Kirjaudu sisään

View Full Version : Bj 40 projekti


Sivua : 1 [2]

_JT_
30.01.2013, 22:53
Juu mukavasti täältä löytää aina uusia ideoita. Eikä aina tarvi kaikkee rakennella kokeilun kautta kun voi käyttää/soveltaa jo hyväksi havaittuja menetelmiä

_JT_
01.02.2013, 19:58
Tänään puntaroin bj:N 1980kg, kyydissä aika laaja varuste arsenaali, noin 100kg. Tankki melkein tyhjä, panssari irrallaan, vinssin vaijeri ja kartaani puuttu. Taitaa ainakin 100kg tulla niistä lisää.
Mutta eipä siitä kauheesti painoo taida pystyä pudottaan, ideoita otetaan kyllä vastaan...

Auton takapää roikkuu aika alhaalla painon ja lässähtäneiden jousien takia. Niin tuli tehtyä apukierre jousi taakse akselin keskelle.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123096

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123098

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123097

Täyty vähän leikata pohjaa auki niin pääsi hitsaan. Pitäisköhän tohon viemäri kaivo tehdä kun tuntuu vesi makaavan tuola takatilan matonalla, ruosteita vähän pois ja maalia tilalle. Jätän tohon huolto luukun kun vähän epäilyttää toi iskarien putken kesto ton jousen takia. Mutta pakko on ensin koittaa noin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123095

Viitisen senttiä nousi takapää apujousella, mielestäni sopiva määrä jos nyt kantaisi kuormaa paremmin.

_JT_
01.02.2013, 22:26
niin banjo vai iskareiden putki? Iskarin putkea epäilen mutta pakko on koettaa

_JT_
03.02.2013, 21:01
Apujousi systeemi on nyt valmis, linkkuriiputkin laitoin taakse. Ei vaan pääse oikeusksiinsa kun iskarit on liian lyhyet.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123224

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123225

Häijysti vääntyy pakka nurin päin mutta tollai se soan kanssa on aina ollu. Muuten ihan toimivalta tuntuu systeemiltä kierrejousi ei hukannut joustoja, aavistuksen verran kovemman tuntunen peräpää nyt maantiellä. Kunnon iskareihin tarvittisi sijottaa kun raha tilanne sen taas sallii.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123223

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123226

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123228

Työvalojen sähkötkin on nyt vedetty, tuli vielä toinen tollanen rasia kun vanhasta loppu tila.
Ja pistoke siirtyi tohon niin saa katon pois helmosti.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123227

offi_äijä
04.02.2013, 10:22
mistä tossa menee johto katolle? oven välistä?:confused:

_JT_
04.02.2013, 19:11
Katossa reikä ja siinä läpivienti kumi. Ovet on kyllä niin kierot että sieltäkin kyllä menis.

Jari
04.02.2013, 19:57
banjo ei tahdo kestää. (yleensä)

_JT_
04.02.2013, 20:38
täytyy varmaan leikellä toi vielä pois ja vahvistaa banjo pidemmältä matkaa vaikka u-palkilla. Tai tohon vielä jotain kulmapalaa hitsata.

_JT_
14.02.2013, 20:17
Turboa tossa nyt kehitelly bjhin, turboksi tuli tollanen garretti. Pakosarjan päähän tein sovitelaipan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123742

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123744

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123743

voikos ton öljynpaluun turbolta vetää tohon kanteen jossa huohotin on, öljypohjan tiiviste on liimattu kiinni aika hyvin niin ei öljypohjaa viittisi irrotella paluun lähdön hitsauksen takia? Entäs toi öljykylpy ilmanputsari uskaltaako jättää paikoilleen vai pitäiskö vaihtaa hjn putsariin?

Auraakin aloteltu rakentaan, runko tulee vetokoukulta asti, nosto kuorma-auton telin nostajan moottorilla. Levy vanhasta traktorinlevystä, vähän turhan painava mutta alkuun ainakin sillä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123745

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123746

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123748

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123749

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123750

_JT_
15.02.2013, 22:23
Ei kellään kokemusta öljynpaluusta tossa kannessa ja alkuperäsestä putsarista turbon kanssa???

