View Full Version : Akkulaturin asennus kiinteästi / HDJ80
Heps!
Tuollaisen CTEK-mallisen akkulaturin asennus kiinnostaisi omaan kulkineeseen (HDJ80). Pitääkös siihen nyt asentaa sitten 24V laite, jotta saadaan molemmat akut ladattua nätisti? Kyseessä siis asennus, jossa haarottaisin sisäpistokkeelta sisätilalämppärille ja akkulaturille virrat ja vetäisin tuolta johdot sitten akuille. Itse laitehan on nyrkin kokoinen, joten sen voisi vaikka tyrkätä hanskalokeroon.
Vinkkejä ja tietoa otetaan innolla vastaan.
Note! This message was posted anonymously!
Jos autossa on 24V järjestelmä kahdella sarjaan kytketyllä 12V akulla, niin pitää JOKO erottaa akut toisistaan ja ladata niitä rinnan kytkettyinä 12V laturilla TAI pitää ne sarjaan kytkettyinä ja ladata pakettia 24V laturilla. Näin siis jos käytetään yhtä laturia. Koska muutos rinnan- ja sarjaankytketyiksi ei ole käynnistysakkujen kyseessä ollen mikään ihan helppo tai halpa homma tehdä automaattiseksi, niin kyllä se käytännössä tarkoittaa 24V laturin käyttämistä.
Jos olisi kaksi laturia, niin kumpikin voisi periaatteessa ladata omaa akkuaan. Silloin akut voivat olla kiinteästi sarjaan kytkettyjä ja kumpikin laturi näkee vain oman 12V akkunsa. Latauksen aikana ei saisi olla kytkettynä mitään virtaa kuluttavia laitteita, koska ainakaan automaattilatureiden latauksen valvonta ei toimi silloin ajatellulla tavalla.
Varmimmin toimivan systeemin saat yhdellä 24V laturilla, joka on kytketty sulakkeen kautta auton sähköjärjestelmään. Mikäli autossa on jotakin hienompaa elektroniikkaa, joka ei kestä enempää kuin auton oman laturin tuottaman latausjännitteen, niin se verkkovirtalaturi täytyy valita (tai säätää latauskäyrä) niin, ettei laitteita rikkovaa jännitetasoa pääse tulemaan akkujen täyttyessä tai vanhoila, sulfatoituneilla akuilla.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Siinäpä on mielenkiintoinen tappaus (ainakin osa HDJ80sista), startti on 24V, muut sähköt 12V... auton omasta laturista en oo satavarma, mutta 12V kuullostais todennäköisemmältä, eli ko. autos on systeemi joka startatessa laittaa akut sarjaan, muutoin virrat päällä rinnan, virrat pois päältä: rinnan, sarjassa tai irti en oo sata varma??, mutta ite laittaisin näkemättä kaks 12v laturia, molemmille akuille omansa...
******************************************
- Power is nothing without traction -
- Pajero 4x4 2.5TDIC + BFG AT 31x10,5-15 -
Niin tätäpä olen arponut itsekin, että mitenkähän se homma siellä pellin alla todellisuudessa menee. Jos jollain on HDJ-tietoutta, niin nyt olisi loistava hetki päteä :)
T: Alkuperäinen nyyppä.
Note! This message was posted anonymously!
Niin ja eikös se 12V laturit molemmille akuille ole aika tuhoon tuomittu yritys, jos toisen akun miinusnapa onkin kytketty toisen plussaan "lepotilassa"...?
Note! This message was posted anonymously!
quote:Niin ja eikös se 12V laturit molemmille akuille ole aika tuhoon tuomittu yritys, jos toisen akun miinusnapa onkin kytketty toisen plussaan "lepotilassa"...?
Eipä sillä oo merkitystä, ne laturit toimii samalla lailla kuin akutkin, kytketäämpä sarjaan tai rinnan.... elektronit kiertää esim. akusta a laturin 1 kautta akkuun a, ja akusta b laturin 2 kautta akkuun b.... oikeestaan tää on vähän vaikee selittää sanoin, pitäis piirtää ja selittää samalla....
Edit: rupesin vähän piirtelee ja pähkäilee.... tod. näk. lepotilassa molemmat akut "irti", kun tartaan niin rele kytkee akut sarjaan, kun lopettaa tartuun, ja laturi ilmoittaa et käy, niin toinen rele kytkee rinnan.. syy: vikatilantteessa rele mennee virrattomaan tilaan ja kytkee akut taas sarjaan, jolloin olis mahdollista että kaikki 12v laitteet käryäis, toisaalta kuullostais aika oudolle että toinen akku olis vain käynnistystä varten, tietty tääkin täysin mahdollista, mutta silloin pitäis laturin olla 24v tai tupla käämitty 12v?? Ja jos 24v laturi ja otetaan käyttövirrat toisesta akusta sarjaan kytkennässä niin toinen akku kuihtuu ja toinen turpoaa.......
******************************************
- Power is nothing without traction -
- Pajero 4x4 2.5TDIC + BFG AT 31x10,5-15 -
Edited by - mki on 18/09/2006 18:21:10
Oiskohan tähän vielä jollain jotain fiksua lisättävää?
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Oiskohan tähän vielä jollain jotain fiksua lisättävää?
En tiiä onko tää nyt fiksua, mutta ota akun navat irti, mittaa onko ne toisissaan kiinni... jos ei niin periaatteessa kun teet semmoisen viritelmän et laitat sopivasti yhden diodin, ja kolme relettä, niin voit yhdellä ulkopuolisella 12vdc laturilla ladata molempia akkuja.....
******************************************
- Power is nothing without traction -
- Pajero 4x4 2.5TDIC + BFG AT 31x10,5-15 -
Edited by - mki on 19/09/2006 14:14:28
Edited by - mki on 19/09/2006 14:15:58
Kuinkas se tykkää kyttyrää sit jos starttaa ja laturin lataa edelleen (ts. johto jäänyt kiinni seinään)?
Note! This message was posted anonymously!
Ajattelin et kaks relettä (nro 1 ja 2) kytkis toiseen akun (+ ja -) ladatessa (heräte diodin ja laturin välistä), ja kolmas (nro 3) rele katkasee latauksen kun startataan (kytkin laturin ja diodin välis, laturista seuraavana, heräte akut sarjaan kytkevän releen herättestä)...
edit: niin eli vastaus kysymykseen, rele 3 katkaisee 12v latauksen ottamalla releiltä 1 ja 2 herätteen pois, diodi pitää huolen ettei heräte tule väärinpäin.
******************************************
- Power is nothing without traction -
- Pajero 4x4 2.5TDIC + BFG AT 31x10,5-15 -
Edited by - mki on 19/09/2006 18:10:51
HDJ:ssä on täysin normaali 12V sähköjärjestelmä, 12V laturi ja kaksi akkua rinnan, ainoastaan virta-avaimen start asennossa akut kytketään sarjaan 24V starttimoottoria varten. Toinen akku jää sillä hetkellä 12V järjestelmään kiinni ja toinen kytkeytyy sille sarjaan starttimoottoria varten. 12V akkulaturin voi kytkeä siihen akkuun, josta lähtee + johdot auton sähköjärjestelmään.
Timop
Note! This message was posted anonymously!