Tammikuussa pitäisi hakea germaaniasta ko. laite. Mitä tyyppivikoja ja katsomisen arvoisia kohteita tuollaisessa on? Tekniikka olisi se 2.5DT, eli bemarin tiisseli. Auto tulee käyttöautoksi (tai no toiseksi sellaiseksi) ja mittariin kilahtaa noin 50tkm vuodessa. Vuosimalliksi kaavailen noin -96-97 malleja, kun noissa tuppaa vero nousemaan aika nopeasti vuosimallin kylkiäisenä.
Sellaiset käyttökokemukset olisivat enemmän kuin tervetulleita.
Tämmöset vaunut pitäis saada riittävän pitkälle koeajolle, jossa vaunu näyttää tapansa.
-ilmajousitus, silmällä näkee jousisäkkien kunnon. Vaunun ei pitäisi tasaisella laskea itekseen vaan seisoo ryhdikkäästi, epätasaisella pyrkii tasaamaan asentoaan joten seisoessaan voi mennä jopa ihan stoppareihinsa asti(sammutettuna). Kompuran ei pidä pöristä liikoja, jos pörisee jatkuvasti niin jostain vuotaa tai kompura on väljä. Paikallaan vaunu välillä tanssii, ECU vaan etsii sopivaa asentoa. :)
-BECM, tämän purkin kautta menee käytännössä kaikki korin sähkötoiminnot. Tarkasta kaikki valot, pyyhkijät yms yms, jos joku ei toimi niin kannattaa selvittää onko vika laitteessa vai tuossa "aivossa".
-ilmastointi/lämmitys, shekkivihko huutomerkin kanssa ei saa tulla ruutuun. Jos tulee niin jotain on vialla ,ei välttämättä uber-kallista, mutta saattaa olla työläs korjaus. Vikoja hieman vaikea diagnosoida ilman testeriä, jotain pystyy haarukoimaan mutta ei 100varmasti.
-hälytin/ajonesto/keskuslukko, pitäisi toimia ilman kiukuttelua. Jos takkuava niin ongelmia on tiedossa, ongelmat tosin saattavat johtua radiohäiriöstä jolle tämä on herkkä.
Jos kaukosäätimen nupit ovat puhki, no problem, nappeja saa eikä maksa paljoa. Kaksi kaukosäädintä pitää olla!
-akun pitää olla tuore, vanhalla lusmulla saa vaunun vaan sekaisin
-takaluukun alaosa kuppautuu alasaumasta, näkyy sisäpuolelta luukun ollessa auki ja muovilippa ylhäällä.(tämän pitäisi olla jousikuormitettu, mutta useimmat taitaa olla lerppuja)
-mittaristossa luultavasti germaanien tekstit näytössä ,ei huolta, nämä saa vaihdettua enklanniksi
-huoltohistoria olisi suotava, Rangen tapaan nämä vaativat huomiota
Hyvä peli, kun vaan ei osta epäilyttävää tai täysin ilman historiaa olevaa vaunua. Tosta Buimurin tiiselistä ei osaa sanoa, jonkinverran kuumakäynnistys vaivaa noissa lienee ollut. Ainakin maailmalla.
Life sucks, then you die...
No siinähän tulikin jo aika mukavasti, kiitoksia avrolle.
Ajossa tuollainen on ilmeisesti suhteellisen mukava ja hiljainen? Onko voimansiirrossa mitään häly-ääniä olemassa mitä kannattaa erityisesti kuulostella tai testata?
Hiljainen ja mukava on, lisäksi talvella lämpimämpi kuin Classic.
Eiköhän noihinkin ilmene kilometrien mukana eriasteisia kolahteluja sun muuta, normaalisti ei pitäisi kuulua mitään. Muista kokeilla HI-LO kytkentä jakolaatikosta, siirto on sähkömoottorilla ja tietysti sillekkin pitää olla oma ECU... Pitää vaihtaa aluetta pienellä viiveellä ja varoitusvalon tulee sammua mittaristosta.
En tiedä oletko miten ajellut Rangeilla, mutta ABS-valo palaa kunnes vauhtia on vähintään 7kmh. Ei siis ole vika kun valo killittää itsepintaisesti käynnistyksen jälkeen.
ABS-pumpun pitää surista silloin tällöin, auto sammutettuna pitäisi kestää muutama jarrun painallus ennenkuin pumppu käynnistyy. (Painevaraaja)
quote:
No siinähän tulikin jo aika mukavasti, kiitoksia avrolle.
Ajossa tuollainen on ilmeisesti suhteellisen mukava ja hiljainen? Onko voimansiirrossa mitään häly-ääniä olemassa mitä kannattaa erityisesti kuulostella tai testata?
Life sucks, then you die...