Paavo
12.10.2006, 19:21
Moi,
tässä taitaa olla soppeli tekosyy rempata kone kunnolla, mutta ennenkuin
"potilas on leikelty", olisko hyvää arvausta vian syystä?
Öljynpaineet on merkivalon ja nostimien äänen mukaan OK kylmänä kaikilla
kierrosalueilla, mutta kun lämpimänä huudattaa viis tonnia hetken, niin
merkkivalo palaa alle kahden tonnin, ja nostajat raplattaa sen verran että
kyse ei todennäköisesti ole anturiviasta.
Öljynä teboil hpd 15w-40, oireet ei muuttunut mihinkään öljyn+suod. vaihdolla.
Kone on rooverin 360tkm ajettu 3.5 ruiskukasi, -88 rangesta eli fläpperillä.
Oireet alkoivat yhdellä safarilla, tunti sen jälkeen kun auto ui yhdessä
rapakossa, ja kone hörppi (reippaasti?) vettä ilmanputsarin läpi. Öljyn
sekaan ei mennyt vettä, väri oli normaali (melko musta reilun tuhat kilsaa
ajetuille öljyille). Samassa rapakossa autoa kiskottiin taaksepäin vinssillä
aika kovaa, mutta homma piti keskeyttää metallisen kirskunnan takia, ääni
tuli kun veto oli päällä taakse, ja tuli koneesta kun se ei lakannut vaikka
renkaat eivät pyörineet. Syylärissä on edelleen paineet, joten jos ääni tuli
vakioflektin hipomisesta syyläriin niin kosketus ei ollut kovin raju. Ääntä
piti varmuuden vuoksi kuunnella toinenkin kerta, ei kuulostanut mukavalle,
eli auto otettiin sitten eteenpäin pois rapakosta.
Rapakon jälkeen ilmansuodatin (paperielementti) vaihdettiin uuteen, kastunut
oli edelleen kuosissaan, eli läpi oli mennyt vaan vettä (ja ilmaa tietty).
Ekan kerran öljynpaineen varoitusvalo syttyi siis noin tunti tuon rapakon
jälkeen, välissä oli ajettu n. kilsa, lievää haperusta pari kertaa, mutta
suurin osa normaalia menoa eli 10min tyhjäkäynnillä ja sitten edetään 100m.
Kun valo syttui, sammutin koneen heti, ja käynnistin uudelleen hetken kuluttua,
kaikki toimi OK reissuln loppuun saakka.
Vakavampia oireita oli muutaman päivän päästä kun olin siirtämässä autoa
kotoa tallille, polkaisin kaasun pohjaan ja lämmittelin jarrut tasaisiksi,
öljynpaineet katos aika totaalisesti eivätkä palanneet vajaan puolen tunnin
jäähdyttelyllä. Hain tallilta litran lisää öljyä ja sitten sillä kärsi ajaa
tallille saakka, mutta sielläkin paineet romahti kun antoi jengaa hetken.
Käytin auton sitten leimallakin, kun se kerran oli puhdas. Leima tuli niinkuin
pitikin. Talille palattua piti taas testata, huudatin paikallaan sen mitä kone
kiertää, ja taas oli paineet pahasti hukassa.
Kone toimii aika OK kun öljynpaineet on kotona, ei savuta ainakaan erikoisen
paljon, on aiemminkin pukannut hieman sinistä/mustaa pitkän seisokin jälkeen,
mutta olen pitänyt tuota normaalina tuollaisessa reilusti sisäänajatussa koneessa.
Jos vika olis männänrenkaissa tai jossain laakerissa, niin se ihmetyttää että
miten vika tulee päälle kun koneelle on annettu lämpimänä reilusti jengaa?
Eniten epäilyttää öljypumppu, mutta mikä siellä vois tuolla tavalla oireilla?
Jos ylipaineventtiili tms. jää jumiin niin miten se "resetoituu" kun kone
jäähtyy, ja miksei se oireile kylmällä koneella?
