View Full Version : yj wrangler rekisteriin?
Aloittelijana näissä asioissa kysyisin asiaan perehtyneiltä että onko minulla mahdollisuuksia saada rekisteriin wrangler jossa 4'' korotus jousilla, ja rengastuksena 33x12,5x15. Kokonaiskorotus lain mukaan saa olla 150mm, vai olenko ymmärtänyt asian ihan väärin? Ja toiseksi mietityttää tuo rekisteröintikatsastus, onko katsastussedät siinä tarkempia mittailemaan muutoksia, eli olisiko helpompi katsastaa auto "riisuttuna" ja sitten alkaa lisäilemään varusteita? Eli jos tietoa on, niin ottaisin sitä mielihyvin vastaan.
Onhan se mahdollista, mutta AKEn poikkeuslupa tarvitaan. Saanet sen helpommin kuin normaalisti jos auto on ollut tuollaisena rekisterissä ulkomailla.
Samalla kertaa kannattaa pyrkiä kaikki muutokset saamaan otteeseen, ei mene ylimääräisiä muutoskatsastusmaksuja.
_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15
Auto on ollut rekisterissä. Onko tuo poikkeuslupa sitten miten helppo saada, vai tarvitsenko syyn että auto tulee työkäyttöön tms..? Niin tiedän että muutoskatsastus maksaa, ajattelin vain sitä auton saantia rekisteriin pakko kai sitä olisi "tiputtaa" jos se olisi lainvastainen, ainakin kunnes leima on paperissa. Mutta tietenkin olisi parempi jos sen saisi suoraan ilman tappelua rekisteriin, kun noita palstan juttuja lukemalla saa vain sellaisen käsityksen että konttorilla pitää olla paperia todisteena isot pinot aiheesta.
TJ malliin saa 33" kumit, koska 31" kumit on jossain mallissa ollut. Taitaa
olla se Rubicon malli. Käsitykseni mukaan YJ malliin noita ei saa ilman
poikeuslupaa. Kuitenkin tosimaailmassa kumien kyljessä olevat merkinnät ei
vastaa renkaan halkaisijaa. Varmasti löytyy 33" halkaisijalla olevia 32"
kylkimerkinnällä olevia renkaita.
Just do it!
fourwheeler
09.10.2006, 19:27
omaan yj:hin en 31" isompia saanu joku on kyl sanonu et toi saksasta yj:n mis oli 33" ja sai ilman ongelmia rekistöröityä ehkä kannattaa koitta jos ensin katsastat riisuttuna niin sen jälkeen varmasti poikkeusluvan tarvitset
Ei käsittääkseni vaadita työperusteisia puoltoja lupahakemukseen, jos auto on ulkomailla leimattu ko. muutoksilla. Mutta tapauskohtaisestihan ne AKEssa lupia myöntää, ei voi varmaks sanoo mitään...
TJ:ssä on isommat akselit Rubicon-mallissa, eli jos 33" haikailee niin periaatteessa akselit pitäisi vaihtaa!
YJ:ssä käsittääkseni 29" suurin = 31" maksimi ilman poikkeuslupaa.
_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15
Rubiconissa on dana44 edessä ja takana.
Just do it!
Eli auto on mahdollista saada läpi ilman tuota poikkeuslupahakemusta, menemällä ihan pokkana konttorille ja katsoa miten käy noilla 33'' renkailla?? Tai toinen mahdollisuus on kuten -MaTTi- sanoi vaihtamalla katsastukseen nuo maksimit 31'' renkaat? Mutta siis tuo 4'' korotussarja on laillinen täällä, ja menee läpi? Kyselin tuota poikkeuslupaa ja käsitin että hintaa kyseiselle lapulle tulee melkein 300 e, ja hakemus ei vielä lupaa mitään. Eli mieluummin pidän rahat itselläni ja kierrän tuon, kuin lahjoitan rahaa valtiolle.
fourwheeler
09.10.2006, 21:10
mikset samantien kokeile saada renkuloita rekisteriin
se oli nimimerkki epo joka oli tuonu saksasta yj: ja saanu samanlaiset renkaat kun sulla rekisteriin
Edited by - fourwheeler on 09/10/2006 22:16:55
Onhan nuita Dodge Ramejakin saatu leimalle isoilla renkailla ja korotuksilla kun ovatten olleet alla maahantuodessa.
Heikki H.
FJDC (http://www.fjdc.org.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com) #21
==================================================
FireDragon Blazer 307+TH350+NP205+D60+14FF+38,5Bogger
quote:
Ei käsittääkseni vaadita työperusteisia puoltoja lupahakemukseen, jos auto on ulkomailla leimattu ko. muutoksilla. Mutta tapauskohtaisestihan ne AKEssa lupia myöntää, ei voi varmaks sanoo mitään...
TJ:ssä on isommat akselit Rubicon-mallissa, eli jos 33" haikailee niin periaatteessa akselit pitäisi vaihtaa!
YJ:ssä käsittääkseni 29" suurin = 31" maksimi ilman poikkeuslupaa.
_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15
Missäs saa YJ:n 31":t papereihin??? Tullaan heti käymään, jos onnistuu!!!!!!
FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
No niinhän tuossa mainitaan että maksimi rengaskoko olisi 31'' ilman poikkeuslupaa, ja että joku olisi saanut läpi 33' renkaat heitttämällä et mihin tässä nyt sit uskoisi, onko tuo katsastus niin arpapeliä et ei tiedä kuin vasta konttorin pihassa miten tuo asia nyt tänään on?? fourwheeler: niin ajattelin kun tuo katsastus tulee ajankohtaiseksi niin vie vain kaikkine rojuineen konttorille, sitä minä vain yritän kysellä muilta et onko tuo laillinen yhdistelmä et kannattaako edes yrittää?
Arpapeliä mitä täydellisimmillään.
Itse toin Yj:n Saksasta 2005 (saksan otteessa 33") ja sain läpi.
Kaveri toi nyt syksyllä (saksan otteessa 35") ja ekalta katsatusasemalta nauroivat pihalle.
Toisessa 35" läpi.
Nykyään ongelmia tulee valojen kanssa, jos on levikkeet.
Yj:n valot liian kaukana laidasta.
fourwheeler
10.10.2006, 15:25
quote:
quote:
Ei käsittääkseni vaadita työperusteisia puoltoja lupahakemukseen, jos auto on ulkomailla leimattu ko. muutoksilla. Mutta tapauskohtaisestihan ne AKEssa lupia myöntää, ei voi varmaks sanoo mitään...
TJ:ssä on isommat akselit Rubicon-mallissa, eli jos 33" haikailee niin periaatteessa akselit pitäisi vaihtaa!
YJ:ssä käsittääkseni 29" suurin = 31" maksimi ilman poikkeuslupaa.
_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15
Missäs saa YJ:n 31":t papereihin??? Tullaan heti käymään, jos onnistuu!!!!!!
FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
mä leimasin kesäkuussa 31" yj:hin
Edited by - fourwheeler on 10/10/2006 16:27:01
quote:
quote:
quote:
Ei käsittääkseni vaadita työperusteisia puoltoja lupahakemukseen, jos auto on ulkomailla leimattu ko. muutoksilla. Mutta tapauskohtaisestihan ne AKEssa lupia myöntää, ei voi varmaks sanoo mitään...
TJ:ssä on isommat akselit Rubicon-mallissa, eli jos 33" haikailee niin periaatteessa akselit pitäisi vaihtaa!
YJ:ssä käsittääkseni 29" suurin = 31" maksimi ilman poikkeuslupaa.
_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15
Missäs saa YJ:n 31":t papereihin??? Tullaan heti käymään, jos onnistuu!!!!!!
FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
mä leimasin kesäkuussa 31" yj:hin
Edited by - fourwheeler on 10/10/2006 16:27:01
MISSÄ???
-MaTTi-, onnistuuko 31":t YJ:n Teillä??? Tullaan heti kun tiedetään, että onnistuu!!!
FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
fourwheeler
10.10.2006, 19:34
quote:
No niinhän tuossa mainitaan että maksimi rengaskoko olisi 31'' ilman poikkeuslupaa, ja että joku olisi saanut läpi 33' renkaat heitttämällä et mihin tässä nyt sit uskoisi, onko tuo katsastus niin arpapeliä et ei tiedä kuin vasta konttorin pihassa miten tuo asia nyt tänään on?? fourwheeler: niin ajattelin kun tuo katsastus tulee ajankohtaiseksi niin vie vain kaikkine rojuineen konttorille, sitä minä vain yritän kysellä muilta et onko tuo laillinen yhdistelmä et kannattaako edes yrittää?
taita siinä jousilla korottamisesakin olla 77mm rajana -matti- varmaan parhaiten nämä asiat tietää
quote:
Eli auto on mahdollista saada läpi ilman tuota poikkeuslupahakemusta, menemällä ihan pokkana konttorille ja katsoa miten käy noilla 33'' renkailla?? Tai toinen mahdollisuus on kuten -MaTTi- sanoi vaihtamalla katsastukseen nuo maksimit 31'' renkaat? Mutta siis tuo 4'' korotussarja on laillinen täällä, ja menee läpi? Kyselin tuota poikkeuslupaa ja käsitin että hintaa kyseiselle lapulle tulee melkein 300 e, ja hakemus ei vielä lupaa mitään. Eli mieluummin pidän rahat itselläni ja kierrän tuon, kuin lahjoitan rahaa valtiolle.
Periaatteessa auton muutoksia pitäisi käsitellä maahantuotaessa nykyisten muutospykälien mukaan ihan kun sitä oltais just muutettu, mutta jossain huidotaan rekisteriin (väärin) ihan Saksan otteen perusteella.
Poikkeuslupa maksaa 340 €, kävi miten kävi.
4" korotussarja on liian korkea, max. 3" eli 77 mm. Poikkeuslupaa taas kysellään jos 4":n sarja.
JAMANT: muistan nähneeni YJ Wranglerissa rengastarrassa 29x8.50R15LT renkaan... Siltä pohjalta ajattelin että 31" kumit voisi leimata, jotain dokumenttia aiheesta toki pitäisi olla esittää. Löytyykö sun manuaaleista tuota?
_______________________________________________
Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15
fourwheeler
11.10.2006, 20:33
joko olet hurley käyny kokeilemassa?