PDA

View Full Version : Ongelmia Garminin vempeleillä


88
22.10.2006, 18:26
Meillä oli Juuassa ja Warnissa semmonen ongelma että kun oli paikallaan vähän aikaa niin auto ei liikunu kartalla, kääntyili kyllä mutta pysy paikallaan. Lähti liikkeelle vasta kun ajoi 30-40 metriä väh n.4km/h
Garminin GPS 10 nroute ja Erätukun topokartat läppärissä. Löytyykö muuta lääkettä kun tuo em. "nilkka suoraks"

Kuramato 2

Hessu_Hopo
22.10.2006, 19:07
Kyseessä on mitä ilmeisemmin ominaisuus jolla korjataan sitä ilmiötä jossa auton ollessa paikallaan se näyttäisi liikkuvan satunnaisiin suuntiin. Kun sitten maastossa liike on hidasta niin ohjelma ei heti ymmärrä että on oikeasti lähdetty liikkeelle. Tämä on mahdollisesti koodattu ohjelmaan (tai GPS- ajuriin?) Joissakin GPS- antenneissa ominaisuus on suoraan antennissa ja silloin ei auta muu kuin antennin vaihto.
Kannattaisi kokeilla jollakin toisella antennilla niin selviäisi onko kyse antennista vai ohjelmasta!

Hessu






Edited by - Hessu_Hopo on 22/10/2006 20:08:40

tug3
23.10.2006, 10:44
Nussitaan nyt hiukan pilkkuakin, kun on jäänyt raukka niin pitkään ilman...

Elikkäns antennista ei riipu, vaan vastaanottimesta. Tämä pilkun höyläys ihan vain siksi, että useisiin GPS-vastaanottimiin saa ulkoisen antennin ja sen vaihto ei tähän ongelmaan auta. Antennin vaihto (tai ulkoisen lisääminen) auttaa kyllä heikompien signaalien vastaanottoa, muttei poista ongelmaa.

Vika ei niinkään ole vika vaan ominaisuus. Useimmissa GPS-vastaanottimissa kompensoidaan häiriöistä johtuvaa paikan "vaeltamista" juuri näin. Kun GPS laskee paikkaa se perustaa paikka-arvauksen paitsi sateliittien signaaleihin, myös omaan edelliseen paikkaansa. Tällä kompensoidaan esim. heijastuneista signaaleista johtuvia paikan yllättäviä hypähdyksiä laskettuun paikkaan.

Tätä paikkatiedon tasaamista käytetään erityisesti vene- ja autokäyttöön tarkoitetuissa GPS-laitteissa, joissa 5m liike ei ole vielä paikalta siirtymistä. Offailukäytössä patikoijille tarkoitetut laitteet voisivat toimia paremmin. Tämä ihan siksi, että molemmissa harrastuksissa kuljetaan yleensä yhtä huimalla vauhdilla ja siten paikkaa ei ole tarve korjata yhtä rajusti.

Itse olen myös käytännössä huomannut vanhan Garmin 320-käsi GPS:n toimivan paljon paremmin juuri kävellessä tai metsässä muuten möyriessä, kuin uuden Bluetooth-GPS-mollukan. Muuten tämä uusi GPS-mollukkani kyllä löytää sateliitit paljon nopeammin ja toimii varmemmin erityisesti kaupungeissa. Tuo 88:n mainitsema Garmin GPS 10 on juuri autokäyttöön tarkoitettu vastaanotin ja siten siinä on varmasti hyvä kompensointi häiriösignaaleille. Kaupunkien "betonikuiluissa" kun nämä heijastussignaalit ovat todellinen ongelma.

--
Mitä eroa on Jeepillä? - Sitä mutasempi, mitä pörisee!

EeTee
23.10.2006, 11:22
Olen tässä testaillut ohjelmia ja gps vastaanottimia, kun on ollut samanmoisia ongelmia.
Mulla on Garminin 60Cx käsikapula ja Warnissa oli ongelmia Nroutessa.
Juuassa meillä oli käytössä halpa USB hiiri ja MapSource ja siinä oli myös jonkinmoisia ongelmia, luulen siitä löytyvän tug3:n mainitseman ominaisuuden.
Garminin oma näyttö ei näyttäisi jumittelevan, vaan läppärin näyttöllä Nroute tökkii.
Otin Nrouten pois ja asensin 6.5 version MapSourcesta, missä seuranta ominaisuus löytyy ja jumittelua ei näkynyt olevan.
Pitää ottaa seuraavalle safarille gps ja läppäri mukaan ja testata vielä paremmin.

jappe
23.10.2006, 11:37
Minulla on Jeepissä GPS hiiri. Paikallaan ollessa paikkatieto hieman heittelee. Se näkyy Rodeo Drive ohjelmassa auton "pyörimisenä". Siksi hommasin sähköisen kompassin. Kun auto pysähtyy (kulkee alle 1km/h), käytetään kompassin antamaa suuntaa. Auto ei pyöri enää, vaan mittarit näyttävät suuntaa seuraavalle rastille vakaasti. Ajon aikana kompassissa on kaksi viisaria. Toinen näyttää GPS kompassi tietoa ja toinen oikean kompassin tietoa. Ne näyttävät suurimman osasn ajasta aika lähelle samaa suuntaa. Saman toiminnon saa GPS laitteella, jossa on mukana kompassi. Toiminnon kodaan Rodeo Driveen jos moisen laitteen saan joskus käsiini testausta varten.

Just do it!

Edited by - jappe on 23/10/2006 12:38:36

Edited by - jappe on 23/10/2006 12:39:50

EeTee
23.10.2006, 11:49
Tuota Japen Rodeo Driveä pitäis kanssa testata, mutta ensin pitää hommata tuoreempi kannettava.

Td5
23.10.2006, 12:50
Eiks GPS yksi perusominaisuus ole että se laskee nopeuden ja suunnan edellisistä paikoista.
Kun jäät paikalleen, laskee laite paikkoja virheistä johtuen "sinne-sun-tänne", eli tulee semmoinen tikkataulu-ilmiö.
Tästä syystä GPS alkaa "pyöriä" jos et liiku.
Tästä on hyvä kuvaus Samuli Miettisen GPS kirjassa.

Laitetaan Japelle koodia GPS kompissa kombinaatiosta.

Juha

Jojo
23.10.2006, 21:19
Sen enempää tuntematta alkuperäisen kysyjän garminia veikkaan sen olevan joku irrallinen mokkula.
Noissa tahtoo olla laidasta lukien kyseinen "ominaisuus" ja apu löytyy tuolta:
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=25575

Avainsana "Static navigation"

SamiN
23.10.2006, 21:46
Lainaan topikkia, kun likeltä liippaa:

Onkos kokemuksia tollasen Garmin c510:n käytöstä/ohjelmoinnista?

Eli millä ohjelmalla saa poistettua noita paikkatietoja ilman että nollaa kaikki? MapSource (cd:tä ei mukana tullut..)?

Onko joku saanut ton telkänpönttö lähestymisvaroituksen toimimaan?

Kyllä lähtee..

Paavo
23.10.2006, 21:46
quote:http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=25575

Kiitos, hyvä linkki.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."