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Edited by - Paavo on 12/10/2006 20:24:29
tässä taitaa olla soppeli tekosyy rempata kone kunnolla, mutta ennenkuin
"potilas on leikelty", olisko hyvää arvausta vian syystä?
Öljynpaineet on merkivalon ja nostimien äänen mukaan OK kylmänä kaikilla
kierrosalueilla, mutta kun lämpimänä huudattaa viis tonnia hetken, niin
merkkivalo palaa alle kahden tonnin, ja nostajat raplattaa sen verran että
kyse ei todennäköisesti ole anturiviasta.
Öljynä teboil hpd 15w-40, oireet ei muuttunut mihinkään öljyn+suod. vaihdolla.
Kone on rooverin 360tkm ajettu 3.5 ruiskukasi, -88 rangesta eli fläpperillä.
Oireet alkoivat yhdellä safarilla, tunti sen jälkeen kun auto ui yhdessä
rapakossa, ja kone hörppi (reippaasti?) vettä ilmanputsarin läpi. Öljyn
sekaan ei mennyt vettä, väri oli normaali (melko musta reilun tuhat kilsaa
ajetuille öljyille). Samassa rapakossa autoa kiskottiin taaksepäin vinssillä
aika kovaa, mutta homma piti keskeyttää metallisen kirskunnan takia, ääni
tuli kun veto oli päällä taakse, ja tuli koneesta kun se ei lakannut vaikka
renkaat eivät pyörineet. Syylärissä on edelleen paineet, joten jos ääni tuli
vakioflektin hipomisesta syyläriin niin kosketus ei ollut kovin raju. Ääntä
piti varmuuden vuoksi kuunnella toinenkin kerta, ei kuulostanut mukavalle,
eli auto otettiin sitten eteenpäin pois rapakosta.
Rapakon jälkeen ilmansuodatin (paperielementti) vaihdettiin uuteen, kastunut
oli edelleen kuosissaan, eli läpi oli mennyt vaan vettä (ja ilmaa tietty).
Ekan kerran öljynpaineen varoitusvalo syttyi siis noin tunti tuon rapakon
jälkeen, välissä oli ajettu n. kilsa, lievää haperusta pari kertaa, mutta
suurin osa normaalia menoa eli 10min tyhjäkäynnillä ja sitten edetään 100m.
Kun valo syttui, sammutin koneen heti, ja käynnistin uudelleen hetken kuluttua,
kaikki toimi OK reissuln loppuun saakka.
Vakavampia oireita oli muutaman päivän päästä kun olin siirtämässä autoa
kotoa tallille, polkaisin kaasun pohjaan ja lämmittelin jarrut tasaisiksi,
öljynpaineet katos aika totaalisesti eivätkä palanneet vajaan puolen tunnin
jäähdyttelyllä. Hain tallilta litran lisää öljyä ja sitten sillä kärsi ajaa
tallille saakka, mutta sielläkin paineet romahti kun antoi jengaa hetken.
Käytin auton sitten leimallakin, kun se kerran oli puhdas. Leima tuli niinkuin
pitikin. Talille palattua piti taas testata, huudatin paikallaan sen mitä kone
kiertää, ja taas oli paineet pahasti hukassa.
Kone toimii aika OK kun öljynpaineet on kotona, ei savuta ainakaan erikoisen
paljon, on aiemminkin pukannut hieman sinistä/mustaa pitkän seisokin jälkeen,
mutta olen pitänyt tuota normaalina tuollaisessa reilusti sisäänajatussa koneessa.
Jos vika olis männänrenkaissa tai jossain laakerissa, niin se ihmetyttää että
miten vika tulee päälle kun koneelle on annettu lämpimänä reilusti jengaa?
Eniten epäilyttää öljypumppu, mutta mikä siellä vois tuolla tavalla oireilla?
Jos ylipaineventtiili tms. jää jumiin niin miten se "resetoituu" kun kone
jäähtyy, ja miksei se oireile kylmällä koneella?
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Edited by - Paavo on 12/10/2006 20:24:29