjestyksessä seuraavat: jarrukilpi, laakeripesä, shimmit ja akseliputken laippa. Tämän jälkeen laakerin välyksen voi mitata.

Laakerin välys on helppo mitata digitönärillä pyöränlaipan ulkopinnan ja jarrukilven (tai jarrukengän uuman) välistä, kun painaa ensin laipan sisään, nollaa siinä tönärin ja vetää sitten laipan ulos, niin tönäri näyttää eron. Muutama mittaus kun näyttää suht samoja lukemia, niin se on siinä.

Välystä akseliin jäi nyt 0.15mm.