0ltzi
16.02.2013, 07:10
komiaa rakentelua! mut nyt sun on kyllä pakko laittaa kuva tuosta mustasta volvosta! :)

_JT_
16.02.2013, 17:28
Tänään hain turboon öljyletkut, tarvittavat liittimet ja öljynpaine mittarin. Josko sitä tänään menis niitä sovitteleen. Eilen tuli auran levy madallettua ja kiinniteltyä auran runkoon.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123841

Kulmaraudan hitasin yläreunaan vahvikkeeksi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123842

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123843

Etupää tulee tollai puskuria vasten ja jollain kettinki pultti systeemillä kiristys tohon, täytyy sitä vähän vielä visioida.

Kuormuri volvosta ei ton parempaa kuvaa nyky kunnota löydy, vieressä sisu jota on kanssa tullu vähän laiteltua.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2463&pictureid=123840

Samppi
16.02.2013, 18:39
Mulla on öljynpaluu tuossa pellissä mistä huohotin tulee. Hyvin toimii kunhan vie paluun sisemmästäkin pellistä läpi. Itsekkin olen rakennellut alkuperäistä putsaria tuon vapariputsarin tilalle, saa samalla snorkkelin asennettua nätisti.

_JT_
16.02.2013, 19:17
No hyvä että onnistuu siihen tuli jo sopiva letkukin teetettyä.

0ltzi
16.02.2013, 19:39
yli makee volle :D

_JT_
16.02.2013, 19:49
vielä kun saa sen joskus valmiiksi sitten voisi suunnitella kärryä rakennella sen perään kunhan voittaa ensin lotossa :D

_JT_
17.02.2013, 17:11
Nyt on turbon öljytletkut ja muut mittarin putket vedetty. Ja testattu, ahtoja ei vaan saa säädettyä yli 0,5 ainakaan hukkaportin tangosta, lieneeko mikä syynä vai normaalia? Sitten huohottimen putken lähdöstä valutti öljyä ilman sitä letkunpätkää, letkun kanssa ei tuntunut valuvan, vaikuttaakohan toi turbon öljynpaluu siihen? Pakoputki ja ilman putsari täytyy vielä rakennella pääsis sitten testaan että mitä noiden ahtojen kanssa tekesi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123994

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123993

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=123992

vilenius
18.02.2013, 18:12
jotkut on siirtäny ton huohotuksen öljykorkin tilalle kun on ryysänny öljyä huohottimesta.ite hitsasin paikollaan ö-pohjaan letkun lähön.

syöttöpumpun ylempään alip letkuun poraa 3mm reikä ja käännä sielä kaasuläpän sisällä oleva nippa sillai et reikä on alaspäin niin vois ahtaakki enempi ku ahtopaine ei rajota syöttöä:)
haulla löytyy paljo hyvää juttua BJ:n turbotuksesta jos et ole jo lukenukki.

edit. minkäkokosta toi paluuletku on sisältä, näyttää jotenki pieneltä.

_JT_
18.02.2013, 19:02
Juu on tullu lueskeltua noit turbo juttuja täältä, eilen noi alipaine letkut käänsin sain ahdot sen jälkeen nouseen. Tosta reijän porausta en huomannukkaan mistään, siis ylempään letkuun reikä, reijän kohdalla ei taida olla väliä, entä kuuluuko toi ylempi letkun lähtö kääntää?

Huohotus öljykorkkiin voisi olla hyvä idea, tai mitenkähän jos ton laittais lähteen vähän ylös päin? Eihän se kummonen homma olisi öljypohjaan tehdä mutta kun tuli toi paluu letku tohon teetätettyä. Paluu letku on sisältä noin 20mm että pitäisi kyllä riittää ja paineletku on 8mm, kuvat hieman vääristää kokoa mutta vähän pitäisi olla ylimitotetkin noi letkut.

Sitten vielä kuvat tältä päivältä, auraan kettinkit jolla etupää kiristetään puskuria vasten ja levyn laukasu systeemi tuli tehtyä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=124071

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=124070

vilenius
18.02.2013, 20:58
juu samaan letkuun reikä ja nippa kääntää.mullon ne letkun lähöt kaasuläpällä edessä ja takana ja kaasuvipu kuskinpuolella, takimmaiseen letkuun reikä ja nipan kääntö.ymmärtääköhä tosta ny mitää:)
kuvat vääristi öljyletkujen kokoa.

