PDA

View Full Version : Ilmakompura?


SoSo
12.09.2006, 09:27
Minkäslaisia kompuroita porukoilla on käytössä?
Asennuspaikkalla ei varmaan ole suurta merkitystä?
Entä ohjaus oletteko laitelleet painekytkimiä niin että pysyy vakio paine asetuissa rajoissa esim 6-8bar vai pelkästään napin takana ja käytetään kun tarvitaan?
Pumpuks tulee viairin 450 pumppu ja 20L alusäiliö mallia kuorma-auto.

Pistäkää paljon kuvia/linkkejä jos sais jotain vinkkiä??

Pecos
12.09.2006, 09:30
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=28393
Tuosta löytyy yksi toteutus.

Holst
12.09.2006, 10:01
quote:
Entä ohjaus oletteko laitelleet painekytkimiä niin että pysyy vakio paine asetuissa rajoissa esim 6-8bar vai pelkästään napin takana ja käytetään kun tarvitaan?




Itselläni on napin ja painekytkimen takana, varmistaa ettei turhaan jollottele käynnissä jos sattuu jokin vuoto tulemaan. Saman napin taakse oli myös kytketty lukkojen ohjaus eli kun halusi lukot päälle, kytki kompuraan virrat, sen jälkeen painekytkin hoiti käytön.
(Oli asennettu Viarin 450 ja säiliö, ARB:n johtosarjan jatkoksi)



Edited by - Holst on 12/09/2006 11:02:06

Eskimo
12.09.2006, 11:11
Ittellä halpis 20€ "heavy duty" horse power merkiltään jännitteenalentimen kautta.

Päälle ohjataan kytkimellä ja sammuu joko siitä tai kun paine menee liian suureksi niin itsestään :)

Neljäs on menossa takuun alla vuoden sisään. Se ei vissiin tykkään kun lukoille pitää olla vähintään 5-6 bar. paine.

Kattelussa olis kovasti 24 volttinen kone kohtuu rahaan eli alle satkun sellanen pitää lähteä.
Vinkkejä??

Viair:t ja muut siis pois ostoslistalta. Mikähän niissäkin sitten loppupelissä maksaa?
Parin kw:n säiliöllisen kompuran kun saa verkkovirtaan 79 €:lla.


____________________________________
- eskimo

OffRoad Kainuu, SLCK #110, Komk OffRoad team

SoSo
12.09.2006, 11:49
Joo onhan noi "vähän" hintavia mutta pitäis kestää. Takuu kun ei paljoa jeesa kun tahtoo kuitenkin mennä rikki just silloin kun sitä eniten tarvii...
Mulla ei ole lukkoja jotka painetta tarvii mutta etuvinsin käyttö tulee paineilmalla (tojon mekaaninen) Ja mahdollisesti takavinssin vapautus tulee paineella. Tai noi olis tarkoitus laittaa on vähän suunnittelu auki.
Mites paineilma järjestelmät on toiminut talvella??

mikjus
12.09.2006, 19:23
Mulla on honkkarin kompura, tavallinen iso säädettävä painekytkin ja pikku sammuttimesta tehty pullo. Säädöt on niin että puskee 6 baria säiliöön ja lähtee uudestaan rummuttamaan 3 barin kohdalla. HJ-61 lukot nykysilä sylkyillä lakkaa toimimasta jossain 2 barin pinnassa. Muutama kuva löytyy -> http://www.g-69.tk/gallery2/projektit/BJ-40/paineilmaa/

Sellasen huomasin että nyt ei jotenkin oikeen kunnolla enään jaksa renkaita täyttää kun johonkin 1 barin korville. Sillon kun kompura oli irrallaan niin kyllä sillä nihkeesti renkaat täytty 2 baariin mutta aikaa se silloinkin otti. No täytyy parempi kompura hommata ja siksi teinkin sellasen puolikiinteen asennuksen ja jos kompura paukkaa niin sitä voi täyttää ulkopuolisella lähteellä tai laittaa jonkun muun kompuran helposti tilalle.

Eskimo
13.09.2006, 07:56
quote:
Mulla on honkkarin kompura, tavallinen iso säädettävä painekytkin ja pikku sammuttimesta tehty pullo.



Onko 12 vai 24 volttinen?
Oma on melkolailla samanlainen mutta 12V.