_JT_
18.02.2013, 22:42
Juu kyllä nyt kässäsin, täytyy huomenna porata reikä ja jos pakoputkee sekä ilmanottoo sais tehtyä. Täytyis toi aurakin saada valmiiksi lähiaikoina niin saa sen maalata sitten, täytyis saada muita kamppeita talliin sisään. Etujouset tekis mieli vielä kääntää niin että akseli menee edemmäs, pitempi kartaani täytyy sitten teettää, löytyis vaan edullinen tuplanivel kartaani aihioksi.

Kuinkas toi bilteeman pakolämpö mittari onko ihan lelu? Jos sen jännitteenalentajalla laittaisi toimimaan. Vai mistä löytyisi kohtuu hintainen 24v mittari?

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Pakokaasun-lampotilamittari-32258/

Bj Andy
18.02.2013, 22:49
Ei kellään kokemusta öljynpaluusta tossa kannessa ja alkuperäsestä putsarista turbon kanssa???

Itellä tulvi 3b koneessa öljyt huohottimesta pihalle kun sen paluun laittoi tuohon luukkuun. Piti tulpata huohotus ja siirtää se korkkiin.

_JT_
18.02.2013, 22:57
Sylkisköhän öljyä jos paluu olisi ihan kannen etureunassa. No helpoimmalla taitaa päästä kun muuttaa huohotuksenkorkkiin...

Bj Andy
18.02.2013, 23:03
Millä tuo aura nousee ja miksi se muutenkin on tommonen????
Ja tuoa laita tuohon öp mittarillekkin ihan kunnon letku niin ei käy niin että kuuma pakari sulattaa sen puhki ja sitten on öljyt aholla.

Bj Andy
18.02.2013, 23:05
Tai teet asian kerralla oikein ja laitat sen paluun öljypohjaan. Itellä muuttuu sinne seuraavassa svapissa missä on kone ylhäällä.

_JT_
18.02.2013, 23:11
Auraan tulee nostoksi kuormauton telin-nostajan moottori ja joku hydraulisylinteri. Ja jos tota ihmetteli että on kaksi pystysuuntasta nivel kohtaa niin toinen on auran nostolle mihinkä tulee hydrauli sylinteri ja toisessa on toi laukasu mekanismi jos aura pökkää siihen kun ei sylinteriä oikein voi laittaa. Ja sitten on vaaka nivel toi iso pultti ja pienempi on käännölukitus.

Öljynpaine mittarin letku on vielä niputtamatta tohon muuhun johto vyyhtiin, mutta ei se kunnon letku pahasta olisi.

_JT_
24.02.2013, 21:16
Tullu oltua vähän flunssassa tossa niin harrastelu jääny vähän vähemmälle, mutta tänään sain turbon asennuksen loppuun ja koeajon suoritettua. Olisi täytynyt jo turbotus tehä aikaa sitten, ihan eri auton olonen vedoltaan nytten, pysyy liikenteen mukana.

Öljyn kuseminen huohottimesta loppu kun tulppasin sisäpuolisesta pellistä sen pikkureijän joka sattu olemaan juuri paluun alapuolella.
Pakoputki tuli tehtyä uusiksi 2 1/2 tuuman putkesta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=124331

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=124332

Ilmanputsariksi tuli sitten alkuperäinen, turbolle putsarilta menevä letku täytyy vielä vaihtaa sopivampaan kun flipin kanssa meinaa tehdä ahdastaa. Ja snorkkelilta tuleva putki menee aika läheltä pakoputkee siihen täytyy joku suojapelti tehdä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=124333

Joku skuuppi tohon täytyy tehdä ja vahvike takareunaan...

_JT_
28.02.2013, 22:09
Skuuppi olisi nyt tehtynä ja ilmanputsarin ja turbon välinen putki muokattu, muutin ilmanputsarin päästä lähtöökin vähä eri asentoon.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=124586

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=124587

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=124588

Suojapelti snorkkelin puolen letkulle.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5618&pictureid=124589

Aurakin olisi telinnostajan moottoria vaille valmis, siihen suunniteltu moottori olikin epäkunnossa. Pari muutakin moottoria vielä tossa olisi jos niistä jonkun saisi toimimaan.