____________________________________
- eskimo

OffRoad Kainuu, SLCK #110, Komk OffRoad team

kivinen
13.09.2006, 18:08
quote:
HJ-61 lukot nykysilä sylkyillä lakkaa toimimasta jossain 2 barin pinnassa. Muutama kuva löytyy -> http://www.g-69.tk/gallery2/projektit/BJ-40/paineilmaa/





Mites noi sylkyt on pysyny paikallaan tollasessa kovemmassa maastossa? Mietin, kun ei meinaa noi vaijeritkaan aina pysyä matkassa.

www.alanmiehet.com #1

mikjus
13.09.2006, 21:26
quote:
quote:
Mulla on honkkarin kompura, tavallinen iso säädettävä painekytkin ja pikku sammuttimesta tehty pullo.



Onko 12 vai 24 volttinen?
Oma on melkolailla samanlainen mutta 12V.


____________________________________
- eskimo

OffRoad Kainuu, SLCK #110, Komk OffRoad team


12V. En ole viellä nähnyt yhtään 24v kompuraan mutta niitäkin kuulemma on ainakin kalliimmassa luokassa. Kyllä nytkähtää bjnkin amppeeri mittari reilusti miinuksen puolelle kun kompura käy.

mikjus
13.09.2006, 21:31
quote:
quote:
HJ-61 lukot nykysilä sylkyillä lakkaa toimimasta jossain 2 barin pinnassa. Muutama kuva löytyy -> http://www.g-69.tk/gallery2/projektit/BJ-40/paineilmaa/





Mites noi sylkyt on pysyny paikallaan tollasessa kovemmassa maastossa? Mietin, kun ei meinaa noi vaijeritkaan aina pysyä matkassa.

www.alanmiehet.com #1


Sylkyt varmasti pysyy kii kun on tukevat kiinnikkeet mutta letkut voi irrota. Ne on sellaset pikakiinnikkeiset ja kaikenlisäks vielä aika paksut. Vielä ei oo mitään extreme ryvetystä kokeiltu eli kestävyys jää nähtäväksi. Täytyy reissuun ottaa letkuu ja sellasia pikajatkoliittimiä varalle.

Tojo4wd
13.09.2006, 22:21
Meillä oli joskus hj:ssä kompura tehty jostain mootorinsa poltaneesta naulaimen kompurasta (halvalla vuokraamosta saatu) ja siihen liitetty joku sähkötrukin 24V moottori ja säiliönä joku kuormurin lisävaruste paineilma torvien säiliö.
Kytkennät oli painekytkimellä ja virta katkaisijalla.
Kyllä ainakin riitti paine ja ilma ja moottori jakso pyörittää kun meinaan auto heilahti kun lähti käyntiin.
ei ollut kyllä mikään hiljanen mutta eipä se paljoo pörähtäny kun oli säiliö täynnä.

#########################
Tää on ihan helpporeitti.
#########################

FinnDRZ
14.09.2006, 06:48
Onkos kukaan ottanut ilmastoinnin kompuraa hyötykäyttöön?
Ilmeisesti pitäisi olla imupuolella jonkinlainen öljyn syöttö, ja painepuolella sitten öljynkerääjä...

---------------------------------------------------------
Chevy Blazer -82 350TBI,TH350,NP208 "iso mutta kömpelö"
Ford Bronco II "Maastotaunus"
---------------------------------------------------------

lepoantti
14.09.2006, 19:44
mulla on muuan ohvaavan mehtirattorin korjoojan tekemä kompura käytössä. itse kompurayksikkö on peräisin jostakin metsä koneesta tai muusta vastaavasta kikottimesta, on kuulemma käytetty merkkausvärin ruiskutuspaineen tuotannossa ja ehkä kuskin jakkaran paineilmatoinintoihin. mjoottori oli valmiiksi 24v ja näyttäs tyyppikilven mukaan 9.2A virtaa huutelevan.

säiliö ja säätimet on peräisin jostakin halpis kompurasta. käynnistyy noin 4 bar ja sammuu noin 7 bar. ei tääkään mikään tykki ole mutta kyllä 35x12,5 mielummin tällä uudelleenpaineistaa metsän jälkeen kun käsipumpulla.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/lepoantti-kompura.jpg

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/lepoantti-kompura1.jpg

HeikkiH
14.09.2006, 21:16
quote:
Onkos kukaan ottanut ilmastoinnin kompuraa hyötykäyttöön?
Ilmeisesti pitäisi olla imupuolella jonkinlainen öljyn syöttö, ja painepuolella sitten öljynkerääjä...


Mulle tulee Yorkin kompura. Sen puoleen hyvä kun kompurassa on oma öljytila, niin ei tarvitse öljytintä/erotinta.

Nuissa normaaleissa ilmastoinnin kompuroissa on juurikin se ongelma että leikkaavat kiinni, ennemmin tai myöhemmin, jos ei ole öljytintä.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/4x4_76-kompura.jpg

Heikki H.

FJDC (http://www.fjdc.org.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com) #21
==================================================
Chevrolet K5 Blazer 307+TH350+NP205+D60+14FF

TOHJ61
15.09.2006, 12:59
quote:
quote:
Mulla on honkkarin kompura, tavallinen iso säädettävä painekytkin ja pikku sammuttimesta tehty pullo.



Onko 12 vai 24 volttinen?
Oma on melkolailla samanlainen mutta 12V.


____________________________________
- eskimo

OffRoad Kainuu, SLCK #110, Komk OffRoad team


Jos noita halppis kompuroita halutaan käyttää,
niin kytke kaksi 12 volttista sarjaan = 24v.
Ilman tuottokin samalla tuplaantuu!

A-P
15.09.2006, 13:06
quote:Jos noita halppis kompuroita halutaan käyttää,
niin kytke kaksi 12 volttista sarjaan = 24v.
Ilman tuottokin samalla tuplaantuu!
Ei se taida ihan noin simppelisti mennä.

A-P
Kotimainen diesel on jees!!!
Kuvia: http://aph.1g.fi/kuvat/

SoSo
15.09.2006, 14:54
Tänään vasta kerkeen hakeen pumpun matkahuollosta ja huomenna pääsee mallaileen säiliöön yhteitä!!!

MK
16.09.2006, 17:04
Mä sijoitin kanssa roponi Viairiin. Kaverina sillä ~10l säiliö ja painekytkin + varoventtiili "normaalista" kompurasta. Lisäksi kyhäsin BJ:hin 12V-järjestelmän johon toi kompura, valot ym on kytketty.
http://kotisivu.mtv3.fi/masajee/kompura.jpg

www.alanmiehet.com #2

Repro
20.09.2006, 19:01
Ostin tällä viikolla Sistekiltä jonkun FengShui kiinankompuran, kakspyttynen, tuotto tekstin mukaan 85L/min ja kykenee 150 PSI:hin.http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/icon_mi_33.gif
Kokeiltiin tuohon MakeLj:n 20 litran kompuranpyttyyn ja kesti 9 minuuttia 8 bariin.
Maken omalla T-Maxin ykspyttysellä kesti samassa testissä 5 ja puol minuuttia.
Itelle tulee pienempi säiliö.
Kait sillä yhtä ARBbia käyttää ja saa renkaaseen vähän ilmaakin, miteköhä tota jos tarvii joskus käyttää vaikka pulttimopoa niin tekis yhdysletkun kahen auton säiliöiden väliin niin sais enemmän hönkää??

Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA (http://offroad.eimihikaa.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10

21.09.2006, 07:28
Jos tehet sen yhdysletkun niin kannattaa laittaa siihen hanat kumpiinkin päihin. Kannattaa myös katsoa että on saman tehoiset kompurat saattaa muuten tulla ongelmia pienemmän kompuran omistajalle.

Note! This message was posted anonymously!

Eskimo
21.09.2006, 07:37
quote:Jos noita halppis kompuroita halutaan käyttää,
niin kytke kaksi 12 volttista sarjaan = 24v.
Ilman tuottokin samalla tuplaantuu!

Juu, siinä tulee käynnistysvaiheessa ongelmaa jännitteen jakaantumisessa jos (=kun) toinen lähtee hieman eri aikaan päälle niin toinen saa jännite piikin.

Eri asia on että kestääkö ne sen.

On toki tuokin käynyt mielessä.

Niin ja sen toisen runko on +12 voltissa.

____________________________________
- eskimo

OffRoad Kainuu, SLCK #110

Edited by - komk on 21/09/2006 08:39:54